Kalkreaktor CO2 forbrug meget højt

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Kalkreaktor CO2 forbrug meget højt

Indlæg af Flemming »

Hej

Jeg er blevet lidt usikker på om jeg bruger min kalkreaktor optimalt, for jeg har et meget stort CO2 forbrug.

Jeg har en stor balje med en masse koraller, men synes alligevel det er mistænkeligt at jeg forbruger 6 kg CO2 på 1,5 - 2 måneder. Dette forbruger ca. 1 bøtte ARM medie.
Jeg synes det er meget, men måske det er min indstilling i teknikken den er gal med.

Selvfølgelig kan slange, studse osv. være utætte, men ikke noget jeg har observeret.
Jeg doserer igennem min dobbelte reaktor med et relativt stort flow. Udgangsvandet er en stråle (ikke dråber). Jeg holder min ph i reaktoren på 6,6.

Jeg har vendt og vejet fordele/ulemper ved at skrue ned for flowet (udgangsvandet) til dråbeniveau, men højt koncentreret ca/kh i udgangsvandet. Derved mener jeg at skulle sænke ph en del længere ned for at kunne levere tilstrækkelig mængde ca og kh til min balje.
Jeg kan bedre lide tanken som jeg gør nu, at have højere ph og meget højere flow igennem. Derved sker der ikke den store katastrofe hvis uheld sker eller den stopper ikke så let for udgangen.
Umiddelbart tænker jeg forbruget af CO2 må være præcist det samme, ved disse to metoder, men overser jeg noget her?
Hvor meget CO2 bruger i andre med store baljer og kalkreaktor - heavy loaded?

Gode ideer og erfaringer meget velkomne :beer:
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor CO2 forbrug meget højt

Indlæg af Carsten »

Jeg skal ikke kunne komme med de vises sten, men vil mene at det er lidt et luxusproblem du har.
Hvis Ca i akvariet er som det skal være, så kører reaktoren jo godt nok.

Der var også perioder hvor jeg brugte enorme mængder co2, sådan ca det samme som dig. Men korallerne groede også som ukrudt.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger 6 kg Co2 på ca 3 mdr. og bruger vel også en bøtte arm medie i samme periode.
Mit system er også tungt balastet.

Jeg kan egentlig ikke se at der skulle være noget galt med dit forbrug.
Efter min opfattelse er det også den rigtige fremgangsmåde du kører med - et højt flow og så regulere Kh + Ca vha Ph´en i reaktoren.
Laver du det om til dråbemetoden, skal din ph sænkes som du selv er inde på og så risikerer du at mediet bliver til mel.
Det sker omkring 6,10

Det er da kun glædeligt at der er gang i den. Du har jo også to frag-tanke og de suger sikkert også en del.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Tak for jeres tanker. Det er måske slet ikke så voldsomt et forbrug så. Synes bare jeg hører fra mange at det er "helt på månen" med et forbrug som jeg beskriver. Men er måske slet ikke noget problem, når det kommer til stykket.
Fint at høre fra dig Erik, at du også bruger omkring 6 kg co2 pr dåse arm. Det giver et nogenlunde fælles billede.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Flemming skrev:Tak for jeres tanker. Det er måske slet ikke så voldsomt et forbrug så. Synes bare jeg hører fra mange at det er "helt på månen" med et forbrug som jeg beskriver. Men er måske slet ikke noget problem, når det kommer til stykket.
Fint at høre fra dig Erik, at du også bruger omkring 6 kg co2 pr dåse arm. Det giver et nogenlunde fælles billede.
Jah, det er jo meget afhængigt af hvor tungt belastet akvariet er.
Da jeg kørte med væsker brugte jeg jo også meget i forhold til hvad andre brugte.
Jeg brugte 680 ml Kh dgl og 640 ml Ca, mens andre brugte 60 ml.
Godt nok var deres akvarier noget mindre end mit, men ikke ti gange.
Men mængden af koraller var nok mindre eller også var de ikke i vækst.

Næh, mange koraller bruger megen kalk og mange koraller i vækst, bruger rigtig meget kalk.
Så dit forbrug er sikkert helt normalt - det synes jeg i hvert fald mit er og det er jo det samme som dit.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg tømmer ca 2 stk 10 kg CO2 flasker årligt og supplerer op med kalkwasser og balling.
Men jeg har også mange store muslinger - de kan suge vandet tørt for kalk og magnesium
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

nielsk skrev:Jeg tømmer ca 2 stk 10 kg CO2 flasker årligt og supplerer op med kalkwasser og balling.
Men jeg har også mange store muslinger - de kan suge vandet tørt for kalk og magnesium
Jeg synes umiddelbart mine 36 til 48kg CO2 årligt sammenlignet med dit og Eriks balje er højt. Selvfølgelig booster du jo også med kalkwasser og hvis det svarer til nogenlunde halvdelen af dit forbrug, er du jo også deroppe.
Har du erfaring for hvor meget CO2 du tilsætter for at opløse en "spand eller bøtte" arm medie?
Hilsen
Flemming
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

Hej Flemming

Jeg vil mene at din Kalkreaktor er for lille til dit setup
når du kører med så høj en udgangshastighed udnytter du ikke CO2 optimalt, da kontakten med mediet er begrænset.
nu har jeg jo set den i aktion og du har meget CO2 som er ophobet inde i reaktoren. det vil jeg også mene gør den mindre effektiv
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

huttelihut skrev:Hej Flemming

når du kører med så høj en udgangshastighed udnytter du ikke CO2 optimalt, da kontakten med mediet er begrænset.
nu har jeg jo set den i aktion og du har meget CO2 som er ophobet inde i reaktoren. det vil jeg også mene gør den mindre effektiv
Hej huttelihut
Jeg tror du har ret mht at jeg måske ikke får udnyttet CO2 fuldt ud, og at jeg måske får en del med ud i udgangsvandet. Men det er jo ikke CO2 i sig selv der skal i kontakt med armmediet, men PH' en der opløser armen. Men måske der er noget om snakken.
Jeg har normalt ikke ophobet co2 i reaktorrørene, med mindre der har været et uheld. Umiddelbart tror jeg ikke den er for lille, sålænge den kan give mig tilstrækkelig ca og kh. Dog bruger jeg en stor mængde CO2.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Umiddelbart vil jeg ikke tro at reaktoren er for lille til set up´et.
Jeg har lidt over 2.000L i mit og jeg har en reaktor magen til Flemmings og jeg har ingen problemer pt.
Men det kan være at flowet er for stort/højt. Så vidt jeg erindrer så kører Flemming med lidt over dobbelt så højt flow som jeg gør.
Og det kan selvfølgelig godt have en betydning, da Co2 ikke har så lang kontakttid med det høje flow.

Der er flere ting der kan spille ind. Hvis Co2 ledes ind i for højt et tempo (for mange bobler) så bruger man mere end det måske er nødvendigt.
Det bliver sikkert også sværere at holde et tilpas højt tryk i reaktoren, når flowet er så højt.

Jeg havde i efteråret besøg af Allan, som har lavet de kalkreaktorer som Flemming og jeg kører på og han talte om trykket i reaktoren.
Er trykket for lavt udnytter den ikke co2 ordentligt/optimalt.
Han brugte et billede med en sodavandsdåse. Vi ved alle hvordan kulsyren frigives når vi åbner den og det er fordi trykket falder og så kan væsken dårligere holde på co2.
Det er formodentlig det samme som sker i en reaktor hvis trykket ikke er højt nok.
Martin nævner noget om ophobet co2 i din reaktor, eller tolker jeg det han skriver forkert? Hvis det er tilfældet, så er der noget der ikke er som det skal være.

@ Flemming Jeg har lige tjekket vores sms skriverier fra i sommers og du ledte på det tidspunkt over dobbelt så meget igennem som jeg gør.
Måske kan det være forklaringen på dit store forbrug. Jeg leder "kun" 200ml i minuttet igennem og har ingen ophobning af co2 i reaktoren.

Erik

Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Fedt. Tak for inputene. Du har ret i at jeg leder dobbel mængde ud. Jeg synes det lyder plausibelt med Allans forklaring, selvom jeg nok ikke helt forstår dette.
Men jeg vil prøve at nedsætte flowet til 200 ml. Hvad PH kører du med i reaktoren?
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Flemming skrev:Fedt. Tak for inputene. Du har ret i at jeg leder dobbel mængde ud. Jeg synes det lyder plausibelt med Allans forklaring, selvom jeg nok ikke helt forstår dette.
Men jeg vil prøve at nedsætte flowet til 200 ml. Hvad PH kører du med i reaktoren?
Pt med 6,2, men det er pga en stor ekstra mængde koraller og tre store muslinger som jeg opbevarer for en af drengene.
Det normale lå på 6,6.

Erik

huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af huttelihut »

Flemming skrev:

Hej huttelihut
Jeg tror du har ret mht at jeg måske ikke får udnyttet CO2 fuldt ud, og at jeg måske får en del med ud i udgangsvandet. Men det er jo ikke CO2 i sig selv der skal i kontakt med armmediet, men PH' en der opløser armen. Men måske der er noget om snakken.
Jeg har normalt ikke ophobet co2 i reaktorrørene, med mindre der har været et uheld. Umiddelbart tror jeg ikke den er for lille, sålænge den kan give mig tilstrækkelig ca og kh. Dog bruger jeg en stor mængde CO2.

Angående PH så er det kun et redskab til at måle mængden af CO2 i vandet. det er CO2 der opløser mediet/kalk. det er også derfor vi får huller i tænderne når vi drikker sodavand.
alt CO2 skal være opløst inde i reaktoren, hvis der kører CO2 bobler med rundt i systemet er det fordi at det er ophobet. så vidt jeg husker kører både dig og Erik med bobler inde i reaktoren (ret mig hvis jeg tager fejl)

i er jo begge eksempler på at det kan køre fint alligevel, men hvis du vil spare på CO2 så er jeg sikker på at du skal have en større reaktor
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af huttelihut »

til Info kan jeg fortælle at Ph-værdien måles ved antallet af H3O molekyler i vandet. jo mere CO2 du tilfører jo flere H3O molekyler dannes der.
det vil sige at CO2 der ikke er opløst i vandet ikke tæller med
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

huttelihut skrev:
Flemming skrev:

Hej huttelihut

Angående PH så er det kun et redskab til at måle mængden af CO2 i vandet. det er CO2 der opløser mediet/kalk. det er også derfor vi får huller i tænderne når vi drikker sodavand.
alt CO2 skal være opløst inde i reaktoren, hvis der kører CO2 bobler med rundt i systemet er det fordi at det er ophobet. så vidt jeg husker kører både dig og Erik med bobler inde i reaktoren (ret mig hvis jeg tager fejl)

i er jo begge eksempler på at det kan køre fint alligevel, men hvis du vil spare på CO2 så er jeg sikker på at du skal have en større reaktor
Jeg har kun bobler i bobbeltælleren.
Det er ikke det du mener vel?
Du tænker på bobler i selve reaktorkammeret ikke?

Erik

nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Flemming skrev:
nielsk skrev:Jeg tømmer ca 2 stk 10 kg CO2 flasker årligt og supplerer op med kalkwasser og balling.
Jeg synes umiddelbart mine 36 til 48kg CO2 årligt sammenlignet med dit og Eriks balje er højt. Selvfølgelig booster du jo også med kalkwasser og hvis det svarer til nogenlunde halvdelen af dit forbrug, er du jo også deroppe.
Har du erfaring for hvor meget CO2 du tilsætter for at opløse en "spand eller bøtte" arm medie?
Det ved jeg ikke. Jeg bruger ikke Arm da jeg også kører med grotech magnesiumsten og derfor lavere pH og Arm er alt alt for dyrt. Jeg bruger gerne koralstykker op til 10 cm. Min reaktor rummer 18 L og når mediet synker sammen hælder jeg bare mere oveni. Det er ikke så videnskabeligt. Ph styrer jeg bare med en digital håndstick engang imellem. Hellere for lav end for høj kører jeg med.
Men jeg overvejer at stramme op der og sætte noget styring på. CO2 stiger konstant i pris synes jeg.
Senest rettet af nielsk tirs 1. jan 2013 15:48, rettet i alt 1 gang.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af huttelihut »

Når CO2 opløses i vand reagerer det med vand, efter følgende reaktionsskema:
CO2 + H2O --> H2CO3
H2CO3 (kulsyre) er en syre, der yderligere vil reagere med vand efter
følgende reaktionsskema:
H2CO3 + H2O --> HCO3- + H3O+

Ved reaktionen dannes HCO3- (hydrogencarbonat-ionen) og H3O+(oxonium-ionen).
Dannelsen af H3O+ (oxonium-ionen) medfører at
opløsningen bliver mere sur, dvs. pH-værdien falder.

Det er altså ikke de frie H+ man måler, men derimod når de har bundet sig til et H2O molekyle og danne H3O+
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

huttelihut skrev:Når CO2 opløses i vand reagerer det med vand, efter følgende reaktionsskema:
CO2 + H2O --> H2CO3
H2CO3 (kulsyre) er en syre, der yderligere vil reagere med vand efter
følgende reaktionsskema:
H2CO3 + H2O --> HCO3- + H3O+

Ved reaktionen dannes HCO3- (hydrogencarbonat-ionen) og H3O+(oxonium-ionen).
Dannelsen af H3O+ (oxonium-ionen) medfører at
opløsningen bliver mere sur, dvs. pH-værdien falder.

Det er altså ikke de frie H+ man måler, men derimod når de har bundet sig til et H2O molekyle og danne H3O+
Jeps :beer: Det var vist min hjerne som var lidt rusten fra i nat
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"