Palet Kirug sammen med Domino Damsel?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Palet Kirug sammen med Domino Damsel?

Indlæg af Petercw »

Hey med jer,

Jeg har et RSM130D, som jeg har haft kørende omkring 4 mdr. Det køre uden problemer.
Jeg startede med et par danebrog rejer, 2 klovnfisk og 2 domino damsler.

I dag har jeg købt et par Palet Kiruger: Eksternt link http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Paracanthurus_hepatus

Alle fiskene i min balje, har nogenlunde samme størrelse.
Min ene Domino Damsel er dog pænt offensiv, efter jeg har fået de to nye Palet Kiruger. Den er efter dem hele tiden og så igen!

Jeg ved at en Domino Damsel er lidt aggressiv. Jeg er også efter den lidt mindre domino og de to klovnfisk af og til. Jeg vil gerne vi om nogle har erfaring med, om det er muligt at få dem til at slappe lidt af. Med andre ord, er der råd for om jeg kan hjælpe mine Palet Kiruger på vej, om man så må sige.

Jeg synes det er synd at de jages vildt rundt hele tiden.

Er der andre muligheder, end at skille mig af med de forbandede Domino Damsler?

Jeg har hjulpet dem stille og roligt ud, sådan at de kunne vænne sig til hinanden.
Jeg har også iagttaget dem en tid.

Hvad er jeres erfaring med den slags?

Om ikke andet, så er det vel meget almindeligt, at man nogen gange får mindre aggressive fisk ned til mere aggressive fisk, selvom rækkefølgen måske bør være modsat. Det er jo ikke altid at vide, hvilke fisk man får lyst til at anskaffe sig på forhånd :)

Håber i kan give et råd med på vejen, foruden det faktum at domino damsler generelt er lidt aggressive :)

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Palet Kirug sammen med Domino Damsel?

Indlæg af Carsten »

Nu er det dit første indlæg her, men derfor kan du jo godt have læst med tidligere.
ALLE jomfrufisk/damsler er aggressive.
Og jeg vil sige, at de der palet(plet kirurger) hører ikke hjemme i et så lille akvarie.
Inden for få dage vil du med stor sandsynlighed se at de får hvide pletter, som forsvinder for blot at komme igen i større antal.
Og det bliver ikke bedre, når de ikke får den fornødne ro og foder.

Det er desværre ikke sådan at man kan sætte dem ned i en pose, så de vænner sig til hinanden, for paletterne er trængt ind på den enes territorie, og den stopper ikke før den er væk igen.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Må desværre nok give Carsten ret her. Af bitter erfaring måtte jeg konstatere, nøjagtig som Carsten siger. Jeg købte 2 blå palletter på ca. 1,5 cm til mit 150 l. Her var et par klovne, som ikke tog notits af dem. Ingen fisk som stressede dem, men de fik hvide pletter som jeg troede jeg fik styr på ved at tilsætte hvidløg til fodret. De spiste fint, og voksede nærmest helt ekstremt hurtigt. De hvide pletter blev dog ved at vende tilbage, og dagen efter jeg havde rodet lidt i akvariet døde de begge på samme dag. Jeg havde dem ca. 1 md. -dumt, dumt, men de fungere bare ikke i så lille et akvarie er jeg bange for.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Tak for jeres svar.
Jeg har skam læst med her og andre steder også. Derfor jeg godt har været klar over, at de domino damsler er lidt aggressive. Hvor aggressive de er, det er jo svært at sige før man tilføjer nye fisk :)

Mine to kiruger er meget små, ligesom mine øvrige fisk er. Jeg fik at vide at de godt kunne få lidt hvide pletter, så det er jeg forberedt på.

Min frustration går kun på den ene aggressive domino.
Der er ikke andet for, end at jeg må skille mig af med de to domino damsler. Jeg havde håbet at man kunne få dem til at slappe lidt af (ved dog godt at det lyder lidt mystisk, men det skader jo ikke at spørge)

Hvad angår pladsen i akvariet, eller mangel på samme, mon så ikke at det går så længe de er små? :)

Mon ikke at Pers døde efter at være blevet syge, efterfølgende af de hvide pletter?

Jeg har fået fortalt at de kan få de hvide pletter i starten, grundet flytningen og stress, men at det godt kan føre til parasitter og sygdom efterfølgende. Mon ikke det er tilfældet hos Per?
- Kunne det hjælpe at jeg har de to Dannebrogs rejer, de fjerner jo parasitter (hvis de dog kan det ved så små fisk.?)

Jeg ved at risikoen er der, men de er så flotte, at jeg næsten er nødt til at tage chancen :-)

Dog er jeg godt klar over, at jeg er nødt til at finde et nyt hjem til dem når de bliver store.

Hvad synes i?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Mange af de samme tanker gjorde jeg mig, men jeg håber da det går bedre for dig.

:h
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Hey,

Tak for jeres svar.
Jeg har skam læst med her og andre steder også. Derfor jeg godt har været klar over, at de domino damsler er lidt aggressive. Hvor aggressive de er, det er jo svært at sige før man tilføjer nye fisk :)

Mine to kiruger er meget små, ligesom mine øvrige fisk er. Jeg fik at vide at de godt kunne få lidt hvide pletter, så det er jeg forberedt på.

Min frustration går kun på den ene aggressive domino.
Der er ikke andet for, end at jeg må skille mig af med de to domino damsler. Jeg havde håbet at man kunne få dem til at slappe lidt af (ved dog godt at det lyder lidt mystisk, men det skader jo ikke at spørge)

Hvad angår pladsen i akvariet, eller mangel på samme, mon så ikke at det går så længe de er små? :)

Mon ikke at Pers døde efter at være blevet syge, efterfølgende af de hvide pletter?

Jeg har fået fortalt at de kan få de hvide pletter i starten, grundet flytningen og stress, men at det godt kan føre til parasitter og sygdom efterfølgende. Mon ikke det er tilfældet hos Per?
- Kunne det hjælpe at jeg har de to Dannebrogs rejer, de fjerner jo parasitter (hvis de dog kan det ved så små fisk.?)

Jeg ved at risikoen er der, men de er så flotte, at jeg næsten er nødt til at tage chancen :-)

Dog er jeg godt klar over, at jeg er nødt til at finde et nyt hjem til dem når de bliver store.

Hvad synes i?

Jeg tror du står dig bedst i at fiske paletterne op. De er til at sælge igen, hvorimod det kna være ganske svært at komme af med de andre igen. Netop fordi de er aggressive over for andre fisk. Den som er aggresiv, er den som har taget territoriet, den anden er så muligvis en hun eller en undertrykt han.

Det er meget sjældent at fisken er syg når man får dem hjem, hvorimod de ofte er meget stressede. En stresset fisk har et meget tyndt slimlag, som gør at parasitterne har mulighed for at sætte sig fast, hvad de ikke kan på en fuldfed, og ikke stresset fisk.

Det er dit akvarie, og du bestemmer. Men lad os se hvad der sker i løbet at den kommende måned.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Tak for jeres svar :)

Det er altid godt at høre andres meninger og erfaringer om den slags.

Jeg har besluttet mig for at skille mig af med de Damsler. Næste gang jeg får nye fisk, så vil de sikkert også være efter dem. Det vil jeg ikke risikere.

Jeg er ved at beslutte mig for, hvilken koralvogter jeg vil have. Jeg vil ikke risikere at en rolig koralvogter også bliver jagtet til døde af de Damsler.

Da jeg købte dem, sagde min forhandler at det var rolige fisk. Hvis jeg havde vidst at de var så aggressive, så havde jeg slet ikke købt dem :)

Jeg må jo lære at mine erfaringer (og lytte med når i deler jeres) ;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Og paletterne også! Man kan ikke have 2 palletter sammen på så få liter! Tilbage med dem og fikd nogen andre farve fisk istedet - der er mange anders som er ligeså flotte som palleter som passer leget bedre ind
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Er det ikke normalt, når man har dem, at man så har dem i par?

Jeg har fået en kammerat til at hente de to Damsler i aften. Mine Kiruger trives allerede bedre. De hygger sig i korallerne, spiser af dem og stenene mm.

Jeg forstår godt at jeg ikke kan have de to Kiruger, når de bliver store. Men hvad er problemet i at have dem, imens de er små? :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Peter! Først vil jeg byde dig velkommen på forum her :y

De fleste af os har nok prøvet at få sat fisk sammen som, hvis vi havde undersøgt det på forhånd, ikke skulle være sat sammen. :oops:

Men det jeg ikke forstår er de råd og den vejledning du har fået da du købte fiskene. For det første er det almindeligt kendt at damsler generelt er aggressive og især kan blive dominerende i mindre akvarier som dit. Og for det andet er det almen viden at palet kirurger er svømmeglade og let stresses. Og det endnu mere jo mindre de er. Helt galt er det så hvis det er samme person/forhandler der har rådet dig til begge køb i den givne rækkefølge. Bare min mening.

Til sidst vil jeg tilslutte mig de andre der anbefaler dig at finde et større hjem til paletterne indenfor den nærmeste fremtid. - God undskyldning for en tidlig opgradering :sneaky2:

Men held og lykke med dit akvarie under alle omstændigheder!

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Petercw skrev:Er det ikke normalt, når man har dem, at man så har dem i par?

Jeg har fået en kammerat til at hente de to Damsler i aften. Mine Kiruger trives allerede bedre. De hygger sig i korallerne, spiser af dem og stenene mm.

Jeg forstår godt at jeg ikke kan have de to Kiruger, når de bliver store. Men hvad er problemet i at have dem, imens de er små? :)
Det er helt sikkert positivt for paletterne at du er kommet af med damslerne :y

Og du kan vel også godt have dem så længe de er små. Problemet er at hvornår er de for store? Det kan være svært at være objektiv hvis man er blevet glad for fiskene. Og så kommer de let til at gå for længe inden man skiller sig af med dem. Det har jeg desværre selv prøvet. Derudover er de kendt for at være ekstra sarte som små, så det er ikke en begynder fisk. Men godt at høre dine allerede er fødesøgende og nipper af stenene :GO

Der er så vidt jeg ved ikke noget tabt ved at holde dem enkeltvis. Hvordan ved du i øvrigt at du har et par og ikke to af samme køn? :T

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Tak for velkomsten :)

Det er ikke samme forhandler som har solgt mig de to type fisk.
Ham jeg købte mine Kiruger i, han har skam også forklaret mig risikoen. Han sagde også at de kunne blive lidt stresset, få hvide pletter og parasitter.

Jeg har absolut ikke tænkt mig at have to Kiruger på 20 cm gående i min lille balje.
De skal helt bestemt skifte ud (eller leveres tilbage), når de bliver større.

Jeg vil lige give det en chance og se hvordan det går dem :)

Hvad jeg mente med "et par", er såmænd bare at have to sammen. Det er jo ikke til at vide hvilke køn de er.

Jeg skal nok opdatere hvordan det går dem, her indenfor nær fremtid.

Tak for råd og vejledning :)

Mvh Peter
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"