nybegynder spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

nybegynder spørgsmål

Indlæg af Frank »

hej alle sammen

er helt ny i faget og har investeret i et 550 liters akvarie her sat det op hjemme , sidste weekend .( brugt , kørende , der er flyttet komplet , med koraller , fisk , sten , vand osv ) , har vedh et par billeder fra igår .
Udstyret med skummer og ozon . , kalkreaktor monteres kommende weekend .
jeg vil så nu være " on my own " så håber der er nogle der kan hjælpe .

1. har registreret at der allerede er begyndt at komme grønne alger , et ganske tyndt lag på bundlag og på ruder .
Bør jeg reagere på dette allerede nu ? ( har skiftet al lyset ( hqi + t5 ) ,,, så måske er det fordi at rørene er helt nye ) ( der er ikke nævneværdig nitrit/nitrat i vandet )
2. er der nogen der har erfaring med at bruge alm hanevand eller evt. regnvand ( har brugt regnvand til ferskvand i mange år uden problemer ) til vandskift , det ville være noget nemmere for mig idet der jo ikke er teknikrum der hvor det står i huset ( altså kloak og vandtilslutning ) , jeg er klar over det ikke er smart at bruge hanevand til løbende efterfyldning idet hårdhed vil stige for meget , til løbende efterfyldning ville jeg så bare bruge regnvand
3. erfaring med Nitrat filter og fosfatfilter , kan det i nogen grad kompensere for hyppige vandskift ?
4. kalkwasser bruger man det ,,, når man bruger kalkreaktor ( alle de begreber er noget svære at forstå for en nybegynder )

glæder mig til at få respons på dette :K

hilsen Frank
Vedhæftede filer
akvarie 3
akvarie 3
akvarie 2
akvarie 2
akvarie 1
akvarie 1
hilsen Frank
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: nybegynder spørgsmål

Indlæg af JaizEdelmann »

Frank skrev: 1. har registreret at der allerede er begyndt at komme grønne alger , et ganske tyndt lag på bundlag og på ruder .
Du kan ikke undgå en minicycle når du flytter et akvarie så grønne alger er kun et godt tegn, det burde betyde at din minicycle er ved og være overstået. p.s. selvom du ikke kan måle nitrat/fosfat kan det sagtens være der, det kan være dine alger bare spiser det, rengør ruderne men lad resten gå sin gang, eventuelt en søhare om en uge eller 2 hvis det tar til.
Frank skrev: 2. er der nogen der har erfaring med at bruge alm hanevand eller evt. regnvand ( har brugt regnvand til ferskvand i mange år uden problemer ) til vandskift , det ville være noget nemmere for mig idet der jo ikke er teknikrum der hvor det står i huset ( altså kloak og vandtilslutning ) , jeg er klar over det ikke er smart at bruge hanevand til løbende efterfyldning idet hårdhed vil stige for meget , til løbende efterfyldning ville jeg så bare bruge regnvand
Osmoseanlæg er vejen frem du behøver ikke et teknik rum, sæt det under køkkenvasken eller lign. Det behøver ikke fylde alverden vores 90liter's osmoseanlæg fylder ikke ret meget på badeværelset.
Frank skrev: 3. erfaring med Nitrat filter og fosfatfilter , kan det i nogen grad kompensere for hyppige vandskift ?
DSB og chato (naturlige vej) / reaktor med biopellets/rowaphos (mekanisk) også der også vodka istedet for DSB/biopellets kan tildels afhjælpe med henholdsvis nitrat og fosfat men vandskifte kan kun anbefaldes og gøre, 10% hver anden uge, det en noget nemmere måde at styrre sine affaldsværdier og opretholde dit mg,ca,kh osv på et nogenlunde normalt niveu indtil du begynder på bailing eller lign.

Der er mange som har en meget stærk holdning til om man skal køre med biopellets eller ej om rowaphos eller chato osv osv. Men jeg synes man skal gøre det man fylder sig bedst tilpas med.

Det vigtigste er bare at måle sine værdier løbende og have godt med tålmodighed
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

tak for svar .

efterlyser svar også vedr kalkwasser samt kalkreactor , og også gerne hvis nogle har erfaringer med regnvand .

mvh frank
hilsen Frank
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Frank skrev:tak for svar .

efterlyser svar også vedr kalkwasser samt kalkreactor , og også gerne hvis nogle har erfaringer med regnvand .

mvh frank
Hvis man bruger kalkreaktor og har et højt forbrug af Ca og KH, kan man risikere at PH værdien bliver lidt for lav. Det kan man så kompensere for, ved at bruge kalkwasser i kombination med kalkreaktoren.

Kalkreaktoren sænker PH værdien.

Kalkwasser hæver PH værdien.

Kalkwasser kan tilføres ved genopfyldning af fordampet vand i stedet for ferskvand.

Mht. regnvand så er det ikke noget jeg har hørt nogen bruge til saltvand med succes. Osmosevand er, efter min bedste overbevisning, vejen frem. Så har man altid det samme stabile udgangspunkt. Vandhanevand og sikkert også regnvand kan ikke undgå at indeholde forskellige ting. Og hvem kan garantere at bare fordi det gik godt en gang (eller flere), at der ikke er uønskede ting i det næste gang?

Flot akvarie ellers. Held og lykke med det! :beer:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

mange tak for svar

alle de begreb vedr vandværdier osv. , og virkningen af forskellig teknik , og kemi , er ret svært at forstå for os nybegyndere .
også det med forskellige sporstoffer er lidt abstrakt .

jeg er helt klar over at lige netop dette er helt essentielt for at få succes også på den lange bane ( at akvarie forbliver pænt , at der er vækst i koraller osv ) , med denne fantastiske hobby .

kan man tage et kursus for dummies ell. lign nogle steder ? ( evt . noget man betaler for )

mvh frank
hilsen Frank
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Frank skrev:mange tak for svar

alle de begreb vedr vandværdier osv. , og virkningen af forskellig teknik , og kemi , er ret svært at forstå for os nybegyndere .
også det med forskellige sporstoffer er lidt abstrakt .

jeg er helt klar over at lige netop dette er helt essentielt for at få succes også på den lange bane ( at akvarie forbliver pænt , at der er vækst i koraller osv ) , med denne fantastiske hobby .

kan man tage et kursus for dummies ell. lign nogle steder ? ( evt . noget man betaler for )

mvh frank
Kan godt huske da det ikke var til at overskue alle de begreber, men det skal nok komme hurtigt til dig når du har interessen for det. :GO

For at sætte to begreber fast fra mit tidligere indlæg så er Ca = Calcium og KH = Karbonathårdhed. De to største grundbestanddele i stenkoraller.

Jeg tror ikke der er kurser som sådan, men et godt sted at starte er ved at læse denne gratis e-bog skrevet af en erfaren bruger her fra forummet: http://kortlink.dk/lulu/ahxp

Den sætter alle se grundlæggende ting på plads. Derudover er dette forum et rigtig godt sted at finde viden. Tror rigtig mange af os har lært det meste af det vi ved, her fra forum.

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Men jeg vil råde dig til at vente med at sætte en kalkreaktor til, før end du har styr på de mest basale begreber. For det er en af de mere avancerede ting og hvis den ikke bliver sat rigtigt op, vil den gøre mere skade end gavn.

Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

mange tak birkefeldt eller een af i andre , :biggrin:

der er ph sonde og computer også så kan der vel ikke gå
noget galt ,,, eller hvad ? ( sælger kommer og hjælper med tilslutning og igangsætning ) , derefter skal jeg selv ,,, mvh frank
hilsen Frank
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Det er selvfølgelig en stor hjælp at han kommer og hjælper med at sætte det i gang, men du skal jo gerne forstå principperne bagved, så du ved hvad du skal holde øje med og gøre hvis noget begynder at gå skævt. Men du har jo nogle dage til at sætte dig lidt ind i tingene inden han kommer. Og du er jo allerede i gang med det her! :wink:

Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

tak ,,, og tak for linket til bogen ..

har været derinde på lulu.com ,,, men de er lang tid om at sende download linket på mailen .

når jeg har bogen vil jeg læse om kalkreactor inden søndag

mange tak for tippet
hilsen Frank
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Den bedste opstart som nybegynder er nok at du starter helt fra bunden af. Så kommer du til at lære af hele protesen og ikke bare at andre starter dit akvarie op og efter lader en masse spørgsmål.
Så et godt råd læs og spørg, Så du er klar til at behandle alle de udfordringer der er her i starten.

Det vigtigste for koraler er i første omgang at vandværdierne de er stabile og du ikke får store udslag i disse. Dette vil kun stresse dine korlaer og i væste fald vil de dø.

Den helt store synder for at SPS koraler de ikke trives er fosfat. Så husk at have et oventligt test sæt og der er kun få udgaver der dur til dette. Rowa, Hanna, Red Sea Pro. De alle er dyre og der er en grund, kvalitet koster penge.

LPS koraler de vil gerne have en lille smugle nitrat i vandet ellers sulter de. Så at fjerne alt nitrat fra vandet med BioPelles eller andre produkter kan hurtigt blive noget hø især hvis man går for hurtigt frem og værdierne de ændre sig for hurtigt.

Derfor hvis du vil have stabile værdier dur det ikke at begynde at bruge regnvand eller andet. Da det er nemmer at styre med Osmosevand som altid er rent og bagefter tilføre du selv de nødvendige ting til vandet.
Så undgår du feks. Nitrat fra drikkevandet samt sillicat. Regnvandet er nok heller ikke det reneste ved ikke hvad dette indholder men det er nok ikke sundt for koralerne. Feks. inde i Køb. tære Zinktagrenerne og der er sikkert en grund (syreregn)

Steen
Senest rettet af spdiving tors 29. mar 2012 17:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

tak

jeg vil investere i en osmose , det må være læren af denne tråd ,

kan i anbefale fosfat filter ,,, har læst lidt om det .

eller er det bare 10 pct vandskift hver 14. dag ?

mvh frank
hilsen Frank
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

"Keep it simple" er som Steen siger godt her i starten, men da du nu har købt et komplet sæt, så er det alligevel blevet lidt kompliceret, så vent derfor med yderligere teknik du skal sætte dig ind i. Regelmæssige vandskifte er altid godt og hvis du samtidig passer på ikke at fodre for meget så er der gode chancer for du kan holde gode vandværdier.

Et osmoseanlæg er en god investering!

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Rowa fosfat medie er ganske ubemærkede men har kun det minus at det er pisse dyrt.

Bruger det ikke selv mere og har fundet et alternativ der er væligt billigere. Lanthanum chloride koster for et kg pulver ink fragt på Ebay ca 500 kr og der er til 40l opblandet væske hvor du kun bruger 8-20ml om dagen alt efter hvor stort akvariet er samt hvor meget fosfat du har i vandet.

prøv at søg på Lanthanum her inde der er flere råde omkring dette samt link til køb.

Steen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hej Frank,

Velkommen til. Nice akvarie. Jeg er også ny. Ville bare lige høre om det lykkedes for dig at hente bogen?
Jeg synes også det var en anelse bøvlet. Du behøver slet ikke afvente nogen mail. Ligeså snart du har klikket på Place Order, kan du klikke på fanebladet "My Lulu". Der kan du så klikke på "My Order History", og downloade bogen. Har du ikke fået den endnu, så prøv at klikke på linket igen, og gå så direkte i "My Lulu" (siden har smidt en cookie på din PC, så den kan huske hvem du er)

Ang. Rowaphos som Steen skriver om: Kommer ind mod Kbh. har DecOcean i Rødvre også noget fra GroTech der kun koster 1/5 af Rowa's

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

hej igen

tak , fandt bogen et andet sted på nettet ( googlede den ) ... den vil jeg læse snarest :y .

det der ROWA ,,, er det medie til fosfat filter ? ,,, kan i anbefale mig at jeg køber et fosfat filter ? ( kan se der også findes nitrit filter ) på nuværende tidspunkt

og det der lanthanum er det noget til et filter eller noget man bare hælder i ?

/ frank
hilsen Frank
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har Lanthanum hjemme, hvis du vil købe noget.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Tak , tror lige jeg skal kende de forskellige begreber ,,, der er meget at lære for en nybegynder , skal nok have dig i mente
hilsen Frank
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"