er helt ny i faget og har investeret i et 550 liters akvarie her sat det op hjemme , sidste weekend .( brugt , kørende , der er flyttet komplet , med koraller , fisk , sten , vand osv ) , har vedh et par billeder fra igår .
Udstyret med skummer og ozon . , kalkreaktor monteres kommende weekend .
jeg vil så nu være " on my own " så håber der er nogle der kan hjælpe .
1. har registreret at der allerede er begyndt at komme grønne alger , et ganske tyndt lag på bundlag og på ruder .
Bør jeg reagere på dette allerede nu ? ( har skiftet al lyset ( hqi + t5 ) ,,, så måske er det fordi at rørene er helt nye ) ( der er ikke nævneværdig nitrit/nitrat i vandet )
2. er der nogen der har erfaring med at bruge alm hanevand eller evt. regnvand ( har brugt regnvand til ferskvand i mange år uden problemer ) til vandskift , det ville være noget nemmere for mig idet der jo ikke er teknikrum der hvor det står i huset ( altså kloak og vandtilslutning ) , jeg er klar over det ikke er smart at bruge hanevand til løbende efterfyldning idet hårdhed vil stige for meget , til løbende efterfyldning ville jeg så bare bruge regnvand
3. erfaring med Nitrat filter og fosfatfilter , kan det i nogen grad kompensere for hyppige vandskift ?
4. kalkwasser bruger man det ,,, når man bruger kalkreaktor ( alle de begreber er noget svære at forstå for en nybegynder )
glæder mig til at få respons på dette

hilsen Frank