Mangler grundlag at beslutte ud fra - lys, skummer m.v.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Mangler grundlag at beslutte ud fra - lys, skummer m.v.

Indlæg af PoulD »

Hej Saltvandsfolk

Jeg har brug for at høre andres mening, for ikke at træffe beslutninger ud i det blå

Baggrundshistorie:
Jeg er sprit ny i den her akvarieverden. Jeg har dog nogle års erfaring med Japanske Koi. Dem er der nu ikke meget gøgl ved om vinteren, så her i Januar fik jeg overtalt fruen til et akvarie. Jeg kiggede lidt på nettet, og fandt det her forum. Vi har desværre ikke ret meget fri vægplads i stuen, men et mindre cube akvarie kunne vi godt få plads til. Jeg blev´først lun på den cube Lotte havde til salg i Frederikshavn, men var ikke tryg ved at flytte det levende så langt. Så satte StarF en cube til salg, og jeg besluttede for mig for, at den vi skulle have. Jeg kunne imidlertid ikke vente til Juni, så for at have noget at øve mig på i ventetiden, købte vi for 4 uger siden, et lille 128L Boyu som vik fik billigt incl. lidt LS, et par skive anemoner, og et par fisk.

I går fandt jeg så ud af, at Mads havde solgt sin lampe og udsat overtagelsen til Juli. Da vi endvidere syntes, at lyskassen virkede alt for dominerende, besluttede vi derfor endeligt, at gå efter et helt nyt akvarie i stedet for. Det åbner så bare for en næsten uendelig række af valgmuligheder, og for mange af dem, er jeg totalt på bar bund, og har brug for at høre andres mening. Jeg vil forsøge at samle mine spørgsmål i denne tråd efterhånden som de opstår, i stedet for at oprette en ny tråd når jeg kommer i tvivl om noget.

Akvariet skal stå mellem 2 døre og der er ikke 1 meter, så jeg er ude i noget med specialmål. Så jeg har tænkt mig det skal være 93x60x65 LxBxH med hvidt glas i de 3 sider og overløb midt på bagvæggen. Lige p.t. er der 2 forholdvis store ting jeg er i tvivl om:
Lys. Jeg havde egentlig tænkt mig 2 stk. Radion XR30w, men synes måske det er frås på kun 93 cm. Jeg har så kigget lidt efter alternativer og overvejer nu 2 stk MaxSpect Mazarra P 60W. De virker også tiltalene på flere områder (bl.a. ville den blive ca. 3k billigere). Spørgsmålet er så om bare det vil blive i underkanten af lys (også 65 cm dybde)? Skal jeg op på 3 stk er prisen stort set den samme, Hvad skal jeg vælge?

Jeg er også kommet i tvivl om valg af skummer. Jeg har spurgt på en BK mini 180, men fiskehandleren har tilbudt et alternativt, en ATI 200, til en pris der er 2k lavere. Nu er jeg så i tvivl om BK'en er to tusinde mere værd? Hvad får jeg egentlig for de ekstra penge? Hvad skal jeg vælge?

Hvis nogen måtte være interesseret, poster jeg også lige et par billeder af den lille Boyu. Jeg har bakset lidt med vand værdierne de første par uger (100 i nitrat, fosfat udenfor skala). Men efter et næsten totalt vandskift og et efterfølgende fund af en totalt mudret filtersvamp under skummeren, kom jeg da ned på 10 i nitrat (er nu nede på 5). Har også fyldt lidt koraller og fisk i. Kom endda til at købe en gul kirurg, så nu skal det helst ikke vare mange måneder med at få en større balje.

Efter 4 timer:
4 timer efter opstart
4 timer efter opstart
Efter 4 uger:
4 uger efter
4 uger efter
Indhold nu:
1 Hugo (charme fætter :-))
1 Pudsefisk
1 Fløjlsklovn
1 Palet
1 Pseudochromis fridmani (super flot, men lidt sky endnu)
1 Gul kirurg
2 Lysmata debelius
1 Tridacna maxima
3 Eremitkrebs

1 Heteractis crispa (lille :-))
1 Blå Acropora
1 Hvid Montipora digitata
1 Euphyllia parancora
1 Goniopora
3 ukendte orangebrune små frags (tror måske Montipora digitata)
1 ukendt læder koral
1 ukendt grøn LPS (tror måske Plesiastra eller andet hjerne lign.)
et par sten med ukendt grøn koral (tror Clavularia)
En del blå-røde skiveanemoner
5-6 rørorme
Desværre nok også glasroser (har nakket dem jeg kunne se)

Hvis nogen kan sætte navne på de ting jeg ikke kender, eller give andre gode råd, vil jeg også være taknemmelig for det.

Med venlig hilsen
Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mangler grundlag at beslutte ud fra - lys, skummer m.v.

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Poul og velkommen til!

Jeg har selv et akvarie der måler 90 x 50 i overfladeareal og lurer også lidt på at skifte over til LED. Mit valg kommer til at stå mellem præcis de samme to muligheder du har kig på. Jeg er kommet frem til at to Mazzara P er for lidt, hvis man altså ikke vil være begrænset af lyset. Og som du selv siger så ender man med 3 stk Mazzara på samme pris som to Radion. For mig at se har begge lampesystemer deres fordele, så jeg er fortsat splittet. Synes Radion er pænere og det er fedt at de har RGB funktion. Mazzara har nogle fleksible monteringsmuligheder og det er smart at man kan skifte linser som man lyster og har mulighede for at købe andre farver LED's hvis man vil prøve noget andet. PT hælder jeg dog mest til 2 x Radion.

Mht skummer, så er BK toppen af poppen. Der er sjældent nogen til salg brugt, vel fordi dem der har dem er glade for dem. Og kvalitetsmæssigt er de nok et niveau højere end ATI. Men ydelses mæssigt tror jeg ikke der er den store forskel. Tror du bliver godt kørende med dem begge. Jeg har dog ikke selv erfaring med dem.

Ved godt der ikke er så meget konkret hjælp at hente fra mig, men det var bare mine tanker omkring dine overvejelser. :h
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
selveste
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af selveste »

Kan kun anbefale BK har selv 180.
Den siger intet, skummer skide godt, er mega lækker kvalitet og genial at rengøre :)
:) :) :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har ATI PowerCone 200i og er pt rimelig træt af at den ikke køre en hel uge, før end den falder i ydelse (Liter luft i timen falder fra at kunne køre ca 2600 ned til 1800 ved fuld styrke - den er justerbar...)

Når pumpen er nyrenset køre den rimeligt støjsvagt op til 2300L/H og når vandstand er stillet til denne mængde luft så kommer skummet ikke højt nok op ved lavere hastighed, som den falder til rimeligt hurtigt + at når de 1800L/H er ved fuld hastighed, så laver pumpen en svingende brummelyd der er tydelig, selv med lukkede skabslåger, så jeg syntes ikke ATI er særlig høj kvallitet, selv om jeg syntes at ca. 3000,- kr er dyrt nok for en acryl kegle med en pumpe på...

Har du råd til BK, så køb sådan én i stedet...

TimW løser problemet med at puste kraftigt i luftindtaget sammen med rensning af koppen, men jeg synes ikke det hjælper hver gang...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil ikke kommentere på udstyret, da det er debateret fint nok, men jeg vil lige komme med en kommentar til målene på akvariet.
Længden kan der jo ikke ændres på, men det kan der på højden. Jeg ville helt sikkert vende målene om, så akvariet blev 65 cm dybt og 60 højt. Det ser ikke godt ud med et akvarie der er smallere end det er højt. Samtidig vil du kunne få mere lys ned til bunden
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Carsten, der kan sagtens ændres på længden - men desværre kun den ene vej :-) Jeg ville også mægtig gerne have byttet om på bredde og højde. Der er bare det, at når det går helt ud til døråbningerne er det også tæt på spisebordet og vi vil rende ind i det ene hjørne hele tiden, hvis det rager for langt ud fra væggen. Jeg er jo også nødt til at regne med 2-3 cm bagved til magneter. Hvis jeg gør det kortere kan det godt være lidt bredere, men så er jeg jo lige vidt. Jeg kan selvfølgelig sagtens lave det 5 cm lavere. Jeg har kun valgt 65 cm. fordi jeg har lidt skrupler over, at spærre dyrene inde, og gerne ville give dem mest mulig plads, og - hvis sandheden skal frem :-) - fordi jeg er en nærrig r... der gerne ville trække mest muligt ud af de 2 Radion (vil også gerne have lamperne tæt på vandspejlet, og så er 65 cm nok for bredt ). Jeg vil da ærgre mig hvis det ser dumt ud, så bør jeg få det lavet 5 cm lavere på bekostning af et mindre display?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jamen 60x 60 er da også fine mål.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Og prøv at læse op på red devil skummere fra marine sources - jeg er meget glad for min rd 850! Skummer super og siger så godt som intet!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø

Indlæg af JaizEdelmann »

Schraun laver også fantastiske skummere, har selv en jetskim 150 i mit system har haft deltec apf600 og super reef octopus ps-1000 og schraun synes jeg performer klart bedst og dejlig nem og rengøre (kan skilles fuldstændigt lige som bubble king's)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Mener du Schuran ?
Eller er der blot endnu et mærke ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Carsten, der kan sagtens ændres på længden - men desværre kun den ene vej :-)
Hej,

Hvilken vej er det, som du kan rette på? Er det kun højden på akvariet eller? :happy:

Hvis det så kunne lade sig gøre, når det kun er 5 cm., så kunne I få lavet akvariet på målene, hvis jeg har forstået disse rigtig på: L93 x B65 X H65

Mon ikke dette kunne lade sig gi sig? :)

Det første akvarie med målene: L93 x B60 x H65 = 362,7 l.
Det andet akvarie med målene: L93 x B60 X H60 = 334,8 l
Det tredje som jeg foreslår med målene: L93 x B65 x H65 = 392,9 l

Der er jo lidt forskel på talene, men hvis I er kede af at gå ned i liter på bekostning af displays, så skulle I måske måle om tredje forslag ville kunne lykkedes, eller også hvis I vælger andet forslag, så lav jeres sump så stor som mulig, så har I stadig noget mere bufferkapacitet :y Det synes jeg nu, at I skulle få lavet uanset, hvilken af de 3 forslag I vælger :)

Det var blot et forslag :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Tak til alle der er kommet med indspark. Jeg har 'lyttet' og truffet beslutning ud fra de kommentarer jeg fik. Har i går bestilt en BK Mini 180 og 2 Radion. Tror samtlige mine fisk skal hedde Sjanne - for helved' de suger pengene ud af mig :y

Med hensyn til det sidste emne, størrelsen på akvariet, var det jo faktisk slet ikke en ting jeg var i tvivl om. Jeg må bekende jeg har valgt ikke at lytte til de gode råd om det. Jeg synes ikke man ubetinget kan sige det ikke ser godt ud at det er højere end bredt. (det ser heller ikke godt ud når for mange ting i stuen er mokket sammen). Herregud, det er 5 cm vi taler om, vel ikke totalt ude af proportion. Det bliver måske lidt sværere at at dekorere, men jeg har en smule erfaring fra min japanske have med at skabe dybdevirkning hvor der ingen dybde er, så jeg satser på jeg kan få det til at se ok ud.

Det næste jeg nu er i tvivl om er pumper. Jeg har købt 2 næsten nye 6055 af Jaiz, men jeg aner ikke om det nok. De skal sidde på bagruden, da de 3 andre sider skal være fri. Bør jeg købe 2 mere, hvis jeg skal være 112% sikker? (vil meget nødig skulle sætte flere i senere). Til retur overvejer jeg lidt en RD3500 mini, den er jeg så omvendt lidt i tvivl om vil være for stor.

Kom til at købe en palet mere i går :oops: den var så lidt større, så nu begynder det nok snart at haste med lidt mere vand

//Poul
Senest rettet af PoulD søn 18. mar 2012 12:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Køb du to 6055'er mere af ham, det er skønt at kunne justere på flest mulige måder :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Med hensyn til det sidste emne, størrelsen på akvariet, var det jo faktisk slet ikke en ting jeg var i tvivl om. Jeg må bekende jeg har valgt ikke at lytte til de gode råd om det. Jeg synes ikke man ubetinget kan sige det ikke ser godt ud at det er højere end bredt. (det ser heller ikke godt ud når for mange ting i stuen er mokket sammen). Herregud, det er 5 cm vi taler om, vel ikke totalt ude af proportion.
Det var kun ment for at give lidt råd, da du jo selv skrev, at det ville gå udover antal liter i displaytanken :beer:
Så nej i min verden er 5 cm intet, plus at du nok også får lavet en lyskasse, som går nedover - så det vil jo næsten ikke ses.

Hvad angår dine pumper, så vil jeg også købe 2 mere :y Om ikke andet så kn du gemme en, hvis det skulle blive nødvendig. Har selv 2 stk. Tunze 6055 med multicontroller 7095. Det lækre ved disse pumper er, at de kan moddes, så de giver et bredere flow, plus hvis du modder dem i flere stadier, så vil du også kune få dem til at yde NOGET mere :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"