Jeg har brug for at høre andres mening, for ikke at træffe beslutninger ud i det blå
Baggrundshistorie:
Jeg er sprit ny i den her akvarieverden. Jeg har dog nogle års erfaring med Japanske Koi. Dem er der nu ikke meget gøgl ved om vinteren, så her i Januar fik jeg overtalt fruen til et akvarie. Jeg kiggede lidt på nettet, og fandt det her forum. Vi har desværre ikke ret meget fri vægplads i stuen, men et mindre cube akvarie kunne vi godt få plads til. Jeg blev´først lun på den cube Lotte havde til salg i Frederikshavn, men var ikke tryg ved at flytte det levende så langt. Så satte StarF en cube til salg, og jeg besluttede for mig for, at den vi skulle have. Jeg kunne imidlertid ikke vente til Juni, så for at have noget at øve mig på i ventetiden, købte vi for 4 uger siden, et lille 128L Boyu som vik fik billigt incl. lidt LS, et par skive anemoner, og et par fisk.
I går fandt jeg så ud af, at Mads havde solgt sin lampe og udsat overtagelsen til Juli. Da vi endvidere syntes, at lyskassen virkede alt for dominerende, besluttede vi derfor endeligt, at gå efter et helt nyt akvarie i stedet for. Det åbner så bare for en næsten uendelig række af valgmuligheder, og for mange af dem, er jeg totalt på bar bund, og har brug for at høre andres mening. Jeg vil forsøge at samle mine spørgsmål i denne tråd efterhånden som de opstår, i stedet for at oprette en ny tråd når jeg kommer i tvivl om noget.
Akvariet skal stå mellem 2 døre og der er ikke 1 meter, så jeg er ude i noget med specialmål. Så jeg har tænkt mig det skal være 93x60x65 LxBxH med hvidt glas i de 3 sider og overløb midt på bagvæggen. Lige p.t. er der 2 forholdvis store ting jeg er i tvivl om:
Lys. Jeg havde egentlig tænkt mig 2 stk. Radion XR30w, men synes måske det er frås på kun 93 cm. Jeg har så kigget lidt efter alternativer og overvejer nu 2 stk MaxSpect Mazarra P 60W. De virker også tiltalene på flere områder (bl.a. ville den blive ca. 3k billigere). Spørgsmålet er så om bare det vil blive i underkanten af lys (også 65 cm dybde)? Skal jeg op på 3 stk er prisen stort set den samme, Hvad skal jeg vælge?
Jeg er også kommet i tvivl om valg af skummer. Jeg har spurgt på en BK mini 180, men fiskehandleren har tilbudt et alternativt, en ATI 200, til en pris der er 2k lavere. Nu er jeg så i tvivl om BK'en er to tusinde mere værd? Hvad får jeg egentlig for de ekstra penge? Hvad skal jeg vælge?
Hvis nogen måtte være interesseret, poster jeg også lige et par billeder af den lille Boyu. Jeg har bakset lidt med vand værdierne de første par uger (100 i nitrat, fosfat udenfor skala). Men efter et næsten totalt vandskift og et efterfølgende fund af en totalt mudret filtersvamp under skummeren, kom jeg da ned på 10 i nitrat (er nu nede på 5). Har også fyldt lidt koraller og fisk i. Kom endda til at købe en gul kirurg, så nu skal det helst ikke vare mange måneder med at få en større balje.
Efter 4 timer: Efter 4 uger: Indhold nu:
1 Hugo (charme fætter

1 Pudsefisk
1 Fløjlsklovn
1 Palet
1 Pseudochromis fridmani (super flot, men lidt sky endnu)
1 Gul kirurg
2 Lysmata debelius
1 Tridacna maxima
3 Eremitkrebs
1 Heteractis crispa (lille

1 Blå Acropora
1 Hvid Montipora digitata
1 Euphyllia parancora
1 Goniopora
3 ukendte orangebrune små frags (tror måske Montipora digitata)
1 ukendt læder koral
1 ukendt grøn LPS (tror måske Plesiastra eller andet hjerne lign.)
et par sten med ukendt grøn koral (tror Clavularia)
En del blå-røde skiveanemoner
5-6 rørorme
Desværre nok også glasroser (har nakket dem jeg kunne se)
Hvis nogen kan sætte navne på de ting jeg ikke kender, eller give andre gode råd, vil jeg også være taknemmelig for det.
Med venlig hilsen
Poul