VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Please, help me! (kalkalger dør..)

Forum for snak om alle typer koraller.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Please, help me! (kalkalger dør..)

Indlæg af AlexSakke »

Undskyld for overskiften, men jeg er bare magtesløs! Emnet har været oppe en gang før.

Jeg mister stadigvæk mine kalkalger. Der er masser af dem, men der er også godt nok mange, som enten er blevet hvide (dvs- kun døde skeletter tilbage) eller sorte (dvs, at der er en form for svamp på dem).

Jeg ved helt ærligt ikke, hvad jeg skal gøre og hvad der sker med dem!!!! :G

Måske lyder det hysterisk, men JEG betragter røde kalkalger som SPS og VIL have succes med dem!

Der har ikke været ændringer i lysforholdet/cirkulation/skummer. Små søstjerner (asterina) er væk. Eremitkrebs er ude af billedet, da den ikke kan komme til de steder, hvor de forsvinder. Kører ikke mere med aktivt kul, men selv dengang, jeg gjorde det, var der gang i væksten. Kører kun med Rowaphos (ca. 50ml). Har skiftet vandet et par gange (AquaMedic Reedsat).

Jeg har med vilje ladet dem vokse på forruden for at følge udviklingen.
For at beskrive, hvad der sker, tager jeg et eksempel på deres vækst på bagvæggen. Der kommer masser af små røde prikker (kalkalger :wink: ), som bliver større og større, men lige pludselig bliver de hvide i midten, og den hvide midte starter med at blive større i diameter, og farverne skifter fra knaldrød til MEGET lyserød. Nogle holder simpelthen op med at vokse yderligere.

Vandværdier fra idag (jeg måler vandet som sindssyg efterhånden :biggrin: )
Salt: 1.028
Kh: 8.5 (salifert) 8.4 (RedSea)
Ca: 430 (salifert) 425 (RedSea)
Mg: 1.400 (salifert) 1.400-1.440 (RedSea)
Ph: 8-8.1

Sr: 0-3
K: 380-400 (har ikke fundet helt ud af endnu, hvornår farveskiften sker)

NO3: 0 (redsea)
PO4: 0 (rowa)
I2: 0.03

Min teori går ud på, at Strontium er skyldig i det. (kan Jod også have noget at gøre med det????)

Billedet taget den den 11. oktober (få kalkalger) Tilføjede Strontium fra den 14. oktober (Sr: 0) til den 25. oktober (Sr: 4)- i alt 125ml Salifert Natural Strontium. Så kom der gang i dem (der kan også være andre årsager til det, men det er mit bedste bud).
Billedet taget den 3. november viser, hvordan de er vokset.

Har I prøvet noget lignende? Skal jeg starte med at tilføje Strontium igen?
Eller kan det også tænkes, at selv om de dukker op forskellige steder i akv, vil de "visne", hvis forholdene ikke er helt optimale for deres trivsel. Jeg tænker på cirkulation/lys. I kan se på billederne, hvordan cirkulationspumperne er indstillet. Eller mangler der noget i vandet, som de har brug for mere end korallerne?

Det er liiiiiige før, jeg får lyst til at tage en hammer og smadre hele l...t. Men jeg behersker mig... endnu :GO

Koraller vokser eksplosivt som aldrig før. Tror også SPS er begyndt at vokse. Er klar over, at i takt med der bliver flere koraller, fosvinder der flere sporestoffer fra vandet, men der burde være rigeligt både til koraller og kalkalger, eftersom jeg bruger Carstens Balling Kh plus og Ca plus.

Tak for jeres tålmodighed! :GO
Vedhæftede filer
IMG_0371.JPG
IMG_0341.JPG
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Please, help me! (kalkalger dør..)

Indlæg af Mikkel E »

Er det både kalkalgerne på stenene og på glasset den er gal med?

Se at få fjernet noget af alt dit Xenia, jeg ville i hvert fald ikke turde at have som meget i :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alex,

De bliver måske udkonkurreret, eller optager selv et emne.

Og måske mest vigtigt, hvor ofte skifter du vand ?

Lyder som om de løber tør for eet enkelt element:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Iflg Julian Sprung vil koraller, til enhver tid vinde over kalkalger, så det ku oz være årsag, du beskriver jo eksplosiv vækst på korallerne :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Mikkel E skrev:Er det både kalkalgerne på stenene og på glasset den er gal med?

Se at få fjernet noget af alt dit Xenia, jeg ville i hvert fald ikke turde at have som meget i :wink:
Primært vil jeg sige- kun på glasset/bagvæggen er der døde skeletter.

Men kan også se på stenene, at de mister deres farver, men dog ikke så voldsomt som på glasset.

Hvorfor kan man ikke have så mange Xeniaer? :sneaky: Bare nysgerrig. Er det pga jodoptagelsen?

Xenia i de røde cirkler er allerede væk. I de grønne cirkler er det Clavularia viridis.
Vedhæftede filer
IMG_0371.JPG
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Tak, Peder!

Vandskift. Siden opstart (6. maj) lavede jeg det første vandskift den 13. august (20L) og bagefter var der 4 til (a ca. 15L hver).

Ja, de løber tør for et enkelt element, men vil mere end gerne vide hvad for et :) Den her gåde skal løses. Nogle bliver helt SORTE.

Du siger også, at korallerne vil vinde over kalkalger, men der findes jo baljer med koraller, hvor kalkalger gror som roser! :y
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Har jeg ret i at du har meget lys over, og at din vand er krystalklart ?
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Jeg har 3x AquaBeam LED (så meget er det nu heller ikke :wink: ) F.eks. bagvæggen bliver overhovedet ikke belyst direkte.

Vandet er krystal klart/klart, vil jeg sige. Det var det også før "uheldet". :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Tænker blot at kalkalger er meget sårbare på pludselige ændringer i lysintensitet.
Fx når man skifter lidt vand, så vil de kalkalger som er over vand, blive helt hvide og dø - ikke pga 20 min uden vand, men pga det ekstra lys de får.

Tænkte om detmåske skete kort tid efter skift af aktivt kul fx... Blot en ide.

Ellers må du gi en kop kaffe en dag, og så ser vi på det :-)

Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Det er sjovt, at du nævner det, Peder!

Inden jeg begyndte med at skifte vand, læste jeg en artikel om lyset/vadskift og kalkalger (kan ikke lige huske adressen), hvor der stod, at man skulle passe på, da de ellers ville blegne pga pludselig intenst lys. Hvad gør jeg ved vandskift?..... Jeg slukker lyset og lader kun en enkelt skinne med blåt lys køre. smart, ikke? :wink: Alle kalkalger, der gror ved vandoverfladen ser mere eller mindre flotte ud. Så det er ikke her, problemet er.

Men ellers flot tænkt, Peder! :K

Det kunne være super, hvis du kunne komme forbi! Siger tusind mange tak!!!!!
Det kalder jeg for hjælpende hånd!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Har lige talt med Carsten om dit problem, og han kontakter dig - og en af oz vil se på det.

Vi skal jo hjælpe hinanden - men først skal du lære at være glad for at ting gror. Du kan lige så godt vænne dig til at ingen baljer er perfekte, alle har vi mindst een ting vi gerne så bedre:-)

God aften.

Mvh
Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Jeg er også glad for, at tingene gror. Du kan kalde mig en weirdo, men det er lige før jeg overvejer at skille mig af med korallerne og kun have kalkalger... :hehe: Neee, det sker næppe. :Peace:

Jeg vil simpelthen forstå, hvorfor de bliver hvide og kulsorte.

Før en måned siden var bundlaget også "dækket" af dem- gone! Mystisk....
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Tror faktisk alle her på forum er lidt småskøre:-) det kræves for at være medlem.....

Dine kalkalger er et spøjst problem, og vi skal nok hjælpe. Tror nu slet ikke det er alvorligt, men det betyder noget for dig, og samtidig er det interessant.

Hvorfor kører du med så høj saltholdighed ? 1,026 er normen. Og mg måling passer ikke hvis saltholdigheden er så høj - så måske en mulighed her.

Lige et par extra spørgsmål:-)

Har du skiftet saltmærke ?
Har din magnesium været stabil i denne periode ?
har du søpindsvin eller små søstjerner i baljen ?
Er der steder i baljen hvor dine kalkalger gror ?

Mvh
Peder
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

pederrevnørd skrev:Tror faktisk alle her på forum er lidt småskøre:-) det kræves for at være medlem.....

Dine kalkalger er et spøjst problem, og vi skal nok hjælpe. Tror nu slet ikke det er alvorligt, men det betyder noget for dig, og samtidig er det interessant.

Hvorfor kører du med så høj saltholdighed ? 1,026 er normen. Og mg måling passer ikke hvis saltholdigheden er så høj - så måske en mulighed her.

Lige et par extra spørgsmål:-)

Har du skiftet saltmærke ?
Har din magnesium været stabil i denne periode ?
har du søpindsvin eller små søstjerner i baljen ?
Er der steder i baljen hvor dine kalkalger gror ?

Mvh
Peder
Skulle lige til at skrive at 1028 er højt. Jeg har været inde på dit indlæg, men går bare måløs ud igen :W sikke skummer og setup du har virkelig nice :beer: bare man havde pladsen-tiden-pengene-videnen til det engang :be:
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Lige en ting pumper dit xenia ? det gør det som regel ikke ved for høj saltindhold.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Tak, Peder!

-Salt: har bare hørt, at alt mellem 1.023-1.028 var passende. Saltet har faktisk været oppe på 1.032. Fandt ud af ved at måle med refraktometer, at hydrometer målte forkert. Nu er det på 1.027-1.028 (alt afhængig af fordampningen). Ville ikke lave for store ændringer i det. Nej, har heller ikke skiftet mærket. Det samme- AquaMedic Reefsalt. Må dog indrømme, at den sidste pakke jeg har (4 kg) er lidt underlig. I stedet for en gennemsigtig plastisk er der en gul en, og saltet (igen i mine øjne) virker også underligt. Jeg kan ikke beskrive det. Saltet var stenhårdt, da jeg åbnede pakken, og er heller ikke 100% snehvidt, hvis du forstår, hvad jeg mener. Det kan godt være, at der ikke er noget gat med det.

-Magnesium har været oppe på 1.500 (den 27. oktober) og er nu på 1.400. Så her er der ikke sket så meget som sådan.

-Hverken søpindsvin eller små søstjerner

-Ja, de vokser for det meste på bagvæggen hele vejen langs overfladen.
Senest rettet af AlexSakke fre 18. nov 2011 00:47, rettet i alt 1 gang.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Jesper ØH skrev:Lige en ting pumper dit xenia ? det gør det som regel ikke ved for høj saltindhold.
Ja, det gør de. Selv nu, hvor lyset er slukket.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

AlexSakke skrev:
Jesper ØH skrev:Lige en ting pumper dit xenia ? det gør det som regel ikke ved for høj saltindhold.
Ja, det gør de. Selv nu, hvor lyset er slukket.
1032 i salt er alt for højt og det er 1028 også, men lad være med at sænke den vild, for der er jo ingen der ved om din refraktometer eller flyder osv viser rigtig jeg har 5 af slagsen efterhånden og ingen af dem måler ens :wc: fatter ikke der ikke fås noget der spiller 100 % Jeg ville låne en saltmåler af en eller to du kender med akvarie, for at tjekke om det er rimelig eller helt i skoven med din/dine saltmålere, men tro mig det kan gøre dig forviret med de mange forskellige målinger :dizzy: sænke den til 1026 men jeg ville gøre det over uger.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Somn andre skriver har du meget Xenia, og det du kalder Clavularia viridis, er ikke Clavularia viridis. Viridis betyder grøn.
Det ligner snarere en Anthelia art.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Det ER Clavularia: http://dk.reeflex.net/tiere/3359_Clavularia_viridis.htm
Og ikke Anthelia.

Der var også masser af kalkalger på forskellige snegle, men nu er de også begyndt at blive sorte. På nogle af dem (sneglene) er der meget tynd hvid belægning som om der er hår på. (har lige taget et par billeder, sorry for lyskvaliteten)
Kan være en slags svamp/infektion/bakterier.
http://resources.metapress.com/pdf-prev ... ze=largest

For højt salt indhold kan være årsagen, men så skulle det også have påvirket korallerne, ikke?

For en måned siden begyndte jeg med at give Amino syre (kun 2 ml hver aften). Kan det have indflydelse?
Vedhæftede filer
Sorte pletter på pumpen. Billedet er utydeligt. Sorry. Der er også en snegl: med kalkalger, der er ved at blive sorte.
Sorte pletter på pumpen. Billedet er utydeligt. Sorry. Der er også en snegl: med kalkalger, der er ved at blive sorte.
Sorte pletter på pumpen
Sorte pletter på pumpen
Her kan I se, hvordan de døde skeletter ser ud.
Her kan I se, hvordan de døde skeletter ser ud.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jesper ØH skrev:1032 i salt er alt for højt og det er 1028 også
Det er noget sludder! En stor del af vores koraller og fisk kommer f.eks. fra Rødehavet, hvor massefylden ligger på ~1.030. 1.028 er helt fint, så længe det bare holdes stabilt. 1.0264 (udledt af 3.5%) er bare det gennemsnitlige saltindhold i havene, hvorfor det efter min mening ikke er det eneste rigtige - omend det er fint at bestræbe sig på, da der så er lidt at give af til begge sider. 1.028 er i hvert fald ikke "alt for højt", og det er 100% sikkert ikke det, som skaber problemer.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Stefan,

Helt enig - det giver ikke et DIREKTE problem, men det kan give afledte problemer med målinger af MG etc, da disse testkit vi har virker bedst ved 35 ppt.
Så det er for at spore mig ind på årsag. Ikke for at nedgøre en lidt højere værdi på salinity.

Men vi har da nu fundet ud af at den som minimum har svinget imellem, 1.028-1.032 og det er jo ikke godt.
Vi kan se at korallerne vokser.
Vi kan se at kalkalger delvist vokser - og så afhængigt af lyset.
Vi har hørt at din sidste saltpakke så lidt mærkelig ud
Vi har således måske udsving i både Ca, Kh og MG

Jeg tror du skal give dig selv og baljen lidt ro - og lige få et besøg, således er der 4 øjne på samme sag, det er altid godt :-)

Mvh
Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Skal jeg skifte 5L vand for at fortynde saltindholdet eller lade være?
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

en anden mulig årsag: RowaPhos var klumpet sammen i Phosban reaktor, selv om der kun var 3 cm af mediet. Der var gennemstrømning, men åbenbart ikke nok. Det lugter ikke råddent, men har dog en speciel lugt. Det kan godt være, at der var begyndt at danne sig nogle stoffer, som på længere sigt slog kalkalger ihjel. Jeg installerede Phosban den 3. november (30ml RowaPhos med 5-6cm aktivt kul. Aktivt kul var taget fra "sumpen". Altså, fra et kammer i Boyu. Dvs, at det ikke var nyt). Der var gang rigtig god gennemstrømning, og mediet dansede stille og roligt, men den 8. november tog jeg aktivt kul væk og kom kun 50ml ny RowaPhos i. Og på det tidspunkt var der problemer med gennemstrømningen. Mediet dansede kun et par steder og ikke hele mediet var i bevægelse. (for the future- det kan betale sig at føre en logbog :wink: )
Is it possible?

Arhhhh!!! Nu har jeg slukket for det lort! Sacrophyron og rød zoanthus havde overhovedet ikke deres polypper ude idag. Men lige efter jeg havde pillet Phosban af, begyndte de at åbne sig igen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Lyder som om du har fundet årsagen :-) ROWA må ikke lugte råddent

Og ja, lav 5 l vandskifte i ny og næ, så du langsomt for den ned til 1.026-1.027

Mvh
Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Det lugter slet ikke råddent, det minder om havvandet, som har stået et stykke tid uden cirkulation. Hvordan skal jeg beskrive det? Det lugter som alger ved strandkanten. Giver det mening?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Somn andre skriver har du meget Xenia, og det du kalder Clavularia viridis, er ikke Clavularia viridis. Viridis betyder grøn.
Det ligner snarere en Anthelia art.
Mht. Xenia sp./Clavularia viridis/Briareum sp.

Så se lige her: http://coralmagazine.coverleaf.com/coral/20110304#pg107
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Og lige de sidste ting :sneaky: så skal jeg nok lade jer være i fred (måske :biggrin: )

1. jeg har 2 anemoner. Den ene har ikke været foldet ud i de sidste 3 måneder :shout: Den er i live, da når jeg rør ved den, så trækker den sig endnu mere sammen. Den anden ser fin ud og er vokset.

2. jeg har helt små grønne prikker (alger?) på forruden og på den højre rude, som kommer igen og igen. Lige meget hvor meget jeg fjerner dem.
Der er også "støv" på forruden (Ha-ha-ha.. Jeg taler om indersiden :biggrin: ). Belægningen er ikke så tyk som når man ser bakterieudbrud, men tæt på. Idag løftede jeg så også en af stenene, og der var slimagtig belægning på. Endnu en årsag? Altså, at der sker et eller andet bakterierelaterede processer i baljen, som ikke kan måles? Som sagt- nitrat og fosfat: 0
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg vil tro din phosban reaktor var synderen - dine belægninger bør forsvinde af sig selv nu.

De små grønne prikker er standard for de fleste baljer - derfor man har en algemagnet:-)

Tror din balje qua denne opblomstring af bakterier er for ren - og du har for effektivt eksporteret næring ud, med både aktivt kul og Rowa, og derudover har det lugtet mistænkeligt.

Har selv prøvet det samme hvor en deltec reactor med rowa klumpede sammen, og det lugtede mistænkeligt - siden den dag har jeg Rowa i skabet, og kun til nødsituationer.

Det er bla derfor jeg er fortaler af vodka frem for pellets. Pellets virker, men de er for effektive, og mindsker no3 så hurtigt, at po4 ophobes. Jeg har efter min episode med Rowa været noget mistænkelig overfor produktet.

I stedet er jeg mere påpasselig med fodring og vedligehold - måler sjældent for Po4, kan med det samme se på mine sarte sps om jeg har fosfat.

Det ligner sjovt nok en lille od af carbon du har været igennem - samme signatur.

Kuren er den samme... Fred og ro, og drop Rowa indtil du kan måle po4 igen. Og brug den blot passivt i en lille mængde i en sok i et par dage - det er rigeligt til at fjerne po4, og du mindsker risikoen for overforbrug og uheldige bivirkninger:-)

Mvh
Peder
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Tak, Peder!

Akv passer sig selv lige nu. Forbruget af KH og Ca er gået i stå foreløbig, men det er klart. Det hele skal vænne sig til det nye. Det eneste jeg prøver at hæve er Strontium. Så er det på plads.

Hele overfladen var dækket af olie hinde efter fjernelsen af Phosban. Efter 3 dage er den begyndt at forsvinde meget langsomt.

Jeg har et lille spørgsmål angående skummer. Hvad er forskel på våd og tør afskumning? Jeg mener- hvad er fordele og ulempe ved det ene og ved det andet?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"