Jeg mister stadigvæk mine kalkalger. Der er masser af dem, men der er også godt nok mange, som enten er blevet hvide (dvs- kun døde skeletter tilbage) eller sorte (dvs, at der er en form for svamp på dem).
Jeg ved helt ærligt ikke, hvad jeg skal gøre og hvad der sker med dem!!!!

Måske lyder det hysterisk, men JEG betragter røde kalkalger som SPS og VIL have succes med dem!
Der har ikke været ændringer i lysforholdet/cirkulation/skummer. Små søstjerner (asterina) er væk. Eremitkrebs er ude af billedet, da den ikke kan komme til de steder, hvor de forsvinder. Kører ikke mere med aktivt kul, men selv dengang, jeg gjorde det, var der gang i væksten. Kører kun med Rowaphos (ca. 50ml). Har skiftet vandet et par gange (AquaMedic Reedsat).
Jeg har med vilje ladet dem vokse på forruden for at følge udviklingen.
For at beskrive, hvad der sker, tager jeg et eksempel på deres vækst på bagvæggen. Der kommer masser af små røde prikker (kalkalger

Vandværdier fra idag (jeg måler vandet som sindssyg efterhånden

Salt: 1.028
Kh: 8.5 (salifert) 8.4 (RedSea)
Ca: 430 (salifert) 425 (RedSea)
Mg: 1.400 (salifert) 1.400-1.440 (RedSea)
Ph: 8-8.1
Sr: 0-3
K: 380-400 (har ikke fundet helt ud af endnu, hvornår farveskiften sker)
NO3: 0 (redsea)
PO4: 0 (rowa)
I2: 0.03
Min teori går ud på, at Strontium er skyldig i det. (kan Jod også have noget at gøre med det????)
Billedet taget den den 11. oktober (få kalkalger) Tilføjede Strontium fra den 14. oktober (Sr: 0) til den 25. oktober (Sr: 4)- i alt 125ml Salifert Natural Strontium. Så kom der gang i dem (der kan også være andre årsager til det, men det er mit bedste bud).
Billedet taget den 3. november viser, hvordan de er vokset.
Har I prøvet noget lignende? Skal jeg starte med at tilføje Strontium igen?
Eller kan det også tænkes, at selv om de dukker op forskellige steder i akv, vil de "visne", hvis forholdene ikke er helt optimale for deres trivsel. Jeg tænker på cirkulation/lys. I kan se på billederne, hvordan cirkulationspumperne er indstillet. Eller mangler der noget i vandet, som de har brug for mere end korallerne?
Det er liiiiiige før, jeg får lyst til at tage en hammer og smadre hele l...t. Men jeg behersker mig... endnu

Koraller vokser eksplosivt som aldrig før. Tror også SPS er begyndt at vokse. Er klar over, at i takt med der bliver flere koraller, fosvinder der flere sporestoffer fra vandet, men der burde være rigeligt både til koraller og kalkalger, eftersom jeg bruger Carstens Balling Kh plus og Ca plus.
Tak for jeres tålmodighed!