Mikkel sloth skrev:Hej allesammen.
Jeg har netop anskaffet mig et 250 liters akvarie som skal bruges til saltvand. Jeg vil ger e have lavet en sump nedenunder, for at øge vandmængden. Mit spørgsmål til jer, som er et stort et er, hvordan skal jeg opbygge min sump? Jeg har forsøgt at læse mig frem, men har ikke fået det store udad det, hvilke huller skal der bores i akvariet, og hvordan skal et overløb være, for at det virker optimalt? Alt i alt, jeg vil have en sump, men ved ikke hvordan jeg gør

Du skal starte med at beslutte dig hvor dit overløb skal sidde.. højre/venstre side evt midten?
Derefter skal du så finde ud af om du vil have et firkantet overløb eller om det skal være skråt? firkantet giver selvfølgelig sig selv, så skal du bruge 2 styker glas til at bygge dit overløb, mens ved et skråt skal du kun bruge 1 stykke glas.
Når du så har fundet ud af det så er du klar til at bore 3 huller.. (du kan finde glasbor på ebay) og så er det bare lige ud af landevejen med at bore.. masser af vand på imens du bore..
til dit akvarie vil jeg anbefale du bruge 25mm pvc i alle 3 huller, det vil ihvertfald blive den mest overskuelige og økonomisk billigst måde frem for dig..
Når du så har boret 3 huller (husk de ikke må komme alt for tæt på hinanden, giv dem gerne et par cm imellem sig) så er du klar til at lime overløbs glasset i.. Dvs du finder en glarmester, bestiller dit glas og så i harald-skrald og købe akvarie silicone og så er det ellers bare og lime..
håber det kan hjælpe, ellers må du spørge igen..