Hjælp til sump/overløb

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Hjælp til sump/overløb

Indlæg af Mikkel sloth »

Hej allesammen.

Jeg har netop anskaffet mig et 250 liters akvarie som skal bruges til saltvand. Jeg vil ger e have lavet en sump nedenunder, for at øge vandmængden. Mit spørgsmål til jer, som er et stort et er, hvordan skal jeg opbygge min sump? Jeg har forsøgt at læse mig frem, men har ikke fået det store udad det, hvilke huller skal der bores i akvariet, og hvordan skal et overløb være, for at det virker optimalt? Alt i alt, jeg vil have en sump, men ved ikke hvordan jeg gør :(
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Hjælp til sump/overløb

Indlæg af Valentin »

Hey Mikkel..

Der er rigtig mange forskellige måder at opdele / lave sin sump på..

Nogle har skummeren i deres første rum og andre i det midterste, mens nogle kun har et skummerrum..

Min egen sump er inddelt sådan her.. Første rum vandet ryger ned i er skummerens, så ryger det videre til et rum med dsb m caulerpa, videre til et teknik rum, og så til sidst et rum hvor mit retur pumpe står og sørge for at vandet starter sin tur forfra.. Ville godt have haft et ekstra rum til opsamling af slam og snavs..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Skjonnemand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Skjonnemand »

Mikkel sloth skrev:Hej allesammen.

Jeg har netop anskaffet mig et 250 liters akvarie som skal bruges til saltvand. Jeg vil ger e have lavet en sump nedenunder, for at øge vandmængden. Mit spørgsmål til jer, som er et stort et er, hvordan skal jeg opbygge min sump? Jeg har forsøgt at læse mig frem, men har ikke fået det store udad det, hvilke huller skal der bores i akvariet, og hvordan skal et overløb være, for at det virker optimalt? Alt i alt, jeg vil have en sump, men ved ikke hvordan jeg gør :(
Du skal starte med at beslutte dig hvor dit overløb skal sidde.. højre/venstre side evt midten?
Derefter skal du så finde ud af om du vil have et firkantet overløb eller om det skal være skråt? firkantet giver selvfølgelig sig selv, så skal du bruge 2 styker glas til at bygge dit overløb, mens ved et skråt skal du kun bruge 1 stykke glas.

Når du så har fundet ud af det så er du klar til at bore 3 huller.. (du kan finde glasbor på ebay) og så er det bare lige ud af landevejen med at bore.. masser af vand på imens du bore..

til dit akvarie vil jeg anbefale du bruge 25mm pvc i alle 3 huller, det vil ihvertfald blive den mest overskuelige og økonomisk billigst måde frem for dig..

Når du så har boret 3 huller (husk de ikke må komme alt for tæt på hinanden, giv dem gerne et par cm imellem sig) så er du klar til at lime overløbs glasset i.. Dvs du finder en glarmester, bestiller dit glas og så i harald-skrald og købe akvarie silicone og så er det ellers bare og lime..

håber det kan hjælpe, ellers må du spørge igen.. :beer:
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Mikkel sloth »

Mange tak for svarene. meget nyttige svar må man sige.

Jeg har dog lidt flere spørgsmål. Hvordan undgår man at hævertfunktionen indtræffer så snart der er vand i akvariet? Akvariet skal stå på et splinternyt trægulv så vil helst ikke have vand på gulvet :)

Der skal bores 3 huller, hvordan med rørføring?

Jeg vil gerne have flere rum i sumpen, men er ikke så klog på hvad der er at foretrække at putte i de rum, jeg har i mit nuværende setup haft en del problemer med nitrat. hvad kan jeg bruge i sumpen til at fjerne evt nitrat? det skal gøres så billigt/effektivt som muligt da jeg er studerende :b
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

her er en ide til hvordan din sump kunne se ud

nitrat kan evt. fjernes med et refugium med DBS som jeg har lavet det..
Vedhæftede filer
eksempel 4.png
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Mikkel sloth skrev:Mange tak for svarene. meget nyttige svar må man sige.

Jeg har dog lidt flere spørgsmål. Hvordan undgår man at hævertfunktionen indtræffer så snart der er vand i akvariet? Akvariet skal stå på et splinternyt trægulv så vil helst ikke have vand på gulvet :)
med at bore et hul på 2-3mm lige under vandoverfladen på din retur, så når retur pumpen stopper vil den hurtig trække luft ned og derved stoppe hævert funktionen.
Mikkel sloth skrev: Der skal bores 3 huller, hvordan med rørføring?
1 hul til retur
1 hul til sikkerheds rør med durso
1 hul til en retur
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"