Er denne blevet mere sjælden end før.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Er denne blevet mere sjælden end før.

Indlæg af Thue »

Undre mig over prisen på denne Zebrasoma gemmatum ved godt den altid har ligge i den dyre ende, pga der ikke bliver fanget så mange, men kan se på moby gamle pris liste at der lå den på ca 4500 men nu ligger den på ca 12000kr. Er der nogen der ved om den evt er blevet lidt mere truet eller om de bare ikke må ekspoterer så mange mere. Ellers en utrolig flot fisk

http://www.deepoceanshop.dk/dejong/fisk ... -2479.html
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 9260 Gistrup
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Er denne blevet mere sjælden end før.

Indlæg af malawicarsten »

Efter at have set denne side her:
http://fishbase.se/summary/SpeciesSummary.php?id=7631

Vil jeg tro bla. fiskens udbredelsesområde er en del af begrænsningen, da det er den sydlige del af østafrika og der eksporteres f.eks ikke fra Mozambique

Derudover står der den ses fra ca. 10 meter og ned af, hyppigst omkring de 25meter. Det betyder at fisken skal dekomprimeres på vej op og det er en tidskrævene proces og dermed tung i arbejdsløn.
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Det kan jeg godt svarer på. Der er mange mange millioner af Gemmatum hvis du tager til Madagascar øerne, men det er ulovligt at indfange dem derfra. Dem som bliver fanget er nogle som er svømmet forkert hen mod mauritius. I mauritius er der kun og kun et firma der står for indfangningen og exportereing af disse fisk. Desuden er der kun sæson for dem 5 mrd om året. Det svinske svar er faktisk at efterspørgelsen er så stor at folk betaler disse summe for dem, derfor sælger ham gutten i Mauritius dem til dobbelt pris. Dejong sælger dem nærmest før de er landet i butikken, især japanerne.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

moby skrev:Det kan jeg godt svarer på. Der er mange mange millioner af Gemmatum hvis du tager til Madagascar øerne, men det er ulovligt at indfange dem derfra. Dem som bliver fanget er nogle som er svømmet forkert hen mod mauritius. I mauritius er der kun og kun et firma der står for indfangningen og exportereing af disse fisk. Desuden er der kun sæson for dem 5 mrd om året. Det svinske svar er faktisk at efterspørgelsen er så stor at folk betaler disse summe for dem, derfor sælger ham gutten i Mauritius dem til dobbelt pris. Dejong sælger dem nærmest før de er landet i butikken, især japanerne.
Okay så det handler mere om udbud og efter spørgelse , så det positive i denne historie må jo så være at heldigvis er det ikke fordi bestanden er blevet mindre. Som i bund og grund er det vigtigste :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

moby skrev:Det kan jeg godt svarer på. Der er mange mange millioner af Gemmatum hvis du tager til Madagascar øerne, men det er ulovligt at indfange dem derfra. Dem som bliver fanget er nogle som er svømmet forkert hen mod mauritius. I mauritius er der kun og kun et firma der står for indfangningen og exportereing af disse fisk. Desuden er der kun sæson for dem 5 mrd om året. Det svinske svar er faktisk at efterspørgelsen er så stor at folk betaler disse summe for dem, derfor sælger ham gutten i Mauritius dem til dobbelt pris. Dejong sælger dem nærmest før de er landet i butikken, især japanerne.
Tro nu ikke alt du får fortalt.
Det er en flok strartenrøvere dernede.

På prislister fra Mauritius kan du finde frøer, slanger og kameleoner som kun findes på Madagaskar, og som ikke må exporteres
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det lyder simpelthen for langt ude at der skulle være millíoner af fisk til flere 1000 kr stk - skulle de bare svømme rundt blandt fattige mennesker som selvfølgeligt ikke fanger dem fordi de er fredede..

Mon ikke det er en forholdsvis sjælden kirurg i naturen- mange kejsere fanges også på 20-30 meter og dybde akklimatisering er altså ikke noget problem. De ryger bare i plasticspande som hænger under bådene og hæves langsomt over 30 min..
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"