VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Midlertidig droppet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Midlertidig droppet

Indlæg af Stephan A »

Goddag. Efter en tur i det røde hav, hvor jeg har dykket og set på koraller, er jeg simpelthen blevet solgt. Idéen om at have mit eget rev har bidt sig fast, som en tæge der er umættelig.
Jeg har brugt dagen på at læse den ene efter den anden begynderguide, men synes jeg bliver mere og mere forvirret. Specielt synes jeg guiden, der lægger her på siden virker som lidt overkill, men det er kun min fornuft og ej min viden der taler.

Derfor håber jeg, at nogen vil assistere mig med en indkøbsliste, eller en liste over, hvad der er nødvendigt for mig.

Selve planen er, at jeg vil bygge mit eget akvarium, så jeg har brug for hjælp mht. udstyret der skal i. Størrelsesmæssigt bliver det nok cirka 150-160 liter.

Af hvad jeg har forstået skal jeg have:

1: Lys, men hvor meget? Vil gerne have mulighed for hårde og bløde koraller på sigt
2: Pumpe
3: Osmolseanlæg
4: Skummer

Jeg er klar over at der også skal levende sten, sand osv. til, men jeg prøver at danne mig et overblik over det tekniske først, så håber i vil hjælpe mig i den rigtige retning :)

Mvh.
Stephan
Senest rettet af Stephan A tors 16. dec 2010 11:31, rettet i alt 1 gang.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Saltvandsakvarium - indkøbsliste?

Indlæg af Kewin »

Når du alligevel skal bygge dit eget akvarium synes jeg og helt sikkert flere andre herinde, at du burde satse på et lidt større akvarium end 150 liter. Jeg er selv lige startet og jeg må indrømme at 128liter godt nok ikke er meget når først det hele er oppe at køre.
Men du skal ihvertfald bruge et ekstra akvarie til sump, medmindre du vil køre med indbygget sump, hvilket giver dig endnu mindre plads i akvariet.
Vil ikke sige at osmoseanlægget er en nødvendighed, men en rar ting at have.
Beslutter du dig for at køre med sump skal du også bruge en masse pvc rør osv., men du kan først finde ud af hvor meget du skal bruge når du har både akvarie, sump og bord/skab.
Når du skriver pumpe ved jeg ikke lige hvilken slags pumpe du mener, men du skal ihvertfald bruge en returpumpe i sumpen, samt 2 eller flere powerheads (Pumper der sidder inde i akvariet og laver cirkulation i vandet). Der er nogle tommelfingerregler for hvor meget cirkulation der skal være i et akvarium - dem kan du sikkert finde i den guide der ligger her på siden.

Ud over dette kommer der testsæt, hydrometer/termometer, evt. algeskraber, salt og tilsætningsstoffer, men disse ting skal først bruge når det hele er færdiglavet.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Hej Kewin. Tak for dit svar :) Nu er min plads dog begrænset idet jeg bor på kollegie og har en stue/soveværelse på 12 store kvm ;) Så der skal også gerne være sammenhæng i sagerne

Det møbel jeg har tænkt mig at bygge, skal være med sump - jeg har hørt det bør reducere eventuelt støj en del? Du skriver en masse ting, og det er jeg glad for! Men lige nu vil jeg gerne holde mig til det elektroniske udstyr, og få på plads mht. hvad jeg har brug for.

Så hvis nogle kunne lave en eventuel liste, vil det være super fedt :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Køb det samlet brugt, så kan du spare rigtigt mange penge. Med mindre det ikke er et issue...

Du kommer langt for 5000 hvis du køber samlet og brugt i den størrelse
SPS : Stability provides succes
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Stephan A skrev:Hej Kewin. Tak for dit svar :) Nu er min plads dog begrænset idet jeg bor på kollegie og har en stue/soveværelse på 12 store kvm ;) Så der skal også gerne være sammenhæng i sagerne

Det møbel jeg har tænkt mig at bygge, skal være med sump - jeg har hørt det bør reducere eventuelt støj en del? Du skriver en masse ting, og det er jeg glad for! Men lige nu vil jeg gerne holde mig til det elektroniske udstyr, og få på plads mht. hvad jeg har brug for.

Så hvis nogle kunne lave en eventuel liste, vil det være super fedt :)
Et f.eks. 250L er ikke ret meget større end 150L men i saltvand er det faktisk en del, især når du er ny.

Velkommen til.
:beer:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Jeg vil skrive mig det bag øret Lars, men lige nu kunne jeg godt tænke mig, at høre, hvad der eventuelt skal bruges til et saltvandssetup? :) På en SU skal jeg se om det overhovedet kommer til at hænge sammen.

Så er det jeg skal bruge følgende (eletronisk udstyr):
1: Skrummer
2: returpumpe
3: cirkulationspumpe
4: osmoseanlæg
5: lys

Specielt lys vil jeg gerne høre mere om.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

Som niels skriver se efter et komplet akv.

1: Skrummer - rigtig god at ha'
2: returpumpe - der er godt nok rigtig mange at vælge imellem, men eheim bla.
3: cirkulationspumpe - tunze
4: osmoseanlæg - absolut ikke nødvendig.
5: lys - T5 eller hqi - led er meget dyre.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

Mvh. Lars Steen
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

LarsSteen skrev:Som niels skriver se efter et komplet akv.

1: Skrummer - rigtig god at ha'
2: returpumpe - der er godt nok rigtig mange at vælge imellem, men eheim bla.
3: cirkulationspumpe - tunze
4: osmoseanlæg - absolut ikke nødvendig.
5: lys - T5 eller hqi - led er meget dyre.
Til Osmoseanlæget, så synes jeg ikke det ser så dyrt ud? Kan man ikke sagtens komme til en god en til cirka 500 kr., som vil fungere fint i min lille plan?

Mht. ankvarium, så er planen jo at bygge mit eget. Jeg synes at idéen går lidt af det, hvis jeg ikke selv lægger noget i udformningen. Men udstyr har jeg tænkt mig at se om jeg kan finde brugt

Angående lys - så bør jeg vel fokusere på HQI hvis jeg har planer om, at vil forsøge mig med stenkoraller?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

jo du kan godt købe et osmose anlæg til ca 500.- men det løber jo op det hele isæ hvis du vil købe det hele særskilt, det er langt billigere at købe det samlet.

hqi gir' meget lys, men også varme, dette skal du passe på i de mindre akv. men t5 er absolut også en mulighed.
Mvh. Lars Steen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Som begynder, skal du ikke bevæge dig ud i eksperimenter - det gennemprøvede koncept indeholder:

1. Skummer - til et 150-250L setup, ville jeg nok bruge en Tunze 9006 eller en Deltec AP600. For at have lidt margen til fejl, bør den være "rated" til det dobbelte af dit vand-volumen.
2. Returpumpe - det afhænger af, om du vil have en sump under akvariet eller vi taler om en indbygget sump i baljen. Du skal mindst have alt vandet gennem sumpen 2 gange i timen. Husk at fra-trække flow, når pumpen skal løfte vandet op fra sump under akvariet.
3. Cirkulation - Tunze Nano 6025 er en fed pumpe til en god pris. Du skal mindst cirkulere vandets volumen 20-30 gange i timen. Altså vil to eller tre af disse pumper være lækkert (du kan evt. øge deres ydelse betragteligt, hvis du "mod"er dem: http://saltvandswiki.dk/wiki/Tunze_6025_Mod ).
4. Osmoseanlæg - du slipper for meget bøvl, hvis dit ferskvand er fuldstændigt rent. Jeg ville aldrig undvære det. Husk et silikat-filter efter anlægget. Så leverer anlægget stort set demineraliseret vand. De billige anlæg fungerer lige så fint, som de dyre med et fint mærke på.
5. Lys - hvis du vil holde lyskrævende koraler, skal du nok regne med mindst 2x150W HQI. Alternativt kan en T5-lampe med 6x39W være ok, 8x39W er "bedre" (ATI laver nogle lækre men smådyre T5 lamper).

Held og lykke med det :h

/Kim
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Tak for det uddybende svar Nolan - En rigtig god guideline.

5: Mht. lys så nævner du noget forskelligt. Hvil der være nogen forskel om man vælger det ene frem for det andet af de 3 muligheder du skriver? Både pris og ydelsesmæssigt.

3: Er 3 cirkulationspumper ikke en del? Jeg tænker lidt at lave det med en mose således, at jeg kan gemme alle de elektroniske dele væk og få et naturttro akvarium uden man kan se elektronikken

Mht. lyd, så skal akvariet stå i et lokale hvor jeg både sover og opholder mig, så at holde det på et minimalt lydniveau er yderst vigtigt for mig. Er det muligt? Nu tænker jeg både mht. blæsere ved lys eventuelt? Og alt andet elektronik.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

[quote="Stephan A"] Jeg tænker lidt at lave det med en mose således, at jeg kan gemme alle de elektroniske dele væk og få et naturttro akvarium uden man kan se elektronikken
[\quote]

Håber, du mener en sump - og ikke en mose. :wink:
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Stephan A skrev:Tak for det uddybende svar Nolan - En rigtig god guideline.

5: Mht. lys så nævner du noget forskelligt. Hvil der være nogen forskel om man vælger det ene frem for det andet af de 3 muligheder du skriver? Både pris og ydelsesmæssigt.
Jeg ville vælge HQI men andre taler godt for T5.
Principielt er de lige gode til at lyse ;)
Du får stort set det samme lys pr watt med T5 og HQI.
Stephan A skrev: 3: Er 3 cirkulationspumper ikke en del? Jeg tænker lidt at lave det med en mose således, at jeg kan gemme alle de elektroniske dele væk og få et naturttro akvarium uden man kan se elektronikken
Tunze nano giver dig ca. 2500L/t cirkulation.
Dvs. ved 200L akvarie får du:
1 pumpe: 12,5 gange akvariets volumen
2 pumper: 25 gange ...
3 pumper: 37,5 gange ...

... som en, lidt ekstrem, sammenligning, kørte jeg med 60 gange i mit 250L.

Du kan imho ikke gemme dine cirkulationspumper ét sted i akvariet. På den måde, vil du få problemer med, at der ikke er power nok på, alle steder.
Stephan A skrev: Mht. lyd, så skal akvariet stå i et lokale hvor jeg både sover og opholder mig, så at holde det på et minimalt lydniveau er yderst vigtigt for mig. Er det muligt? Nu tænker jeg både mht. blæsere ved lys eventuelt? Og alt andet elektronik.
Larm kommer normalt fra skummer, returpumpe og cirkulationspumper.
Skummeren ryger ned i sumpen under akvariet og så isolerer du skabet med dæmpningsuld eller -skum.
Returpumpen vælger du udfra, hvor meget støj du kan tåle (jeg har hørt, at de billige NewJet-pumper skulle være lydsvage - jeg kører selv med AquaBee men de kan rumle en smule). Stil den eventuelt på et stykke filtersvamp og forbind den til rørføringen med silikoneslange, for at tage resonanser.
De mindre cirkulationspumper fra Tunze, siger normalt ikke ret meget. Hvis de giver lidt resonans, kan man lægge et stykke silikonegummi mellem pumpens magnetholder og glasset.

Støj fra blæsere i lamper, har jeg ingen erfaring med.

/Kim
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Kim angående din erfarming med støj fra blæser/lamper - er det så fordi du ikke har kendskab til at nogle af disse blæsere lamer, eller hvordan mener du? :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Stephan A skrev:Kim angående din erfarming med støj fra blæser/lamper - er det så fordi du ikke har kendskab til at nogle af disse blæsere lamer, eller hvordan mener du? :)
Jeg har aldrig ejet en lampe med blæsere ;)

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Stephan A skrev:Kim angående din erfarming med støj fra blæser/lamper - er det så fordi du ikke har kendskab til at nogle af disse blæsere lamer, eller hvordan mener du? :)
Nogle lamper er udstyret med blæsere for at køle dem ned, dog primært LED lamperne pt, medmindre man kigger på Red Sea Max akvarierne, og Boyu. Blæsere i Kina- og billige systemer har det med at larme, og lave en mindre storm i stuen
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

ATI's T5 lamper har også aktiv køling.
... men om de larmer, aner jeg intet om.

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nolan skrev:ATI's T5 lamper har også aktiv køling.

/Kim
Bevares - Korrekt :)

De kan høres, men bestemt ikke generende efter min mening.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Re: Midlertidig droppet

Indlæg af Bingocaller »

Hvorfor er det midlertidigt droppet hvis man må spørge?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Midlertidig droppet

Indlæg af DKMcSalt »

Mit svar er! Læs læs læs læs læs læs og så begynder det at hænge sammen og så læser du lige lidt mere :f2:

De siger allesammen TÅLMODIGHED og den tror jeg på, jeg har nu læst i 2 måneder, diverse guides, og rigtig mange indlæg i diverse saltvands forum osv, osv, men nu syntes jeg også at jeg er ved at være der hvor jeg kan sige at jeg er ved at være klar til selv at starte.

Tag ud og se nogle akvarier i den størrelse du vil have og prøv at forestille dig det indhold du har planlagt. Sørg for at sammensætte koraller, fisk, lys og strømforhold så det passer sammen.

Kort sagt lav en plan for hvad du vil have i akvariet og hvordan det skal bygges op, så tror jeg du får de laveste start omkostninger.

Jeg har aldrig haft salt selv så alt er nyt for mig, men tror på at hvis jeg forbereder mig ordentligt så er chancen for succes også størere.

Jeg ønsker dig :h og ser frem til at se dit projekt her på forumet.

/claus
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

Han$en skrev:
Nolan skrev:ATI's T5 lamper har også aktiv køling.

/Kim
Bevares - Korrekt :)

De kan høres, men bestemt ikke generende efter min mening.
sikkert fordi at de bliver ''angrebet'' med atlmuligt, som nye ikke har en disse at bruge til så tidligt.

mrk. på grej og alle mulige gode råd om alt, så de for alt for meget input for hurtigt - derfor siger mange at det er svært og dyrt at ha' saltvand - den har jeg fået 2 gange bare i dag.

synd, for sådan behøver det jo ikke være.
Mvh. Lars Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"