Stephan A skrev:Tak for det uddybende svar Nolan - En rigtig god guideline.
5: Mht. lys så nævner du noget forskelligt. Hvil der være nogen forskel om man vælger det ene frem for det andet af de 3 muligheder du skriver? Både pris og ydelsesmæssigt.
Jeg ville vælge HQI men andre taler godt for T5.
Principielt er de lige gode til at lyse
Du får stort set det samme lys pr watt med T5 og HQI.
Stephan A skrev:
3: Er 3 cirkulationspumper ikke en del? Jeg tænker lidt at lave det med en mose således, at jeg kan gemme alle de elektroniske dele væk og få et naturttro akvarium uden man kan se elektronikken
Tunze nano giver dig ca. 2500L/t cirkulation.
Dvs. ved 200L akvarie får du:
1 pumpe: 12,5 gange akvariets volumen
2 pumper: 25 gange ...
3 pumper: 37,5 gange ...
... som en, lidt ekstrem, sammenligning, kørte jeg med 60 gange i mit 250L.
Du kan imho ikke gemme dine cirkulationspumper ét sted i akvariet. På den måde, vil du få problemer med, at der ikke er power nok på, alle steder.
Stephan A skrev:
Mht. lyd, så skal akvariet stå i et lokale hvor jeg både sover og opholder mig, så at holde det på et minimalt lydniveau er yderst vigtigt for mig. Er det muligt? Nu tænker jeg både mht. blæsere ved lys eventuelt? Og alt andet elektronik.
Larm kommer normalt fra skummer, returpumpe og cirkulationspumper.
Skummeren ryger ned i sumpen under akvariet og så isolerer du skabet med dæmpningsuld eller -skum.
Returpumpen vælger du udfra, hvor meget støj du kan tåle (jeg har hørt, at de billige NewJet-pumper skulle være lydsvage - jeg kører selv med AquaBee men de kan rumle en smule). Stil den eventuelt på et stykke filtersvamp og forbind den til rørføringen med silikoneslange, for at tage resonanser.
De mindre cirkulationspumper fra Tunze, siger normalt ikke ret meget. Hvis de giver lidt resonans, kan man lægge et stykke silikonegummi mellem pumpens magnetholder og glasset.
Støj fra blæsere i lamper, har jeg ingen erfaring med.
/Kim