325L/530L Akvastabil Effektline Mark II uden sump?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jcsorensen
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2010

325L/530L Akvastabil Effektline Mark II uden sump?

Indlæg af jcsorensen »

Hej alle,

Jeg har haft ferskvand i mange år og overvejer nu springet til saltvand! Jeg har læst side og og side ned herinde. Jeg synes der bliver givet rigtig gode svar så jeg er meget positivt overrasket over dette forum - nu håber jeg så også der er nogle kloge hoveder derude som måske kan hjælpe mig :)

Jeg overvejer at starte med et 325 eller 530liters Akvastabil EffectLine Mark II som er den nye model uden alukant. Den model synes jeg er rigtig flot!

Jeg har selvfølgelig gjort mig mange tanker om først og fremmest teknikken og her starter den endeløse række af spørgsmål at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte! Min kæreste sætter pris på enkelthed og et minimum af slanger og lamper der hænger fra loftet osv, og det vil jeg gerne forsøge at respektere! :)

Nå, men man skal jo starte et sted! Jeg vil gerne starte ud uden sump og jeg har læst det sagtens kan lade sig gøre

- så hvilken skummer kan anbefales når den skal sidde i et min. 325Liters akvarie med dets orginale armatur? Der må jo gerne være så lidt som muligt som stikker op :)

Jeg forestiller mig at køre med 4x54W T5 - 2xblå og 2xhvid. OK til de fleste fisk/koraller?
Kan HQI bygges i et standard armatur måske? Hvis der bliver bygget noget ordentlig blæser i for at holde varmen ude?

På forhånd tusind tak!

/Jens Christian
jcsorensen
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Re: 325L/530L Akvastabil Effektline Mark II uden sump?

Indlæg af jcsorensen »

jcsorensen skrev:Hej alle,

Jeg har haft ferskvand i mange år og overvejer nu springet til saltvand! Jeg har læst side og og side ned herinde. Jeg synes der bliver givet rigtig gode svar så jeg er meget positivt overrasket over dette forum - nu håber jeg så også der er nogle kloge hoveder derude som måske kan hjælpe mig :)

Jeg overvejer at starte med et 325 eller 530liters Akvastabil EffectLine Mark II som er den nye model uden alukant. Den model synes jeg er rigtig flot!

Jeg har selvfølgelig gjort mig mange tanker om først og fremmest teknikken og her starter den endeløse række af spørgsmål at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte! Min kæreste sætter pris på enkelthed og et minimum af slanger og lamper der hænger fra loftet osv, og det vil jeg gerne forsøge at respektere! :)

Nå, men man skal jo starte et sted! Jeg vil gerne starte ud uden sump og jeg har læst det sagtens kan lade sig gøre

- så hvilken skummer kan anbefales når den skal sidde i et min. 325Liters akvarie med dets orginale armatur? Der må jo gerne være så lidt som muligt som stikker op :)

Jeg forestiller mig at køre med 4x54W T5 - 2xblå og 2xhvid. OK til de fleste fisk/koraller?
Kan HQI bygges i et standard armatur måske? Hvis der bliver bygget noget ordentlig blæser i for at holde varmen ude?

På forhånd tusind tak!

/Jens Christian
I forlængelse af ovenstående kunne det også være der var nogen som har en godt link eller tips til at bygge et ordentligt overløb eller hvilke der kan købes som er gode!

Tak!
Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Laustsen »

det kan altså altid laves pænest med en sump i et lukket skam. bang og alt er gemt væK!! bare min mening!
500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej Jens

Til et 325 kunne du bruge en Tunze 9015.(den fylder ik så meget og kan nemt være i et overløb). den kører jeg selv med på et 350L uden sump.. har kørt en del akvarier nu uden sump og det kan sagtens lade sig gøre:-) og mine akvarie har altid kørt godt uden de store problemer:-)
Hvis du laver en lyskasse af en art at alt teknikken også gemt der:-) er jeg selv igang med nu:-)

Der er ikk rigtigt plads osv til at bygge hqi ind i alm amatur og der er andre ting der gør det ikk kan lade sig gøre.. købt en pæn lampe som kan hænge en et par tynde metal wire fra loftet, det ser en da pænt ud:-) eller byg en lys kasse og hæng den derinde:-)

men sørg for der er godt med plads i dit underskab til nitrat filtre og fosfat filtre osv osv:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
jcsorensen
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af jcsorensen »

Hej Gino,

Tusind tak for et konstruktivt svar! Jeg skal flytte i løbet af december og når vi kommer ind i det nye år skal der handles ind! :)

Indtil da er der lidt tid til en masse læsning af spændende indlæg herinde :)

Hvordan har du konstrueret dit overløb?

Er der tilfældigvis en tråd med billeder af dit akvarie med teknik? :)

Tak!
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

jcsorensen skrev:Hej Gino,

Tusind tak for et konstruktivt svar! Jeg skal flytte i løbet af december og når vi kommer ind i det nye år skal der handles ind! :)

Indtil da er der lidt tid til en masse læsning af spændende indlæg herinde :)

Hvordan har du konstrueret dit overløb?

Er der tilfældigvis en tråd med billeder af dit akvarie med teknik? :)

Tak!
Hej jens.-)

Jamen selv da:-)
jamen i et hjørneakvarie er det jo bare en plade over fra kant til kant men i alm akvarier er det bare 2 plader man sætter sammen:-) men sørg for at pladerne du limer i lige har en mm eller lign så pladen kan arbejde lidt når den kommer under pres:-) og når du fylder vand i baljen så husk at komme lige meget vand i uden og inde i overløbet så trykket ikk er så stort:-)

prøv at søg på min tråd gino´s akvarie og se om der er et par billeder af mit gamle akvarie mht overløb, kan jeg ikk lige huske men mener det:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"