Jeg har haft ferskvand i mange år og overvejer nu springet til saltvand! Jeg har læst side og og side ned herinde. Jeg synes der bliver givet rigtig gode svar så jeg er meget positivt overrasket over dette forum - nu håber jeg så også der er nogle kloge hoveder derude som måske kan hjælpe mig

Jeg overvejer at starte med et 325 eller 530liters Akvastabil EffectLine Mark II som er den nye model uden alukant. Den model synes jeg er rigtig flot!
Jeg har selvfølgelig gjort mig mange tanker om først og fremmest teknikken og her starter den endeløse række af spørgsmål at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte! Min kæreste sætter pris på enkelthed og et minimum af slanger og lamper der hænger fra loftet osv, og det vil jeg gerne forsøge at respektere!

Nå, men man skal jo starte et sted! Jeg vil gerne starte ud uden sump og jeg har læst det sagtens kan lade sig gøre
- så hvilken skummer kan anbefales når den skal sidde i et min. 325Liters akvarie med dets orginale armatur? Der må jo gerne være så lidt som muligt som stikker op

Jeg forestiller mig at køre med 4x54W T5 - 2xblå og 2xhvid. OK til de fleste fisk/koraller?
Kan HQI bygges i et standard armatur måske? Hvis der bliver bygget noget ordentlig blæser i for at holde varmen ude?
På forhånd tusind tak!
/Jens Christian