nielsk skrev:Mine 2 varmelegemer er indstillet til 28 grader, men har lige skruet ned til vintertemp. på 26,5 for at spare lidt på strømmen men tror den bliver stillet op til 28 igen også fyret lidt mere op for fjernvarmen i stuen.
Vi har generelt vores koraller alt alt for koldt!
Tjaa!....jeg læste på et tidspunkt en artikel i et kendt online tidskrift...husker desværre ikke hvor.....hvor man diskuterede og argumenterede vedr. den "rigtige" temperatur.
Der var ikke nogen egentlig konklusion da de "lærde"...som var de folk vi normalt lytter til på baggrund af deres videnskabelige tilgang til hobbyen, hver havde deres bud som lå over hele temp. spektret. Artiklen var rigt illustreret med grafer over temperaturen på klodens koralrev som varierede rigtig meget.
Der var måske 2 delkonklusioner:
1: For at kunne tilbyde rette temperatur til en koral skal du vide nøjagtigt hvor den kommer fra (hvor ofte gør man lige det?)
2: Den temperatur som moder natur tilbyder korallerne et givet sted er ikke nødvendigvis den optimale.
Min konklusion på den baggrund er:
Spar så meget el og fordampning du kan så længe du er tilfreds med dine korallers tilvækst og udseende. Jeg holder pt. en temperatur på mellem 24,5 og 26 grader og mine koraller vokser og ser ud som da jeg kørte med 8 T5 rør og holdt 27-28 grader i akv.