temperatur i akvarierne rund omkring?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 79
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

temperatur i akvarierne rund omkring?

Indlæg af Anders månsson »

Nu hvor det blvier koldere udenfor, følger temperaturen jo også indenfor :wink:

Nu hvor jeg har fået sat min LED lampe sammen og fået en vortech 10, kan jeg se at akvariets temp starter på 18grader og stiger ca 2 grader i løbet af dagen pga af rsm cirkpumpen... Det er jo lidt køligt, men hvor ligger jeres temp.?

jeg tænder for radiatorene snart :beer:
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: temperatur i akvarierne rund omkring?

Indlæg af røntved »

Du må have et varmelegme i baljen. Din pumpe kører vel osse om natten?

Min balje er indbygget i vægen ud til bryggerset, og holder 25-26 grader året rundt
http://www.mittlapp.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Vores radiator er så småt tændt op i stuen :G

Temp ligger omkring 25-26 grader uden varmelegeme. Er meget spændt på temp på den nye balje, men nu går vi selvfølgelig den "gode" tid i møde hvor varmen ikke bliver det store problem.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg tændte for mine radiatorer igår. Min ligger på 23 grader - selv om mit varmelegeme står på 26 ¨- så det er lidt irriterende - ville gerne have hævet vandet en grad eller to.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Min temp ligger på 24.4-25, 7, jeg har jo LED lampe og Vortech pumpe så der er kun returen, ballasten til lampen og skummeren til at give varme. Hvis temperaturen i stuen daler til under 21 grader tænder varmelegemet en times tid om morgenen.
Den gode nyhed er at efter jeg er gået over til LED og kubeakvarium (selv om indholdet er næsten det samme som imit gamle 250 l )er fordampningen faldet til ca. 1-1,5 liter pr. dag.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4" onclick="window.open(this.href);return false;æ
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
19
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Min temp. har ligget på 28 grader hele sommeren. Så jeg har glædet mig voldsomt til køligere dage. Akvariet står i vores stue hvor solen står ind....så der er møgvarmt, selv på en kølig dag som idag.

@ Anders månsson: RSM med LED...kan du ikke sige lidt mere om setup'et og evt et par billeder?! ;)
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 379
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Mine 2 varmelegemer er indstillet til 28 grader, men har lige skruet ned til vintertemp. på 26,5 for at spare lidt på strømmen men tror den bliver stillet op til 28 igen også fyret lidt mere op for fjernvarmen i stuen.

Vi har generelt vores koraller alt alt for koldt!
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 6
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg var på 28.4 i aftes, enig med Niels...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

27° døgnet rundt. Kører med varmelegeme.
kørte 28-30° hele sommeren og vil ikke længere ned end 27°

Mvh. Stig
Senest rettet af Stig Jest man 20. sep 2010 09:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Mit ligger også på 28 om aftenen og ca 28.5 om dagen..

Er det ikke bedste at ligge inden for 26-29 max....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

nielsk skrev:Mine 2 varmelegemer er indstillet til 28 grader, men har lige skruet ned til vintertemp. på 26,5 for at spare lidt på strømmen men tror den bliver stillet op til 28 igen også fyret lidt mere op for fjernvarmen i stuen.

Vi har generelt vores koraller alt alt for koldt!
Tjaa!....jeg læste på et tidspunkt en artikel i et kendt online tidskrift...husker desværre ikke hvor.....hvor man diskuterede og argumenterede vedr. den "rigtige" temperatur.
Der var ikke nogen egentlig konklusion da de "lærde"...som var de folk vi normalt lytter til på baggrund af deres videnskabelige tilgang til hobbyen, hver havde deres bud som lå over hele temp. spektret. Artiklen var rigt illustreret med grafer over temperaturen på klodens koralrev som varierede rigtig meget.
Der var måske 2 delkonklusioner:
1: For at kunne tilbyde rette temperatur til en koral skal du vide nøjagtigt hvor den kommer fra (hvor ofte gør man lige det?)
2: Den temperatur som moder natur tilbyder korallerne et givet sted er ikke nødvendigvis den optimale.
Min konklusion på den baggrund er:
Spar så meget el og fordampning du kan så længe du er tilfreds med dine korallers tilvækst og udseende. Jeg holder pt. en temperatur på mellem 24,5 og 26 grader og mine koraller vokser og ser ud som da jeg kørte med 8 T5 rør og holdt 27-28 grader i akv.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4" onclick="window.open(this.href);return false;æ
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg holder mig osse på de 27-28 grader, det er der mine koraller har udvist bedst trivsel
og som jeg har nævnt før så gør en lavere gennemsnitstemperatur, ifølge bla Ronald L. Shimek, bare at den dødbringende øvre temperaturgrænse følger med ned
det passer osse meget godt med min oplevelse sidste sommer, da jeg var oppe at runde 32 grader, der burde være koraller der døde, men nej ikke én
i år nåede jeg en enkelt gang 30 grader uden problemer af nogen art...

og jeg kan se efter at jeg har sat min temp ned til 25,5 så er væksten gået lidt tilbage
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Ja!....Ron Shimek var en af dem der var med i artiklen....andre ligeså velrenomerede forfattere havde andre bud. For mit vedkommende betyder det ikke så meget at den øvre grænse for dødelighed sænkes da også den øvre temperatur er blevet lavere hos mig ved brug af LED.
Men som sagt er der nok ikke kun en sandhed her og man må hver især følge udviklingen i akvariet.
Som så meget andet er det svært at sige hvilken faktor der er afgørende for trivsel eller det modsatte da mange faktorer spiller sammen.
Eks.: hvis en akvarist ændrer én parameter feks. saltindholdet og så samtidig bemærker øget vækst er han ofte tilbøjelig til give den ændrede parameter skylden for væksten.....men måske skyldes det i stedet at bakteriekulturen på samme tidspunkt er begyndt at arbejde optimalt samtidig med at et vandskifte har hævet jodindholdet og temperaturen er steget 1/2 grad. Disse ændringer bemærkes måske ikke og den hævede salinitet får uvægerligt æren for den positive udvikling.
Måske og måske ikke øges koralvæksten hvis temperaturen er høj...men så længe jeg ser at mine koraller trives og vokser undværer jeg gerne de sidste 5-10 eller 20% vækst til fordel for at spare fordampning og strøm. (Især fordampning hvilket hos mig kan være en pestilens i vinterhalvåret)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

stabilt siden hedebølgen - 26.3c når lyset tænder, 28.8c når lyset slukker.. Så der er lidt udsving i temperaturen, som åbenbart siges at være det optimale for korallerne :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Stabilt siden sommer 30+ :(
Heldigvis ser hverken fisk eller de få koraller ud til at være generet.
Vi har fået efterisoleret loftet, så vi nu har 40 cm isolering. Vi tænder først for varmen i huset omkring november. Så dansk saltvand får jeg aldrig... :crybaby:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

sæt nogen blæsere på, jeg havde 2x120mm blæsere på mit system jeg kunne tænde for når det blev liiige hot nok
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

wondersurfer skrev:sæt nogen blæsere på, jeg havde 2x120mm blæsere på mit system jeg kunne tænde for når det blev liiige hot nok
Problemet er bare, at hvis rum temperaturen er den samme, så er blæsere intet værd. Det er umuligt uden brug af køler, at få vandet under rum temperatur :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

mit fungerde fint og jeg havde en syg varm stue
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

wondersurfer skrev:mit fungerde fint og jeg havde en syg varm stue
Sikkert, men en blæser kan aldrig få vandtemperaturen ned under rumtemperaturen - Blæseren får jo sit luft fra rummet af, og luften har samme temperatur hele vejen gennem processen.

Det kan kun opnås ved at trække luftkanaler fra køligere steder, eller bruge en elektronisk køler
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hansen:
Det er ikke luftstrømmens temperatur, der køler. Det er fordi den fugtige luft lige over overfladen blæses væk og dermed giver plads til yderligere fordampning. Fordampningen kræver energi og denne kommer fra vandet. Når der trækkes energi ud af vandet, falder temperaturen.
... og den kan falde til et par grader UNDER temperaturen på den omgivende luft.

RED:
Lidt læsestof om fordampnings-køling: http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

/Kim
Senest rettet af Nolan søn 19. sep 2010 22:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

Nolan skrev:Hansen:
Det er ikke luftstrømmens temperatur, der køler. Det er fordi den fugtige luft lige over overfladen blæses væk og dermed giver plads til yderligere fordampning. Fordampningen kræver energi og denne kommer fra vandet. Når der trækkes energi ud af vandet, falder temperaturen.
... og den kan falde til et par grader UNDER temperaturen på den omgivende luft.

/Kim
Der må jeg dog tilstå at jeg ikke deler samme mening / erfaring.

Jeg har haft varmeproblemer på akvarie, og haft mere end rigeligt med blæser på, og stadig er det ikke lykkedes mig at komme så meget som 0.1c under resten af rummets temperatur
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Han$en skrev:

/Kim

Jeg har haft varmeproblemer på akvarie, og haft mere end rigeligt med blæser på, og stadig er det ikke lykkedes mig at komme så meget som 0.1c under resten af rummets temperatur
men ikke desto mindre er jeg nødt til at give Nolan ret, jeg kan fint holde min temperatur nogle grader under rumtemperaturen, hvis bare det fordampede vand kan komme væk, kan det ikke det, så har du ret så hjælper en blæser ikke

jeg har en mellemstor bordventilator monteret så den trykker luft ned mellem mine to hqi'ere, den kan mærkes når man står ved enden af akvariet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:

/Kim

Hansen Nolan har altså ret.

Du kan foreks. tage dig selv i en dag hvor du sveder dine boller, når du så løfter op i dem og lader dem falde til jorden, får du også en noget køligere fornemmelse og de har da ikke forladt lokalet, det er energien. :K
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:Hansen Nolan har altså ret.

Du kan foreks. tage dig selv i en dag hvor du sveder dine boller, når du så løfter op i dem og lader dem falde til jorden, får du også en noget køligere fornemmelse og de har da ikke forladt lokalet, det er energien. :K
Jeg har vidst ikke helt ramt alderen endnu, hvor jeg sådan kan løfte, og lade falde :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:
ronny.w skrev:Hansen Nolan har altså ret.

Jeg har vidst ikke helt ramt alderen endnu, hvor jeg sådan kan løfte, og lade falde :T
Ja bare vent dig det kommer snigende.

Børnene overtalte mig i går til at prøve deres Hulahop ring, det endte med at jeg gik derfra med Frossen boller :K :K
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Griner..

Jeg har en sort lille blæser til at sidde på min sump, den larmer af h til fordi den er så lille, den har 4 stk faner og kan nemt, rykke min temp ned med helt op til 0.5 grad i selv tanken på en god halv time, men heller ikke mere..

Tror endda den er lille nok til at blæse ind under de små boller der i snakker om.. hehe
Mvh Troels

nielsk
Reactions: 379
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

For fanden Hansen, nu må du tage dig sammen med dine stædige holdninger som ikke bygger på viden. Du kunne ligeså påstå at jorden var flad fordi du aldrig personligt har set den krumme... :wc:

Det er elementær fysisk viden. Du kan også på den varm sommerdag tage en lunken pilser, vikle den ind i vådt avispapir og stille den i solen - så vil den blive koldere...

Processen fra flydende til gas kræver MEGET energi. :f3:

- Damn de øboere er godtnok stædige... Godt folketinget og politet derovre består af jyder ellers ville det sgu ende i ren bananrepublik :Peace:
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Grunden til at Mads ikke kan konstatere noget temperatur fald, skyldes at han ikke har fundet ud af at vinduerne kan åbnes. At han så kan dyrke alle mulige former for sjove svampe i hjørnerne er så en side gevinst i det kvarter han bor i. :biggrin:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Han$en »

nielsk skrev:For fanden Hansen, nu må du tage dig sammen med dine stædige holdninger som ikke bygger på viden. Du kunne ligeså påstå at jorden var flad fordi du aldrig personligt har set den krumme... :wc:

Det er elementær fysisk viden. Du kan også på den varm sommerdag tage en lunken pilser, vikle den ind i vådt avispapir og stille den i solen - så vil den blive koldere...

Processen fra flydende til gas kræver MEGET energi. :f3:

- Damn de øboere er godtnok stædige... Godt folketinget og politet derovre består af jyder ellers ville det sgu ende i ren bananrepublik :Peace:
Okay, nu overgav jeg mig jo så, og skrev hvad jeg baserede mit svar på, så pak lige dit svar der sammen igen - Det synes jeg ikke lige passede ind nogle steder ;) Har vi efterhånden ikke haft mudderkast nok på dette forum?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hansen.. Tror ikke Niels K ville kaste med mudder sm vi så sandt ser meget her inde for tiden.. Tror bare han med et smil på læben ville have at nu måtte du altså forstå det..smiler.. :y
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"