Hvis jeg har en skummer som anbefales til akvarier på ca 1000L og man bruger det på et 250L (eller mit boyu 58L) bare som eksempel

Tanker fra Noller
hvem har dog bildt dig det ind? og hvilke negative effekter skulle det give??spax skrev:Jeg har så hørt,at den godt kan blive for stor. tænke nemlig på en tunze DOC Skimmer 9410 som er rated til 1000L, til et akvarie på 125L, der ville den blive for kraftig.
jo da, det kan den da, hvis bilen ikke er bygget til det, enten falder den fra hinanden, eller osse kører den a h.... tilhuttelihut skrev:kan en motor i en bil bliver for stor ?? nej vel
Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvarietHan$en skrev:Jeg har en Tunze Nano Doc 9002 der larmer af helvede til![]()
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet
Jamen når du har en osmolator, så skal den ikke indstilles hele tidenHan$en skrev:Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet
Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy
FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.Han$en skrev:Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet
Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy
Er du sikker på at det ikke er luft som er fanget inden i pumpen, og som langsomt, i løbet af de 10-14 dages tid kommer ud, så den bliver lydløs??Han$en skrev:Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet
20 kroner til luftsten om måneden bliver også til en slags penge.jakobvillien skrev:FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.Han$en skrev:Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet
Tilgengæld har jeg skiftet luftsten tre gange på halvanden måned... De clogger simpelthen til. Men når de koster en 10'er er det vist acceptabelt. Og jeg har også været lidt kritisk i indkøring.
Nå men for at svare på spørgsmålet. Jeg kørte med en ATI BM 160 før og den var sku for stor. Jeg lavede simpelthen ikke nok slam til at det kom op i koppen. Det lagde sig bare op af siden. Da jeg skiftede til luftskummer blev jeg vildt positiv. Sort/grønt/brunt vand i koppen hver dag. Og den er kun rated til 200 liter.
Efterhånden som kvaliteten af stenen falder, i takt med at mikro-kanalerne bliver snasket til, skal den jo stilles lidt på for at yde ordentligt. 2 gange justering på 14 dage er for mig hele tidenMarco R skrev:Jamen når du har en osmolator, så skal den ikke indstilles hele tidenOg den ene gang om måneden hvor man lige hurtigt tager den op, og skifter tager ingen tid, og specielt ikke når du har en udvendig sump, vil jeg sige
Når min skummer lige har kørt sine nævnte dage, er den faktisk tæt på at være lige så stille vil jeg næsten påstå. Vi sover i den anden ende af de 30kvm, og kan ikke høre andet end en af mine super fesne Hydor Koralia pumper, som snart bliver skiftet med 2x Tunze 6015jakobvillien skrev:FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.
Tilgengæld har jeg skiftet luftsten tre gange på halvanden måned... De clogger simpelthen til. Men når de koster en 10'er er det vist acceptabelt. Og jeg har også været lidt kritisk i indkøring.
Det kunne meget vel være sådan noget. Jeg kalder det indkøring, men om det er luft, eller andet skal jeg ikke kunne sige. Dog er konstruktionen så plastik at du meget vel kan have ret! Det er ikke muligt hverken at forsøge at udlufte den, eller komme til at kigge desværre.Carsten skrev:Er du sikker på at det ikke er luft som er fanget inden i pumpen, og som langsomt, i løbet af de 10-14 dages tid kommer ud, så den bliver lydløs??