"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan en skummer blive for stor??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
noller
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tors 10. jun 2010 23:40
14
Postnummer: 5883 Oure
Saltvand siden?: 2010

Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af noller »

Tænker på om en skummer kan blive for stor og kraftig til et akvarie eller at det ikke betyder noget.

Hvis jeg har en skummer som anbefales til akvarier på ca 1000L og man bruger det på et 250L (eller mit boyu 58L) bare som eksempel :sneaky2:


Tanker fra Noller
465L, 200L sump på vej :-)
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af huttelihut »

kan en motor i en bil bliver for stor ?? nej vel :D
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af em300 »

Altså hvad jeg har lært indtil videre er det kun godt at have en skummer der er 2-4X så stor som nødvendig.

Men prøv at vent til en af proffer lige 'skimmer' din tekst. :wink:
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
16
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af spax »

Jeg har så hørt,at den godt kan blive for stor. tænke nemlig på en tunze DOC Skimmer 9410 som er rated til 1000L, til et akvarie på 125L, der ville den blive for kraftig.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af trine... »

spax skrev:Jeg har så hørt,at den godt kan blive for stor. tænke nemlig på en tunze DOC Skimmer 9410 som er rated til 1000L, til et akvarie på 125L, der ville den blive for kraftig.
hvem har dog bildt dig det ind? og hvilke negative effekter skulle det give?? :K
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg bruger en BK 200 mini på 400L den er vist rated til 1200L
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Musiker »

Den kan efter min mening ikke blive så stor at man ikke kan bruge den.. Man kan jo bare skumme meget tørt, eller kun skumme i perioder.

/Henrik
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Brian C »

huttelihut skrev:kan en motor i en bil bliver for stor ?? nej vel :D
jo da, det kan den da, hvis bilen ikke er bygget til det, enten falder den fra hinanden, eller osse kører den a h.... til

og jo en skummer kan godt blive for stor, jeg har oplevet at de ikke kører ordentligt hvis de er alt for overdimensionerede, desuden er der flere artikler der fortæller at skummeren osse fjerner gavnlige stoffer, hvilket jeg tvivler på bliver bedre når den bliver for stor

men fordi en skummer kører på et akvarie der er 2-3x mindre end dens rating behøver det ikke at betyde, at den er 2-3x for stor, en del producenter, er liiige gavmilde nok med deres rating
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Musiker »

@Brian C - God pointe. Kan godt forstille mig at skummeren kunne blive så stor at der ikke kan opbygges nok skum til at få skidt op i koppen. Selvom man kun kører den i en begrænset periode.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Sheriffen »

Jeg kører med skummer der er rated til det dobbelte af det jeg har brug for..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af ronny.w »

Jeg har en 5000 L skummer til ca. 900 L vand. :T :T :T :T :sneaky2: :Peace:

Og må sige den klare jobbet fint
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Schwensen »

Jeg har en BM200 på et 250 liters akvarium med en samlet vandvolume på ca. 330 liter, og den er rated til 1000 liter. Den gør arbejdet til topkarakter! :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Han$en »

Jeg har en Tunze Nano Doc 9002 der larmer af helvede til :T :K
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Marco R »

Han$en skrev:Jeg har en Tunze Nano Doc 9002 der larmer af helvede til :T :K
Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Han$en »

Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.

Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy :D
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Marco R »

Han$en skrev:
Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.

Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy :D
Jamen når du har en osmolator, så skal den ikke indstilles hele tiden :) Og den ene gang om måneden hvor man lige hurtigt tager den op, og skifter tager ingen tid, og specielt ikke når du har en udvendig sump, vil jeg sige :biggrin:
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af jakobvillien »

Han$en skrev:
Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.

Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy :D
FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.

Tilgengæld har jeg skiftet luftsten tre gange på halvanden måned... De clogger simpelthen til. Men når de koster en 10'er er det vist acceptabelt. Og jeg har også været lidt kritisk i indkøring.

Nå men for at svare på spørgsmålet. Jeg kørte med en ATI BM 160 før og den var sku for stor. Jeg lavede simpelthen ikke nok slam til at det kom op i koppen. Det lagde sig bare op af siden. Da jeg skiftede til luftskummer blev jeg vildt positiv. Sort/grønt/brunt vand i koppen hver dag. Og den er kun rated til 200 liter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:
Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.

Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy :D
Er du sikker på at det ikke er luft som er fanget inden i pumpen, og som langsomt, i løbet af de 10-14 dages tid kommer ud, så den bliver lydløs??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Carsten »

jakobvillien skrev:
Han$en skrev:
Marco R skrev:Hørt har selv prøvet den i to timer, så røg den op igen af akvariet :hehe:
Nu har jeg lige rengjort min fra top til tå i dag, så derfor larmer den lige en spids ekstra. Men jeg må sige, at når den lige får lov at køre i 10-14 dage, begynder den at blive ret stille, dens opbygning taget i betragtning.

Jeg har også en luftskummer til at ligge, men skift af luftsten, og konstant justering for at få den mest optimale afskumning er virkelig spild af liv efter min mening. Så jeg klare mig med en brummende motorskummer.. Indstil -> Enjoy :D
FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.

Tilgengæld har jeg skiftet luftsten tre gange på halvanden måned... De clogger simpelthen til. Men når de koster en 10'er er det vist acceptabelt. Og jeg har også været lidt kritisk i indkøring.

Nå men for at svare på spørgsmålet. Jeg kørte med en ATI BM 160 før og den var sku for stor. Jeg lavede simpelthen ikke nok slam til at det kom op i koppen. Det lagde sig bare op af siden. Da jeg skiftede til luftskummer blev jeg vildt positiv. Sort/grønt/brunt vand i koppen hver dag. Og den er kun rated til 200 liter.
20 kroner til luftsten om måneden bliver også til en slags penge.
Når du skifter stenen, så lad den tørre helt igennem og slib siderne på den. Så fungerer den igen.
den holder selvfølgelig ikke uendeligt, men kan sagens klare at blive slebet 3-4-5 gange, før end den er slidt op.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af Han$en »

Marco R skrev:Jamen når du har en osmolator, så skal den ikke indstilles hele tiden :) Og den ene gang om måneden hvor man lige hurtigt tager den op, og skifter tager ingen tid, og specielt ikke når du har en udvendig sump, vil jeg sige :biggrin:
Efterhånden som kvaliteten af stenen falder, i takt med at mikro-kanalerne bliver snasket til, skal den jo stilles lidt på for at yde ordentligt. 2 gange justering på 14 dage er for mig hele tiden :D
jakobvillien skrev:FOrståeligt, jeg gider bare ikke larmen. Jeg har et 160 liters som er stort set lydløst. Det eneste jeg hører er et par Tunze 6045 og en 1000 l/t returpumpe. Word.

Tilgengæld har jeg skiftet luftsten tre gange på halvanden måned... De clogger simpelthen til. Men når de koster en 10'er er det vist acceptabelt. Og jeg har også været lidt kritisk i indkøring.
Når min skummer lige har kørt sine nævnte dage, er den faktisk tæt på at være lige så stille vil jeg næsten påstå. Vi sover i den anden ende af de 30kvm, og kan ikke høre andet end en af mine super fesne Hydor Koralia pumper, som snart bliver skiftet med 2x Tunze 6015 :)
Carsten skrev:Er du sikker på at det ikke er luft som er fanget inden i pumpen, og som langsomt, i løbet af de 10-14 dages tid kommer ud, så den bliver lydløs??
Det kunne meget vel være sådan noget. Jeg kalder det indkøring, men om det er luft, eller andet skal jeg ikke kunne sige. Dog er konstruktionen så plastik at du meget vel kan have ret! Det er ikke muligt hverken at forsøge at udlufte den, eller komme til at kigge desværre. :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
spdiving
Reactions:

Re: Kan en skummer blive for stor??

Indlæg af spdiving »

Jeg havde en Shuran Jetskim 200 ratede til 2000l vand den kørte på mit 400l akvarie og dette gik også fint. Men så god var den heller ikke at jeg ville bruge den på et 1000l akvarie.
Så ja man skal ikke tro på alt hvad produktsenten de skriver.

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"