Lidt plads i sumpen hvad skal der i?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Lidt plads i sumpen hvad skal der i?

Indlæg af em300 »

Jeg har et hjemmelaved 90L nano akvarie med en sump lidt alla en RSM. Omme i sumpen har jeg så en plads på 10x10x10 hvad skal jeg smide der i?

Omme i sumpen har jeg:

Tunze nano skimmer.

Biobolde.

Filtersvampe. (Tager det groveste svæv.)

Symbiont. (Bare for at prøve.) :wink:

Har desvære ikke plads til refugie eller DSB da det er en sump med mål 50Lx50Hx10B eller sådan. (Indbygget i akvariet.)

Håber i gider hjælpe jeg er helt åben for forslag men gerne noget som en der er grøn kan forstå. :biggrin:

Hilsen Emil.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Lidt plads i sumpen hvad skal der i?

Indlæg af herzberg »

En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

kan også diskuteres om filtersvampene er så gode at have i :wc:
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

ja jeg ville også få de Biobolde og den svarmp ud..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.

Hvad er det da for en omgang sludder med biobolde ??. Du finder nok ikke ret meget med en større overflade ( størrelsen taget i betragtning ), nu har mit kørt udelukkende med biobolde i 2 ½ år.

960 L akvarium med 128 L sump ( Sumpen udelukkende med biobolde og bobbelfælde ). JJ kører også biobolde, mange andre kører med biobolde om det er som ridsle filter eller i sump.

At sige at de bare er Skidt samler er lidt langt ude. Heldigvis er der ikke en rød tråd igennem denne hobby. så sad vi alle med et akvarium på 250 L og en sump på 500 L med 3 levende sten i
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7870 Roslev

Indlæg af em300 »

Jeg vil også sige at mit akvarie kører udemærket fine værdier og godvækst på mine koraller. :wink:

Men de der biopellets har du et link og hvor tit skal de renses/skiftes?

Igen tak fra Emil.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Koldig

Indlæg af Sheriffen »

herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Jeg bruger nu stadig bio bolde.. og det er jeg super glad for, det ska bare laves ordentlig så køre det fint..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: næstved

Indlæg af Kjaer »

Kan sådan en godt stå på så lidt plads? Hvad kræver det egentlig for at sætte sådan en op?
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af clasen »

[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Går også med tanken om at prøve de biopellets, men ville også være rart at hører, hvad folken syntes om dem, inden jeg køber det :)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af herzberg »

spax skrev:Går også med tanken om at prøve de biopellets, men ville også være rart at hører, hvad folken syntes om dem, inden jeg køber det :)
Så læs på reefcentral, der kan du finde lange tråde om brugen. I DK kommer du nok til at vente lidt, da der ikke er mange som har erfaring endnu.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

er biopellets ikke det samme eller nogen lunde det samme som symbiont?? Bare i mindre udgave og lidt mere snu lavet i form af at biopellets kun holder i 4 - 6 mdr. ???

Billede

http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=3658

Kilde: Akvarieforretningen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af herzberg »

Nej. Symbiont er et materiale hvor der kan leve bakterier i (sætte sig fast). Biopellets er foder til bakterierne (kulstof) du kan sammenligne det med vsv i fast form.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

herzberg skrev:Nej. Symbiont er et materiale hvor der kan leve bakterier i (sætte sig fast). Biopellets er foder til bakterierne (kulstof) du kan sammenligne det med vsv i fast form.

okay det var jeg ikke lige klar over. troede sgu det var noget nyt fansy noget alla symbiont
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

Hva er det biopellets indvirkning på akvariet har ? Og hvor lille reaktor kan det køre i, Da det så skulle ku hænge på siden af et rsm130..
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

ronny.w skrev:

Hvad er det da for en omgang sludder med biobolde ??. Du finder nok ikke ret meget med en større overflade ( størrelsen taget i betragtning ), nu har mit kørt udelukkende med biobolde i 2 ½ år.

Hmmm.. biobolde har nu engang kun den overflade du kan se. Hvor de porøse matrialer har en langt større overflade i forhold til ved samme mængde.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

kenneth145 skrev:
ronny.w skrev:

Hmmm.. biobolde har nu engang kun den overflade du kan se. Hvor de porøse matrialer har en langt større overflade i forhold til ved samme mængde.
Så tag og flæk en levende sten, efter hvad du siger vil du så finde slam inden i stenen ??? tror jeg ikke
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

ronny.w skrev:
kenneth145 skrev:
ronny.w skrev:

Så tag og flæk en levende sten, efter hvad du siger vil du så finde slam inden i stenen ??? tror jeg ikke

Nu er det jo ikke slam de skal fjerne. men der skal sidde bakterier på overfladen. som kan forbruge og omdanne affaldsstoffer og ja hvis jeg flækker en levende sten vil der være bakterier inden i, derfor hedder det jo en "levende" sten ellers kunne du jo også ligeså godt lave din sten opsætning af plast. men det er der ikke meget overflade på Biobolde har ikke ret stor overflade størrelsen taget i betragtning i forhold til eks. en god porøs levende sten.
Hvis det var slam jeg ville ha fjernet så brugte jeg skam bare noget filtervat.. :beer:
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"