Lidt plads i sumpen hvad skal der i?
- em300
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2009
Lidt plads i sumpen hvad skal der i?
Jeg har et hjemmelaved 90L nano akvarie med en sump lidt alla en RSM. Omme i sumpen har jeg så en plads på 10x10x10 hvad skal jeg smide der i?
Omme i sumpen har jeg:
Tunze nano skimmer.
Biobolde.
Filtersvampe. (Tager det groveste svæv.)
Symbiont. (Bare for at prøve.)
Har desvære ikke plads til refugie eller DSB da det er en sump med mål 50Lx50Hx10B eller sådan. (Indbygget i akvariet.)
Håber i gider hjælpe jeg er helt åben for forslag men gerne noget som en der er grøn kan forstå.
Hilsen Emil.
Omme i sumpen har jeg:
Tunze nano skimmer.
Biobolde.
Filtersvampe. (Tager det groveste svæv.)
Symbiont. (Bare for at prøve.)
Har desvære ikke plads til refugie eller DSB da det er en sump med mål 50Lx50Hx10B eller sådan. (Indbygget i akvariet.)
Håber i gider hjælpe jeg er helt åben for forslag men gerne noget som en der er grøn kan forstå.
Hilsen Emil.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Re: Lidt plads i sumpen hvad skal der i?
En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
kan også diskuteres om filtersvampene er så gode at have i
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Næstved
ja jeg ville også få de Biobolde og den svarmp ud..
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Hvad er det da for en omgang sludder med biobolde ??. Du finder nok ikke ret meget med en større overflade ( størrelsen taget i betragtning ), nu har mit kørt udelukkende med biobolde i 2 ½ år.
960 L akvarium med 128 L sump ( Sumpen udelukkende med biobolde og bobbelfælde ). JJ kører også biobolde, mange andre kører med biobolde om det er som ridsle filter eller i sump.
At sige at de bare er Skidt samler er lidt langt ude. Heldigvis er der ikke en rød tråd igennem denne hobby. så sad vi alle med et akvarium på 250 L og en sump på 500 L med 3 levende sten i
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Jeg bruger nu stadig bio bolde.. og det er jeg super glad for, det ska bare laves ordentlig så køre det fint..herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Kjaer
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: næstved
Kan sådan en godt stå på så lidt plads? Hvad kræver det egentlig for at sætte sådan en op?herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
- clasen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Her er lidt om biopellets
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=36357
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=36357
[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Frederikshavn
Går også med tanken om at prøve de biopellets, men ville også være rart at hører, hvad folken syntes om dem, inden jeg køber det
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Så læs på reefcentral, der kan du finde lange tråde om brugen. I DK kommer du nok til at vente lidt, da der ikke er mange som har erfaring endnu.spax skrev:Går også med tanken om at prøve de biopellets, men ville også være rart at hører, hvad folken syntes om dem, inden jeg køber det
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
er biopellets ikke det samme eller nogen lunde det samme som symbiont?? Bare i mindre udgave og lidt mere snu lavet i form af at biopellets kun holder i 4 - 6 mdr. ???
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=3658
Kilde: Akvarieforretningen
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=3658
Kilde: Akvarieforretningen
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nej. Symbiont er et materiale hvor der kan leve bakterier i (sætte sig fast). Biopellets er foder til bakterierne (kulstof) du kan sammenligne det med vsv i fast form.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
herzberg skrev:Nej. Symbiont er et materiale hvor der kan leve bakterier i (sætte sig fast). Biopellets er foder til bakterierne (kulstof) du kan sammenligne det med vsv i fast form.
okay det var jeg ikke lige klar over. troede sgu det var noget nyt fansy noget alla symbiont
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hva er det biopellets indvirkning på akvariet har ? Og hvor lille reaktor kan det køre i, Da det så skulle ku hænge på siden af et rsm130..
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
ronny.w skrev:herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Hvad er det da for en omgang sludder med biobolde ??. Du finder nok ikke ret meget med en større overflade ( størrelsen taget i betragtning ), nu har mit kørt udelukkende med biobolde i 2 ½ år.
Hmmm.. biobolde har nu engang kun den overflade du kan se. Hvor de porøse matrialer har en langt større overflade i forhold til ved samme mængde.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Så tag og flæk en levende sten, efter hvad du siger vil du så finde slam inden i stenen ??? tror jeg ikkekenneth145 skrev:ronny.w skrev:herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Hmmm.. biobolde har nu engang kun den overflade du kan se. Hvor de porøse matrialer har en langt større overflade i forhold til ved samme mængde.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
ronny.w skrev:Så tag og flæk en levende sten, efter hvad du siger vil du så finde slam inden i stenen ??? tror jeg ikkekenneth145 skrev:ronny.w skrev:herzberg skrev:En reaktor med de fremstormende biopellets måske? Også ville jeg droppe bioboldene. Dem er der (så godt som) ingen der bruger mere, da de formentlig blot ophober en masse skidt.
Nu er det jo ikke slam de skal fjerne. men der skal sidde bakterier på overfladen. som kan forbruge og omdanne affaldsstoffer og ja hvis jeg flækker en levende sten vil der være bakterier inden i, derfor hedder det jo en "levende" sten ellers kunne du jo også ligeså godt lave din sten opsætning af plast. men det er der ikke meget overflade på Biobolde har ikke ret stor overflade størrelsen taget i betragtning i forhold til eks. en god porøs levende sten.
Hvis det var slam jeg ville ha fjernet så brugte jeg skam bare noget filtervat..
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..