hej
Lige mit indspark til denne tråd.
Jeg har solgt et par Osmoseanlæg med flow300 modstand på. Fordelen ved disse anlæg er at modstanden er fast indstillet i forhold til membranen. Dette betyder bedst mulig udnyttelse af hanevandet.
Ved en spuleventil er det sådan en manuel nåja-sådan-cirka indstilling af spildvandet og da gør øvelse mester.
Spuleventil er en god sag da den kan åbnes således at der kommer free flow igennem anlægget.........det vil sige at man kan åbne helt op for spuleventilen og dermed fjerne modstanden i anlægget og dermed i membranen. Det er ganske enkelt idet man jo bare lader vandhanevandet løbe med fuld knald igennem anlægget
Det skal
ikke gøres efter hvert brug men bare 10-15 minutter free flow for hver gang anlægget har
kørt i ca. 20 timer.

Mine spuler jeg endda kun for hver ca. 100 timer (ved mig en gang i måneden) da jeg ved denne kvalitets-menbrantype ikke mærker nedgangen
Mine anlæg kan selvfølgelig også Free Flow. Man tager simpelt bare og skruer slangen af "Flow300" modstanden og tænder så for vandet i 10 minutter...... eller...... man monterer før "Flow300" modstanden et T-stykke med en lukkehane som virker således:
1. Når hanen er lukket laver Flow300 modstanden -modstand!
2. Når hanen så åbnes spules membranen da vandet løber free flow igennem hanen.
Dette vil give ALLE fordelene ved osmose anlægget da man så både har muligheden for at spule og for at udnytte vandet bedst muligt via Flow-modstanden.
Mvhg.
Michael