Endnu en osmose tråd

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 0
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Endnu en osmose tråd

Indlæg af jesper/aarhus »

Nå, så er det min tur til at starte en ny tråd om mosmose (og ja, jeg har læst de første 20+ "osmose-tråde" igennem, uden at få svar på mit spørgsmål). :roll:

Here goes
Har købt dette anlæg hos hobbyriff (kan ikke linke direkte)
IEM Osmoseanlage Travel 230l FM mit Spülventil und Manometer

spg.1
Jeg kan ikke få et tilstrækkelig højt tryk, ifht. det der anbefales. Hvilken effekt får dette?

spg. 2
Den hane der sidder på slangen med osmosevandet (går ud fra, at det er den der kaldes for Spülventil?), hvilken funktion har den? Jeg kan jo reducer outputtet fra nogle få dråber, til lige så højt flow som på affaldsvandet? Hvordan skal den indstilles? Er lille output = renere vand?

Håber I bærer over emd endnu en osmose-tråd :HM
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

1: det giver bare mindre vand der er ingen kvalitetsforskel..

2: Spuleventilen skulle vist forlænge levetiden af din membran da du kan spugle den i gennem med jevne mellemrum...
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ved drift skal skylleventilen indstilles så vandet låber i en jævn stråle (ca. 3 gange så meget spildvand som osmosevand) Efter hvert brug åbnes ventilen helt og anlæget spules igennem i 5-10 min. Anlægget kan evt. også gennemspules før du tager anlægget i brug. Jeg plejer at indstille på slump og det virker fint.
Du kan i øvrigt købe en boosterpumpe for at få mere vandtryk og dermed bedre ydelse.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20

Ronny skrev:Ved drift skal skylleventilen indstilles så vandet låber i en jævn stråle (ca. 3 gange så meget spildvand som osmosevand) Efter hvert brug åbnes ventilen helt og anlæget spules igennem i 5-10 min. Anlægget kan evt. også gennemspules før du tager anlægget i brug. Jeg plejer at indstille på slump og det virker fint.
Du kan i øvrigt købe en boosterpumpe for at få mere vandtryk og dermed bedre ydelse.

Takker for svaret - så blev jeg lidt klogere (ku´ egentelig godt tænke mig, at der fulgte en form for manual med, og troede da egentelig også at dette var et lovkrav - men de må jo mene at det giver sig selv, hvordan anlæget skal bruges).

Boosterenhed?? det bliver du vist nød til at uddybe :?:
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Boosterenhed er en trykpumpe/trykforøger der gør . . . ja at du får større tryk på vandet :roll:

Men det er vis noget med at du skal spørge om lov nede på forsyningen. Det skal jeg i hvert fald her i Struer. Begrundelsen var noget med at det forstyrrer (eller kan forstyrre) vandforsyningen i nabolaget.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har et tilsvarende anlæg. Rigtit godt til prisen i øvrigt.
Ventilen skal stå helt på tværs når anlægget kører.

Mit tryk er også lidt lavt. Jeg kan kun lige komme inden for det anbefalede trykområde. Mit anlæg virker fint alligevel, men ydelsen er jo nok en smule mindre.
Bruger kun ventilen et par gange om måneden, da jeg har andet at få min tid til at gå med. Mit anlæg kører 3 timer om dagen og laver ca. 20l. osmosevand. Sidste membran holdt i 1,5 år, så de ca. 750 kr. er godt givet ud. :lol:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20

weblance skrev:Boosterenhed er en trykpumpe/trykforøger der gør . . . ja at du får større tryk på vandet :roll:
ja ok, så langt var jeg nu med...... mente mere, om det var en pumpe man købte i en akvaroiforetning eller hos en vvs´er
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

ja ok, så langt var jeg nu med...... mente mere, om det var en pumpe man købte i en akvaroiforetning eller hos en vvs´er
Den kan købes som udstyr samme sted som du købte dit osmoseanlæg.
Den forstyrer ikke vandforsyningen hvis den er med indbygget kontraventil
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hej Jesper

Nu har du godt nok været ude og investere i osmoseanlægget. Men min erfaring med ledningsvandet i Århus-området er, at det er hip som hap om man bruger osmose eller ej. Jeg har selv anvendt det engang, men gik bort fra det igen. Pengene og besværet er givet bedre ud på så meget andet. Dette gælder naturligvis ikke over hele landet.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20

nyberg skrev:Hej Jesper

Nu har du godt nok været ude og investere i osmoseanlægget. Men min erfaring med ledningsvandet i Århus-området er, at det er hip som hap om man bruger osmose eller ej. Jeg har selv anvendt det engang, men gik bort fra det igen. Pengene og besværet er givet bedre ud på så meget andet. Dette gælder naturligvis ikke over hele landet.
Now you tell me.... :pat:

Hvis jeg skal være helt ærlig - så er jeg faktisk også ret spændt på, om jeg har den tålmodighed det kræver at bruge osmosen ifht. den alm. vandhane, men det må tiden jo vise. tror måske opstarten bliver med 50 % af hver.... det tager jo for lang tid at fylde baljen ellers :D
100 *100 * 50 cm cube
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmose

Indlæg af MSH »

hej
Lige mit indspark til denne tråd. :lol:

Jeg har solgt et par Osmoseanlæg med flow300 modstand på. Fordelen ved disse anlæg er at modstanden er fast indstillet i forhold til membranen. Dette betyder bedst mulig udnyttelse af hanevandet.

Ved en spuleventil er det sådan en manuel nåja-sådan-cirka indstilling af spildvandet og da gør øvelse mester.

Spuleventil er en god sag da den kan åbnes således at der kommer free flow igennem anlægget.........det vil sige at man kan åbne helt op for spuleventilen og dermed fjerne modstanden i anlægget og dermed i membranen. Det er ganske enkelt idet man jo bare lader vandhanevandet løbe med fuld knald igennem anlægget :wink:

Det skal ikke gøres efter hvert brug men bare 10-15 minutter free flow for hver gang anlægget har kørt i ca. 20 timer. :wink: Mine spuler jeg endda kun for hver ca. 100 timer (ved mig en gang i måneden) da jeg ved denne kvalitets-menbrantype ikke mærker nedgangen :idea:

Mine anlæg kan selvfølgelig også Free Flow. Man tager simpelt bare og skruer slangen af "Flow300" modstanden og tænder så for vandet i 10 minutter...... eller...... man monterer før "Flow300" modstanden et T-stykke med en lukkehane som virker således:
1. Når hanen er lukket laver Flow300 modstanden -modstand!
2. Når hanen så åbnes spules membranen da vandet løber free flow igennem hanen.

Dette vil give ALLE fordelene ved osmose anlægget da man så både har muligheden for at spule og for at udnytte vandet bedst muligt via Flow-modstanden. :idea:

Mvhg.
Michael
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg kan kun tilslutte mig Nybergs oplevelse med vandet i Århus.

Jeg er også gået væk fra osmosevand, og har ikke oplevet nogen målbar eller snylig ændring i akvariet.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20

jthyge skrev:Jeg kan kun tilslutte mig Nybergs oplevelse med vandet i Århus.

Jeg er også gået væk fra osmosevand, og har ikke oplevet nogen målbar eller snylig ændring i akvariet.

:G :G :pat:

Øv :!:

Synes jo ellers unægtelig at det eneste man hører er, at man er total idio* hvis man ikke bruger osmose- og at man nærmest ber´om at tage livet fra alt ens indhold, hvis man vover pelsen med hanevand.....

nå, men det viser jo bare een ting : der er mange måder at gøre tingene på

tak for jeres input
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Njae, det vand jeg har herude i Tilst er ikke helt godt, får vist også vandet fra mindre vandværker længere vestpå. Jeg kan mærke en tydelig bedring af vandkvaliteten bare på den månedstid jeg har brugt osmosevand.

Jeg skulle nok ikke have tisset så meget i Geding sø som knægt (bemærkningen kræver lokalkendskab) :OJ
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"