Studieretningsprojekt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7300 Jelling
Saltvand siden?: 2009

Studieretningsprojekt

Indlæg af Flamos »

Ærede saltvandsnørder! :K

Jeg står og skal til at skrive et studieretningsprojekt, hvor der skal indgå en blanding af kemi og biologi på A niveau. Jeg er lige begyndt på denne fede hobby, så jeg ser dette som en mulighed til at blive endnu klogere på saltvand. Men da jeg er nybegynder ved jeg ikke rigtig hvad man kunne skrive om i sådan et projekt, er der nogle der har nogle ideer til det?
Jeg har selv overvejet lidt om korallers optagelse af næringsstoffer..
Gode råd modtages gerne :y
Første saltvandsakvarie startet d. 25/5-2009:
450 liters akvarie med buet front, 80 liters sump, 110 kg ls
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 58#p273158
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Studieretningsprojekt

Indlæg af Gzus.dk »

Biologisk filtrering i form af alger, samt hvilken indvirkning det har på akvariet i helhed :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Da det ikke skal være et forskningsprojekt :D Så synes jeg selv du er kommet med et rigtigt godt bud. Der findes gode bøger og specialer som er frit tilgængelige på biblioteket. :GO

Symbiose forholdet mellem korallen og zooanthellerne. Det skulle du nok kunne skrive en projekt om, er det stx eller htx?
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Flamos »

Det er HTX, så det må gerne være lidt ekstra nørdet :P
Hvis der er nogen som har nogle ideer til bøger eller links til nogle gode hjemmesider er de også meget velkomne. Som sagt er jeg rimelig ny så jeg har ikke særlig meget kendskab til hvad man kan skrive om, så bare byd ind :biggrin:
Der skal både indgå kemi og biologi, kan der også komme noget kemi ind over biologisk filtrering af vandet?
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Tja, aktivt kul er vel en kemisk filtrering....men det er nok ikke det mest spændende at skrive om :P
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Zooxantheller og deres "partnere" ville da være et ret spændende emne - og stort, så der er rigeligt at skrive om. Det er ikke kun koraller, der bruger zooxantheller. Tridacna-muslinger, forskellige nøgensnegle og flere andre dyr, har også gavn af denne symbiose.

Hvad med også at skrive lidt om nitrogenkredsløbet og VSV eller Zeovit ?
Der er da også lidt kemi at skrive om.

/Kim
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Skal der indgå noget ekspermentielt i projektet, eller er det udelukkende teoretisk. Hvad er tidshorisonten på projektet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad med zeovit?? Der er noget kemi og biologi. Zeoviten er jo en sten med en kemisk samensætning som varierer fra type til type. Og der er sågar også lavet kunstig zeovit.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Nu ved jeg ikke en skid om kemi, men hvad med stenkorallers optagelse af calcium m.v. mhp at vokse evt. kombineret med de de andre foreslår om zooxantheller. Der findes flere bøger om emnet, men prøv at søge på Eric Borneman (http://forum.marinedepot.com/Forum9-1.aspx) han er en af guruerne. Der er i'vrigt også en dansker som kører noget foredragsværk om emnet, hanhar skrevet her på forum, prøv at søge efter det.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... t=foredrag her er link til kurset, gutten hedder Michael Arvedlund og er vist marinebiolog. Der er også opgivet en bog, ved ikke om den er for generel. Men man skal jo starte et sted :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Midt Jylland

Indlæg af Crown-of-thorns »

Flamos skrev:Det er HTX, så det må gerne være lidt ekstra nørdet :P
Hvis der er nogen som har nogle ideer til bøger eller links til nogle gode hjemmesider er de også meget velkomne. Som sagt er jeg rimelig ny så jeg har ikke særlig meget kendskab til hvad man kan skrive om, så bare byd ind :biggrin:
Der skal både indgå kemi og biologi, kan der også komme noget kemi ind over biologisk filtrering af vandet?
Puffer-systemer i akvariet....? Ville da være et nærlæggende emne til en kombination af Kemi og Bio, samt det er et aktuelt emne... :beer:

-Jakob
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Crown-of-thorns skrev:
Flamos skrev:Det er HTX, så det må gerne være lidt ekstra nørdet :P
Puffer-systemer i akvariet....? Ville da være et nærlæggende emne til en kombination af Kemi og Bio, samt det er et aktuelt emne... :beer:

-Jakob
Hvad er puffer-systemer?
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det er svært at beskrive et buffer system kort, men det kunne beskrives som en blanding hvor du kan tilsætte en vis mængde syre uden at pH ændre sig, der er altså noget i blandingen der optager de frie protoner. Sådan en blanding virker indtil en vis mængde syre hvorefter pH vil ændre sig. Buffer systemer behøver ikke handle om syre-base reaktioner, men det var lige det jeg nemmest kunne forklare det kort med. Det er ikke helt så simpelt,. men det giver en ide om hvad det er...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Jeg er da med på buffer, men han skriver puffer. Prøver ikke at spille smart, det kan da være at der findes et puffer-system?!
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det er bare en anden måde at skrive det på, det kan staves med både b og p. Jeg tror faktisk nok at "puffer" er det mest korrekte, men begge stave måder bruges...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Flamos »

mcnats skrev:Skal der indgå noget ekspermentielt i projektet, eller er det udelukkende teoretisk. Hvad er tidshorisonten på projektet?
Der må meget gerne indgå noget eksperimentelt i projektet, men det er ikke et krav. Jeg skal vælge emne i uge 43, og så har jeg til uge 5 til at undersøge emnet, og derefter en uge til at skrive projektet.

Det lyder virkeligt spændende mange af de forslag der er kommet, især den med zooxantheller. Hvis der er nogen som har et link eller ved hvilke bøger, hvor der står noget om det, eller noget om de andre emner, kunne det være kanon :GO
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det afhænger i høj grad af om du vil lave en god opgave - eller om du vil lave en middelmådig opgave. Hvis du blot gengiver, hvad der står i litteraturen, kommer du aldrig op på mere end en middelkarakter - selv hvis den er velskrevet. Hvis du laver noget eksperimentelt og giver et originalt bud på en problemstilling, scorer du højt (jeg har været censor på den slags).
Mht. tværfagligheden mellem kemi og biologi, så vil vandkemi være et godt bud. Det kunne være pH og bufferkapacitet eller kalciumforbrug - og tilsætning. Vedr. kalcium kan du beskrive problemstillingen med forbrug og tilsætning, og eksperimentelt undersøge forskellige løsninger med tilsætning (kalciumhydroxid, Balling etc.) under hensyntagen til pH og for høj kloridkonc.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det er måske et lidt for stort projekt, men det kunne være vildt interessant at kigge på aklimatisering af fisk og koraller. Jeg tænker primært på de direkte importerede dyr, hvor man kunne kigge på vandkvaliteten i det vand de bliver sendt i og det vand de bliver aklimatiseret til, typisk over en kort periode. Er der store forskelle på kvaliteten af vandet? Jeg vil umidelbart tro at der er en rimelig stor forskel i pH og muligvis kvælstof på transportvandet og det i akvarierne, hvad betyder denne forskel for fiskene/korallerne?

Som sagt er det nok lidt omfattende, men på den anden side skal du "bare" finde en forhandler der får fisk hjem fra egen import og få lov til at tage vandprøver fra poserne og hans akvarier og derefter finde effekterne af de forskellige parametre, hvilke sandsynligvis er beskrevet af andre.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

bio skrev:Det er måske et lidt for stort projekt, men det kunne være vildt interessant at kigge på aklimatisering af fisk og koraller. Jeg tænker primært på de direkte importerede dyr, hvor man kunne kigge på vandkvaliteten i det vand de bliver sendt i og det vand de bliver aklimatiseret til, typisk over en kort periode. Er der store forskelle på kvaliteten af vandet? Jeg vil umidelbart tro at der er en rimelig stor forskel i pH og muligvis kvælstof på transportvandet og det i akvarierne, hvad betyder denne forskel for fiskene/korallerne?

Som sagt er det nok lidt omfattende, men på den anden side skal du "bare" finde en forhandler der får fisk hjem fra egen import og få lov til at tage vandprøver fra poserne og hans akvarier og derefter finde effekterne af de forskellige parametre, hvilke sandsynligvis er beskrevet af andre.
Det vil jeg nok kalde et meget lille projekt? Mål værdierne i 2 prøver, sammenlign - konklusion.. Det kan klares på 2,5 normalside..
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det kommer jo meget an på hvad man gør ud af det. For det første kan du ikke nøjes med to målinger. Jeg ved godt det ikke ændre meget på længden af opgaven at tage 20 prøver i stedet for 2, men det giver lidt mere at arbejde med. Derudover skal han jo teoretisk beskrive effekterne af de målte værdier og hvorfor det er interessant.

Man kan jo koge det meste ned til ingenting hvis man ikke gider lave det alligevel, men jeg tror godt man kunne få et rimeligt stort projekt ud af dette, hvis man vil.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV

Indlæg af Niclas »

Jeg skal også selv til at skrive studieretningsprojekt (stx), og her har jeg sjovt nok også valgt biologi A og kemi B som fag. Jeg har så valgt mere bredt at skrive om koralræv, og hvilken indflydelse global opvarmning har på disse, samt hvad der sker mht. næringstoffer og den slags.
Så det er også en måde, indirekte, at studere vores hobby på ;)
Mit 250 liters -nedlagt-
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Flamos skrev:
mcnats skrev:Skal der indgå noget ekspermentielt i projektet, eller er det udelukkende teoretisk. Hvad er tidshorisonten på projektet?
Der må meget gerne indgå noget eksperimentelt i projektet, men det er ikke et krav. Jeg skal vælge emne i uge 43, og så har jeg til uge 5 til at undersøge emnet, og derefter en uge til at skrive projektet.

Det lyder virkeligt spændende mange af de forslag der er kommet, især den med zooxantheller. Hvis der er nogen som har et link eller ved hvilke bøger, hvor der står noget om det, eller noget om de andre emner, kunne det være kanon :GO
Hvis det skal være eksperimentelt, tror jeg at forsøg med zooxantheller bliver for omfattende, selvom det er spændende.

Jeg tror også det vil være bedre med fx VSV og kvælstofkredsløbet. Med udgangspunkt i de meldinger der er kommet fra akvarister der siger, at VSV kan sænke indholdet af fx nitrat i akvariet, kan du undersøge om det faktisk hænger sådan sammen, med et lille eksperimentelt setup. Jeg tror ikke der er så meget forskning på området, så det kan være at dit projekt rent faktisk kan give brugbar information, hvilket nok er sjældent for projekter på gymnasie/HTX.

Dit setup kunne fx være:
3 X 3 spande/baljer med 10 l saltvand, 1/2 kg levende sand (godt blandet), en lille pumpe og lidt lys (evt. dagslys)
Den ene gruppe af tre spande bruges som kontrol, de to andre grupper tilsættes to forskellige koncentration af VSV. Nitratkoncentraion måles løbende i alle spandene og sammenlignes. Finder du et fald i nitratkoncentration, kan du prøve at måle biomassen i det frie vand og i sandet for at undersøge, om et øget antal bakterier kan være skyld i faldet, eller om det må tilskrives andre faktorer.

I introduktionen kan du skrive en del om kvælstofkredsløbet, det bør være guf for din lærer.

Jeg er selv biolog, så du kan bare skrive hvis du har spørgsmål.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"