Temperatur...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Temperatur...

Indlæg af amddurin »

Min akvarie når op på 27 grader i løbet af dagen, pga. lyset, og går ned til 25 om natten...
Bør jeg skrue varmelegmet op til 26 så der ikke er så store udsving mellem dag og nat?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 9440 Aabybro

Re: Temperatur...

Indlæg af manio »

burde ikke være nødvendig, da i naturen ér der vist også forskelle, hos mig falder temp. også om natten og de har ikke taget skade endnu :)
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav :) Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader... :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Sylvest
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

MAKRRO skrev:Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav :) Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader... :)
aaaah...det er vist ikke helt rigtigt.
de 21-29 grader er vist forskellige rev fordelt over hele verden. Temperaturen falder kun 1 max 2 grader om natten, da det kræver en stor mængde energi at ændre temperaturen i så meget vand. :wink:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Temp. er rimelig konstant i naturen, udsving er vel nærmere årstids og dybde bestemt...

- Vil ellers give ret at det udsving som er tale om ikke får negativ indflydelse, da udsvinget sker langsomt. Men ellers er så præcis som muligt at foretrække...

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 4400 Kalundborg

Indlæg af skjoldan »

har slet ikke varmelegeme i mit men derimod en køler der holder temp. på de 24 grader jeg har sat den til +-1 grad
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

OK... :GO

Er vi så enige om at det er ligemeget om der er 24, 25, 26 eller 27 - bare der ikke er mere en 1-2 grader udsving i løbet af dagen...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 4400 Kalundborg

Indlæg af skjoldan »

det må bare ikke blive alt alt for varmt før vi fik køler kunne vi komme op på 30-32 grader det var anemonerne ikke så glade for men ja ikke for store udsving den stemmer jeg også for :GO
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Sylvest skrev:
MAKRRO skrev:Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav :) Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader... :)
aaaah...det er vist ikke helt rigtigt.
de 21-29 grader er vist forskellige rev fordelt over hele verden. Temperaturen falder kun 1 max 2 grader om natten, da det kræver en stor mængde energi at ændre temperaturen i så meget vand. :wink:
Tror ikke jeg udtrykte mig ordenligt :P Fordi det var hvad jeg mente. Da jeg skrev 21-29 grader mente jeg at det var hvad temperaturen i akvariet ikke måtte gøre men at en enkelt eller to grader i løbet af dagen var okay...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Hmmm, højvande og lavvande må vel også få vandtemperaturen til at svinge markant i lagoonerne. Men sikkert ikke på fronten og toppen af revne.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.
Temperaturen faldt markant. Det kunne faktisk mærkes, så jeg vil anslå, at temperaturen faldt ca. 5 grader.

Efterfølgende blev sigtbarheden mærkbart bedre og man kunne se "varmedis" i vandet fra det indstrømmende "kolde" vand.

Udfra denne erfaring, kan jeg ikke tilslutte mig, at temperaturen er konstant på revene.

/Kim
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Nolan skrev:Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.
Temperaturen faldt markant. Det kunne faktisk mærkes, så jeg vil anslå, at temperaturen faldt ca. 5 grader.

Efterfølgende blev sigtbarheden mærkbart bedre og man kunne se "varmedis" i vandet fra det indstrømmende "kolde" vand.

Udfra denne erfaring, kan jeg ikke tilslutte mig, at temperaturen er konstant på revene.

/Kim
Kan man nu ikke længere viderebringe oplysninger "man har hørt"... Behøver man rent faktisk at have prøvet??

:smart:

- Vel, ok... Ignorer da hvad jeg skrev i første post! :oops:

:wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

William Jr skrev:
Nolan skrev:Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.

/Kim
Kan man nu ikke længere viderebringe oplysninger "man har hørt"... Behøver man rent faktisk at have prøvet??

:smart:

- Vel, ok... Ignorer da hvad jeg skrev i første post! :oops:

:wink:
;-)

Det er sgu ok - dette gjaldt kun for netop dét kystnære rev vi dykkede på.
Jeg har ikke erfaringsgrundlag for at udtale mig om andre rev. Vi mærkede ikke noget til tidevand, på de andre dyk.

... så du kan sådan set sagtens have ret mht. barriererev :Peace:

/Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"