Min akvarie når op på 27 grader i løbet af dagen, pga. lyset, og går ned til 25 om natten...
Bør jeg skrue varmelegmet op til 26 så der ikke er så store udsving mellem dag og nat?
Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader...
>
0
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
MAKRRO skrev:Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader...
aaaah...det er vist ikke helt rigtigt.
de 21-29 grader er vist forskellige rev fordelt over hele verden. Temperaturen falder kun 1 max 2 grader om natten, da det kræver en stor mængde energi at ændre temperaturen i så meget vand.
Temp. er rimelig konstant i naturen, udsving er vel nærmere årstids og dybde bestemt...
- Vil ellers give ret at det udsving som er tale om ikke får negativ indflydelse, da udsvinget sker langsomt. Men ellers er så præcis som muligt at foretrække...
det må bare ikke blive alt alt for varmt før vi fik køler kunne vi komme op på 30-32 grader det var anemonerne ikke så glade for men ja ikke for store udsving den stemmer jeg også for
MAKRRO skrev:Giver Manio ret - nu er jeg ikke ekspert men går ud fra at temp. ikke er konstant ude i det virkelig hav Jeg tror, at når man taler om svingende temperaturer at det er intervaller fra f.eks. 21 g. til 29 g. og ikke kun 1-2 grader...
aaaah...det er vist ikke helt rigtigt.
de 21-29 grader er vist forskellige rev fordelt over hele verden. Temperaturen falder kun 1 max 2 grader om natten, da det kræver en stor mængde energi at ændre temperaturen i så meget vand.
Tror ikke jeg udtrykte mig ordenligt Fordi det var hvad jeg mente. Da jeg skrev 21-29 grader mente jeg at det var hvad temperaturen i akvariet ikke måtte gøre men at en enkelt eller to grader i løbet af dagen var okay...
>
0
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.
Temperaturen faldt markant. Det kunne faktisk mærkes, så jeg vil anslå, at temperaturen faldt ca. 5 grader.
Efterfølgende blev sigtbarheden mærkbart bedre og man kunne se "varmedis" i vandet fra det indstrømmende "kolde" vand.
Udfra denne erfaring, kan jeg ikke tilslutte mig, at temperaturen er konstant på revene.
Nolan skrev:Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.
Temperaturen faldt markant. Det kunne faktisk mærkes, så jeg vil anslå, at temperaturen faldt ca. 5 grader.
Efterfølgende blev sigtbarheden mærkbart bedre og man kunne se "varmedis" i vandet fra det indstrømmende "kolde" vand.
Udfra denne erfaring, kan jeg ikke tilslutte mig, at temperaturen er konstant på revene.
/Kim
Kan man nu ikke længere viderebringe oplysninger "man har hørt"... Behøver man rent faktisk at have prøvet??
- Vel, ok... Ignorer da hvad jeg skrev i første post!
Nolan skrev:Da vi dykkede på et kystnært rev på Bali i foråret, oplevede vi at tidevandet kom ind mens vi var i vandet.
/Kim
Kan man nu ikke længere viderebringe oplysninger "man har hørt"... Behøver man rent faktisk at have prøvet??
- Vel, ok... Ignorer da hvad jeg skrev i første post!
Det er sgu ok - dette gjaldt kun for netop dét kystnære rev vi dykkede på.
Jeg har ikke erfaringsgrundlag for at udtale mig om andre rev. Vi mærkede ikke noget til tidevand, på de andre dyk.
... så du kan sådan set sagtens have ret mht. barriererev