Efter vi er flyttet i hus, har jeg nu fået plads til et nyt og større akvarie. Jeg skal over sommeren ha stablet et nyt akvarie på benene. Jeg havde indtil fornyligt planlagt et 350L hjørne med buet front + sump, men efter at have set indlægget "væg til væg akvarie" http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=20386 på kun 178L er jeg blevet i tvivl.
Der er kun en mulig placering i stuen langs den ene væg, og her står mit RSM. Et "normalt" firkantet akvarie vil stikke for meget ud i rummet, så derfor ligger valget kun mellem de to muligheder, og jeg har sat grænsen ved 350L pga. økonomien.
Gennem buen til højre er en tilbygning med fjernsynsstue og udgang til haven, til venstre gennem de franske døre er køkkenet med fobindelse til bryggers og værelser. Jeg har lavet en hurtig 3d tegning af placeringen af stuen.
Fra sofaen kan jeg desværre ikke se mit akvarie, det savner jeg fra den gamle lejlighed, Det nye akvarie bliver enten et 350L hjørneakvarie med buet front, placeret samme sted som mit RSM.
Alternativt har jeg overvejet et væg til væg akvarie med et par smalle bogreoler på siderne af akvarie møblet. Akvariet skal så være længde:200, dybde:40 højde:50.
De primære fordele ved væg til væg akvariet, er at det giver meget mere svømme plads, og bedre muligheder for aquascaping (er vant til 40cm dybde fra mit RSM

Jeg er sku i tvivl. Hvad er der af fordele og ulemper ved de to muligheder, og hvad vil se bedst ud? Kort sagt, hvad ville i foretrække af de to muligheder.