hjørne eller væg til væg akvarie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

hjørne eller væg til væg akvarie?

Indlæg af Lasse »

Jeg har lidt over et år haft et RSM som jeg har været meget glad for, på trods af begrænsninger og dårlige tekniske løsninger.

Efter vi er flyttet i hus, har jeg nu fået plads til et nyt og større akvarie. Jeg skal over sommeren ha stablet et nyt akvarie på benene. Jeg havde indtil fornyligt planlagt et 350L hjørne med buet front + sump, men efter at have set indlægget "væg til væg akvarie" http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=20386 på kun 178L er jeg blevet i tvivl.

Der er kun en mulig placering i stuen langs den ene væg, og her står mit RSM. Et "normalt" firkantet akvarie vil stikke for meget ud i rummet, så derfor ligger valget kun mellem de to muligheder, og jeg har sat grænsen ved 350L pga. økonomien.
HPIM3459small.JPG
Gennem buen til højre er en tilbygning med fjernsynsstue og udgang til haven, til venstre gennem de franske døre er køkkenet med fobindelse til bryggers og værelser. Jeg har lavet en hurtig 3d tegning af placeringen af stuen.
rsm.jpg
Fra sofaen kan jeg desværre ikke se mit akvarie, det savner jeg fra den gamle lejlighed, Det nye akvarie bliver enten et 350L hjørneakvarie med buet front, placeret samme sted som mit RSM.
corner.jpg
Alternativt har jeg overvejet et væg til væg akvarie med et par smalle bogreoler på siderne af akvarie møblet. Akvariet skal så være længde:200, dybde:40 højde:50.
WallToWall.jpg
De primære fordele ved væg til væg akvariet, er at det giver meget mere svømme plads, og bedre muligheder for aquascaping (er vant til 40cm dybde fra mit RSM :wink: ), desuden vil jeg kunne se ca. halvdelen af akvariet fra sofaen  :K

Jeg er sku i tvivl. Hvad er der af fordele og ulemper ved de to muligheder, og hvad vil se bedst ud? Kort sagt, hvad ville i foretrække af de to muligheder.
Senest rettet af Lasse ons 18. mar 2009 07:20, rettet i alt 1 gang.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
18
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Re: hjørne eller væg til væg akvarie?

Indlæg af andersla »

jeg ville helt klart vælge væg til væg akvarie
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Hmmm, smag og behag.
Jeg ville foretrække hjørneakvairet, her får du langt flere muligheder for en god stensætning og du har kun brug for en HQI (så spare du da lidt)
Selv har jeg et 2,5m langt akvarie, men det er også 70 cm dybt. Her kan jeg lide at jeg har haft muligheden for at skjule teknikken næsten 100% - det er noget jeg går meget op i.
Men det tror jeg du vil få svære ved i dit da det er så smalt.

Alt i alt, har du begrænset budget så vil du komme længere med et hjørne. Blot mine 2 cent :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Hvad med din radiator? Den skal fjernes ved væg-til-væg, eller?
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

jakobvillien skrev:Hvad med din radiator? Den skal fjernes ved væg-til-væg, eller?
Yep, det er planen.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Helt klart vælge væg til væg akvarie, det vil du blive rigtig glad for, det er ikke let at komme til i et hjørneakvaire.

Jeg er igang med et væg til væg på næsten 4 m.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions: 7
16
Postnummer: 4450 Jyderup

Indlæg af glenn_24 »

ja jeg ville også sige væg til væg det ville være nice..

men jeg tror personligt jeg ville vælge en dybte på akvariet på 60-70 cm hvis du har plads til det
da 40 cm ikke er meget plads til og lave en god stenopsætning..
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

glenn_24 skrev:ja jeg ville også sige væg til væg det ville være nice..

men jeg tror personligt jeg ville vælge en dybte på akvariet på 60-70 cm hvis du har plads til det
da 40 cm ikke er meget plads til og lave en god stenopsætning..
Der hvor akvariet skal stå vil det se tåbeligt ud med så dybt et akvarie, desværre, desuden vil det blive langt over de 350L som jeg har sat som max.

Som nævnt tildigere er mit rsm knap 40cm i dybden, så jeg har arbejdet med den dybde før. Men pga. længden kan man lave en række foskellige ting med tårne og lign. Det er sværere i et hjørne akvarie uden det tager alt lyset. Jeg har faktisk kun set et hjørneakvarie med rigtig fed aquascaping, det var fif´s 470L, de fleste andre ligner mere eller mindre en bunke sten, no offense. Se evt fif´s gamle her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 1&start=60, mega fedt lavet. Men et 470L er også 20cm større i radius end det jeg overvejer.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hjørne er så flot, også pga dybden, jeg har også vendt de lidt upraktiske ting ved hjørneakvariet, men det er til gengæld ikke så højt, så jeg synes det opvejer det andet, der kan laves så mange fede stenopsætninger i hjørne. Jeg skal snart hente mit hjem :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Helena skrev:Hjørne er så flot, også pga dybden, jeg har også vendt de lidt upraktiske ting ved hjørneakvariet, men det er til gengæld ikke så højt, så jeg synes det opvejer det andet, der kan laves så mange fede stenopsætninger i hjørne. Jeg skal snart hente mit hjem :y
Jeg er helt enig mht dybden i et hjørne, men som nævnt tidligere, er det meget få der formår at lave en fed aquascaping, langt de fleste laver en bunke sten bagerst i akvariet, og så er ideen med dybden ligesom væk. Jeg har kun en ide til en mulig fed aquascaping, da der ikke rigtigt er plads til en opsætning magen til fif´s gamle i et mindre hjørneakvarie. Desuden skal der overløb bagerst i akvariet, og det tager hurtigt 10-20 cm fra dybden ud af de 86 cm på et 350L.

Også det upraktiske med at komme til overløbet (hvis en dum fisk skulle forvilde sig derned), stort set umuligt. Under akvariet er der nok langt ind til bagerst i kabinettet over en sump, som foriøvrigt skal laves på speciel mål for at kunne have en fornuftig volumen.

Mht. et væg til væg akvarie, vil der være masser af plads under ca 200x40cm :GO , ikke mere end 40cm ind bagerst (det samme med overløbet). Cirkulation og overfladeskimming kan dog blive lidt komplekst. Har leget med tanken om at sende vandstrømmen langs bunden væk fra overløbsenden, og den modsatte vej i overfladen, så burde alt overfladefilmen blive sendt ned til overløbet, vil det ikke virke?
Desuden vil lyset blive mere omfattende end på et hjørne (som dog skulle være lidt svært at lyse ordentligt op i alle tre hjørner).
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg vil vælge ''et væg til væg'' men måske med gavlen igennem den mur som er ind til TV stuen, måske lidt ude eller i plan med vægen, på denne måde kan du have glæde at dit akvarie både fra spise stuen og imens du sidder på sofaen.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Celia »

Lars S skrev:Jeg vil vælge ''et væg til væg'' men måske med gavlen igennem den mur som er ind til TV stuen, måske lidt ude eller i plan med vægen, på denne måde kan du have glæde at dit akvarie både fra spise stuen og imens du sidder på sofaen.
Fed ide ! tænk at sidde i sofaen og se et akvarie der er 40x50 og så 2 m dybt ! - sejt. Jeg havde engang et 128 hvor man kiggede ind af sideruden istedet for forruden, det er fedt :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Lars S skrev:Jeg vil vælge ''et væg til væg'' men måske med gavlen igennem den mur som er ind til TV stuen, måske lidt ude eller i plan med vægen, på denne måde kan du have glæde at dit akvarie både fra spise stuen og imens du sidder på sofaen.
Hvis jeg endelig skulle til at ændre på huset for at få plads til akvariet, ville jeg fjerne buen ind til fjernsynsstuen, lave hullet firkantet, og så sætte et akvarie som rumdeler mellem spisestue og fjernsynsstue, men kæresten og jeg er enige om ikke at ændre på huset for akvariets skyld, det skal kunne indgå som et møbel.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Celia »

Lasse skrev:
Hvis jeg endelig skulle til at ændre på huset for at få plads til akvariet, ville jeg fjerne buen ind til fjernsynsstuen, lave hullet firkantet, og så sætte et akvarie som rumdeler mellem spisestue og fjernsynsstue, men kæresten og jeg er enige om ikke at ændre på huset for akvariets skyld, det skal kunne indgå som et møbel.
Hmmm vi købte hus efter hvor akvariet kunne stå og ikke hvor fladskærmen skulle hænge ;-)
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Celia skrev:
Lasse skrev:
Hmmm vi købte hus efter hvor akvariet kunne stå og ikke hvor fladskærmen skulle hænge ;-)
Nogen mennesker har bare et liv, hvor alt ikke går i fisk :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Lasse skrev:
Men så kræver det en del væg plads i begge stuer, det gør den anden løsning ikke, og så kan du lave sump på helt alm. måde under akvariet.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Lars S skrev:
Lasse skrev:
Men så kræver det en del væg plads i begge stuer, det gør den anden løsning ikke, og så kan du lave sump på helt alm. måde under akvariet.
Det er kun tanker desværre, da jeg ikke bygger om for at få plads til akvariet. Så enten et hjørne eller væg til væg som jeg har skitseret. Jeg er dog stadig i tvivl.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Så vil jeg vælge væg til væg.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"