HansR skrev:Jeg har kørt først med reef keramik i kombination med levende sten ca. 50% af hver i ca. 1,5 år i et 860 l akvarium og har ikke skiftet noget vand af betydning og har ingen problemer haft med SPS koraller overhovedet. Nu kører jeg et 1000 l med næsten udelukkende den franske revkeramik - ca. 50% af den godt nok brugt og her har jeg heller ikke nogen problemer med SPS koraller (har p.t. dog kun kørt i 3,5 md.). Vækst og polypekspansion er helt i top og farverne er næsten, som på Zeovitbillederne om end ikke helt, men jeg kører altså heller ikke zeovit.
Jeg har haft lidt problemer med acroporaer, som er døde, hvor det lignede RTN syndrom. Dette var på nogle koraller, der var fra samme sending og da forhandleren havde samme problem antager jeg, at det skyldes enten en hændelse i forbindelse med fragten eller noget i forbindelse med opdrættet af korallerne i denne sending.
Når jeg læser indlægget er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt problemet er opstået med det samme eller om der er gået et stykke tid før problemet er kommet. Man må vel antage, at hvis det er keramikken, der lækker noget til avndet, som er giftigt for korallerne, så skulle koncentrationen stige over tid, altså medmindre man skifter vand. Det kan jeg se, at du gør Knut-Arne, så desværre er der ikke mulighed for at få nogle indikationer der. Under alle omstændigheder ville det da være enormt interessant at få en kemisk analyse af evt. tungmetaller i vandet, i keramikken sammenlignet med en ontrol, hvor der kun har været levende sten anvendt i et tilsvarende tidsrum og mængde pr. l vand.
har du nogen idé om, hvilke metaller, der kunne være tale om? Jeg tror, at et alm. kemilaboratorium med en atom abs. skulle kunne måle disse prøver relativt straight forward, men hvis der er noget specielt I har mistanke til, vil det gøre sagen lettere.
/Hans
Takker for ditt meget gode innlegg Hans

,og setter stor pris på slike innlegg!
Dessverre ikke alt jeg er i stand til å svare deg tilbake på her i nuet,og jeg håper enda på litt støtte i ryggen her i tråden fra den andre Norske personen,som forøvrigt har myyyye mer kjemisk ballast å komme med en det jeg besitter.
For mitt vedkommede,så satt jeg inn hele plater med korallenwelt sin keramik langs hele bakveggen+ den ene kortsiden i akvariet mitt+ at jeg har en kasse med løs Fransk keramikk i karet og to Tunze streamrock pumpeskjulere..
Dette var selfølgeligt montert/satt opp i forkant,før jeg fylte opp med vand i dette karet ja,og platene ble limt opp med medfølgende "spesialkleber"(5.stk. 310gram patroner),levert fra korallenwelt tilvirker.,så jeg antar denne leverandør regner sin egen kleber for "safe" til dette formål..
Akvariet har som skrevet gått her nu i bortimot 2.år,og satt ikke inn SPS før det var gått bortimot ett år i det systemet..
Satt inn noen LPS noen mnd, tidligere,med vekslende hell..samt to Tridacna musslinger.
Div.Fungia,Tridacna,Pavona,candy-eye,står godt,men sliter med å få koraller som eupylla o.lignende til å slå bukettene riktig ut(dør ikke,men "sturer",om du skjønner meg.
Har det siste året forsøkt med hjevne mellomrom å innføre diverse SPS fra mine andre kar til dette vandsystemet,med mer eller mindre katastrofalt resultat ja
Har en Sigolofi armatur med 3*250watt HQI+8*39Watt T-5,hengende over dette karet,og bruker 14500 K lamper+ T-5 fra 10 til 22000 K som supplemang i fargespekteret.
Karet måler L-200/D-85/H-65cm,og 60 cm vandstand i karet,så lys er både gort og rikeligt av,så der ligger ikke problemet mitt.
Sirkulasjon:2*Tunze 6201/4 *Tunze 6100/1,som går på intervall gjennom kontroller,og er god og varierende sirkulasjon i dette karet her
Fosfat&No3 blir målt regelmessigt med henholdsvistestsett fra Rowa(DD) og Salifert,og holder seg stabilt innenfor "nåløyet"(såvidt målbar,eller mindre!)
Ellers ligger Ca på gjevne 420-440,Kh på 8-8,3,og Mg på 1350..og disse tre siste verdier måles anden hver dag her!!
Har sump i kjelleren,og skummerDeltec 703 står der nede i forbindelse med denne, og retur opp til anden etg,via en Deltec hpl 8700S returpumpe fra kelleren.
Totalt netto vandvolum i dette systemet 1600liter,glass,keramikk,LS fratrukket i regnestykket.
Skifter regelmessigt(pr. 14 dag)230 liter saltvand(bruker Tropic Marin Prooreef salt)
Salinitet 1026.
Ph. varierer gjennom døgnet mellom 8,2-8,5(bruker aquatronica,med ph-probe)
Pr.d.dato brukes Balling+(en ferdig løsning vi bruker her i Norge,som også inneholder nødvendige sporstoffer målt opp i riktig mengdeforrhold)og dette produktet er det mange brukere av her i Norge,så det virker tilfredstillende
Har en Deltec PF 1001 kalkreaktor(som var tiltenkt oppgaven på sikt,men da jeg nu har svært lite forbrukere i dette vansystem pga. mine problemer med å få stenkoraller til å overleve,så er ikke denne satt i drift,da jeg ikke får justert den nok ned i forrhold til nåværende forbruk i akvariet.. men det kommer forhåpentligvis med tiden..)
Bruker ikke fosfatfjerningsmedie/kull pr.d.dato,da jeg har så liten biologisk belastning(lite fisk,for )fosfat,No-3 som nevnt over er helt tilfredstillende uten disse medier.
Har som tidligere nevt i ett innlegg herover rundt 50/50 med keramik og prima LS,alt kjøpt nytt ved oppstart av dette system,og ca 130 kg keramikk/ditto LS..
Så.. alle mine indisier peker mot keramiken,og da vi er flere her i norge som nu sliter med samme problemer(og som har mye keramik),så kom vi på tanken om en slik omfattendes undersøkelse som sagt ja..
Det bliver levert inn prøver til analyse ,som du nevner Hans,men håper jo å få belyst litt i løbet av denne tråden,om det er keramikmerker som går igjen,og andres erfaringer med de forskjellige merker..og evt. problemer med å få spesielt stenkoraller til i systemene sine,så her er alle innspill viktige å få med seg.
I danmark tror jeg det er flere som bruker keramikk i større mengder oppi systemene sine,i forrhold til her i Norge,og derfor ved å samle informsasjon over grensene,kan det bli lettere å få dannet seg ett korekt objektivt resultat av om det ligger noe i våres misstanker rettet mot dette problemet...
Håper dette belyser ideen bak denne tråden bedre,og håper fremdeles på at vi kan få en rigtig god og sakligt debatt om dette i fellesskap saltvandsvenner!