KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hei saltvandsvenner :help:

Trenger input om evt. sammenheng mellom mye keramik og misstrivsel>stenkoralldød
i akvariesammenheng her av brukerne av dette utmerkede forum.

Mener det gikk ett emne om dette fenomen.for lenge siden her på forumet,og mener også Brian her kastet ut keramiken fra karet sitt for lenge siden,av nettopp dnne grunn,(håper jeg ikke husker helt feil her :oops: )

Jeg spør om jeres erfaringer p.g.af at jeg fikk en interisang mail fra en annerkjent og gammel akvarist i Norge,om ett problem,som jeg selv har slitt med siden oppstart av det største karet mitt for snart to år siden :BA

Jeg har 2 hele vegger m/mere(ca 130 kg)med keramik merke "Korallenwelt",limet opp i dette karet,med leverandørens egen kleber.
Dette karet har gått nu med GODE & STABILE! verdier på de normale måleparametere nu i over 1,5 år,med gode vedlikeholdsrutiner/godt lys,og skifter rundt 13% saltvand pr. 14 dag(bruker Tropic m.proo reefsalt.. :wink:

Kalkalger er det rikeligt av,masse microliv,fisk,sandv.søstjerner,eremiter,tridacna,ricordea florida,div.sneiler(turbo formerer seg hjevnligt der),,,alt dette trives oppe i denne stampen ja :y
Men IKKE stenkoraller,og spesielt SPS,og slekten Acropora**
Jeg kan ta en helt sund korall fra ett av mine andre kar,og sette den i dette karet,og hvet 100% at inden en uke er denne korallen DØD! :embarassed:
Jeg har prøvd å sette de høyt/lavt i karet,variere sirkulasjon,men til ingen nytte.
Liten eller ingen polyppekspansjon å se,og de blir bleke og "vissner hen over en ukes tid..
Tar jeg de ut igjen fra karet, i tide før de dør,og setter de over i ett av de andre uavhengige karene,så pleier de å bli bra igjen i løpet av en mnd,eller tre(farge tar tid!)

Han jeg fikk mail ifra har akkurat samme problemet,men han bruker en Fransk keramik (aquerote,eller noe lignende),og karet hans har kjørt i to hele år nu,med samme problemer :BA

Registrere at noen her har keramik fra JJ,og virker tilfreds med den ja..
Ingen som har erfart problemer med SPS i forbindelse med denne??

Teorien vi har her,er at keramikken slipper ut stoffer i vandet som f.eks. tungmetaller,noe spesielt SPS er veldig kjennslige for,og man får rett og slett en forgiftning av disse dyrene i stampen :(

Nu er det muligt vi leverer inn vandprøver/biter av keramikk til labaratorieanalyse,for om muligt å få bekreftet våres teorier,men da jeg ikke fant igjen noe jeg leste om emnet her for lenge siden :oops: ,vil jeg henvende meg til de av dere som har brukt en del keramikk i karene deres.for å høre deres erfaringer om dette svært interisange og viktige emnet for oss :grouphug:
Det hører med til historien at LPS virker å klare seg litt bedre i tankene ho begge her.

Håper og ber dere om gode og mange innspill her i denne tråden,da det er utroligt frustrerende for de av oss som sliter med dette uforklarlige problem,som vi dessverre ikke har mulighet for å måle med de vanlige saltvandstester som findes i handelen.

Da sier jeg bare til jere.."FYR LØS".. :GO :GO
spdiving
Reactions:

Re: KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Indlæg af spdiving »

Jeg tror ikke det kan være reefkermikken der gør det ... RonniA min kamerat har JJ kermik i baljen og har ingen problemmer med SPS koraller.

Men der er rigtig mange andre ting der kan være oversagen til SPS død.
De fleste tildfælde er oversagen at for store udsving af vandværdierene især for høj/lav kh/ca i længere tid.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har nu hørt en del der har haft underlige problemer med visse koraller og alger når de har haft meget reef keramik.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

spdiving skrev:Jeg tror ikke det kan være reefkermikken der gør det ... RonniA min kamerat har JJ kermik i baljen og har ingen problemmer med SPS koraller.

Men der er rigtig mange andre ting der kan være oversagen til SPS død.
De fleste tildfælde er oversagen at for store udsving af vandværdierene især for høj/lav kh/ca i længere tid.

Steen
Hei spdiving,og takk for sist foresten :happy:
Har registrert at noen folk her har lovord å si om jj keramikken :wink:
Men det er ikke jj vi har,og flere sliter her ja..

Angående svingende vannverdier.. er dette som nevnt i innlegget mitt HELT utelukket!!
Vi er ganske så erfarne akvarister begge to,om jeg får lov å si det,med maaaange akvarieår på "endene våres",så der ligger det nok ikke nei.. :wink:
Den andre jeg nevnte jobber faktiskt inden farmasøytiskt,og er det en som har peiling på kemi,, så er det nettopp han :happy: ,så tror neppe han har hatt nogen ujevne verdier den drengen nei..' :y
Så tror vi konsentrerer oss om keramikken vi spdiving :GO :)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

StarF skrev:har nu hørt en del der har haft underlige problemer med visse koraller og alger når de har haft meget reef keramik.
Jepp.nu er vi på samme "bølgelengde" StarF :GO
Bare fortsett du.. :hehe:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvad har du ellers i dit store kar udover keramik..
tænker evt. på fisk men specielt blød koraller som kan ha negativ effekt på acros,men igen nogen har succes med mixed reef og ikke reef safe fisk....
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Hei ole,og exillandsmand :):)..

Har nesten ikke fisk jeg,he-he..
Har drevet med fisk i 7-8 ogtyve år,så dette skal først og fremst være ett kar for mine kære stenkoraller!
Alle fisk jeg skal have der,må ha godkjent vandelsattest på at de ikke går på stenkoraller,og helst snakke ....Norsk,,he-he..

Men fra spøg til alvor ole :)....

Jeg har to Flavensis,1 Hepatus,2 ocealis,1 "hugo",og 4 firefish..that,its..

to-tre ricordea Florida,og to Tridacna skjell i denne 1100 literen her...
Mener Tom bare har stenkoraller oppi sitt også(vi forsøker med stenkoraller..)
Tviler på at han har fisk som går på koraller han heller,da han hved hva han gør,og er en gammel ringrev i miljøet,han også..
Kommer sikkert innpå her og oppgraderer fakta snart,kjenner jeg han rett..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg er en af dem der har haft store problemer med akvariet siden jeg indrettede det med Reefkeramik fra Korallenwelt. Så store at jeg nu har besluttet at lægge akvariet om i løbet af nogle måneder. Og så ryger keramikken ud igen.
Jeg synes nu ikke at have problemer specielt med Acropora, men ingen koraller vokser i den stil som de har gjort tidligere(i akvariet unden keramik)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Carsten skrev:Jeg er en af dem der har haft store problemer med akvariet siden jeg indrettede det med Reefkeramik fra Korallenwelt. Så store at jeg nu har besluttet at lægge akvariet om i løbet af nogle måneder. Og så ryger keramikken ud igen.
Jeg synes nu ikke at have problemer specielt med Acropora, men ingen koraller vokser i den stil som de har gjort tidligere(i akvariet unden keramik)
Ja,se det ja Carsten :y
Jeg er rigtig glad for din input her,og mener å huske du har havet nevnt noe om keramikk før ja.. :smartass:
Uansett.. flott at flere nu tørr å komme ut av skabet :hehe: , da det mildt sagt er Svært frustrerende for meg dette.
Har brukt godt over 100000,- på dette karet, som nu snart har gått i to år,og ikke **** om jeg får mine kære SPS til å overleve i dette karet med 50/50% kramikk i systemet,mer enn en uges tid.... :G :G
Og da min landsmand kæmper med de samme problemer,så er det lov å begynne å tenke litt selv også ja... :confused2:
(som jeg hver nevnt her inne før,så beklager jeg mitt forsøk på "halvdansk" :) ,men gør så godt jeg kan,og håber dere kan leve med det ja..he-he)
Det er interessen for hobbyen ,som holder oss sammen,og legger vi litt godvilje til,så går det oftest bra ! :T
Fra spøg til revolver..
Er det noen som har tenkt over teorien om at kansje noen av disse keramikkmerkene skiller ut stoffer som foreksempel uønskede tungmetaller eller lignende da?.....
:rolleyes:

Er jo litt merkeligt at det ser ut for at enkelte sliter kraftigt med å få spesielt SPS til å etablere seg i slike kar...
Svært interesert i om vi kan finne ut av om det er keramikk fra bestemte merker som går igjen her,for de som har problemer med dette ja... :rolleyes:

Så om noen vil spesifisere hvilket fabrikat de bruker,så er det uvurderligt nyttig innformasjon å arbeide efter her,som jere sikkert skjønner :biggrin:
Vi jobber med dette i Norge også,og jo mere innfo vi klarer å samle sammen over grensene,jo mer korekt bilde kan vi kansje trekke konklusjoner ut ifra--

Veldigt interisangt dette egentligt...
og håber flest muligt vil hjelpe med sakligt informasjon i denne tråden,så gagner det alle,forhåbentligvis..
Kaster herved ballen videre til andre :grouphug: :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

ang. tung metaller så har keramikken ihvertfald enorm massefylde :T
teoretisk kunne det jo være en giga detritus binder som ender i en galaxe,,,,,,
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

ole. skrev:ang. tung metaller så har keramikken ihvertfald enorm massefylde :T
teoretisk kunne det jo være en giga detritus binder som ender i en galaxe,,,,,,
Ha-ha.. ole,hver bare glad du ikke er midt i disse problemene her :embarassed: :P

Peder,og vår eminemte leder Brian.. på tide å komme ut fra skabet,og få noe kreative ting ut fra dere om dette...?
Mener dere,og spesielt Brian var borti noe keramikk tidligere... :)
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg har kørt først med reef keramik i kombination med levende sten ca. 50% af hver i ca. 1,5 år i et 860 l akvarium og har ikke skiftet noget vand af betydning og har ingen problemer haft med SPS koraller overhovedet. Nu kører jeg et 1000 l med næsten udelukkende den franske revkeramik - ca. 50% af den godt nok brugt og her har jeg heller ikke nogen problemer med SPS koraller (har p.t. dog kun kørt i 3,5 md.). Vækst og polypekspansion er helt i top og farverne er næsten, som på Zeovitbillederne om end ikke helt, men jeg kører altså heller ikke zeovit.
Jeg har haft lidt problemer med acroporaer, som er døde, hvor det lignede RTN syndrom. Dette var på nogle koraller, der var fra samme sending og da forhandleren havde samme problem antager jeg, at det skyldes enten en hændelse i forbindelse med fragten eller noget i forbindelse med opdrættet af korallerne i denne sending.

Når jeg læser indlægget er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt problemet er opstået med det samme eller om der er gået et stykke tid før problemet er kommet. Man må vel antage, at hvis det er keramikken, der lækker noget til avndet, som er giftigt for korallerne, så skulle koncentrationen stige over tid, altså medmindre man skifter vand. Det kan jeg se, at du gør Knut-Arne, så desværre er der ikke mulighed for at få nogle indikationer der. Under alle omstændigheder ville det da være enormt interessant at få en kemisk analyse af evt. tungmetaller i vandet, i keramikken sammenlignet med en ontrol, hvor der kun har været levende sten anvendt i et tilsvarende tidsrum og mængde pr. l vand.
har du nogen idé om, hvilke metaller, der kunne være tale om? Jeg tror, at et alm. kemilaboratorium med en atom abs. skulle kunne måle disse prøver relativt straight forward, men hvis der er noget specielt I har mistanke til, vil det gøre sagen lettere.

/Hans
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

min balje har kørt 8 måneder nu, jeg har reefkeramik på bagvæggen.
ved ikke hvor det er lavet, men det er handlet hos akvarieudstyr.
det eneste problem jeg har haft er fra en sendning hos 1 forhandler købte 4 koraler 3 stk acoporaer og 1 stk montipora. alle døde inden for 1 uge.
af sps'er har jeg lige nu 4 acoporaer og 2 montiporaer og de har været der i ca 6-7 måneder.
jeg laver ikke vandskift og tingene gror og har farver som det skal have

jager
Vedhæftede filer
0215.jpg
0215.jpg (42.12 KiB) Vist 5573 gange
0260.jpg
0260.jpg (41.39 KiB) Vist 5575 gange
0229.jpg
0229.jpg (49.23 KiB) Vist 5575 gange
0262.jpg
0262.jpg (45.14 KiB) Vist 5574 gange
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

HansR skrev:Jeg har kørt først med reef keramik i kombination med levende sten ca. 50% af hver i ca. 1,5 år i et 860 l akvarium og har ikke skiftet noget vand af betydning og har ingen problemer haft med SPS koraller overhovedet. Nu kører jeg et 1000 l med næsten udelukkende den franske revkeramik - ca. 50% af den godt nok brugt og her har jeg heller ikke nogen problemer med SPS koraller (har p.t. dog kun kørt i 3,5 md.). Vækst og polypekspansion er helt i top og farverne er næsten, som på Zeovitbillederne om end ikke helt, men jeg kører altså heller ikke zeovit.
Jeg har haft lidt problemer med acroporaer, som er døde, hvor det lignede RTN syndrom. Dette var på nogle koraller, der var fra samme sending og da forhandleren havde samme problem antager jeg, at det skyldes enten en hændelse i forbindelse med fragten eller noget i forbindelse med opdrættet af korallerne i denne sending.

Når jeg læser indlægget er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt problemet er opstået med det samme eller om der er gået et stykke tid før problemet er kommet. Man må vel antage, at hvis det er keramikken, der lækker noget til avndet, som er giftigt for korallerne, så skulle koncentrationen stige over tid, altså medmindre man skifter vand. Det kan jeg se, at du gør Knut-Arne, så desværre er der ikke mulighed for at få nogle indikationer der. Under alle omstændigheder ville det da være enormt interessant at få en kemisk analyse af evt. tungmetaller i vandet, i keramikken sammenlignet med en ontrol, hvor der kun har været levende sten anvendt i et tilsvarende tidsrum og mængde pr. l vand.
har du nogen idé om, hvilke metaller, der kunne være tale om? Jeg tror, at et alm. kemilaboratorium med en atom abs. skulle kunne måle disse prøver relativt straight forward, men hvis der er noget specielt I har mistanke til, vil det gøre sagen lettere.

/Hans
Takker for ditt meget gode innlegg Hans :y ,og setter stor pris på slike innlegg!
Dessverre ikke alt jeg er i stand til å svare deg tilbake på her i nuet,og jeg håper enda på litt støtte i ryggen her i tråden fra den andre Norske personen,som forøvrigt har myyyye mer kjemisk ballast å komme med en det jeg besitter.
For mitt vedkommede,så satt jeg inn hele plater med korallenwelt sin keramik langs hele bakveggen+ den ene kortsiden i akvariet mitt+ at jeg har en kasse med løs Fransk keramikk i karet og to Tunze streamrock pumpeskjulere..
Dette var selfølgeligt montert/satt opp i forkant,før jeg fylte opp med vand i dette karet ja,og platene ble limt opp med medfølgende "spesialkleber"(5.stk. 310gram patroner),levert fra korallenwelt tilvirker.,så jeg antar denne leverandør regner sin egen kleber for "safe" til dette formål.. :y
Akvariet har som skrevet gått her nu i bortimot 2.år,og satt ikke inn SPS før det var gått bortimot ett år i det systemet..
Satt inn noen LPS noen mnd, tidligere,med vekslende hell..samt to Tridacna musslinger.
Div.Fungia,Tridacna,Pavona,candy-eye,står godt,men sliter med å få koraller som eupylla o.lignende til å slå bukettene riktig ut(dør ikke,men "sturer",om du skjønner meg. :rolleyes:
Har det siste året forsøkt med hjevne mellomrom å innføre diverse SPS fra mine andre kar til dette vandsystemet,med mer eller mindre katastrofalt resultat ja :(
Har en Sigolofi armatur med 3*250watt HQI+8*39Watt T-5,hengende over dette karet,og bruker 14500 K lamper+ T-5 fra 10 til 22000 K som supplemang i fargespekteret.
Karet måler L-200/D-85/H-65cm,og 60 cm vandstand i karet,så lys er både gort og rikeligt av,så der ligger ikke problemet mitt.
Sirkulasjon:2*Tunze 6201/4 *Tunze 6100/1,som går på intervall gjennom kontroller,og er god og varierende sirkulasjon i dette karet her :y
Fosfat&No3 blir målt regelmessigt med henholdsvistestsett fra Rowa(DD) og Salifert,og holder seg stabilt innenfor "nåløyet"(såvidt målbar,eller mindre!)
Ellers ligger Ca på gjevne 420-440,Kh på 8-8,3,og Mg på 1350..og disse tre siste verdier måles anden hver dag her!! :wink:
Har sump i kjelleren,og skummerDeltec 703 står der nede i forbindelse med denne, og retur opp til anden etg,via en Deltec hpl 8700S returpumpe fra kelleren.
Totalt netto vandvolum i dette systemet 1600liter,glass,keramikk,LS fratrukket i regnestykket.
Skifter regelmessigt(pr. 14 dag)230 liter saltvand(bruker Tropic Marin Prooreef salt)
Salinitet 1026.
Ph. varierer gjennom døgnet mellom 8,2-8,5(bruker aquatronica,med ph-probe)
Pr.d.dato brukes Balling+(en ferdig løsning vi bruker her i Norge,som også inneholder nødvendige sporstoffer målt opp i riktig mengdeforrhold)og dette produktet er det mange brukere av her i Norge,så det virker tilfredstillende :y
Har en Deltec PF 1001 kalkreaktor(som var tiltenkt oppgaven på sikt,men da jeg nu har svært lite forbrukere i dette vansystem pga. mine problemer med å få stenkoraller til å overleve,så er ikke denne satt i drift,da jeg ikke får justert den nok ned i forrhold til nåværende forbruk i akvariet.. men det kommer forhåpentligvis med tiden..)
Bruker ikke fosfatfjerningsmedie/kull pr.d.dato,da jeg har så liten biologisk belastning(lite fisk,for )fosfat,No-3 som nevnt over er helt tilfredstillende uten disse medier.
Har som tidligere nevt i ett innlegg herover rundt 50/50 med keramik og prima LS,alt kjøpt nytt ved oppstart av dette system,og ca 130 kg keramikk/ditto LS..
Så.. alle mine indisier peker mot keramiken,og da vi er flere her i norge som nu sliter med samme problemer(og som har mye keramik),så kom vi på tanken om en slik omfattendes undersøkelse som sagt ja.. :y
Det bliver levert inn prøver til analyse ,som du nevner Hans,men håper jo å få belyst litt i løbet av denne tråden,om det er keramikmerker som går igjen,og andres erfaringer med de forskjellige merker..og evt. problemer med å få spesielt stenkoraller til i systemene sine,så her er alle innspill viktige å få med seg.
I danmark tror jeg det er flere som bruker keramikk i større mengder oppi systemene sine,i forrhold til her i Norge,og derfor ved å samle informsasjon over grensene,kan det bli lettere å få dannet seg ett korekt objektivt resultat av om det ligger noe i våres misstanker rettet mot dette problemet...
Håper dette belyser ideen bak denne tråden bedre,og håper fremdeles på at vi kan få en rigtig god og sakligt debatt om dette i fellesskap saltvandsvenner! :grouphug:
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Ja så må jeg vel også komme med mine erfaringer med Reefkeramik fra Korallenwelt.
Mit akvarie har nu kørt i 14 mdr. og jeg har i lang tid haft mistanke til reefkeramikken, har haft uforklarlige dødsfald netop i særdeleshed med Acropora som ikke kan skyldes vandværdier og andre oplagte årsager.Har ikke i den seneste tid oplevet "hurtig død" men som Carsten er inde på, så savner jeg at se noget vækst på netop Acropora som nærmest står i stampe i forhold til f.eks. Stylophora og Pocillopora som jeg har utroligt god vækst på :dizzy:. Ligeledes ser mine LPS ud til at trives ok, dog nogle markant bedre end andre, har også undret mig over at i mit gamle kælderakvarie (hvor jeg opbevarede koraller før opstart af den nye balje) groede mine Acropora fint og flot, så de var groet sammen med koralhylden!! men det var sku' slut da de mødte Keramikbaljen :? .Skal lige tilføje at jeg har ca. 70 kg levende sten i baljen+sump så det er ca. fifty fifty keramik og LS. Har også døjet med macroalger som dog ser ud til at være på retur pt. Har besluttet at hvis ikke der kommer tydelig vækst på Acropora indenfor 3 mdr. så gør jeg som Carsten ud med keramikken!! :devily: lidt ærgelig for det ser sku' ret godt ud :wink:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Javist ser det fint ut med disse keramikkbakgrunnene Peder!.. det var jo derfor jeg så inderligt ønsket å betale i dyre dommer for en slik,når jeg den gang skulle starte opp mitt"livsverk"...
Så for meg bakgrunden dekket med SPS,den ene flottere og mer fargerik enn den andre....,og samtidig få frigjort masse plass i selve reefet,så det skulle se luftigt og fint ut,med massevis av svømmeplass til fisk...
Som jeg nevnte tidligere Peder,så vokser både Acropora og andet knask så det plystrer i de andre gamle og uavhengige karene mine her også!,og tar jeg ut igjen koraller som begynner å "slite"fra keramikkbaljen min i god tid før de DØR...,så kommer de til bake til sin fordums prakt med polyppekspansjon,god vekst og flotte farger igjen.. men dette kan ta måneder,alt etter art/type selvsagt..
Men det er jo ikke slig tdet skal være!!,og var jo ikke forutsettningen med å bla opp så mange titusener for ett rent stenkorallkar fra min side nei..
Har hatt godt resultat med stenkoraller fra før jeg bygget opp mitt "drømmekar for livet...",vel og merke uten å have brukt keramikk,og drifter/tilsetter nøyaktigt det samme i alle mine kar,og har alltid gjort det med flott resultat..
Det funker bare ikke i dette keramik karet dessverre..
Jeg også slet veldigt lenge med uønskede alger i dette karet(over ett år!)og har altid brukt god LS i karene mine,både dette og de andre,men ser jo at hele modningsprosessen har tatt MYE lengre tid i dette karet enn jeg noen gang hadde drømt om på forrhånd dessverre..
Det er utseendet med keramikbakrund som har holdt meg tilbake,fra å hive ut hele skiten,samt at det blir frykteligt/vanskeligt arbeid med å få løs igjen disse platene fra bakvegg,overrennig og kortside(limt fast med 5 patroner kleber),og er jo redd for å ødelegge glasset bak platene i forsøket også selfølgeligt,samt at jeg må restarte hele systemet opp igjen,med den tid det tar...
Så vil jo vente i det lengste med en slik drastisk avgjørelse,men viser det seg at skitet inneholder uønskede elementer,så er det ingen vei utenom nei..
Men ser jo her at jeg skriver hver andet indlegg i denne tråden,hmmm..så jeg tror jeg må la debatten gå sin gang her,slig at dere andre får komme til med nye indspill om dette emnet..:):)....
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Personligt har jeg set flot vækst af SPS i reefkeramik akvarier MEN igen det er akvairer med JJ keramik, flere af disse akvarier har haft 98% JJ keramik og kun 2% levende sten.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Ja jeg tror aldrig det helt kommer til at køre optimalt med reefkeramik!! og ja det bliver et kæmpearbejde, men tror ikke der er andet at gøre end at starte forfra, uha "Fruen" bliver ikke glad når jeg sandsynligvis river den "flotte" balje ned.Kan huske hvor et kæmpearbejde med at skære keramikken i gæring, lime småsten på samlinger o.s.v.o.s.v. og som du er inde på, gad vide om man kan skille det af igen, mit er også godt limet sammen skulle jeg hilse og sige!! :BA
Mvh. Peder

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

peder skrev:Ja jeg tror aldrig det helt kommer til at køre optimalt med reefkeramik!! og ja det bliver et kæmpearbejde, men tror ikke der er andet at gøre end at starte forfra, uha "Fruen" bliver ikke glad når jeg sandsynligvis river den "flotte" balje ned.Kan huske hvor et kæmpearbejde med at skære keramikken i gæring, lime småsten på samlinger o.s.v.o.s.v. og som du er inde på, gad vide om man kan skille det af igen, mit er også godt limet sammen skulle jeg hilse og sige!! :BA
Du trenger ikke minde meg på det Peder :doh: ...
Det er nettopp arbeidet med å fjerne dette igjen,som har holdt meg liiiit tilbage ja.... :oops:
Tror jeg brukte 6 store plader også,og får de neppe hel ned igjen,så blir mange kroner rett i :wc:
Men er det ingen vei udenom,så må en...
Jeg skal/vil/og Må få dette karet opp å gå skikkeligt,så jeg kan få det oppfylt med masse deilige SPS/LPS!!
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

Hej.
Jeg tror nu også der må være noget om snakken.? Det lyder ihvertfald sådan?
Har også kæmpet meget med problemer med min Reefbaggrund, og kan stadig ikke holde stenkoraller, og har mistet for mange 1000 kroner på døde koraller, også af uforklarlige årsager. (har snart prøvet alt for at finde årsagen)
Jeg har også måtte gennemgå stort set alle algefaser og algetyper der findes, mest lokaliseret på min reefbaggrund, og har stadig et mindre udbrud igen af bobbelalger, hovedsagligt kun på baggrunde.?
Så jeg følger også lige med i snakken her, som lyder yderst interessant.?
Mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Som tidligere nævnt, kan jeg altså ikke genkende problemerne med reefkeramik, men dermed være jo ikke sagt, at de ikke kommer. Mit set up ligner i vid udstrækning Knut-Arnes, men med et par forskelle. Jeg kører kalkreaktor - computerstyret, desuden har jeg 2 x 400 W HQI m. 14000 K lamper samt 2 x 80 actinic blue t5 rør. Årsagen til a jeg valgte 400 W i stedet for 250 W, som jeg først kørte med er, at lysmængden aftager med kvadratet på afstanden (mindst) og dermed når lyset fra en 250 W ikke ret langt ned i baljen.
der er et problem med reefkeramikken, som muligvis er overset noget i debatten. Jeg har en klar fornemmelse af, at borende dyr polychaeter (orme), muslinger etc. har meget svært ved at bore i reefkeramikken. i de levende sten kan man hele tiden se borende dyr arbejde og små portioner sediment komme ud af hullerne. Dette har jeg endnu ikke set i reefkeramikken. Dette tyder, for mig på, at reefkeramikken muligvis (sikkert) befolkes af bakterier, der bor i de små hulle og hulninger der findes i keramikken, men lidt større dyr har meget svært ved at få fodfæste. Dette er muligvis et stort problem set i forhold til min nærmest mantraagtige opfattelse af at jo større artsdiversitet, der er i akvariet (på alle niveauer - altså alle mulige dyregrupper i små og store størrelser), jo bedre kører akvariet. Dette synspunkt blev iøvrigt dlet af Eric Borneman da vi talte sammen ved saltvandsmessen.

Derudover må jeg sige, at jeg er meget meget nysgerrig for at høre om Knut-arne og venner finder noget usædvanligt i deres vandprøver ved analyserne. Jeg håber, at I vil dele jeres viden med os. man kan jo så med nogen rimelighed undre sig over, at de firmaer, der producerer keramikken ikke er i stand til at komme med disse oplysninger. Om end det jo altid er sikrest at udføre forsøgene selv.

/Hans
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Jeg er lidt på dybt vand her... Så det er kun en hypotese!

Nogles succes med Reefkeramik, og andres mangel på samme. Kan det skyldes renhed af cementen, og/ eller mangel på samme??

JJ Keramik forstår jeg at folk har succes med, og må antages at indeholde Dansk cement, eks: Hvid Portland... Og de Reef keramik syd for DK ikke anvender denne dyre cement, og herfor kan indeholde flyveaske fra forbrændings anlæg?

Hvid Portland indeholder ikke flyveaske!

- Blot en tanke...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Det skulle ikke undre, at inkørsel af keramikken tar pænt lang tid,,når man tænker på at en rigtig dsb tar et år til halvandet for at få i balance,og det gør det jo heller ikke letter med den begrænsede porøsitet for crustacea befæstning som hans r inde på,succeen beror måske på kvaliteten af de levende sten som der podes med,generelt er jheg af den overbevisning at jo mere snasket stenen er når de kommer direkte fra kasserne des kortere indkørsel,jeg har startet op endel akvarier efterhånden også med lip baggrund som jeg skrottet af samme årsag.... og de succes akvarier der ses med keramik baggrund er det jo ikke meget plads til orme gange da koraller har over vokset det hele:dizzy:
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

William Jr skrev:- Jeg er lidt på dybt vand her... Så det er kun en hypotese!

Nogles succes med Reefkeramik, og andres mangel på samme. Kan det skyldes renhed af cementen, og/ eller mangel på samme??

JJ Keramik forstår jeg at folk har succes med, og må antages at indeholde Dansk cement, eks: Hvid Portland... Og de Reef keramik syd for DK ikke anvender denne dyre cement, og herfor kan indeholde flyveaske fra forbrændings anlæg?

- Blot en tanke...
Som jeg forstår (og jeg kender bestemt ikke JJ´s opskrift) så bruges der ler og ikke cement. Men det er da muligt at de tyske producenter bruger cement, hvilket vil forklare hvorfor JJ´s keramik er så let og porøst og andet keramik er så bastant. - bare endnu en tanke :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

William Jr skrev:- Jeg er lidt på dybt vand her... Så det er kun en hypotese!

- Blot en tanke...
Der burde ikke være nogen form for cement i keramiken. For så hed det jo nok ikke keramik :)
Jeg hentee selv mit hos Korallenwelt, og så hvordan de lavede det. Materialet stod i nogle kæmpe sække og havde en sart gulbrun farve(hvis det kan hjælpe). Tror det er en form for keramiks ler.
At JJ's keramik tilsyneladende er bedre, kan skyldes at det er noget andet ler han bruger.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

He- He Carsten... :beer:

- Dumme mig... Endnu engang brillerer jeg med at leve op til min Avatar :K
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian H
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8881 Thorsø
Geografisk sted: Thorsø

Indlæg af Brian H »

Her er hvad jeg skrev tilbage i nov.2008 om mine erfaringer med en reefkeramiksøjle fra Korallenwelt:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 84#p217584

...omtalte keramiksøjle står stadig på terassen til skræk og advarsel - jeg nænnede ikke at sælge den videre.

Mvh. Brian H.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

For at sammensætte lidt, så har vi følgende: (lidt fortegnet;-) Knut skal bare dyppe en Acropora i og den dør, Carsten's Acropora+andre sps vokser betydligt langsommere end før reefkeramik,Jeg har bøvl og nulvækst med Acropora+ tildels Montipora, men fin vækst med Stylophora og Pocillopora+mine LPS ser fine ud, vores akvarier er ikke ligefrem nye, Knuts 2 år Carsten's ca 1.5 år hvis jeg husker rigtigt, og mit 1.3 år, vi har alle tre brugt keramik fra korallenwelt, må konstaterer at vi alle har problemer!! håber der kommer flere på banen med keramikakvarier især hvilken type keramik de bruger hvor lang tid de har kørt o.s.v.
Mvh. Peder

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Brian H skrev:Her er hvad jeg skrev tilbage i nov.2008 om mine erfaringer med en reefkeramiksøjle fra Korallenwelt:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 84#p217584

...omtalte keramiksøjle står stadig på terassen til skræk og advarsel - jeg nænnede ikke at sælge den videre.

Mvh. Brian H.
He he nej jeg regner også med at donere mit til fish only :wink:
Mvh. Peder

Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

peder skrev: håber der kommer flere på banen med keramikakvarier især hvilken type keramik de bruger hvor lang tid de har kørt o.s.v.
Kan du ikke lave en afstemning ? - så kan man måske få et billede på hvordan det ser ud derude :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"