den anden dag blev der sat et nitratfilter til at køre på mit akvarium, da nitraten er ret høj (50-100) kan fiskene dø af en nitratværdi der er så høj?
det er ikke begyndt at virke endnu, og står bare og cirkulerer uden at lukke noget vand ud i akvariet, da jeg har læst mig til at det kan være en god ide at gøre sådan.
filtrerer også over aktivt kul (som lige blev puttet i igår, i håb om at det kan tage noget)
andre værdier er
Nitrit 0
ammonia <0.25
fosfat 0.25 (der er også blevet sat fosfatfilter på, men det virker ikke endnu)
havde 4 damsler, som var helt sunde og raske, men pludselig døde 2 af dem før vi kunne nå at opdage noget. den 3. fik lynhurtigt en slags snask på sig.. det ligner lidt støv ala den slags grå støv der sidder på stenene nogengange.. sådan lidt trevlet, ikke som hvide pletter, og den døde også..
mine rejer og min kirurg+picasso fejler intet
kiggede ind i akvariet her til morgen og så at min hugo hang i et hjørne, med det samme støv/tråde på krop og finner.. dog har han ikke særlig meget af det, så det vil være ret svært at kunne se på et billede. men han virker dog sløj. han er blevet sat i karantæne.
mine pudserejer er stadig friske, og kirurgen og picassoen også..
hvorfor rammer det mine hårdføre fisk? ville da have forventet at kirurgen eller rejerne ville have taget turen først?
og jeg kan ikke rigtigt måle noget i mit akvarium.
har tænkt lidt over finneråd (går ud fra at saltvandsfisk også kan få det) men finnerne smelter bare ikke væk.. der sidder bare lidt trevler på dem..
har behandlet med Oodinex for 3 dage siden, det tog alle fiskene pænt, men kan det virkeligt være det? der var intet galt med fiskene (bortset fra at kirurgen have tendens til pletter) i løbet af behandlingen (som varede 3 dage)
er ret forvirret