mærkelig sygdom og hvordan behandles den?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

mærkelig sygdom og hvordan behandles den?

Indlæg af rozzzna »

har fået et lille problem.

den anden dag blev der sat et nitratfilter til at køre på mit akvarium, da nitraten er ret høj (50-100) kan fiskene dø af en nitratværdi der er så høj?

det er ikke begyndt at virke endnu, og står bare og cirkulerer uden at lukke noget vand ud i akvariet, da jeg har læst mig til at det kan være en god ide at gøre sådan.

filtrerer også over aktivt kul (som lige blev puttet i igår, i håb om at det kan tage noget)

andre værdier er

Nitrit 0
ammonia <0.25
fosfat 0.25 (der er også blevet sat fosfatfilter på, men det virker ikke endnu)

havde 4 damsler, som var helt sunde og raske, men pludselig døde 2 af dem før vi kunne nå at opdage noget. den 3. fik lynhurtigt en slags snask på sig.. det ligner lidt støv ala den slags grå støv der sidder på stenene nogengange.. sådan lidt trevlet, ikke som hvide pletter, og den døde også..

mine rejer og min kirurg+picasso fejler intet

kiggede ind i akvariet her til morgen og så at min hugo hang i et hjørne, med det samme støv/tråde på krop og finner.. dog har han ikke særlig meget af det, så det vil være ret svært at kunne se på et billede. men han virker dog sløj. han er blevet sat i karantæne.

mine pudserejer er stadig friske, og kirurgen og picassoen også..

hvorfor rammer det mine hårdføre fisk? ville da have forventet at kirurgen eller rejerne ville have taget turen først?

og jeg kan ikke rigtigt måle noget i mit akvarium.

har tænkt lidt over finneråd (går ud fra at saltvandsfisk også kan få det) men finnerne smelter bare ikke væk.. der sidder bare lidt trevler på dem..

har behandlet med Oodinex for 3 dage siden, det tog alle fiskene pænt, men kan det virkeligt være det? der var intet galt med fiskene (bortset fra at kirurgen have tendens til pletter) i løbet af behandlingen (som varede 3 dage)

er ret forvirret :lipssealed: :shout:
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: mærkelig sygdom og hvordan behandles den?

Indlæg af ronny.w »

rozzzna skrev:det er ikke begyndt at virke endnu, og står bare og cirkulerer uden at lukke noget vand ud i akvariet, da jeg har læst mig til at det kan være en god ide at gøre sådan
Ja dine fisk kan sagtens dø af det nitrat indhold, såfremt de ikke er til vænnet det over sigt, fisk er hårdfør, men der er stadigvæk grænser for fisk er ikke ens.

start med at lave et 50 % - 80 % vand skifte og lav så 25 % - 50 % i de 2 efterfølgende uger. hvis dine ting dør og hr det skidt, skal du altså lave noget drastisk og ikke bare sætte dit lid til et nitrat filter, eftersom et nitrat filter kan tag op imod 1 mdr. at modne.

Til den måde du kører dit filter på, kan jeg kun sige :

Overhovedet ikke du skal have gennemstrøm, vandet må på ingen måder stå stille eller være lukket inde uden tilførelse af nyt vand, Sæt dit filter til at give (UDLØB).

1 dråbe pr. sek.

Tjek efter 1 uge er den så nitrat fri, Forhøj den da til 3 dråber i sek. Hvis ikke lad den stå endnu en uge osv. osv.

Mål efter 3 dage

Er der så nitrat ufældning, sæt den længere ned til 2 dråber i sek.

Mål efter en uge er den 0, så prøv igen at sætte den til 3 dråber.
Find det sted hvor den er 0 i nitrat udfældning og lad den så stå der, tjek igen og igen og igen. jo mere / flere dråber du kan presse ud af den jo bedre, men det skal være 0 i nitrat

Husk at tjek den dagligt om den drypper, der skal komme vand ud af dit filter ellers får du råden Æg i hele stuen / der hvor den står.

Kører du med Uv'er??
Senest rettet af ronny.w tors 2. okt 2008 07:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

hej Ronny

lavede nemlig et indlæg om hvordan nitratfiltret bedst skulle startes.. fik at vide at det skulle cirkulere lukket af et par dage først..

vi målte vandet på det tidspunkt (da havde den stået og dryppet stille og roligt i akvariet et par dage. og nitriten i vandet der kom ud af filtret var 4!! og nitraten var så høj som den kan blive 100! det forhøjede mine værdier i akvariet til nitrit 1 og nitrat 100.. så vi fik det råd at lukke af og lade det cirkulere.. det hjalp ihvertfald på nitriten som faldt hurtigt igen..

så vi havde ikke særlig meget lyst til at lade vandet dryppe ud efter det.

og ja er helt klar over at store vandskift er nødvendige.. vi har været ude af salt, og derfor først kommet igang idag med at skifte.

men hvad kan jeg evt gøre med den angrebne hugo?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Tjek lige din pb!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fisk burde ikke dø af et nitrat indhold på mellem 50-100, med mindre de lige hældes i vandet.
Men der hvor det hele vælter er ammoniak indholdet. Det SKAL være 0. Ammoniak er dødeligt selv i de doser.
De tråde du ser på fiskens side er sandsynligvis dens slim lag som du kan se rester af.

Hvor stort er akvariet??

Mit bud vil være se at få sendt de sidste fisk ud, og start forfra. Der er et eller andet som er gået galt, når du allerede skal have alle de der tekniske hjælpemidler på akvariet
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Carsten

mit testsæt kan ikke måle lavere end <0.25 (salifert)

akvariet er 500L

og ja det er også hvad jeg er blevet enig med mig selv om.. det bliver startet op igen forfra. så håber jeg det bliver bedre denne gang.

har heldigvis 2 andre akvarier (160L + 112L) der kører uden problemer, som de kan gå i.. bare træls at det er det store af dem der skal vælte..

jeg har tænkt på at få taget alle de bioballs ud der ligger i filtret, og erstatte med caulerpa. kan bioballsne være skyld i nitraten?

kan simpelthen ikke forstå hvordan den kunne komme så højt op.. har måske nok været lidt for glad med at få fisk i og sådan, men det sidste stykke tid har der ikke været ret mange i.. og nu er der kun 3 fisk tilbage (hvis hugoen overlever) og så 2 pudserejer.. det burde ikke kunne vælte det igen..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis de der bioballs er meget snavsede, så kan de oplagere nitrat, i det slam som ligger i dem, men jeg tror ikke at det skyldes dem.
Hvad med de levende sten som er i akvariet?? Hvor mange og hvor fra?? Hvad med skummeren?? Et er den kører, men er det optimalt??
Hvorlang tid stod akvariet inden du hældte liv i det??
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Carsten skrev:Hvis de der bioballs er meget snavsede, så kan de oplagere nitrat, i det slam som ligger i dem, men jeg tror ikke at det skyldes dem.
Hvad med de levende sten som er i akvariet?? Hvor mange og hvor fra?? Hvad med skummeren?? Et er den kører, men er det optimalt??
Hvorlang tid stod akvariet inden du hældte liv i det??
ok, håber heller ikke det er bioballsne..

jeg har knap 100kg LS, de nyeste 10 kg kommer fra et indkørt, modnet akvarium, halvdelen af de resterende var døde og fulgte med akvariet og den anden halvdel kommer fra butik.

dog har de døde og dem fra butikken kørt i snart 5 måneder sammen, så de burde være godt levende snart.

skummeren har været en midiflotor fra Aquamedic, som har vikret, men ikke godt nok efter min mening. så den blev skiftet ud til en stor motordrevet skummer der kan klare 1200L for et par dage siden. den er dog ikke indkørt ordentligt endnu, og er ikke sikker på jeg har fået den indstillet perfekt endnu.

akvariet stod i 2 måneder før jeg tilføjede det første liv, som var en stribet koralreje og en hugo. derefter gik der 14 dage før min picasso og 2 damsler kom i. og igen 14 dage før der kom 2 damsler mere i.. og så er kirurgen, gylten og den afdøde kejser blevet puttet i for ca en måned siden. 2 pudserejer kom i for 2 dage siden for at hjælpe min kirurg med pletterne. (som den er helt fri for nu)

men desværre er der kun disse fisk tilbage

1 stk scopas kirurg
1 lille picasso
1 grøn gylte
2 pudserejer

og så min hugo der går i karantæne..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis det virkeligt er en midiflotor du har brugt som skummer, vil jeg mene at du selv har bedt om problemet.
en tåbelig lille skummer til et stort akvarie. Selv med den mest optimistiske rating er den opgivet til 400 liter, og det akvarie er på 500. Allerede der er den 20 % under. Og spørgmålet er om den ikke er ca 60 % under.

Det har været fremme så mange gange at de der små skummere ikke duer til en ski. andet end til et lille Nano.
så den stigning i nitrat er helt logisk.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Carsten skrev:Hvis det virkeligt er en midiflotor du har brugt som skummer, vil jeg mene at du selv har bedt om problemet.
en tåbelig lille skummer til et stort akvarie. Selv med den mest optimistiske rating er den opgivet til 400 liter, og det akvarie er på 500. Allerede der er den 20 % under. Og spørgmålet er om den ikke er ca 60 % under.

Det har været fremme så mange gange at de der små skummere ikke duer til en ski. andet end til et lille Nano.
så den stigning i nitrat er helt logisk.
ja det er jeg klar over.. brugte den fordi den fulgte med akvariet, og har sparet sammen i mange måneder for at få råd til en ny skummer..

der er nu lavet et vandskift på 50% og vil om en uge lave et på 20%

har taget et billede af min hugo, og min grønne gylte som desværre også er ramt. den svømmede friskt rundt imorges, hvad er det der sker med dem? hvordan kan de ændres tilstand så hurtigt? det drejer sig om meget få timer.

de går begge i karantæne sammen, men hænger bare i hver deres krog.. de har en mærkelig grålig farveløshed i hovedet begge to.

Billede
Billede

EDIT : hugoen er død nu.. den var fin og frisk igår.. så hurtigt går det altså.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"