vores fisk dør?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

vores fisk dør?

Indlæg af karinaogkenneth »

Eller ja det startede med at vi havde købt 2 gobier til vores 54 L akvarie. I fredags efter vi havde slukket lyset i akvariet hørte vi et "plask" og tændte hurtig lyset igen, og der kunne vi se at den ene Gobi var død! Det var lige som om at den havde fået bidt halsen over... ØV!
Nå men et par dage efter da vi stod op om morgenen var den anden Gobi var helt forsvundet, og det samme er vores store turbo snegl :G Sneglehuset er der, men selve sneglen er væk, eller ædt op...
Vi tænker om idet at vi har en stor sandspiser som godt kan være lidt "aggressiv" engang imellem, om det kan være ham der slår fiskene ihjel?? og evt. har ædt sneglen??
Håber på lidt svar, da vi jo skaffer os af med sandspiseren hvis han er "synderen" :angry: :devilish:
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vores fisk dør?

Indlæg af Carsten »

De sten som I har i akvariet. Hvor har I dem fra??
Det er de færreste fisk der ligger på lur efter hinanden efter lyset er slukket.
Og det fakta af jeres snegl også er død, kunne tyde på at I har en søknæler.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvor mange og hvilke fisk er der i akvariet??
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Carsten skrev:De sten som I har i akvariet. Hvor har I dem fra??
Det er de færreste fisk der ligger på lur efter hinanden efter lyset er slukket.
Og det fakta af jeres snegl også er død, kunne tyde på at I har en søknæler.
ok, for det første hvad er en søknæler?? hvordan ser den ud??
Men akvariet har kørt hos os i et halvt år, men har ialt kørt 3 år ialt, da vi har fået det af en... og der har ingen problemer været.... Og alt det der er i akvariet inkl. sten har jo været der siden det blev startet op for 3 år siden....
Vil lige tilføje at vi desuden har 2 klovnfisk og en gylte gående i baljen, og dem er der ikke sket noget med... Så kan det stadig være en søknæler? Eller er det noget andet??
MVH
Karina & Kenneth
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Måske en krabbe som ligger på lur efter en godbid men det lyder bare mystisk det med plasket i vandet
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Jeg vil også skyde på en ond krabbe... jeg har også oplevet samme problem, men klovnene går fri, da de ikke gemmer sig mellem stenene om natten.. De andre fisk I har mistet, har de typisk gemt sig imellem stenene om natten?
Open mind for a different view..
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Jesper B skrev:Måske en krabbe som ligger på lur efter en godbid men det lyder bare mystisk det med plasket i vandet
Ja ved godt det lyder mærkeligt... :?
Men den eneste ting vi ellers har i akvariet er en lille eremit krebs, en dannebrogsreje og en wurdemanni reje( som skulle få has på de glasroser vi har) :devily:
Og en eremit krebs dræber vel ikke to fisk og en stor turbosnegl??
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

-Bagger- skrev:Jeg vil også skyde på en ond krabbe... jeg har også oplevet samme problem, men klovnene går fri, da de ikke gemmer sig mellem stenene om natten.. De andre fisk I har mistet, har de typisk gemt sig imellem stenene om natten?
Ja lidt har de, eller det vil sige at de små Gobier har lagt sig hen ad bunden når lyset blev slukket- vel deres måde at sige godnat på..
Så ja vi er lidt i tvivl.. og har ikke set bare et strejf af en krabbe....??
Derudover skal jeg forrresten sige at vi havde en slangesøstjerne som også er sporlyst forsvundet!!! Sidste gang vi så den var alle dens arme bidt af :? Og ja nu har vi ikke set den i 2 uger... den er HELT væk!!! Så ja hvad er det dog for et rovdyr der er på spil??
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

Har lige sakset dette link fra Saltvandssiden ang. Søknæler..

http://www.reefcentral.com/vid/bluering ... ntent.html
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Tom Ekelund skrev:Har lige sakset dette link fra Saltvandssiden ang. Søknæler..

http://www.reefcentral.com/vid/bluering ... ntent.html
Tak for linket, men er HELT sikker på at vi ikke har sådan en i akvariet da vi lige har rykket rundt på tingene i akvariet, og det jo først er nu at dyrene er begyndt at dø.og vi har ikke tilført akavriet nye sten hvor denne krabat ville kunne have gemt sig... så aner ikke hvad det kan være??
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En søknæler sidder inde i stenene, og kan sidde der i lang tid. Så lang tid at de overlever en tur fra østen til europa, uden andet vand end den fugt som er i stenene, og det er ikke meget.
fisfis
Reactions:

Indlæg af fisfis »

Men du kan ikke være alt for sikker på at du ikke har dette bæst i baljen, da de jo gemmer sig dybt inde i stenene og er umulige at få op medmindre man sætter en fælde op.. Syntes du sku' sætte en fælde ned og se hvem den skyldige er.. og hvis du høre nogle høje klik lyde så kan du være sikker på at det er en søknæler der er på spil..
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

fisfis skrev:Men du kan ikke være alt for sikker på at du ikke har dette bæst i baljen, da de jo gemmer sig dybt inde i stenene og er umulige at få op medmindre man sætter en fælde op.. Syntes du sku' sætte en fælde ned og se hvem den skyldige er.. og hvis du høre nogle høje klik lyde så kan du være sikker på at det er en søknæler der er på spil..
ok, hvad er det for en fælde man skal sætte på så??
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg hopper lige med på et lytter ang fælde, da jeg selv formoder at have sådan et bæst i tanken, enten det eller en pistolreje
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

hey...
ang. fælde har jeg selv idag haft held med at fange en stor krappe som havde taget en nemofisk en pudsereje og to turbosnegle.. :wc: jeg gjorde bare det at jeg tog en 0,5l sodavandsflaske skar hovdet af vendte hovdet om så det virker det som en tejne, nu skal der bare et lille stykke frossen reje i. og pluselig er der bid.... :beer:
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Jeg har en rød/hvid krabbe i en af mine sten, som er kommet som Hitchhiker med en sten jeg har købt fra en eller anden, tror jeg?. Men ihvertfald, så har denne krabbe taget bolig i et pænt stort hul, hvor den har snuppet både turbosnegle, små sandspisere, og en søhare, der var uheldig at kravle ned i dens hule.
Jeg har set den, og har forsøgt at fange den med en pincet, men fik kun revet et par ben af den. Jeg våger hver nat, og håber jeg får chancen igen. Den er ikke til at se om dagen, og det er kun i månelyset, jeg har en mulighed for at få et glimt af noget af den. (Ved hjælp af lommelygte) Jeg har forsøgt samme fældemetode som her beskrevet, men mine dannebrorejer kravler bare ubesværet ind og snupper rejen, og ud igen. Så maddingen får kun lov at være der et kort øjeblik. :( ØV
Har læst mig til, at den krabbe jeg har, kun bliver ca 5 cm, og den spiser kun levende foder!. (kan desværre ikke huske hvor jeg fandt den på nettet)
Kunne det tænkes, I mon var så uheldige også at have sådan en.? Det lyder for mig faktisk sådan.
Men jeg havde heller ikke set denne, uden at lyse hver aften med en lommelygte overalt, og pludselig var den der. For jeg skulle også finde min "morder" til min pludselige fiskedød. ;)
Mvh Kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

krebs36 skrev:Hej.

Jeg har en rød/hvid krabbe i en af mine sten, som er kommet som Hitchhiker med en sten jeg har købt fra en eller anden, tror jeg?. Men ihvertfald, så har denne krabbe taget bolig i et pænt stort hul, hvor den har snuppet både turbosnegle, små sandspisere, og en søhare, der var uheldig at kravle ned i dens hule.
Jeg har set den, og har forsøgt at fange den med en pincet, men fik kun revet et par ben af den. Jeg våger hver nat, og håber jeg får chancen igen. Den er ikke til at se om dagen, og det er kun i månelyset, jeg har en mulighed for at få et glimt af noget af den. (Ved hjælp af lommelygte) Jeg har forsøgt samme fældemetode som her beskrevet, men mine dannebrorejer kravler bare ubesværet ind og snupper rejen, og ud igen. Så maddingen får kun lov at være der et kort øjeblik. :( ØV
Har læst mig til, at den krabbe jeg har, kun bliver ca 5 cm, og den spiser kun levende foder!. (kan desværre ikke huske hvor jeg fandt den på nettet)
Kunne det tænkes, I mon var så uheldige også at have sådan en.? Det lyder for mig faktisk sådan.
Men jeg havde heller ikke set denne, uden at lyse hver aften med en lommelygte overalt, og pludselig var den der. For jeg skulle også finde min "morder" til min pludselige fiskedød. ;)
Mvh Kim
hejsa, tak for oplysningen :-o det KAN jo være at vi har sådan en,vi har prøvet at slukke alt lyset men har ikke set sådan en, men vi holder skarpt øje nu!! Mysteriet skal opklares- ellers er det jo bare penge ud af vinduet hvis vi bliver ved med at købe fisk og de så bare bliver slået ihjel :be:
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

He he, ja sådan har jeg det også ;) Så God jagt. :)
Mvh Kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg ved ikke hvorfor carsten er så glad for søknælere, det kunne være man skulle forærere ham et par stykker.
det i har er en krappe og den behøver ikke være så stor, de kan tage fisk der er op til 5 gange så stor.
dette er lige grunden til at jeg vil have "døde" sten i min balje til at starte op med, for lige meget hvor meget man sider og gennemgår stenene når man for dem hjem finder man aldrig alle krabberne.
den mest almindelige er pelskrabben den har samme farve som stenene og er utrolig svær at se. men sluk lyset i baljer og i stuen så de ikke kan se jer og vent en times tid, tag så en rød nefa lygte og sæt jer til rette foran baljen og led.
når i har fundet den første så led videre der kan sagtens være flere.
den med fælden har jeg aldrig kunnet få til at virke, jeg måtte have alle stenene op for at få mine krabber ud af baljen og de gemmer sig dybt inde i stenene.
og i kan ligeså godt få det gjort i dag som imorgen for problemet bliver abselut ikke mindre af at vente da krabben bliver større og større og fordi i finder nogle krabbeskjolde er det ikke ensbetydende men at krabben er død den er bare vokset.
held og lykke med projektet
jager
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mestermc »

Jeg aftager gerne søknælere skulle det være det i har :)

Det er bare en PM og der er afsat ;)
Nu med RSM130
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

har i fundet synderen??
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

nej! efter at have siddet og stirret ind i akvaret den halve nat fandt vi intet! Men, vi skal have nogæe nye levende sten, så nu bliver stenene skiftet ud, så må vi se om det krapyl der muligvis er der ryger med stenene ud!! :-)
MVH
Karina & Kenneth
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

pas på fingerne :-)
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mestermc »

NEEEJ!!! Tænk på mig hvis i finder en mantis, betaler gerne fragten !!
Nu med RSM130
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"