Jeg har haft et hav af forskellige akvarier i forskellige størrelser, siden jeg som 6 årlige fik mit første 100 ltr. fyldt med barber. Min passion for saltvand kom igennem 2005 og i december 2005 fik jeg så mit første saltvands akvarium.
6-kantet på 15 liter det holde så i hele 6 dage så skulle der opgraderes. Så det blev til et 6 kantet trope akvarium på ca. 60 liter. Det blev mit lære akvarium, hvor der blev eksperimenteret en del med DIY bla. Lys, skummere osv.
Dette holdte ca. 1 år. Så fik jeg øje på en gammel balje hos min far, som vakte min interesse. L60 x B60 x H55 det var sku da den perfekte opgraderings balje!

Så januar 2007 blev der fyldt vand, sten, fisk og koraller i fra mit 60 liter´s + ekstra sten
Det så noget tamt ud!! Hvam her fra SF købt på det tidspunkt flere akvarier op. Blandt hans opkøb fandt jeg de perfekte sten. Og efter Hvam, faxdk
og jeg selv havde eksperimenteret med Hvam´s sten opsætning, opsat på plastic blomsterpinde, ja så skulle jeg jo også i gang på denne måde.
Fordelene ved denne metode, er at man kan få sten opsætningen meget åben, til glæde for fisk rejer osv. Med massere af skjulesteder. Det er også muligt at følge med bag og imellem alle stene. Både til at følge dyrene men også til at inspicere.
Jeg har ingen sump på, har placeret en overløbs kasse i højre bag hjørne og med en lille pumpe kommer vandet op direkte ind i min skummer (sander) som står på gulvet bag akvariet og så løber vandet selv ud igen. Så her er der sparet meget strøm 5w til pumpe og 15w til luftpumpe.

Jeg har 250w hqi med 12.000K refflux over +2 x 24w T5 med Blå 22.000K Gisemann og fiji pink rør.
Jeg har 2 x tunze 2500 nano + 1x tunze 61.00 m controller og en cirkulation på ca. 60 gange i timen.
Fiske besætningen består af:
Pterosynchi ropus splendidus 1stk.
Amphiprion ocellaris 2 stk.
Centropyge bispinosus 1 stk.
Centropyge loriculus 1 stk.
Pseudochromis porphyreus 1 stk.
Zebrasoma flavescens 1 stk.
1 cardinal reje
1 hippitus reje
1 blå lekvia søstjerne
1 purbel reff lobster
Nogle turbo snegle og div liv.

Akvariet har nu kørt ca. 1½ år og jeg er ganske godt tilfreds med resultatet.
Men, drømmene stopper jo sjældent, så jeg har fået købt mig et andet akvarium som nu står og venter mens jeg samler udstyr, og lige skal have renoveret stuen. Så kommer det jo nok ind, så jeg kan starte forfra igen. Det nye har målene L112.5 x b90 x h 55 efter min mening fede mål med dobbelt overløb sump og det hele.

Mvh
Barner
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd