Hitch hiker tråden (pest eller ej)

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Hitch hiker tråden (pest eller ej)

Indlæg af mastou »

Jeg syntes det har været spændende at følge de kryb som dukker op i ens akvarium uden man bevidst har tilført dem. Nogle er dårlige og bør undgås, mens andre er gode. Hvilke som er gode er svært at vide som nystartet saltvandsakvarist så jeg tænkte på om vi ikke skulle have en billed-tråd med nogle af de hitch hikerer som vi selv har lidt erfaring med? Dette er ikke ment som et leksikon mere som en sjov billedtråd :y

Teksten er kort da der jo er en grund til at tråden er lagt under menuen "billeder" :BI :BI :BI

Jeg har efterhånden forsøgt at samle lidt sammen, så her kommer nogle af dem jeg har haft glæden/balladen med :wink:

Først nogle alger:
Halimeda sp: En alge med calcium karbonat skelet som sjældent giver problemer, men kan sænke din Kh og calcium værdier hvis den findes i store mængder.
Billede

Caulerpa taxifolia: En meget hurtigvoksende alge som ofte bruges til at fjerne næring fra vandet (biologisk filter). Bør holdes separat i f.eks et refugium da den kan være meget svær at kontrollere. På trods af hvad man kan læse flere steder på nettet kan denne alge også lave kønnet formering hvor den går i opløsning (egen erfaring :devilish: ) og frigiver sporer, dette kan dog undgås ved at have konstant lys over den. I mit tilfælde skete det i et yngel akvarium... Jeg fjernede de resterende Caulerpa alger og skiftede 50% af vandet og havde ingen problemer efterfølgende (kun lidt uklart vand).
Billede

Caulerpa peltata: Som alle andre Caulerpa alger vokser den hurtigt og bør derfor holdes i et refugie.
Billede

Gracilaria sp: Også kendt som "Tang heaven" og ikke uden grund, min gule kirurg var helt vild med det, desværre nåede den at tømme mit akvarium for denne alge inden jeg kunne nappe lidt til refugiet. Denne alge kan dog også nærmest overtage et akvarium (det oplevede jeg inden jeg fik min gule kirurg), men fjernes nemt da den er på menuen hos mange algeædende fisk.
Billede

Neomeris sp: En alge som sjældent giver nogle problemer, dog er der enkelte tilfælde hvor den har overtaget akvarier. Den ses ofte i nystartede akvarier men forsvinder efterhånden som akvariet modenes.
Billede

Bryopsis sp: En alge som de fleste meget gerne vil undgå, den kan være meget svær at komme af med, nogle har gode erfaringer med at hæve Kh, hæve magnesium, eller købe søharer (se længere nede). Jeg kom mit til livs (har måske lidt på overløbskammen men intet i akvariet), vha manuel fjernelse og formegentlig lidt hjælp fra forskellige græssere. Denne alge forveksles ofte med Derbesia.
Billede

Derbesia sp: En alge som minder meget om Bryopsis, og kan også være lige så svær at komme af med. Manuel fjernelse og hjælp fra forskellige græssende snegle virkede for mig.
Billede

Valonia sp: Også kendt som bobbel alge, også en alge som kan overtage et akvarium. De modne bobler er fyldt med spore og man skulle efter sigende helst undgå at sprænge boblerne ved manuel fjernelse. Jeg fjernede dem jeg kunne og punkterede resten - dette virkede for mig og jeg slap hurtigt af med dem.
Billede

Halymenia sp: Måske Halymenia formosa, en rigtig flot alge som min gule kirurg desværre også fik aflivet inden jeg nåede at redde en stykke til refugiet. Den var rød orange under 10.000K HQI og næste fluorserende rød under blåt lys, den var nem at styre og voksede godt under 150W HQI.
Billede

Så nogle kryb:

Stomatella sp: En god alge spisende snegl, jeg har dem også i sort (desværre intet billede pt)
Billede

Collonista snegl: Også en god alge spisende snegl, som ikke skal forveksles med Heliacus som er Zoanthid predator.
Billede

Columbellid snegle: Også en god alge spisende snegl, kan måske minde om whelks (engelsk betegnelse) som er kødædende og ikke altid reefsafe.
Billede

Chiton: Chitons er græssere, som hovedsageligt æder alger (både filamentale og kalkalger) og derfor sjældent vil gøre nogen skade. Dog har store eksemplarer en meget imponerende raspe-evne og har i nogle tilfælde kunne lave spor i acryl-akvarier.
Billede
Foto taget af brugeren "dekoin"

Brun/grønne fladorme (planarier): Planarier har et meget meget skidt ry, men disse brun/grønne har aldrig gjort nogen skade i mit akvarium og både mine klovnefisk og mine mandarin fisk spiser dem så de er ikke længere synlige.
Billede

Røde fladorme (planarier): kaldet "acoel flatworms" på engelsk. Denne slags planarier er den type som folk kan få problemer med da de kan brede sig som en pest og selv om de ikke er parasitter kan de sætte sig på korallerne og skygge for lyset. Der findes forskellige midler som kan bruges til at dræbe dem (f.eks flatworm exit) men jeg har selv ingen erfaring med dette da jeg heldigvis ikke selv har haft denne type planarier
Billede
Foto taget af brugeren "Genvejen"

Eurythoe complanata: En af de mest almindelige børsteorm (også kaldet fireworm) i vores saltvandsakvarier. Denne type er en harmløs "skraldemand" som er god at have i systemet.
Billede

Sipunculan: Kaldet "peanut worms" på engelsk. En lille algeædene orm som bore sig ind i en sten og som regel kun ses når lyset slukkes.
Billede

Dolabrifera sp: (Formegentlig Dolabrifera dolabrifera) På dansk kaldet en søhare, en rigtig god algeæder og en af de få algeædere som skulle spise Bryopsis.
Billede

Amphipod: En af de gode "pods" også kaldet fiskefoder :wink:
Billede

Isopod: En fiskeparasit som jeg opdagede ved at min gule kirurg, kort efter introduktion af en ny koral, pludseligt for rundt i akvariet og gned sig mod stenene, hvorefter denne lille grimme fyr faldt af (den havde heldigvis ikke fået bidt sig fast) jeg hev den resolut op i nettet og ud af baljen og har heldigvis ikke set andre siden.
Billede Billede

Æg fra AEFW (Acropora eating flatworms): Nogle rigtig grimme fladorme som spiser Acropora koraler og ligger små gule æg. Æggende kom med et fragment fra en med-akvarist, men jeg opdagede dem hurtigt, hev fragmentet op og satte akvariet i karantæne (dvs ingen ting ud eller ind i akvariet) i lidt over 3 måneder, selvom 1,5-2 skulle være nok (1 måned absolut minimum uden Acropora koraler). Jeg har ikke set nogle AEFW eller æg herefter.
Billede

Stichodactyla tapetum: Mini tæppe anemone, utrolig flotte men vokser ikke i kolonier og spreder sig meget hurtigt - så pest i min bog.
Billede

Tetralia nigrolineata: Som navnet antyder har denne koral krabbe en tydelig sort streg over "ansigtet" og er derfor nem at genkende. Der er lavet forsøg som har vist at koraller med med koral krabber har 45-80% større overlevelsesrate end koraller uden koral krabber (link).
Billede

Tetralia cavimana: En koral krabbe som nogle gange kommer med Acropora eller Stylopora koraler. Denne type krabber menes ikke at gøre nogen skade og nogle mener endda at de kan hjælpe med at beskytte korallen.
Billede
Foto taget af brugeren "joekill"

Navn ukendt: En koral krabbe som nogle gange kommer med Acropora eller Stylopora koraler. Denne type krabber menes ikke at gøre nogen skade og nogle mener endda at de kan hjælpe med at beskytte koralen.
Billede
Foto taget af brugeren "ole."

Navn ukendt: En krabbe af ukendt navn som må siges at være pest da den åbenbart har guffet både sandsøstjerner og kenjatræ i sig hos Martin LF :devilish:
Billede
Foto taget af brugeren "Martin LF"

Navn ukendt Rørorm uden kalkskelet. Den kan formere sig effektivt i akvarier men gør ingen skade på koraller eller andre dyr.
Billede

Navn ukendt Rørorm som sidder ned i sten. Den gør ingen skade på koraller eller andre dyr.
Billede

Navn ukendt Flere rørorme.
Billede

Asterina sp Små søstjerner som kan være svære at skelne arterne i mellem. Oftest gør de ikke nogen skade men de (i det mindste nogle arter) kan finde på at angribe polypper, desuden gnaver de typisk af kalkalgerne. Disse små søstjerner bruges også af nogle som foder til harlekin rejer (Hymenocera picta).
Billede Billede
Billede

Forskellige svampe:

Scypha sp.: Harmløs svamp som ofte ses i nystartede akvarier.
Billede

Navn ukendt: Lyserød svamp som vokser fladt over sten. Den kan ændre udseende så "piggene" forsvinder.
Billede

Navn ukendt: Sort svamp som vokser i "grenform". Den bliver helt lys grå/hvid hvor den ikke får lys og bør håndteres med handsker da den kan ridse i fingerne hvis man forsøger at fragmentere den med bare næver (egen erfaring :shifty: )
Billede

Navn ukendt: Sort svamp.
Billede

Navn ukendt: Blå svamp.
Billede

Navn ukendt: Rød svamp.
Billede

Navn ukendt: Gullighvid svamp som vokser fladt på sten.
Billede

Hvis du finder en fejl eller har navn på nogle af de ukendte kan du sende en pb så retter jeg gerne :y

/Magnus
Senest rettet af mastou man 24. maj 2010 20:48, rettet i alt 13 gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hitch hikere tråden (pest eller ej)

Indlæg af Carsten »

Godt indlæg. billeder at Halymenia virker dog ikke.

Hvorfor pokker kom du dog i karantæne?? hvad havde du lavet :biggrin: Mon ikke det var korallen der kom i karantæne??

Håber du udbygger den mere med tiden, det er sådan noget nybegyndere har stor brug for.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Fik denne lille krabbe med som " skjult bonus".
Den passer godt på korallen. :K
Tetralia cavimana  1 cm
Tetralia cavimana 1 cm
Tetralia cavimana 1cm
Tetralia cavimana 1cm
Blå svamp der dukkede frem.
4 cm
4 cm
6 cm
6 cm
Og en rød svamp der også kom ud af ingenting.
7 cm
7 cm
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Fin ide!! og til joekill fantastiske billeder igen igen!! :K
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Lige en tanke.

For at tråden ikke med tiden bliver fuldstændig uoverskuelig. Kunne vi så ikke få Mastou til at stå for redigeringen af den.
Således at nye indlæg sendes til ham, som så sætter det ind i sit indlæg. Og tråden her låses.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

God ide både med tråden og forslaget om at låse den.
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

2nd.
/martin
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Rigtig god ide begge to.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Carsten skrev:Godt indlæg. billeder at Halymenia virker dog ikke.
Fikset
Carsten skrev:Hvorfor pokker kom du dog i karantæne?? hvad havde du lavet :biggrin: Mon ikke det var korallen der kom i karantæne??
He he ja den havde jeg ikke fanget, men det er nu fikset så det giver mening :hehe:
Carsten skrev:Håber du udbygger den mere med tiden, det er sådan noget nybegyndere har stor brug for.
Det kan jeg godt, jeg ved jeg stadig har nogle billeder liggende som jeg bare ikke kunne finde i går aftes :wink:

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Carsten skrev:Lige en tanke.

For at tråden ikke med tiden bliver fuldstændig uoverskuelig. Kunne vi så ikke få Mastou til at stå for redigeringen af den.
Således at nye indlæg sendes til ham, som så sætter det ind i sit indlæg. Og tråden her låses.
Jeg kan jo bare linke til billederne i mit første indlæg hvis det er ok med billedernes ejermand (selvfølgelig medmindre der er en maximum længde på et indlæg?), så er det ikke nødvendigt at låse tråden.
På den måde kan man stadig diskutere og lægge billeder ind, men hvis flertallet syntes tråden bør låses er det også ok med mig.

Måske man burde lægge billederne ind i forummets galleri så man ikke risikerer at billederne forsvinder hvis f.eks en photobucket konto lukkes?

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Super gode billeder joekill, skal jeg smide dem op i det første indlæg?

/Magnus
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

total fed tråd
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Måske skulle man ligge et billede ind under bryposis af Derbesia så man evt kan kende forskel. Og hvad man skal gøre ved debersia
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Grunden til at jeg foreslog at tråden blev låst, er alle de indlæg der kommer i anledning af billederne.
Pludseligt risikerer man at skulle bladre 30 sider igennem for at finde et par bileder.
Kan være vi lige skal have Brian med ind over noget her.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

thyme skrev:Måske skulle man ligge et billede ind under bryposis af Derbesia så man evt kan kende forskel. Og hvad man skal gøre ved debersia
Jeg er ikke sikker på at jeg har nogle af Debersia, da jeg ikke mener at have haft denne alge (billederne skal jo være ens egne), men jeg kan da prøve at kigge efter i arkivet...

/Magnus
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

mastou skrev:Super gode billeder joekill, skal jeg smide dem op i det første indlæg?

/Magnus
Jeps det kan du bare gøre :-)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

thyme skrev:Måske skulle man ligge et billede ind under bryposis af Derbesia så man evt kan kende forskel. Og hvad man skal gøre ved debersia
Done :wink:

Ja man tror det er løgn når man tænker på alle de hitch hikere man kan have/få i et 128L akvarium (mit første akvarium hvor de fleste billeder er fra) :dizzy:

/Magnus
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hitch hiker tråden (pest eller ej)

Indlæg af Martin LF »

Fin lille krappe der kan sætte 3 sandsøstjerner og 1 keniatræ til livs
Vedhæftede filer
krabbe.jpg
krabbe.jpg (3.53 KiB) Vist 569 gange
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Martin LF skrev:Fin lille krappe der kan sætte 3 sandsøstjerner og 1 keniatræ til livs
Har du mulighed for at uploade eller linke til et større billede ?

/Magnus
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Jeg prøver.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Jeg har opdateret tråden efter galleriet er fjernet, men mangler stadig amphipod billedet (har det på en anden computer, og så mangler jeg dekoin's billede af en Chiton :wink:

/Magnus
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Billede

En acropora krabbe på størrelse med min lille finger negl..
om det er pest eller ej ved jeg ikke men de holder korallen fri for uvedkommende gæster,til genggæld tar de så et haps af vævet,ifølge DR.Ron Shimek
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Super billede ole jeg smed et link til det i mit første indlæg, håber det er ok :wink:

/Magnus
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Et rigtig godt indlæg for nybegyndere, men er der ikke nogle foto som er blivet væk?. kunne være en god ide hvis den kunne ligge som en fast tråd i toppen?. Hvad siger du til det Erik?.
Og hvis man også kunne få de foto som er væk på også.

En rigtig god tråd :GO .
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Munthe skrev:Et rigtig godt indlæg for nybegyndere, men er der ikke nogle foto som er blivet væk?. kunne være en god ide hvis den kunne ligge som en fast tråd i toppen?. Hvad siger du til det Erik?.
Og hvis man også kunne få de foto som er væk på også.

En rigtig god tråd :GO .
Helt enig!

Foto's i tråden burde alle lige beskæres en smule, så de kan uploades her på siden, og dermed aldrig forsvinde! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Billeder"