Køling med varmeveksler og koldt vand = intet strømforbrug

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Køling med varmeveksler og koldt vand = intet strømforbrug

Indlæg af Olsen »

Hej

Mit saltvandssetup er på ca. 1000 liter og jeg går med tanken om at køle akvarievandet ned vha. en varmeveksler hvor akvarievandet sendes ind et kredsløb, som så påvirkes af noget koldt vand som sendes ind i et andet kredsløb. Det kolde vand kunne jeg fx. tage fra en naturlig brønd, hvor vandet er ca. 5 grader koldt - og når vandet er pumpet op og brugt i varmeveksleren, så kunne det ledes tilbage til brønden :wink: Ville det virke? :be:

Eneste strømforbrug er de pumper der skal sende vandet ind i varmeveksleren og det kan vel ikke være alverden.
Der er vel ingen nævneværdig støj (kun fra pumperne, men det er jo så lidt)

Men mon ikke varmeveksleren skal være af titanium eller kan man bruge nogen som helst andre materialer? Plastik leder jo rigtig dårligt, så det skal vel helst være metal. Men hvad med glas?

Men hvor stor skal sådan en varmeveksler mon være?
Mon vandflowet (liter/time) gennem veksleren skal være højt eller lavt for at få den bedste køling?

Varmeveksleren indsættes således, at den primære varmekilde løber modsat den sekundære. Her der så bare tale om køling og det kunne fx. integreres med sumpen, med en termostat som måler akvariets temperatur og som lukker op og ned for flow. Sumpen indeholder jo i forvejen diverse tekniske ting og sager :smart:
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Re: Køling med varmeveksler og koldt vand = intet strømforbrug

Indlæg af LarsD »

Her diskuteres forskellige løsningsmodeller - herunder flow, størrelser etc.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=17196
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Du kan bare grave en PVC slange 90cm ned i Haven og pumpe vandet igennem den, jorden er ca 8c i 90cm dybte
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

LarsD skrev:Her diskuteres forskellige løsningsmodeller - herunder flow, størrelser etc.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=17196
Ja, jeg kender godt den tråd, men snakken i tråden går på kølere der "sluger strøm" og ikke dem der drives ved en varmeveksler hvor BÅDE koldt og varmt vand pumpes gennem den. Ellers tak for linket ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Hvam skrev:Du kan bare grave en PVC slange 90cm ned i Haven og pumpe vandet igennem den, jorden er ca 8c i 90cm dybte
Ja, det ville være kanon godt, men der er desværre ikke mulighed for at grave slange ned i en have. Men outputtet er vel det samme for du skriver at man har 8 grader koldt vand og det er vel også cirka det som jeg får ud.

Men hvad skal jeg gøre for at bruge det 8c kolde vand til at køle akvarievandet ned til fx. 25 grader? Det må jo heller ikke blive for koldt ;) Vil det ikke være en varmeveksler der skal bruges? Er der termostat på sådan en fætter? :)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

fandt lige en tegning af en varmeveksler... ved ikke så meget om dem, men det kolde vand skal jo selvfølgelig køle det varme ned uden at vandet fra de to kredsløb kommer i kontakt med hinanden :)
Vedhæftede filer
Varmeveksler_principtegning.jpg
Varmeveksler_principtegning.jpg (14.78 KiB) Vist 1366 gange
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det store problem ligge reelt set i at det er meget få dele der kan tåle saltvand i længere tid af gangen som ikke koster kassen.
Mener at kunne huske at en der kørte med den løsning brugte et mindre akvarie inden i et andet akvarie som varmeveksler.
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Spørgsmålet er om der er så meget at spare. En pumpe der skal trække det kølige vand op fra en brønd skal nu have en vis styrke for overhovedet at kunne klare opgaven.
Hvor stor er højde forskellen??
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Vil tro at højdeforskellen er ca. 7 meter, men er ikke helt sikker på hvor dyb brønden er. Forestiller mig at systemet kører stille og roligt. Men hvor lidt af det kolde vand kan jeg nøjes med at pumpe igennem varmeveksleren? Bare kom med sådan et løst og ikke bindende bud :)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

martin skrev:Det store problem ligge reelt set i at det er meget få dele der kan tåle saltvand i længere tid af gangen som ikke koster kassen.
Mener at kunne huske at en der kørte med den løsning brugte et mindre akvarie inden i et andet akvarie som varmeveksler.
Ja, men man må vel kunne få en varmeveksler der er bygget med små titaniumrør og en skal af titanium eller plastic eller glas?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Var det ikke en mulighed at lave en spiral af et rørmatriale som let afgiver varme og så sætten en computerblæser på til at køle røret.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Hvam: Problemet er at hvis vi får sommerdage med temperaturer over 30 C., så vil computerblæserne ikke kunne køle rørene når de blæser med den varme luft. Derfor vil jeg køle med koldt vand, så hvis nogen herinde ved noget om sådan nogle varmevekslere så giv endelig lyd fra sig :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:Vil tro at højdeforskellen er ca. 7 meter, men er ikke helt sikker på hvor dyb brønden er. Forestiller mig at systemet kører stille og roligt. Men hvor lidt af det kolde vand kan jeg nøjes med at pumpe igennem varmeveksleren? Bare kom med sådan et løst og ikke bindende bud :)
Det skal være noget af en pumpe der kan både tåle at stå under vand, plus at den skal løfte vandet ca 7 meter.
en Red Dragon 14000 liter i timen, går kold ved en løftehøjde på 4,2 meter. Og den bruger 135 W.

En Tunze master på 13100 liter kan løfte vandet så højt som ønsket, men så giver den altså også meget vand i den højde, ca 6000 liter, men bruger også 220W.

Tror næsten det bliver det samme, om du laver en Storm P ting eller køber et færdigt anlæg
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Du har nok ret Carsten. Jeg må på jagt efter en grundfosspumpe eller sådan noget. Den behøver jo ikke være godkendt til saltvand men blot ferskvand.

Men hvis vi nu ser bort fra den pumpe der skal løfte vandet op, findes der mon så en varmeveksler et sted der ude og hvor mange liter pr. time koldt vand skal sådan en mon have?
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... a&start=60
Her diskuterede vi en del frem og tilbage omkring køling.

Mit forslag går/gik på at bruge glasplader i en varmeveksler. Pris ydelse er svær at hamle op med hvis ikke der er specifikke krav til størrelsen. Rustfrit stål der kan tåle mosten, er dyrt og kræver specialviden for at svejse det så det stadigt er rustfrit. Titanium er hundedyrt og ualmindeligt træls at arbejde med.

Ang. pumpe, så skal du have en der enten er selvsugende eller kan neddykkes... Men der er jo ingen der siger at man ikke kan sætte flere pumper i tandem. Feks. starte med en neddykket og så sætte en eller flere på i trin for at løfte vandet. De skal bare være sådan at den afgivne vandgennenstrømning fra et trin ikke ligger under den afgivne vandstrøm fra et ovenfor liggende trin, så man ikke risikere at kavitere en pumpe eller kollapse en slange...

Google lige på "åben vandhane" og blev klar over at en hane der løber giver ca. 16 l/min ~ 960 l/time, hvis det er det kolde vand fra brønden ville jeg mene at det skal være noget af en balje hvis ikke det er nok til at køle tilstrækkeligt.
Så det ville jeg sætte som max ydelse, tror dog at du kan klare dig med en brøkdel af den ydelse.
Jeg ved god at det er en dybt gonat måde at stille det op på, men hvis man går ud fra en super effektiv varmeveksler, så svare det til at man blander koldt vand i varmt vand. altså hvis man har en liter isvand og en liter kogende vand, må man vel få 50 grader varmt vand hvis det hældes sammen??? Hvis varmeveksleren er stor nok vil kølingen blive gennemsnitstemperaturen af de to vædsker, hvis der pumpes lige meget igennem af begge dele, på hver side af vekseleren... Den virkelige ydelse afhænger helt og aldeles af hvordan den udformes, hvilke materialer der bruges og hvor dan vandet strømmer i den. Men det er relativt enkelt at beregne, når man kender disse ting. :-)
/zigge
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Hej Zigge. Selvom du opstiller en masse ting og sager, så giver det faktisk mening det du skriver, så tak for det ;) Måske fordi synes det lyder som om at der er håb endnu :) Jeg gad godt vide om man kan få et Titanium varmeveksler? Man kan vist få nogle til swimming pools men måske behøver den ikke være så stor igen når akvariet blot er på ca. 1000 liter?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

Hej Zigge. Selvom du opstiller en masse ting og sager, så giver det faktisk mening det du skriver, så tak for det ;) Måske fordi synes det lyder som om at der er håb endnu :) Jeg gad godt vide om man kan få et Titanium varmeveksler? Man kan vist få nogle til swimming pools men måske behøver den ikke være så stor igen når akvariet blot er på ca. 1000 liter?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

nu spørger jeg måske meget dumt og glem nu med samlignerne men alupex kan det bruges? det er jo belagt inden i med plastik?!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

DDT2: Hvad er alupex for en størrelse?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

det er 16mm hvis jeg husker rigtigt fordi det er sådan nogle tyskermål, men tanken slog lige da jeg huskede det er belagt emd plast både ude og indvendigt
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

hvad med en varmeveklser til motorbåde med ferskvandskøling der sejler i saltvand? Den kan jo tåle salt på den ene side og fersk på den anden? ved ikke hvor effektive de er i forhold til andre modeller, men det kunne da være en ide?
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

RedSea skrev:hvad med en varmeveklser til motorbåde med ferskvandskøling der sejler i saltvand? Den kan jo tåle salt på den ene side og fersk på den anden? ved ikke hvor effektive de er i forhold til andre modeller, men det kunne da være en ide?

Jeg ser to problemer i det:
Temperaturgradienten er meget større, noget der ligner 80/10 grader mellem motor og kølevand, hvilket betyder at den måske er for lille til en mindre forskel - omvendt så skal en motor af med ret mange kalorier... så måske?

Jeg er ret sikker på at man sætter offeranode i forbindelse med en båd varmeveksler, hvilket vil sige at den ikke er uforgængelig og "sveder" metal til vandet. Måske kan man få en speciel en, i søvandsbestandigt rustfri stål - men ville det så ikke være billigere at købe x antal meter rustfri rør og dumpe i sumpen som en kølespiral?

/zigge
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Olsen »

I er inde på noget der, altså enten at bruge en varmeveksler som dem man kender fra mortorbåde eller at lave en DIY ved at bruge rustfri rør i sumpen. Men kan rustfrie rør godt tåle vores saltvand? Det skal vel næsten være syrefaste for at holde, skal det ikke?

Jeg synes at det med en bådmotor lyder interessant, men er bekymret for at der nok afgives metal til akvarievandet - men jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed. Men tanken synes jeg er meget tiltalende. Der burde altså findes en plastik/titanium varmeveksler et eller andet sted der ude på den store blå planet. Suk! Alle de overvejelser... :| hehe, udfordrende ;)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

hehe man må sgu sige det er noget af en udfordring det med køling som er så billigt i materialer og drift :P
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Hvis du har noget imod at lave en plade-varmeveksler i glas, så er der jo også glasrør, som fås i alle størrelser og varianter til få kroner kilometeren til laboratoriebrug...

/zigge
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"