Mit saltvandssetup er på ca. 1000 liter og jeg går med tanken om at køle akvarievandet ned vha. en varmeveksler hvor akvarievandet sendes ind et kredsløb, som så påvirkes af noget koldt vand som sendes ind i et andet kredsløb. Det kolde vand kunne jeg fx. tage fra en naturlig brønd, hvor vandet er ca. 5 grader koldt - og når vandet er pumpet op og brugt i varmeveksleren, så kunne det ledes tilbage til brønden

Eneste strømforbrug er de pumper der skal sende vandet ind i varmeveksleren og det kan vel ikke være alverden.
Der er vel ingen nævneværdig støj (kun fra pumperne, men det er jo så lidt)
Men mon ikke varmeveksleren skal være af titanium eller kan man bruge nogen som helst andre materialer? Plastik leder jo rigtig dårligt, så det skal vel helst være metal. Men hvad med glas?
Men hvor stor skal sådan en varmeveksler mon være?
Mon vandflowet (liter/time) gennem veksleren skal være højt eller lavt for at få den bedste køling?
Varmeveksleren indsættes således, at den primære varmekilde løber modsat den sekundære. Her der så bare tale om køling og det kunne fx. integreres med sumpen, med en termostat som måler akvariets temperatur og som lukker op og ned for flow. Sumpen indeholder jo i forvejen diverse tekniske ting og sager