Links til placering af koraller og lys timer

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Links til placering af koraller og lys timer

Indlæg af KimS »

Er der nogen der har nogle gode web links til hvor man sætter korallerne i akvariet? - jeg tænker her på cirkulation og lys. Mine gamle koral bøger er nok ikke helt "up to date" :wink: . Og lige et par spørgsmål til hvor længe I har tændt blå lys, hqi & månelys. Jeg har sat min timer boks til at tænde blå lys kl. 13.00 til 01.00 og hqi kl. 14.00 til 23.00 og månelys til 00.55 til 07.00. Er det helt hen i vejret?. Sidst jeg havde salt havde jeg tændt de blå rør også sammen med hqi - er det nødvendigt nu med de sidste nye pærer?. Og månelyset? - er det hver nat og i de 6 timer jeg har sat det til?. På forhånd tak for al hjælp jeg har fået og får i dette super forum :K
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Links til placering af koraller og lys timer

Indlæg af Carsten »

Jeg tror desværre ikke at sådan en guide findes, og hvis du finder en, må du da meget gerne smide linket her.
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg tror heller ikke rigtigt, at du finder den slags links nogle steder, men det du beskriver lyder da meget godt i mine ører. Det ligner meget det jeg selv har og mange andre, som jeg har set beskrive hvordan de har lavet etup. Forskellen mellem det du beskriver og det jeg selv gør, er fortrinsvist, at jeg starter een 400 W HQI 1 time efetr, at det blå lys er tændt og 1 time før den anden 400 W HQI kommer på og det er så omvendt om aftenen, der slukker den HQI, der tændte først osv. Jeg tror ikke, at det betyder en skid, men jeg synes bare at det er sjovt med solpogang i den ene ende og solnedgang i den anden ende af akvariet. Desuden styrer min IKS mit månelys, så der bliver en form for månefase, men da jeg ikke havde råd til at købe sådan et simmod så er det on/off og ikke helt så sfistikeret, som det kunne være, men det er da sjovt at det kan lade sig gøre og så må det prøves og dyrene ser da glade ud. Korallerne vokser og jeg har ikke mistet een eneste fisk i de sidste 6 md og jeg har bl.a. 9 anthias og en Chelmon rostratus som jo ellers har et lidt blakket ry mht. overlevelse hos nogle.

Hans
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Indlæg af KimS »

Carsten skrev:Jeg tror desværre ikke at sådan en guide findes, og hvis du finder en, må du da meget gerne smide linket her.
Fandt ikke en omfattende guide, men der står da lidt her om nogle arter: http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=2954
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"