Fiske & Snegledød ? Muligvis i bedring nu.. :-)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Fiske & Snegledød ? Muligvis i bedring nu.. :-)

Indlæg af Breuner »

Hejsa,

Jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig.. :G

For ca. 4-5 uger siden fik jeg nok af min høje nitrat (på imellem 20-50) Og købte et brugt svovlfilter. Det første stykke tid opdagede jeg ingen ændringer ved mine fisk, så jeg ved ikke om filteret kan have noget med problemet at gøre eller ej..
Men for ca. 3 uger siden (omkring der hvor filteret var kørt ind) trak mine få blødkoraller sig sammen, og har faktisk ikke været foldet ud siden. for 14 dage siden lavede jeg vandskifte på ca. 30 % over et par dage. Mine glasroser har for 14 dage siden skiftet farve fra rødlig til grå/hvid, mine 3 kanelrejer er forsvundet de sidste 14 dage, min Popsi (Gramma Brasiliensis) forsvandt for en uges tid siden, min ene turbosnegl fandt jeg død igår. Og nu her til morgen hvor jeg kom hjem fra arbejde har jeg fundet min Hugo (Salarias Fasciatus) og en turbosnegl mere død... :G

Mine vandværdier har jeg tjekket løbende med mit Red Sae testsæt, og værdierne har hele tiden set fornuftige ud..
Jeg har igen lige tjekket dem her til morgen, og de ser således ud:

Nitrit 0,05 - 0,1
Nitrat 10
Ammoniak 0,25 - 0,5
PH 8,2
ALK i "normalt" området (1,7 - 2,8)

Jeg har ikke mulighed for at måle andet, men er der nogen som har foreslag til hvad der kan være galt ?????
Kan det evt. være det brugte svovlfilter som på en eller anden måde har forgiftet akvariet

Jeg har for 14 dage siden startede jeg et nyt akvarie op, et Red Sae akvarie med omkring 50 % modnet vand, og levende sand, og for en uges tid siden hældte jeg indkørte sten i baljen, jeg har ikke set skyggen af alget i vandet, eller på stenene og har her til morgen taget følgende værdier:

Nitrit 0,5
Nitrat 5-10
Ammoniak 1,0
PH 8,0
Alk i "normalt" området

Kan jeg forsøge at sætte de resterende fisk derover i for at redde dem, eller vil det være rent mord på de arme fisk, baljen kan vel ikke være indkørt selvom jeg kun har brugt modnet og indkørte ting, eller ?? Skummeren skummer fint osv..

Hvad siger i Hvad skal jeg gøre ? ? ? :( :(
Senest rettet af Breuner man 14. apr 2008 15:47, rettet i alt 3 gange.
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Fiske & Snegledød ???

Indlæg af Nolan »

Din ammoniak-værdi er ALT for høj - i begge akvarier. Den skal ikke være målbar overhovedet.
Værdier over 0,2ppm er farlige for fisk og invertebrater.

At der overhovedet ér ammoniak (og nitrit...), tyder på at din nitrogen-cyklus slet ikke kører ordentligt.

Jeg ved ikke hvordan du lige hurtigt kan løse det. Jeg ville helt klart forsøge at flytte mine dyr til noget renere vand, så hurtigt som overhovedet muligt.

Red:
Hov... Jeg så lige, at du kører 190L vand på en MiniFlotor ?
Det tror jeg kunne være årsagen til dine nitrat-problemer. Den magter SLET ikke så meget vand. Jeg kører på grænsen i min balje med 250L og en TurboFlotor - den er rated til 400L, hvor din er rated til UNDER 200L.

/Kim
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Nitrit er også en god fiskedræber.

Massive vandskift tror jeg er vejen du skal gå. Du kan også prøve med noget polyfilter, som skulle være rigtig godt til at optage sådanne stoffer.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og hvad siger fosfat indholdet?
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Der er sku ikke så godt dude.

Jeg har lige 2 spørgsmål:

1) Hvad er det for et nitrat filter du har brugt?
2) Har du løbende målt udgangangs vandet fra filteret for NO2/NO3?
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Nolan skrev:Din ammoniak-værdi er ALT for høj - i begge akvarier. Den skal ikke være målbar overhovedet.
Værdier over 0,2ppm er farlige for fisk og invertebrater.

Hov... Jeg så lige, at du kører 190L vand på en MiniFlotor ?
Jeg købte mit "setup" af en gut nede i den anden ende af landet, og han havde fået det hele bygget hos en akvarieforhandler, så jeg gik egentlig ud fra at det var som det skulle være. Jeg vidste godt at den kun var "godkendt" til 200 liter, men jeg tænkte at eftersom akvariet ikke var vildt overbelastet, så kunne det sikkert fint gå.. Og det har jo osse gået fint de første mange måneder.. :( Men jeg skulle måske kigge mig om efter en Midiflotor, eller en Berlin Air Lift 90 istedet, de ville vel kunne løse opgaven ? Jeg er nemlig mest til luftskummere, de siger jo ingenting, og så er de til at betale.. :biggrin:
herzberg skrev:Nitrit er også en god fiskedræber.

Massive vandskift tror jeg er vejen du skal gå. Du kan også prøve med noget polyfilter, som skulle være rigtig godt til at optage sådanne stoffer.
Jeg lavede jo et 30 % vandskifte for ca 14 dage siden, uden et store held.. :( Men der bliver osse lavet et vandskifte i aften, så håber jeg at det kan hjælpe lidt på det.. Men er under 0,1 ikke osse en okey værdi eller ?
Carsten skrev:Og hvad siger fosfat indholdet?
Det har jeg desværre ikke mulighed for at måle, det er ikke i mit Red Sea testsæt, der er kun de 5 jeg nævente i starten, er det da vigtigt at måle i forhold til fiskene ? Fordi så skal jeg da ud og ha fat i et testsæt.. :y
Sir-DeltA skrev:Der er sku ikke så godt dude.

Jeg har lige 2 spørgsmål:

1) Hvad er det for et nitrat filter du har brugt?
2) Har du løbende målt udgangangs vandet fra filteret for NO2/NO3?
1) Resun FBF-500 Nitratfilter.
2) Ja, jeg startede med ét dryp i sekundet, men det var ikke nok, så jeg var nede på ét dryp pr 5. sek før det rigtig begyndte at virke, og begge målinger viste "0", men nu kører jeg med ét dryp i sekundet, og målingerne viser stadig "0"

Men jeg havde en forestilling om, at det måske kunne være det gamle vand som var i filteret da jeg købte det, som kan have forgiftet baljen eller noget, måske man skulle have skyllet filteret igennem inden ? Men det så nu fint nyvasket ud da jeg købte det.

Men inden jeg købte svovlfilteret havde jeg en høj PH, på omkring 8,6, og efter jeg har fået startet op med filteret er PHén så faldet til omkring 8,0 - 8,2, med det burde vel kun være bedre for fiskene ?? Men den skal selvfølgelig helst heller ikke falde længer, så skal der sikkert koralgrus i udgangsvandet ik ?
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Jeg har forresten rislefilter i sumpen, det står vist ikke nævnt nogen steder, så det skulle jo gerne fjerne det meste Nitrit ikke sandt ?

Og med hensyn til det "Carsten" spørg til, vil det så være en ide at hælde sådan en omgang i sumpen, i en nylonstrømpe selvfølgelig:
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=4&page=1

Jeg bruge udelukende vandhane vand i mine baljer, vandet henter jeg ved en kammerat i en nærliggende by, de har nemlig en nitrat på "0", men der kan selvfølgelig godt være en masse andre skadelige stoffer i vandet alligevel, men det kunne det der "ROWA" måske fjerne eller ?
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20

Indlæg af Sir-DeltA »

Hej igen.

1) Ok lader til du har kørt filteret rigtigt, men lod du vandet komme i din balje i indkørings perioden?

2) Du skal have noget koral grus efter filteret, da din PH ellers vil falde ydeligere. udgangs vandet ligger ca. på 6,5.

3) Hvis du vil bruge rowaphos, så brug det i en Deltec reaktor, det er sku noget lort og bruge i en filter sok syntes jeg. Desuden virker det meget bedre i en reaktor.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det behøver ikke at være i en deltec reaktor(totalt overkill). Et spandfilter er helt fint til det.
men inden du begynder at investere i både rowaphos og et evt spandfilter, så få målt dit po4 indhold. Der er ingen grund til at købe det hvis det er unødvendigt.
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Sir-DeltA skrev:Hej igen.

1) Ok lader til du har kørt filteret rigtigt, men lod du vandet komme i din balje i indkørings perioden?
Ja, jeg brugte ganske simpelt en hævert-slange fra overløbet i baljen (for at undgå unødig pumpestøj), som så løb ned igennem filteret, og videre ud i sumpen. Er det da forkert ? ?
Sir-DeltA skrev:
2) Du skal have noget koral grus efter filteret, da din PH ellers vil falde ydeligere. udgangs vandet ligger ca. på 6,5.
Jeg havde godt læst herinde i flere tråde, at det skulle være en rigtig go idé, men jeg havde en meget høj PH, sikkert pga at jeg bruget vandhanevand, så jeg ville vente med koralgruset til jeg havde fået sænket PH'en, det er jo "nemt" nok at hæve PH'en med bagt natron, PH-buffer osv, men det er vel noget svære at sænke den når den er for høj, eller ?
Sir-DeltA skrev:
3) Hvis du vil bruge rowaphos, så brug det i en Deltec reaktor, det er sku noget lort og bruge i en filter sok syntes jeg. Desuden virker det meget bedre i en reaktor.
Carsten skrev:Det behøver ikke at være i en deltec reaktor(totalt overkill). Et spandfilter er helt fint til det.
men inden du begynder at investere i både rowaphos og et evt spandfilter, så få målt dit po4 indhold. Der er ingen grund til at købe det hvis det er unødvendigt.
Jeg var i "Styr På Dyr" i Aalborg idag, fordi jeg ville ha købt noget rowaphos, det havde de ikke, men istedet solgte de mig et "Poly Filter" som de sagde havde noget af den samme virkning, det skulle både kunne fjerne ammoniak og phosphater, i 300 liter vand i et helt år... :shocked:
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, men de viste mig, at de brugte det hos dem, og det virkede over alt forventning sagde de. Så nu er det røget i sumpen, efter et 10 - 15 % vandskifte, så håber jeg at det kan hjælpe lidt.. Og så køber jeg et po4 testkit på torsdag når jeg får løn igen.. :TH

"Sir-DeltA" Ses vi imorgen i Århus, eller ?
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Så har min kuffertfisk trukket sig ind bag stenene, det har den aldrig gjort før, så det er desværre nok tegn på at den heller ikke har langt igen.. :G Det er ellers min yndlingsfisk.. :G :G :G

Jeg har virkelig lagt hovedet i blød, for at finde ud af hvad der kan være galt, som pludselig har ændret sig.. :confused2:
Og jeg vil lige høre om blå filtervat kan påvirke vandværdier negativt ?? :think:
Det er fordi for 1½ - 2 måneder siden proppede jeg én hel plade, af den grove type, blå filtervat i baljen (50 x 50 x 10 cm). Det blev fordelt til overløbet i baljen, og nedløbs-kammeret i sumpen. Det var et forsøg på at dæmpe plaske og bruse-lyde, og det har faktisk virket ganske godt..

Men kan det blå pladefiltervat være grobund for f.eks. uheldige bakterier og ligende ?? Eller ophobninger af andre giftige stoffer som så ikke bliver renser eller skummer ud af vandet ??
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Har det blå filter vat været i, I 1½ - 2 måneder?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Ja lige præcis :y

Kan det være noget skidt ?
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund

Indlæg af Mathias_C »

Hej Christian

det er da godt nok træls at høre at det går sådan :(

det kan nok være det blå filter vats skyld, da der ophobes en masse skidt og svæv i det

tror de fleste der benytter sig af det, skylder det igennem en gang om ugen eller hver 14. dag

Hvordan går det ellers med korallerne ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Så tror jeg sku jeg vil tømme overløbet og sumpen for vat her i aften/nat, og så håbe at det kan hjælpe på problemet.. Jeg er bare lidt bange for, at når jeg begynder at rode med det, at der så bliver frigivet en masse skidt til vandet, som måske ellers var fanget.. Men det er en chance man må ta, som det ser ud nu, kan det jo alligevel snart ikke blive en masse værre.. :crybaby:

Korallerne har jeg puttet i mit Red Sea, da der er en hel del mere lys, og så håber jeg at det kan vokse hurtigt, så jeg kan få nogle aflæggere over i den "store" balje :K
Men xenia har jeg ikke haft en masse held med, jeg håber stadig at det pludselig blomstre op, men det meste er ligesom bare visnet væk.. Måske elastikkerne var for stramme.. Og de par gule aflæggere jeg fik (kender ikke navnet), ja dem har min Tunze Nano 6025 blæst pist borte, men mon ikke de dukker op igen lige pludselig.. Det håber jeg ihvertfald, fordi de havde en super sej farve.. :biggrin: Men de lilla læderkoral aflæggere som jeg fik (ved heller ik hvad de hedder), dem har jeg haft lidt held med, jeg har fået 3 til at vokse sig fast, så det er super, og de par småsten med skiver og nogle polypper, og den store polypsten stortrives alle, så det er jeg rigtig glad for.. :K Ville bare ønske at Red Sea projektet var en måned længere fremme, så jeg kunne smide alt det levende derover.. :(
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20

Indlæg af Sir-DeltA »

Har ikke lige været ved computeren før nu.

Men jeg tror også dit problem er den blå fintersvamp der. Den ligger bare og virker som en nitrat bombe! - Sådan en fætter skal renses hele tiden, så det er sku noget lort.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="Breuner]

Jeg var i "Styr På Dyr" i Aalborg idag, fordi jeg ville ha købt noget rowaphos, det havde de ikke, men istedet solgte de mig et "Poly Filter" som de sagde havde noget af den samme virkning, det skulle både kunne fjerne ammoniak og phosphater, i 300 liter vand i et helt år... :shocked:
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, men de viste mig, at de brugte det hos dem, og det virkede over alt forventning sagde de. Så nu er det røget i sumpen, efter et 10 - 15 % vandskifte, så håber jeg at det kan hjælpe lidt.. Og så køber jeg et po4 testkit på torsdag når jeg får løn igen.. :TH

"Sir-DeltA" Ses vi imorgen i Århus, eller ?[/quote]

Det der polyfilter er et blålys!! Det kan nok fjerne noget fra vandet, men glem alt om 300 liter vand og 1 år! Det viser hvor lidt de har styr på tingene!!
Køb noget Rowaphos på nettet, det er formentligt ikke dyrere, end i butikken.
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20

Indlæg af Sir-DeltA »

Giver Carsten ret, og jeg har selv prøvet noget "Polyfilter", efter min mening er det
en gang opreklameret crap.

Brug Rowaphos det ved vi der virker 100% :)

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Så længe du anser polyfilter som et supplement til filtreringen kan jeg ikke se et problem med at bruge det. Du skal bare ikke forvente at det løser alle problemer.
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Hej igen,
Jeg tog alt mit filtervat op i nat, men da jeg skyllede det, afslørede det ikke en særlig masse skidt, men jeg har ikke puttet det tilbage i baljen endnu, nu vil jeg lige ha noget styr på vandværdierne først..

Men da jeg ikke rigtig fandt noget særligt, så tænkte jeg, at jeg hellere måtte prøve at skylle mine bioballs i mit rislefilter. Dem havde jeg aldrig haft oppe efter jeg købte mit akvarie-setup, så det var jo ingen som vidste hvor længe de havde ligget der i sumpen..

De var nu heller ikke beskidte, men under alle de bioballs lå en plade blå filtervat (på ca 30 x 15 x 10 cm), og den var beskidt, MEGET BESKIDT.. Da jeg rørte ved vattet blev vandet i akvariet øjeblikkeligt totalt tåget.. Jeg skyndte mig at hive vattet op i en spand, og smed noget nyt af det hvide tynde vat op i overløbet, for at fange det værste skidt..

Så nu håber og tror jeg, at jeg nu har fundet kilden til vandforureningen :be: Det kan da ihvertfald ikke være blevet værre.. :biggrin:

Men jeg køber et phosfat testsæt på torsdag, og hvis det viser noget negativt, så køber jeg osse en omgang Rowaphos, og så håber jeg problemet er løst.. Men mon ikke det filtervat som ihvertfald har siddet i sumpen i 6-8 måneder har haft en stor del af skylden, det håber jeg.. :y
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Er ret sikker på at du der har fundet kilden til dine problemer

og med hensyn til bioballs tror jeg også det er flertalets mening at de skader mere end de gavner

omkring korallerne fra mig så tror jeg at "de gule" fragmenter er fra mine to sinulariaer men ja især den ene har en super sig farve i blåt lys

de lilla fragmenter var nok mine kenyatræer

og med hensyn til xeniaen så er det noget mærkeligt skidt, nogle kan ikke holde det nede så hurtigt vokser det, mens andre ikke engang kan få en lille tot til at trives, men der er mere hvor det kommer fra hvis du skulle få brug for noget :D
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Jeg håbede virkelig at jeg havde fundet problemet, men jeg har lige lavet endnu en vandmåling, og det ser ikke for godt ud.. :(
Det er 1½ døgn siden jeg fik rodet alt det uheldige skidt rundt i baljen da jeg hev pladevattet ud, og jeg syntes at fiskene så gladere ud allerede igår, men jeg ville lige vente med at måle vendet til idag, hvor alting var faldet ordentligt til ro igen. Nu har jeg så målt følgende værdier:

Nitrit: 0,2 (fordoblet i forhold til inden)
Nitrat: 10 - 20 (fordoblet i forhold til inden)
Ammoniak: 0,25 (halveret i forhold til inden)
PH 8,0 - 8,2 (uændret i forhold til inden)
Alk: indenfor "normal" feltet (uændret i forhold til inden)

Så det eneste som ser ud til at være ændret positivt er ammoniakken.. :confused2:

Kan det stadig være eftervirkningen fra den forurening jeg fik lavet i baljen tidligt igår morges, med det beskidt filtervat ?

Og med hensyn til det med bioballs, er det så ikke kun når man bruger dem som erstatning for levende sten i sumpen, at de kan give problemer ? Hvis de bruges ovenvande, som rislefilter er det vel ikke et problem eller ? Hvordan skal man ellers omdanne nitritten til nitat ? Det er vel det som foregår i et rislefilter ik sandt ? Jeg er jo stadig ny i faget, så i må endelig rette mig hvis jeg har misforstået noget.. :K
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Mathias_C: Du har ihvertfald ret med den sinularia, fandt et link her: http://www.coralreefecosystems.com/imag ... _green.jpg Den er bar super fed.. :K

Men det kan godt ske, at jeg gerne vil kigge forbi og prøve lykken igen men endnu en sjat xenia, nå selvfølgelig du har fået fremavlet noget mere.. :biggrin: Men jeg må nok hellere lige vente lidt, fordi min algefase er for alvor begyndt i mit Red Sea nu, alting er bare brunt og kedeligt derinde, og det er sikkert ikke de ideelle betingelser hvis man skal have noget til at vokse.. :biggrin:
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Efter at have fulgt lidt med i denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=17093 som omhandler at fosfatsæt ikke er præcise nok, så valgte jeg simpelthen bare at købe 250 ml Rowa, så burde burde spekulationerne omkring fosfat og silicat være forbi.. :biggrin:
Og så købte jeg en Red Sea Berlin Airlift 90 skummer, den kan klare 350 liter, så den burde da ihvertfald kunne klare opgaven.. :biggrin:

Har billeder nedenunder af mit DIY Rowa reaktor projekt. (Det er kun midlertidligt :wink: )

Begge de 2 nye ting har kørt i 2 dage nu, men jeg har desværre ikke kunne se nogen forbedringer, tvært imod er nitraten steget endnu mere.. :puppydogeyes:

Hvor længe går der ca. før Rowa'en virker som det skal, og får renset vandet for evt. fosfater og silicater ??

Jeg tog følgende målinger idag:

Nitrit: 0,2 (uændret i forhold til inden)
Nitrat: 20 - 50 (fordoblet i forhold til inden)
Ammoniak: 0,25 (uændret i forhold til inden)
PH: 7,8 - 8,0 (faldet en smule i forhold til inden, skal snart ha koralgrus i mit nitratfilter)
Alk: indenfor "normal" feltet (uændret i forhold til inden)

Jeg er godt nok ved at være tømt for ideer nu.. :(

Nogen forslag til hvad og hvor det går galt i min nitrogen-cyklus :confused2: :G :G :G
Vedhæftede filer
Flaske.jpg
Pumpe & Flaske.jpg
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Re: Fiske & Snegledød ?

Indlæg af Breuner »

Så her jeg igen idag målt vandværdierne, og de er som følger..

Nitrit: 0,05 (1/4 af igår)
Nitrat: 10 (1/4 af igår)
Ammoniak: under 0,25 (mindre end igår)
PH: 7,8 - 8,0 (uændret i forhold til igår)
Alk: indenfor "normal" feltet (uændret i forhold til igår)

Kan det virkelig ændre sig så meget i den positive retning på én dag, eller kan Red Sea testsæt svinge lidt i resultat ? :confused2:

Og så har jeg været ved at studere brugsanvisningen til alle testsættene :oops: Og så viser det sig at resultatet for ammoniak skal sættes ind i en formel, i forhold til temp. og PH, for at finde ud af hvor meget skadelig ammoniak det egentlig er i vandet. Resultatet bliver så at den skadelige ammoniak ligger under 0,01hvilket skulle være okey, men selvfølgelig er "0" bedre.. :wink:

Det skal siges at jeg flyttet lidt rundt på mine powerheads, og tilføjet lidt mere cirkulation for et dar dage siden, for at få ordentlig flow omkring stenene, måske dette kan have hjulpet ? :confused2:

Imorgen tester jeg igen, så vil det vise sig om det virkelig er blevet så meget bedre, eller om det bare er et tilfælde, håber på det bedste..
:K
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Re: Fiske & Snegledød ? Muligvis i bedring nu.. :-)

Indlæg af Mathias_C »

Hej Igen

Det er godt nok noget af en omgang du er igennem der :(

det kan godt passe at efter du har haft rodet med det hele er dine værdier steget men det vigtigste er nu at de ser ud til at være på vej tilbage :D

det er vigtigt at du især har rigtig god cirkulation bag dine sten så der ikke ophober sig affaldsstoffer der

jeg sværger selv udelukkende til Salifert testsæt, udfra egne og andres erfaringer herinde, så det kunne være du skulle overveje den investering i hvert falde No2, No3, PO4 og NH4 da det er disse der på dette tidpunkt er vigtigst, det kan være du vil se nogle helt andre resultater så, og det er heldigvis ikke den største udgift

med hensyn til skummeren, så har jeg ikke selv de mest possitive erfaringer med luftskummere, men de har self den fordel fremfor motorskummere som min at de ikke larmer sp meget (kan du sikkert nok huske :D)

jeg har lige fået nyt månelys og for den da hvor bliver den sinularia bare flot grøn :D

det kunne være det kunne passe ind med en tur til Aalborg for mit vedkommende så du er fri for at skulle hele den vej for lidt xenia, og ellers så regner jeg STÆRKT med at skulle til Århus d. 11 så kunne jeg evt slå et smut forbi.
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Hej igen, har idag taget følgende målinger:

Nitrit: 0,0 - 0,05 (lavere end igår)
Nitrat: 10 (uændret i forhold til igår)
Ammoniak: under 0,25 (uændret i forhold til igår)
PH: 7,8 - 8,0 (uændret i forhold til igår)
Alk: indenfor "normal" feltet (uændret i forhold til igår)

Så nu ser det endelig lidt lysere ud, nu håber jeg at det har stabiliseret sig... :K

Med hensyn til cirkulation, så vil jeg ud og have fat i en Tunze Nano 6025 mere til baljen, så burde der ihvertfald være nok blæs omkring stenene..
:y
Og så må jeg vist osse hellere få fat på nogle Salifert testsæt, så kan man jo osse sammenligne resultaterne fra begge sæt. Jeg havde ellers bare læst flere steder at teststrips er for upræcise, men der sker selvfølgelig ikke npget ved at prøve.. :biggrin:

Mathias_C: Hvis du skulle komme forbi Aalborg er du meget velkommen til at kigge forbi, men i hverdagene sover jeg jo typisk til kl 15-16 stykker, da jeg har natarbejde, men i weekenderne er jeg selvfølgelig noget tidligere oppe.. :biggrin: Men det kan vi da lige aftale nærmere om, hvis du kommer på disse kanter.. :GO

Har godt set billeder rundt omkring på nettet af den sinularia, og den har virkelig nogle flotte farver.. Både om natten og om dagen.. :GO
Har pillet den Tunze Nano ud af Red Sea'et som blæste alle fragmenterne væk, så nu kører det blot med de standart pumper, det blev jeg nød til for at mine Caulerpa alger ikke kunne skulle blive blæst op af sandet, så nu blæser der forhåbenlig heller ikke flere fragmenter væk.. :be:
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Salifert testsæt er skam ikke teststrips, og de er noget nemmere at måle end hvad du beskriver længere oppe

jeg skal nok huske at skrive, så må vi lige finde ud af noget :GO
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Har ikke fået testet mit vand idag, men det gør jeg imorgen.. Men jeg kan se i løbet af de sidste dage er min hvide sandannemone blomstret helt op igen, og vokset til 2-3 gange størrelse, så noget positivt sker der da ihvertfald i vandet lige nu.. :KL

Men min læderkoral (vist nok et kenyatræ) er stadig ikke vokset i størrelse igen, det var ellers 3 gange så stort og flot inden alle de her problemer, men hvor længe skal man regne med at der går inden træet kommer sig igen ?? :confused2:
Mathias_C skrev:Salifert testsæt er skam ikke teststrips, og de er noget nemmere at måle end hvad du beskriver længere oppe
Så var det nok noget jeg havde misforstået.. :oops: Men jeg er jo osse stadig ny i faget.. :K
Men jeg kunne se på Korallens hjemmeside, at Salifert testsæt faktisk kun koster det halve af hvad mine Red Sea testsæt koster, så jeg må nok hellere få skiftet dem ud i en fart.. :y
Mathias_C skrev:jeg skal nok huske at skrive, så må vi lige finde ud af noget :GO
Det lyder helt super.. :jump Du har vel osse stadig mit mob nr hvis der er ? Ellers kan jeg bare sende det igen.. :biggrin:
Mvh. Breuner.

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"