fragment akvarie

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

fragment akvarie

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Jeg er Kims kone, og vil gerne være lidt med på det her saltvands halløj, som jeg også finder meget facinerende. (og vil gerne deltage lidt mere end blot på sidelinjen... ;)
Så Jeg går og sysler med at lave et fragment akvarie, men har lige nogle spørgsmål for at kunne komme i gang, og vil også gerne gøre det så billigt som muligt.
Jeg har læst en hel del på nettet (dansk og udenlandsk), men mangler stadig nogle væsentlige ting, som jeg ikke kan finde svar på nogen steder.?
Så måske kan nogen herinde hjælpe mig.?

Jeg har startet ud med følgende:
På de amerikanske sider, har jeg set, at det sagtens kan lade sig gøre, at bruge en gennemsigtig Bedroller til den slags, og derfor har jeg købt en 45l bedroller, med pæn højde (50 kr) , så jeg kan have en lille pumpe i, uden at alt vandet bliver "pumpet" ud over kanten. ;)
(hvis nogen har prøvet bedroller akvarier, og har erfaring med disse, vil jeg meget gerne høre om disses erfaringer) :)

Så har jeg, hos Koiimport.dk, købt et eggcrate (90 kr), som jeg vil bygge nogle små Niveau hylder af, til at have koralfragmenterne på, og måske et par små levende sten til lidt filter funktion (har nok lidt i overskud fra vores RSM).

Det næste jeg så gerne vil vide er:
1) Hvilken pumpe bør jeg anskaffe til så lille et akvarie.?

2) Hvad slags lys?
Hvor meget lys (watt) kræves der, for at de kan vokse og for at de holder deres farver.? (havde overvejet en af de små Sun lamper til at stille på kanterne, som de har hos Petsupply.)
http://petsupply.dk/belysningsunt5lamper-c-1_73.html

3) Behøver man bruge en skummer, når man ikke har fisk i.?

4) Er der andet jeg skal have i, ud over saltvand.? :)

5) Skal man tilføre nogle ting til vandet, så fragmenterne vokser bedre /hurtigere...?

Håber nogle venlige sjæle kan hjælpe mig i gang her.?
Mvh Lise-lotte
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: fragment akvarie

Indlæg af martin »

Hej Lise-Lotte

1. den skal være stor nok til at få blandet godt rundt, vil skyde på at 1000 l/t ville være nok, måske 2.
2. jeg er ikke sikker på at du kan nøjes med 2 x 24w, 3 rør er ihvertfald bedre. Men en 150w hqi ville være toppen.
3. Godt spørgsmål. Men nu når i alligevel har akvarie så ville det nemmeste nok være at køre med et hængefilter og så skifte f.eks. 20% vand om ugen med noget fra det andet.
4. Tror jeg ikke.
5. Calcium og magnesium, evt sporstoffer hvis du tror på det.
/martin
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Martin.

Mange tak for dine svar. :)
Det var godt lige at få en mening om de forskellige ting, så man ved hvad man skal købe yderligere, så jeg kan komme igang.
Det er jo dumt at købe først, og spørge bagefter, for så at brænde inde med ting man så må sælge igen. ;)

Men så vil jeg se mig om efter en passende hqi lampe, der kan gå over min lille balje. (Kassen er 60 cm lang). Derfor jeg også faldt over de lamper Joakim havde.:)
Men jeg skal nok helst bruge noget som kan sidde på kanten, da jeg ikke har mulighed for at hænge noget i loftet (vi har 3½ meter til loft) ;)

Du skriver, Calcium og Magnesium bør tilsættes?. Vi har købt begge dele, men har endnu ikke taget det i brug, da vi er i tvivl, fordi der jo også findes begge dele i saltet, og man kan vel komme til at tilføre for meget, hvis man også tilfører disse to ekstra, kan man ikke.?
Vil der ske noget ved det, eller? Kan man overdosere?

Mht. skummer: Det lyder fint for mig med en hænge skummer. Er det en Miniflotor skummer du tænker på.? Vil den være egnet.?

ang. pumpe: Hvis man skal rette sig efter reglen, 20 x akvariets rummål i Liter, så bliver det 900 L/t. Mon så ikke 2000 L/t bliver for meget?
Skal de have så meget cirkulation.? :o
Hvilken pumpe kan anbefales til så lille et akvarie.? Den må meget gerne være lydsvag og strømbesparende. ;)

Mvh Lise-lotte
Billede
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det er ikke givet at det skal være en hqi, men hvis du kan finde noget der passer så ville jeg tage det. Evt som hjemmebyg, dog er det lidt noget knald med 150w.
Du kan sagtens overdosere calcium og magnesium, men det er her du skal måle dig frem. Calcium skal ligge på ca 450 og magnesium på 1400-1500.

Det var nu mere et hængefilter jeg tænkte på, ikke en skummer. Men her må andre byde ind da jeg ikke er sikker på denne.

Nej, 1000 l/ er nok fint. Jeg har selv brugt aquabee up1000 med stor succes men det er ikke alle der syntes om dem. Men de koster generelt ikke så meget og ydelsen samt strømforbrug er fin.
/martin
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Hej Lise-Lotte,

bare lige en lille ting, husk at passe på varmen fra en eventuel HQI lampe og en plastic bed-roller... en nedsmeltning ville ikke være at foretrække ;-)
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

RedSea skrev:Hej Lise-Lotte,

bare lige en lille ting, husk at passe på varmen fra en eventuel HQI lampe og en plastic bed-roller... en nedsmeltning ville ikke være at foretrække ;-)

Ja, det var også sådan noget jeg kunne frygte ved at få for kraftigt lys. ?
Derfor tænkte jeg, om dette kunne være nok måske?
http://petsupply.dk/sunt5lampe60cm3x24w-p-2476.html
Der er jo så 3 x 24 W t5 på 10.000 Kelvin. Og t5 er jo ikke helt så varme som Hqi.
Men er det nok til væksten for fragmenterne.?

Mht. pumpe, har jeg kigget på denne. Den er billig, energi besparende, støjsvag, og effektiv og kan påsættes på mange måder (skriver de). :)
http://www.atlantisonline.net/Saltvand/ ... i-jet.html
Mon ikke den ville være nok, så man ikke "blæser" fragmenterne rundt i baljen.? :) Så er jeg jo i hvertfald over de 900 L/t.? :D

Martin: Mht. skummer/filter, ja så kiggede jeg også på forskelligt. Men jeg ved ikke om det skal være et filter nede i eller uden for akvariet.?

Er der nogen andre der kunne svare på, om der er behov for skummer, når man ikke har andet end koraller.?

For ellers bliver det jo så nok filter modellen. Tænkte lidt på om det er noget i denne stil jeg så skal vælge.?
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=9&page=1

Tak for jeres venlige svar og hjælp indtil videre. :)

Mvh LIse-lotte
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ved godt at bedrolleren er købt, men jeg er lidt nysgerrig hvorfor du ikke har købt et brugt akvarie til formålet?

jeg vil nødigt undvære at kunne kigge gennem siderne indtil alle godterne :D. Et brugt 50L akvarie kan ikke koste mange kroner..

Fordelen ved en bedroller kunne være at har en lavere vandstand og større bund areal? Men det lyder som om det er en af de "høje" modeller du har købt?
Mvh
Henrik
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Saltvandfyn har nogle meget billige pumper til cirkulation, jeg købte den næstbilligste den kostede 135,00 kr. Rigtig spændede projekt du har i gang, bliver interssant at høre prisen når du er færdig. :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"