Hej allesammen! Fedt med alt den respons
Ja koldt saltvand er noget af det mest spændene vi har kastet os over. Vi startede i 240L for 3 år siden, men har her til sommer købt en brugt 6x60 reol og et 530L, og så lavet overløb så det hele løber sammen. Man får nogle gange nogen dyr med hjem som man ikke kender, og der er det rart at have et sted at gøre af det indtil vi ved om det er fredeligt. Det sker også at det er en invasiv der ryger med hjem (vi har stillehavs østers og sydøst asiatisk søpung nu :\). Selv om jeg har lystfisket fra jeg var lille, snorkler og dykker, så er jeg blevet overrasket over hvor lidt jeg kendte til vores havdyr, havalger og planter. Jeg vil aldrig selv komme til at syntes at et danskvands akvarie kan matché et tropisk i "billede skønhed", men det giver insigt. Hvor jeg før så et par fisk af og til når jeg dykkede, så står jeg nu med masken begravet i tangplanterne og ser masser af liv som før blev overset.
Lige nu afventer jeg spændt om min nye nøgensnegl kan være gode venner med mine søstjerner - drama i laveste gear.
Men tilsætning af havvand og planter kan alle mulige larver snige sig med. Sjovt når man finder et større dyr man aldrig har set før.. i sin balje...

Jo,her er et billede.
Fik 530L akvariet op at stå for en lille md. siden, så det er stadig meget bart. Skal have fæstnet blåmuslinger på halvdelen af bagglasset så det ligner et rev, muslingerne kan løsnes fra de klumper man finder dem i, og stables på ny, så får de travlt med at få klæbet sig fast i den ny position.
Vi har kørt på lavt blus i et ½ år, mens jeg har sat systemet op, så de fisk vi har nu er kun få ud af en større besætning. Foråret vil bringe masser af fine nykommere
Lige nu har vi: Eramitkrebs, Savgylter, Havkarusse, Pigvarre, Alm. Tangnaal, Lerkutling, Sandkutling, Sortkutling, Strandkrabber, Fjordrejer, Tangrejer, Tangborre, hundestejler, østers, anemoner og sikkert noget der er blevet glemt
Tør godt prøve med dødningehånd, men ved ikke om min salinitet går an ( vi kører 17-18 promille salt alá det østjydske, og må derfor tilvende det nord/vestjydske). Men de har dem i rørebassinet på nordsø musseet hvor min kæreste arbejder. Der findes i øvrigt mange fine svampe og koraller her i norden. Man kan ikke gå ved kysten uden at finde opskyllede havsvampe her omkring Århus for tiden...
Er ved at få lært at stille skarpt, og få de rigtige farver:
Så mangler jeg bare at få fisk til at stå stille

: