Koldt dansk saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Koldt dansk saltvand

Indlæg af PederP »

Ny bruger af sitet.

Hej, Jeg er blevet bidt af koldt dansk saltvand. Jeg vil lige kigge forums for at se om jeg kan finde andre med samme hobby, eller bare folk der vil finde det spændene. Jeg har læst en koldtvands tråd her fra siden før i tiden, så jeg håber.

Lidt billeder fra baljerne.

Sønelliker og søpunge på rev af blåmuslinger:
Billede

Alm. Tangnål:
Billede

Tangborre (i gang med at gyde):
Billede

Søanemone:
Billede

Savgylte:
Billede

Vi har et 530L akvarie med en sammensætning af "større" fisk fra kysten, samt 6 små 60L biotop akvarier.

Med venlig hilsen.
Peder
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det ser flot ud, hvordan holder i temp nede?
Senest rettet af Hvam ons 26. dec 2007 20:36, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Den der søanemone, går den i et koldtvands akvaire??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lav os høre om udstyret? Bruger du termoglas ?
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

Koldt saltvand er fedt ;)

Jeg arbejder på fjord & bælt hvor det jo kun er det, det er utroligt spændende
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

tingene til det skal man vel også mere eller mindre selv fange?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej igen.

Vi holder en lav temperatur ved at have det i en kølig kælder, indtil videre, men i sommers måtte vi opgive at holde vores sømrokker, da varmen nåede over 20 grader i baljen, så vi regner med at skulle have en køler sat på inden da.

Søanemonen går i koldt vand - ja. De kan findes overalt ved de danske kyster. Den du ser der er på størrelse med en tennisbold, og er fra limfjorden. Farverne er meget forskellige, fra grøn, orange til violet.

Der er ikke grund til termo glas, da vi ikke holder kælderen ret mange grader over vandtemp.

Jeg har bygget et biofilter på 100L der får vand fra en skummer, og så bruger jeg et gammelt 240L som sump, hvor jeg håber at finde lidt Caulerpa som jeg kan gro. Derudover er der uv-filter på.
Jeg har alle akvarierne sluttet på samme overløb/filter.

Billede

mvh.
Peder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jo, man skal selv fange. Vi snorkler, dykker, wader, fisker hele tiden ;)
Det er en del af underholdningen, man ved ikke hvad man får hjem til akvariet, selv om man har en lang ønskeliste.

Fangede en god akvarium-størrelse pigvarre den anden dag.

@Benjaminkn
Lyder som et godt job, er lidt misundelig. Har du selv gang i lidt? Min kæreste arbejder på oppe på nordsø når studierne tillader det, det er også en lækker forbindelse for info og andet godt ;)
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

nice!!!

kan vi få flere billeder og tekniske data?
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
norskfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Geografisk sted: Bergen

Indlæg af norskfisk »

Hei, jeg er fra Norge, jeg driver også med koldt saltvann. Jeg skriver blog og tar billeder:
Min blog om 1000 liters kar

Kjøler anbefales absolutt! Men man kan vente litt til de blir billigere. I UK får man nå kjølere som er like kraftige som Titan 2000 til 170 pund. Det blir forhåpentligvis billigere i resten av Europa snart.

Ser gjerne flere bilder av karene dine!
Jon Olav Bjørndal
Blog - Koldt saltvand
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej Norskfisk. Fed, fed, fed blog du har dig!! (og akvarium selvfølgelig). I har lidt af en gavebod hvad angår artsrigdom i det norske ;) Jeg ser dog også lidt jeg også selv har.
Jeg kommer til at kigge med i fremtiden.

Lidt data:

Fødepumpe fra sump: 7000L/t, jeg har kapacitet, afløb og haner til at sætte flere kar op.
Skummer: HS NEEDLE WHEEL SKIM 1500
Lys til Caulerpa - når jeg får noget - 2x55w t5 compact.
Cirkulation: 2x Korelia 2 på "tidevands timer"

Bruger et standart t8 effect line amatur til akvarierne, kunne godt bruge en opgradering, skønt de brune macroalger (klørtang, blæretang osv.) virker nøjsomme i forholdet til lys, mens søsalat og ålegræs vil have mere.

Jeg vil poste flere billeder som motiverne byder sig, har også lige fundet på at et foto stativ vil være en god idé, da jeg brugte mindst 100 rystede billeder på at få 5 ;). Har først lige fået gjort systemet nogenlunde færdigt, så nu gælder det endelig lidt indretning og indsamling.

mvh.
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Benjaminkn »

Hej Peder.

Nej jeg har desværre ikke i tankerne at starte koldt saltvand op, da jeg ikke synes det er lige så flot som varmt men det er jo en smagssag ;)

Ja det er et rigtig fedt job :)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Jo, man skal selv fange. Vi snorkler, dykker, wader, fisker hele tiden Wink
Det er en del af underholdningen, man ved ikke hvad man får hjem til akvariet, selv om man har en lang ønskeliste.

Fangede en god akvarium-størrelse pigvarre den anden dag.
Ja der er faktisk meget spændene i de danske vande. Jeg er selv fritidsfisker, og når jeg fisker med ruser fanger jeg ofte en masse anemoner osv osv
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

jeg havde aldrig i hele mit liv forestillet mig at vi havde anemoner i den kulør i det danske farvand. total cool.
men holder mig til varmt vand.
ellers meget nice
norskfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Geografisk sted: Bergen

Indlæg af norskfisk »

Anemonen på billede er troligt Urtinica eques, den er vår vakreste anemone, kan bli opp til 30 cm i diameter og er svært fargevariabel:

http://www.seawater.no/fauna/Nesledyr/eques.htm
Jon Olav Bjørndal
Blog - Koldt saltvand
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Utrolig spændende med nordiske saltvandsakavrier. Jeg fik også øjnene op for denne del af hobbyen, da jeg begyndte at dykke herhjemme og opdagede, at vi har en undervandsverden, der kan være mindst lige så speciel, farverig og "eksotisk" som i troperne. Der er ingen tvivl om, at jeg før eller siden også bliver nødt til at prøve denne genre af hobbyen af.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Superfedt akvarie, var ikke klar over at danske farvande kan være så spændende, en skam at det er så overset.
Det er måske lidt flovt, at man ved mere om de tropiske vande, end det farvand der omgiver Danmark......
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Nismo
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Nismo »

kan vi ikke få et billede af hele baljen!?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nyberg - Hva faen er du her endnu :D

Nå det var en anden snak !

Rigtig fedt at se et sådan akvarie her på siden og hvilken mangfoldighed fra de hjemlige farvande :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Jep, stadig i live, men ikke så meget salt i akvariet for tiden ;)

Fandt lige nogle flere links med fine billeder fra akvarier og det virkelige liv med dyr fra danske/nordiske farvande. Det kan måske give lidt inspiration til saltvandsakvarister med koldt vand i blodet ;)

Bemærk den flotte savgylte:
http://www.wreckdiver.dk/Naturdyk/fyns- ... side-2.htm

Blåstaken linger en tropefisk på afveje:
http://www.acapixus.dk/galleri/images_h ... 547_dk.htm

Stor søanemone fåes i mange rødlige farvevarianter:
http://www.seedahlie.de/

Sønelliker - måske den mest almindelige anemone, som vi finder herhjemme og som findes på moler og bolværker helt op til overfladen:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Search ... =LavereDyr

Alcyonium digitatum, dødningehånd, er en læderkoral, som også er meget almindelig herhjemme. Jeg tror dog, at den er en udfordring at holde i live i længere tid i et akvarie:
http://sub.uib.no/hand.jpg
http://www.snh.org.uk/scottish/nhighlan ... 10MBio.asp

Bægerkoral, Caryophyllia smithii, er en stenkoral, som også findes i Danmark:
http://www.jjphoto.dk/animal_archive/ca ... mithii.htm

Et andet, spændende emne inde for saltvandshobbyen kunne faktisk også være et middelhavsakvarie, men det er nok stort set umuligt at anskaffe dyr til herhjemme. Men flot kan det blive:
http://www.aiam.info/05/amici_pietro_astone.htm
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej allesammen! Fedt med alt den respons :)

Ja koldt saltvand er noget af det mest spændene vi har kastet os over. Vi startede i 240L for 3 år siden, men har her til sommer købt en brugt 6x60 reol og et 530L, og så lavet overløb så det hele løber sammen. Man får nogle gange nogen dyr med hjem som man ikke kender, og der er det rart at have et sted at gøre af det indtil vi ved om det er fredeligt. Det sker også at det er en invasiv der ryger med hjem (vi har stillehavs østers og sydøst asiatisk søpung nu :\). Selv om jeg har lystfisket fra jeg var lille, snorkler og dykker, så er jeg blevet overrasket over hvor lidt jeg kendte til vores havdyr, havalger og planter. Jeg vil aldrig selv komme til at syntes at et danskvands akvarie kan matché et tropisk i "billede skønhed", men det giver insigt. Hvor jeg før så et par fisk af og til når jeg dykkede, så står jeg nu med masken begravet i tangplanterne og ser masser af liv som før blev overset.

Lige nu afventer jeg spændt om min nye nøgensnegl kan være gode venner med mine søstjerner - drama i laveste gear.
Men tilsætning af havvand og planter kan alle mulige larver snige sig med. Sjovt når man finder et større dyr man aldrig har set før.. i sin balje...

Billede
Jo,her er et billede.

Fik 530L akvariet op at stå for en lille md. siden, så det er stadig meget bart. Skal have fæstnet blåmuslinger på halvdelen af bagglasset så det ligner et rev, muslingerne kan løsnes fra de klumper man finder dem i, og stables på ny, så får de travlt med at få klæbet sig fast i den ny position.
Vi har kørt på lavt blus i et ½ år, mens jeg har sat systemet op, så de fisk vi har nu er kun få ud af en større besætning. Foråret vil bringe masser af fine nykommere ;)

Lige nu har vi: Eramitkrebs, Savgylter, Havkarusse, Pigvarre, Alm. Tangnaal, Lerkutling, Sandkutling, Sortkutling, Strandkrabber, Fjordrejer, Tangrejer, Tangborre, hundestejler, østers, anemoner og sikkert noget der er blevet glemt ;)

Tør godt prøve med dødningehånd, men ved ikke om min salinitet går an ( vi kører 17-18 promille salt alá det østjydske, og må derfor tilvende det nord/vestjydske). Men de har dem i rørebassinet på nordsø musseet hvor min kæreste arbejder. Der findes i øvrigt mange fine svampe og koraller her i norden. Man kan ikke gå ved kysten uden at finde opskyllede havsvampe her omkring Århus for tiden...

Er ved at få lært at stille skarpt, og få de rigtige farver:
Billede

Så mangler jeg bare at få fisk til at stå stille :D :
Billede
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Det så veldig bra ut, PederP....det er morsomt at det virker som stadig flere får øynene opp for denne spennende delen av akvaristikken. Kanskje er det snart på tide å samle troppene i et eget forum, eller et underforum hos et av de etablerte saltvannsforumene. Det hadde vært artig og nyttig å kunne utveksle erfaringer med andre som driver med det samme.

Så fargerikt som et tropisk akvarium vil nok et kaldt saltvannskar aldri kunne bli, men det finnes ikke bare grå og triste skapninger i våre hjemlige farvann heller. Spesielt er det en del sjøroser og anemoner som kan se flotte ut, men også en del fisker og andre dyr.

Legger med noen bilder jeg har tatt i mine akvarium, dessverre er det varierende kvalitet, jeg sliter fremdeles med å lære meg å fotografere. Skal se om jeg finner flere bilder dersom det er interessant.
Vedhæftede filer
image1.jpg
image1.jpg (83.86 KiB) Vist 4339 gange
image2.jpg
image2.jpg (83.88 KiB) Vist 4339 gange
image3.jpg
image3.jpg (86.41 KiB) Vist 4339 gange
image4.jpg
image4.jpg (86.44 KiB) Vist 4339 gange
image5.jpg
image5.jpg (86.01 KiB) Vist 4339 gange
image6.jpg
image6.jpg (87.25 KiB) Vist 4339 gange
image7.jpg
image7.jpg (86.73 KiB) Vist 4339 gange
image8.jpg
image8.jpg (85.1 KiB) Vist 4339 gange
image9.jpg
image9.jpg (85.85 KiB) Vist 4339 gange
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Mange flotte ting, lad os høre lidt mere om hvordan teknikken adskiller sig fra "vores"....hqi er vel totalt udelukket!?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

hqi er vel totalt udelukket!?
Fotosyntese er en langt mindre del i vores farvand, så det er mere korrekt at sige at hqi er overflødigt, med mindre akvariet bliver rigtigt dybt. Den største udfordring, ud over temperaturen må jo være at fodre korrekt ?
Senest rettet af Hougaard søn 30. dec 2007 23:47, rettet i alt 1 gang.
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Benjaminkn »

På fjord & bælt plejer vi bare at give artemia til det meste
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Å si at HQI er totalt udelukket er vel en sannhet med modifikasjoner. For å holde organismer som er avhengig av fotosyntese (alger;tang,tare) er godt lys likeså viktig.

Å dyrke makroalger i kaldt vann på skikkelig vis, krever enten kontinuerlige vannbytter eller en relativt god innsikt i de krav de stiller til å ha tilgang på en del stoffer. Disse finnes ikke å kjøpe, og kan være en utfordring å få satt sammen på en god måte. Dessuten er lyset i våre farvann litt annerledes, normalt bruker man lamper på 5500-6500K. Jeg har 2x250W HQI over et kar på 540 liter og 2x150W over et på 240. På en del småkar uten videre algevekst benytter jeg lysrør

Bortsett fra temperatur, er det i hovedsak en ting som skiller et kaldt saltvannskar fra et varmt. Biologisk filtrering er ikke et emne. Istedenfor er det viktig å mekanisk rense vannet før avfallsstoffer før de brytes ned. Men, har man makroalger i noen grad, er oftest tilsetning av nitrogen det vikgste, slik at de kjemiske utfordringene er noe annereledes.

En god skummer er viktig, men dessverre er det ikke alle skummere som fungerer like godt når vannet blir for kaldt, det er stor forskjell mellom ulike design. Jeg har for ikke lenge siden satt opp en Deltec 1060S, som burde være kapabel til å gjøre en god jobb....den fungerer heller dårlig.

Fôr er ingen problem, de fleste spiser det meste....og hverandre. Artemia er snadder, som alle andre små krepsdyr. Om sommeren er det enkleste å fylle på med ekstra reker og andre smådyr, som etter hvert blir mat for de andre. Snegler, små muslinger o.l. fungerer som naturlige ryddegutter, og kan være en ekstra godbit for de andre, om de ikke passer seg. Ellers spiser de fleste det meste av sjømat fra frysedisken, det viktigste er som alltid å forsøke å variere litt.

Ellers er de fleste andre ting relativt likt et tropisk kar. Saltinnholdet i vannet må tilpasses det som stemmer med det dyrene man fanger er naturlig vant med, selvfølgelig. Bor man vest i Norge er vannet saltere inn i Danmark, men de fleste dyrene kan tilpasses om man gjør det gradvis.
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Fant noen bilder til...håper jeg ikke kidnapper din tråd, PederP. Det hadde vært morsomt å vite litt mer om hva du har i dine artsakvarium, jeg holder på å lage tilsvarende oppsett med 10 akvarier på 63 liter, som benytter en felles sump. Det går litt tregt med meg, men håper og tror jeg skal få alt klar til våren kommer.
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Siden jeg først er på hugget.....kan jeg legge ved noen andre bilder av nordiske fisker. Det er ikke bilder jeg har tatt, ei heller har jeg hatt dem i akvarium. Men de fleste av dem går fint an å ha i akvarium, og jeg fanger nesten alle hver eneste sommer.
Vedhæftede filer
fin1 .jpg
fin1 .jpg (76.54 KiB) Vist 4282 gange
fin2 .jpg
fin2 .jpg (86.44 KiB) Vist 4282 gange
fin3 .jpg
fin3 .jpg (85.74 KiB) Vist 4282 gange
fin4 .jpg
fin4 .jpg (82.72 KiB) Vist 4282 gange
fin5 .jpg
fin5 .jpg (81.44 KiB) Vist 4283 gange
fin6 .jpg
fin6 .jpg (82.42 KiB) Vist 4283 gange
fin7.jpg
fin7.jpg (81.51 KiB) Vist 4283 gange
fin8.jpg
fin8.jpg (61.08 KiB) Vist 4283 gange
fin9.jpg
fin9.jpg (84.65 KiB) Vist 4283 gange
fin10.jpg
fin10.jpg (87.48 KiB) Vist 4283 gange
fin11.jpg
fin11.jpg (85.25 KiB) Vist 4283 gange
fin12.jpg
fin12.jpg (84.9 KiB) Vist 4283 gange
fin13.jpg
fin13.jpg (81.26 KiB) Vist 4283 gange
fin14.jpg
fin14.jpg (86.53 KiB) Vist 4283 gange
fin15.jpg
fin15.jpg (86.58 KiB) Vist 4283 gange
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Nu har jeg da virkelig fået lyst til at prøve koldt saltvand, jeg har tænkt over det før, men nu tror jeg det bliver til noget. Hvad skal temp. være? Man kan vel ikke rigtig følge temp. i naturen, så man må vel finde en temp. der passer hele året, eller hvad..?
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"