Red Sea Max - Varme problemer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
AB
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus

Red Sea Max - Varme problemer?

Indlæg af AB »

Hej Allesammen,

Nu har jeg langt om længe taget springet ind i saltvandetsverdenen, da jeg - som flere andre herinde - faldt over dem komplette MAX løsning fra Red Sea.

Akvariet kører i dag på sin 11. dag, med 15 kg "levende" sten.
Der er kommet en godt lag brune alger over det hele, og flere steder det de grønne der er blevet dominerende, så umiddelbart ser det ud til at gå den rigtige vej.

Men der er desværre også nogle problemmer...

Det største problem har har pt. er varmen, temperaturen ligger på omk. 30 grader, og så vidt jeg kan forstå er det alt alt for højt!
Jeg har talt med Red Sea og de vil sende mig ekstra 'cooling kit' som, iflg. dem skulle sænke temperaturen med 3 grader, og så skulle jeg forhåbentligt være over dette problem!?
Mit spørgsmål er så, om de levende sten og deres inbyggere, vil/har tage(t) skade at den høje temperatur jeg har på nuværnde tidspunkt? - Der er blandt andet nogle krapper og snegle, som ser ud til at have det fint, men jeg tænker mere på alle microorganismerne.

Hvad siger de erfarne saltvandsakvavister?

Derudover er jeg noget irriteret over støjen fra især blæserne til lampen, og skummeren. Det kan selvfølgelig være jeg bare lige skal vende mig til at sove i samme rum, som noget der lyder som et gammelt køleskab? :?
Det kan måske også være, at de nye blæsere jeg venter på, ikke støjer nær så meget, som dem der sidder på som standard, så det må jeg vente og se - jeg krydser i hvert fald fingre...
Men det er som om skummer pumpen giver resonans til hele skummeren, som sidder i "spænd" mellem bagvæggene, og derved kommer det til at lyde meget højere end det egentligt er. Jeg har nemlig prøvet at sætte skummeren til, ude i selve akvariet, og der kørte den faktisk næsten lydløst, så er det evt. muligt at få skummeren til at sidde bedre fast eller kan man udskifte pumpen med en der mere støjsvag?
Alternativt har jeg tænkt på at have skummeren slukket mens jeg sover, så jeg slipper for at ligge og høre på den, men ved ikke om det vil have nogen betydning for fisk koraller osv. ?

På forhånd tak.

Mvh.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg mener at der er noget du kan gøre ved det med skummeren. Men det duer i hvert fald ikke at slukke den mens du sover. Den skal køre 24 timer i døgnet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De levende sten er ganske hårdføre. Der skal virkeligt en grov behandling af dem, får end at det går galt. Og 30 grader er ikke noget problem, ihvertfald ikke for stenene.
Du bør virkeligt se om du kan få sænket temperaturen mere end de 3 grader som det cooling kit skulle gøre. Husk på at temperturen ikke er ret høj nu. Tænk på hvis temperaturne uden for kommer op på de 30 grader,
så bliver der endnu varmere under hætten på akvariet, og de koraller du evt. køber tager skade. Nogen mere end andre.
AB
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18

Indlæg af AB »

Jeg mener at der er noget du kan gøre ved det med skummeren.
Har du en ide til hvad? :)
AB
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18

Indlæg af AB »

Det lyder i det mindste godt, at mine sten ikke vil tage skade, men hvad kan jeg ellers gøre for at reducere teperaturen?

Skal jeg virkelig ud og investere i en ekstern køler?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

AB skrev:
Jeg mener at der er noget du kan gøre ved det med skummeren.
Har du en ide til hvad? :)
Nej, jeg glemte lige at skrive at der er nogle stykker som vist har haft lignende problem, som sikker skriver en løsning her inde ;)
AB
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18

Indlæg af AB »

Okay, det håber jeg på og vil se frem til :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

AB skrev:Det lyder i det mindste godt, at mine sten ikke vil tage skade, men hvad kan jeg ellers gøre for at reducere teperaturen?

Skal jeg virkelig ud og investere i en ekstern køler?
Det vil nok være lidt overkill for den sjat vand.
Hæv låget på akvariet, og meget af varmen kommer væk.
alternativ, find en bordventilator, og lad den blæse hen over vandoverfladen. Det giver en stor nedkøling, men da også en stor fordampning - de 2 ting hænger sammen.
AB
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18

Indlæg af AB »

Låget står delvist åben mere eller mindre konstant, desværre uden den store effekt, så jeg må nok hellere prøve at stille en ventilator hen foran.

Mht. til den store fordampning dette vil medføre, er der så nogle problemer forbundet med dette, eller betyder det bare flere vandpåfyldninger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det vil jo give en højere luftfugtighed i lokalet, men i praksis betyder det ikke noget med mindre din bolig er extremt dårligt isoleret.
Normalt er det kun hyppigere vandpåfyldninger der er skavanken.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"