Nu har jeg langt om længe taget springet ind i saltvandetsverdenen, da jeg - som flere andre herinde - faldt over dem komplette MAX løsning fra Red Sea.
Akvariet kører i dag på sin 11. dag, med 15 kg "levende" sten.
Der er kommet en godt lag brune alger over det hele, og flere steder det de grønne der er blevet dominerende, så umiddelbart ser det ud til at gå den rigtige vej.
Men der er desværre også nogle problemmer...
Det største problem har har pt. er varmen, temperaturen ligger på omk. 30 grader, og så vidt jeg kan forstå er det alt alt for højt!
Jeg har talt med Red Sea og de vil sende mig ekstra 'cooling kit' som, iflg. dem skulle sænke temperaturen med 3 grader, og så skulle jeg forhåbentligt være over dette problem!?
Mit spørgsmål er så, om de levende sten og deres inbyggere, vil/har tage(t) skade at den høje temperatur jeg har på nuværnde tidspunkt? - Der er blandt andet nogle krapper og snegle, som ser ud til at have det fint, men jeg tænker mere på alle microorganismerne.
Hvad siger de erfarne saltvandsakvavister?
Derudover er jeg noget irriteret over støjen fra især blæserne til lampen, og skummeren. Det kan selvfølgelig være jeg bare lige skal vende mig til at sove i samme rum, som noget der lyder som et gammelt køleskab?

Det kan måske også være, at de nye blæsere jeg venter på, ikke støjer nær så meget, som dem der sidder på som standard, så det må jeg vente og se - jeg krydser i hvert fald fingre...
Men det er som om skummer pumpen giver resonans til hele skummeren, som sidder i "spænd" mellem bagvæggene, og derved kommer det til at lyde meget højere end det egentligt er. Jeg har nemlig prøvet at sætte skummeren til, ude i selve akvariet, og der kørte den faktisk næsten lydløst, så er det evt. muligt at få skummeren til at sidde bedre fast eller kan man udskifte pumpen med en der mere støjsvag?
Alternativt har jeg tænkt på at have skummeren slukket mens jeg sover, så jeg slipper for at ligge og høre på den, men ved ikke om det vil have nogen betydning for fisk koraller osv. ?
På forhånd tak.
Mvh.