Hvad mener du med at biobolde har en mindre overflade en de levende sten? Det er vel nærmere omvendt, de har en større overflade sammenlignet med volumen.mads-fisk skrev: Det vælger jeg så at gøre alligevel
Synes nemlig ikke, at de kan kaldes for det mest effektive filter til et saltvandsakvarium, nærmere det mest optimale. Et rislefilter kan uden tvivl nedbryde langt flere affaldsstoffer med en mindre overflade end levende sten. Problemet er bare, at et rislefilter er sværere at styre, og nedbrydningen også kan blive for effektiv, så proteinerne bliver nedbrudt, før skummeren når at fjerne dem.
Fra 350L fersk til salt.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Fiskene har det selvfølgeligt godt. Tænk på hvad de er vant til i naturen, når der ruskes rundt med meter høje bølger.Den Opfindsomme Fisker skrev: hvordan har fiskene det? det kan da heller ikke ligefrem være vildt beroligene at kigge på?
Nu kan du jo ikke ligefrem se vandstrømmen, så det er bestemt ikke uroligt at kigge på. Faktisk ser det super godt ud, når korallerne står og svejer fra den ene side til den anden i strømmen.
Men hvis vandet blev presset igennem, ville der jo dels blive opsamlet en masse slam i dem, og der ville ikke være nogle anaerobiske zoner i stenene. Tro os nu, når vi siger, at det er det mest optimale. Ellers ville saltvandsakvarister i hele verden da ikke bruge dem.Den Opfindsomme Fisker skrev: som du selv skriver presses vandet ikke ind i stenene, derfor har stenene en lille overflade.
Hvis filteret nedbryder proteiner så hurtigt, at det nedbryder en masse proteiner, som skummeren ellers ville have fjernet, er det for effektivt. Rislefilteret nedbryder jo trods alt proteinerne til noget ret giftigt (ammonium), hvor skummeren fjerner dem helt.Den Opfindsomme Fisker skrev:
hvad mener du med at det kan blive for effektivt
Hmm...Mikkel E skrev: Hvad mener du med at biobolde har en mindre overflade en de levende sten? Det er vel nærmere omvendt, de har en større overflade sammenlignet med volumen.
Jeg nævner ikke på noget tidspunkt biobolde, og jeg sammenligner heller ikke på noget tidspunkt levende stens overflade med noget som helst andet. Jeg skriver blot, at man har en større effektivitet i et rislefilter. Det vil sige, at man med en overflade på 50 kvadratmeter får nedbrudt langt mere i et ridslefilter, end 50 kvadratmeter overflade, der ligger nede i akvariet (f.eks. de levende sten).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Levene sten er en must som mads siger og indholder masser af liv mange af dem der starter sit saltvand op sider og kigger på livet i stenene også om natten bare for og se de orme og andre dyr der kommer ud af dem og nogle koraler folder sig ud om natten for og fange disse dyr og dem der har feks. en manderin fisk oplever at de ikke tager frost foder men kun lever at det den finder i de levene sten.
Steen
Steen
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Det vælger jeg så at gøre alligevel 
Synes nemlig ikke, at de kan kaldes for det mest effektive filter til et saltvandsakvarium, nærmere det mest optimale. Et rislefilter kan uden tvivl nedbryde langt flere affaldsstoffer med en mindre overflade end levende sten. Problemet er bare, at et rislefilter er sværere at styre, og nedbrydningen også kan blive for effektiv, så proteinerne bliver nedbrudt, før skummeren når at fjerne dem.[/quote]
Hej Mads
Så vidt jeg forstår, så har du ret når du taler om nedbrydningen af ammoniak/ammonium via nitrit til nitrat (altså det der kaldes nitrifikation eller mineralisering og som er en oxidationsproces) - her er rislefiltret meget effektivt. Men når man så vil videre fra nitrat til nitrogen, der bobler af, så kræver det anaerobe forhold (denitrificering - reduktionsproces) og de findes netop dybt inde i de levende sten eller dybt i et tykt sandlag, med en MEGET langsom vandgennemstrømning. Således kan man vel godt sige, at de levende sten er det mest effektive filter. Problemet med rilefiltret er vel netop, at det er meget effektivt til ammoniak - nitrat omdannelsen (nitrifikationen, hvor nitrosomonas og nitrobacter bruger ilt til omdannelsen) , men da det er stærkt aerobt, så er det ikke egnet til hele nedbrydningen til fri nitrogen.
Jeg skriver også denne "klamamse" for at Danny kan se, at det der med de levende sten ikke er "helt ude at køre" og at der faktisk er nogle rigtigt spændende processer forbundet med dem og at en forståelse af disse processer øger både ens evner som akvarist og også glæden ved faktisk at vide hvad der egentligt foregår i baljen.
Hans

Synes nemlig ikke, at de kan kaldes for det mest effektive filter til et saltvandsakvarium, nærmere det mest optimale. Et rislefilter kan uden tvivl nedbryde langt flere affaldsstoffer med en mindre overflade end levende sten. Problemet er bare, at et rislefilter er sværere at styre, og nedbrydningen også kan blive for effektiv, så proteinerne bliver nedbrudt, før skummeren når at fjerne dem.[/quote]
Hej Mads
Så vidt jeg forstår, så har du ret når du taler om nedbrydningen af ammoniak/ammonium via nitrit til nitrat (altså det der kaldes nitrifikation eller mineralisering og som er en oxidationsproces) - her er rislefiltret meget effektivt. Men når man så vil videre fra nitrat til nitrogen, der bobler af, så kræver det anaerobe forhold (denitrificering - reduktionsproces) og de findes netop dybt inde i de levende sten eller dybt i et tykt sandlag, med en MEGET langsom vandgennemstrømning. Således kan man vel godt sige, at de levende sten er det mest effektive filter. Problemet med rilefiltret er vel netop, at det er meget effektivt til ammoniak - nitrat omdannelsen (nitrifikationen, hvor nitrosomonas og nitrobacter bruger ilt til omdannelsen) , men da det er stærkt aerobt, så er det ikke egnet til hele nedbrydningen til fri nitrogen.
Jeg skriver også denne "klamamse" for at Danny kan se, at det der med de levende sten ikke er "helt ude at køre" og at der faktisk er nogle rigtigt spændende processer forbundet med dem og at en forståelse af disse processer øger både ens evner som akvarist og også glæden ved faktisk at vide hvad der egentligt foregår i baljen.
Hans
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja det er klart, at et rislefilter skal være i samspil med et kraftigt anaerobisk filter, før det giver god mening. Men alt i alt er vi jo enige om, at det er de levende sten, der er værd at smide pengene efter.HansR skrev:
Hej Mads
Hans
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- hanxa
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Galten
så ville jeg købe: en ny skimmerbeast1200 skummer til ca. 1300 eller evt. denne her fra klovnfiskens brugtmarked:Det er nu ikke så meget mangel på penge, som det er modvilje mod at give for meget, eller købe noget forkert.
Har lige fået overpris for totalsmadret bil, penge tilbage i skat, feriepenge og afspasseringstimer udbetalt fra gammelt arb, lønstining på 40% ved at skifte arb. og arbejdet hele marts med 4 fridage og 12 timers vagter, sååå der er da en smule + på kontoen.
Deltecs ap600 skummer. Komplet og klar til start.
Nu kun: 1500,- kr.
min. 60 kg levende sten = fås ofte her på siden til priser fra ca 45-60 kr
2x marea stream 6000 l/t = ca 1000 kr
lys fx jacobschmidts hqi til 2000 kr her fra siden under salg
returpumpe aquabee 2000/1 = 400 kr
så er du køreklar for ca 8.500 så kommer der selvfølgelig lidt udgifter til pvc, evt.hulboring, overløb osv. Men det er penge jeg hellere vil give ud fremfor at prøve mig frem og finde ud af at mit projekt ikke kan lykkes. men det er selvfølgelig bare min holdning

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er helt enig med Hanxa. Brug pengene på en kendt teknik, som virker, frem for at expermiterer med noget som kun i teorien kan fungere.
sådanne ting kan man altid rode med sideløbende, når man har fået check på tingene.
Der er virkeligt mange som har forsøgt at starte et akvarie op, men har ikke ville ofre de penge som det koster. Hvor er de idag??? 99% af dem er enten stoppet eller har overgivet sig og købt den teknik der kræves.
sådanne ting kan man altid rode med sideløbende, når man har fået check på tingene.
Der er virkeligt mange som har forsøgt at starte et akvarie op, men har ikke ville ofre de penge som det koster. Hvor er de idag??? 99% af dem er enten stoppet eller har overgivet sig og købt den teknik der kræves.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
meget sjovt du har skrevet en indkøbsseddel, sad lige og tænkte på jeg manglede en, men hvis jeg køber alt på listen er der jo ingen grund til at bygge det selv, og jeg elsker at bygge, kald mig bare Bob.
er nitrat skadeligt i et saltvandsakv.? det vil vel altid være bedre at have nitrat i forhold til nitrit.
hvordan er jeres opsætning, gerne i billeder, eller tegning?
hvad bruger i sumpen til?
hvad bruger i som mekanisk filter?
findes der cirkulationspumper der ikke spuler i samme retning men skifter retning, så søanemoner alger osv, ikke bliver blæst i samme retning, men svajer i den skiftende strøm`.
bruger i bundfilter?
er der nogen herinde der har sat lysdæmpere, eller har bygget amaturet så man kan skifte farve, som div. screensavere?
går med planer om at sætte akvariet, og bore et hul i vægen til udluftning, af varme og damp, ved hjælp af en termostat, så udluftningen styres af temperaturen i vandet, nogen der har en ide til hvordan det kunne gøres?
har lige hentet seks bøger på biblo, så mine dumme spørgsmål bør blive reduceret, måske bliver de bare erstattet af nye. hvor besværligt kan man egentlig gøre det at have akvarie?
er nitrat skadeligt i et saltvandsakv.? det vil vel altid være bedre at have nitrat i forhold til nitrit.
hvordan er jeres opsætning, gerne i billeder, eller tegning?
hvad bruger i sumpen til?
findes der cirkulationspumper der ikke spuler i samme retning men skifter retning, så søanemoner alger osv, ikke bliver blæst i samme retning, men svajer i den skiftende strøm`.
bruger i bundfilter?
er der nogen herinde der har sat lysdæmpere, eller har bygget amaturet så man kan skifte farve, som div. screensavere?
går med planer om at sætte akvariet, og bore et hul i vægen til udluftning, af varme og damp, ved hjælp af en termostat, så udluftningen styres af temperaturen i vandet, nogen der har en ide til hvordan det kunne gøres?
har lige hentet seks bøger på biblo, så mine dumme spørgsmål bør blive reduceret, måske bliver de bare erstattet af nye. hvor besværligt kan man egentlig gøre det at have akvarie?

Mvh. Danny
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Selvfølgelig kan du stadig lege Byggemand Bob. At dekorere akvariet er en opbygning, der bestemt heller ikke er særlig nem, og så kan du jo altid selv bygge div. nitrat- og fosfatfiltre. Noget som skummeren er bare så vigtig, at du bør få fat på noget proffesionelt. Når du så har fået en god mængde erfaring inde for hobbyen, kan du jo forsøge dig med div. hjemmebyg. Men få nu først akvariet rigtig godt igangDen Opfindsomme Fisker skrev:meget sjovt du har skrevet en indkøbsseddel, sad lige og tænkte på jeg manglede en, men hvis jeg køber alt på listen er der jo ingen grund til at bygge det selv, og jeg elsker at bygge, kald mig bare Bob.

Nitrat er skadeligt, men der skal rigtig store mængder til, før det er livstruende. Til gengæld må der absolut ikke være noget nitrit, da det netop er langt farligere. Men alt i alt så gælder det jo bare om at have så god en skummer, at der hverken forekommer ammonium, nitrit eller nitratDen Opfindsomme Fisker skrev:er nitrat skadeligt i et saltvandsakv.? det vil vel altid være bedre at have nitrat i forhold til nitrit.
Jeg bruger sumpen til mit refugium, hvor der er en masse caulerpaalger, der optager fosfat og nitrat, og så bruger jeg den til at have min skummer i. Det er også sumpen, jeg har diverse fødepumper, der føder UV-filter, kalkreaktor, køler osv. Prøv at gå ind i billedkategorien her på forummet, og vælg "tidligere månedens akvarier". Der vil du finde en masse beskrivelser af forskellige setups.Den Opfindsomme Fisker skrev:hvad bruger i sumpen til?
Af mekaniske filtre har jeg skummeren og et par blå filtersvampe i bobbelfælderne, der dels fanger de sidste bobler, men også fanger en masse større svævpartikler. Disse svampe renses en gang om ugen.
Der findes rigtig mange løsninger hvad angår pumper, men en af de bedste og mest brugte løsninger er at købe et par tunze turbelle stream, og tilkoble dem en multicontroller. På den måde vil pumperne stå og pulsere kontra hinanden, så der kommer en form for bølgegang.Den Opfindsomme Fisker skrev:findes der cirkulationspumper der ikke spuler i samme retning men skifter retning, så søanemoner alger osv, ikke bliver blæst i samme retning, men svajer i den skiftende strøm`.
Nej! Det er en forældet filterteknikDen Opfindsomme Fisker skrev:bruger i bundfilter?

De fleste af os har nok flere faser lys, idet vi har forskellige lyskilder over akvariet, der tænder og slukker på forskellige tidspunkter. HQI-lyset er selvfølgeligt det kraftige, der lyser 8-9 timer om dagen, men ydermere har mange også et par blå lysstofrør, der tænder ½-1 time før HQI-lyset, og slukker tilsvarende senere. Det giver en blødere overgang mellem nat/mørke og dag/lys.Den Opfindsomme Fisker skrev:er der nogen herinde der har sat lysdæmpere, eller har bygget amaturet så man kan skifte farve, som div. screensavere?
Der findes mange løsninger inde for controllere. Jeg ved at flere her inde, selv bygger sådanne simple controllere, men det kan jeg ikke lige hjælpe dig med. Ellers er der en masse færdige controllere, som kan købes. De fungerer alle sammen ved, at der sidder en føler, der måler temperaturen, og når den overstiger den valgte temperatur, tændes et strømstik, hvori man kan have placeret en eller anden form for kølende elektronisk apparat. Selv benytter jeg den samlede pakke fra IKS, hvor det hele styres i samme computer.Den Opfindsomme Fisker skrev:går med planer om at sætte akvariet, og bore et hul i vægen til udluftning, af varme og damp, ved hjælp af en termostat, så udluftningen styres af temperaturen i vandet, nogen der har en ide til hvordan det kunne gøres?
Hvilke bøger har du lånt? Saltvandshobbyen udvikles så hurtigt, at de fleste bøger er så forældet, at et saltvandsakvarium beskrives som værende flottest med et par døde koralskeletter og lange grønne alger derpå.Den Opfindsomme Fisker skrev:har lige hentet seks bøger på biblo
Senest rettet af mads-fisk søn 22. apr 2007 12:50, rettet i alt 1 gang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Jeg har set man kan få en lysdæmper der kan tilslutes Lysstofrør som laver sol opgang og nedgang den koster 350 kr men det kræver at dit amertur understøtter den .. da den skal bruge elektronisk balast på dit T5/T8 rør.
Jeg går selv og overvejer at skifte mine balaster ud så jeg kan bruge sådan en fætter..Jeg husker ikke lige mærket på lysdæmperen så jeg kan ikke linke til den.
Steen
Jeg går selv og overvejer at skifte mine balaster ud så jeg kan bruge sådan en fætter..Jeg husker ikke lige mærket på lysdæmperen så jeg kan ikke linke til den.
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Lige for at få det helt korrekt. Så hedder det en forkobling til T5 og ballaster til HQIspdiving skrev:Jeg har set man kan få en lysdæmper der kan tilslutes Lysstofrør som laver sol opgang og nedgang den koster 350 kr men det kræver at dit amertur understøtter den .. da den skal bruge elektronisk balast på dit T5/T8 rør.
Steen
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Billund
ÆV jeg har ellers fået at vide at mit billige setup (eksisterende akv. + 1800 kr udstyr + levende sten) var et fornuftigt setup (klart at det har nogle begrænsninger):Carsten skrev:Er helt enig med Hanxa. Brug pengene på en kendt teknik, som virker, frem for at expermiterer med noget som kun i teorien kan fungere.
Kraedes 160 L
Jeg kan ikke se at det ikke skulle kunne fungere, måske fordi jeg er ny i faget Lys: nogle gode T8 rør over et balje der kun er 40 cm høj er vel ok eller hvad? filter: 28 kg sten + en lufts kummer er det ikke nok?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Akvariet vil egne sig udemærket til solkoraller, men ikke ret meget andet.Kraede skrev:ÆV jeg har ellers fået at vide at mit billige setup (eksisterende akv. + 1800 kr udstyr + levende sten) var et fornuftigt setup (klart at det har nogle begrænsninger):Carsten skrev:Er helt enig med Hanxa. Brug pengene på en kendt teknik, som virker, frem for at expermiterer med noget som kun i teorien kan fungere.
Kraedes 160 L
Jeg kan ikke se at det ikke skulle kunne fungere, måske fordi jeg er ny i faget Lys: nogle gode T8 rør over et balje der kun er 40 cm høj er vel ok eller hvad? filter: 28 kg sten + en lufts kummer er det ikke nok?
Jeg har selv i sin tid haft et akvarie med 4 x 30 W T8 over. Og det duede ikke til andtet end de mindst lyskrævende koraller (T5 var ikke på markedet dengang)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
læse læse læse, er tilbage.
Har læst alle tidligere månedsakv. nice! Men nu ved jeg jo slet ikke hvor jeg skal stille akvariet...
Lave en ny kasse og stille det under fjernsynet.
lave hul i væggen og stille det i computerrummet, med vindue for enden af spisebordet.
ved siden af sengen.
hul ud til boblebadet, i vores kommende badeværelse.
PIS!
nå men fandt da også ud af at jeg skal have alger, men kan man have dem i selve akvariet? indtil jeg endag opgraderer til anemoner, sump osv. der er jo noget med de er giftige. skal de bare bruge alm. grolux?
Indretningen har i sikkert ikke hørt om før, og jeg får sikkert også skæld ud, but here goes.
baggrunden skal laves af spejle med forskellige vinkler, bag dem bliver udstyret gemt.
midt i akvariet står to dobbeltsidet-spejle der hver "holdes" af et par syrefast rustfrit stålrør med huller i.
i bunden af hver rør er der enten monteret en udløbslange, eller en luftsten, der skaber strøm i røret, som sendes ud af hullerne mellem stenene.
i de levende sten er der boret et hul, så de kan gå ned over et rør. afstanden holdes af en lille split igennem et at rørets mange huller, som stenen så hviler på.
i stenene på glasset skal der selvfølgelig også saves en rille.
spejlene sidder ikke fast, men kan frit trækkes op af stenenes rille og rengøres, der skal evt, en skinne af u jern, for at holde stenene på plads.
overvejer at smide min samling af blåt glas derned som kronen på hverket.
som i kan høre er det ikke lige den naturtro gengivelse jeg prøver at skabe, men håber stadig i vil hjælpe, evt. hvis i har en bedre ide til spejlenes placering, mangler også en plan til hvordan rørene skal holdes og undestøttes.
evt. 5-10 mm gummidug eller fast skumpastik i bunden med en plexiplade oven på, derefter lave nogle fødder af plexiglas bestående af 5-10 cm rund skive, med en pålimet plexi-ring hvor røret passer ned i.
hvordan det støttes i toppen aner jeg ikke, man skal jo helst kunne få armen ned og kunne bevæge den nogenlunde frit.
Man kunne også bare lade dem hænge i wire, og lade den nederste sten gå halvt ned i sandet og sørge for det hænger lige, men det vil kræve noget masivt og alligevel "fleksibelt"(så at man kan hænge dem fra forskellige steder) at hænge det fra.
man kunne også lade dem hænge, og få vand gennem et bundfilter, så slipper man for slanger.
Har altid syntes det var mærkeligt man er gået bort fra bundfilter, ved at bruge det er der massere af plads til iltkrævende bakterier, ved ikke at bruge det, vil der kun være skadelige bakterier i bunden.
lånte bøger:
Akvarieliv i ferskvand og saltvand (1982) af Peter Hunnam
Aschehougs store akvarieleksikon (1998) af Mary Bailey
Fisk (2004) af Clare Hibbert
Politikens akvariebog (2006) af Jens Meulengracht-Madsen
Aschehougs akvariehåndbog (2000) af Gina Sandford
Sådan holder jeg fisk (2005) af Selina Wood
venter på:
Mine første akvariefisk (2006) af Jørgen Liljensøe
er lige blevet færdig med "Akvarieliv i ferskvand og saltvand (1982) af Peter Hunnam" 25 år gammel men har både ozon, skummer osv. selvfølgelig ikke det store om koraller, men det behøver jeg jo heller ikke endnu, syntes det er fedt med gamle bøger da de ofte er bedre til at forklare hvorfor og hvordan. viste f.eks. ikke at skummeren fjernede Magnesium, Calcium, Mangan og Kobber.
hvorfor var der egentlig ikke nogen der rettede mig da jeg skrev man skulle bruge 35g salt pr. liter, det er jo kun 3,5g
regner med at begynde på politikkens næste gang.
Min luftpumpe kører kun om natten og slukkes når lyset tændes, fordi den LARMER! nogen der kan anbefale en lydløs? gerne med link. følger der egentlig pumpe med en skummer?
hvor køber man en sqidt, sådan en der ændre retning på vandet, og hvordan virker den egentlig. grublede lidt over at lave en før jeg fandt ud af den fandtes.
overvejer at købe et lille uv rør, bare for sjov, da alle fisk osv. kommer i et helt andet lys
Det vil kun være tændt i korte perioder, men kan det alligevel være farligt? vil nødig have blinde fisk.
Mvh. Danny

lave hul i væggen og stille det i computerrummet, med vindue for enden af spisebordet.
ved siden af sengen.
PIS!

nå men fandt da også ud af at jeg skal have alger, men kan man have dem i selve akvariet? indtil jeg endag opgraderer til anemoner, sump osv. der er jo noget med de er giftige. skal de bare bruge alm. grolux?
Indretningen har i sikkert ikke hørt om før, og jeg får sikkert også skæld ud, but here goes.
baggrunden skal laves af spejle med forskellige vinkler, bag dem bliver udstyret gemt.
midt i akvariet står to dobbeltsidet-spejle der hver "holdes" af et par syrefast rustfrit stålrør med huller i.
i bunden af hver rør er der enten monteret en udløbslange, eller en luftsten, der skaber strøm i røret, som sendes ud af hullerne mellem stenene.
i de levende sten er der boret et hul, så de kan gå ned over et rør. afstanden holdes af en lille split igennem et at rørets mange huller, som stenen så hviler på.
spejlene sidder ikke fast, men kan frit trækkes op af stenenes rille og rengøres, der skal evt, en skinne af u jern, for at holde stenene på plads.

som i kan høre er det ikke lige den naturtro gengivelse jeg prøver at skabe, men håber stadig i vil hjælpe, evt. hvis i har en bedre ide til spejlenes placering, mangler også en plan til hvordan rørene skal holdes og undestøttes.
evt. 5-10 mm gummidug eller fast skumpastik i bunden med en plexiplade oven på, derefter lave nogle fødder af plexiglas bestående af 5-10 cm rund skive, med en pålimet plexi-ring hvor røret passer ned i.
hvordan det støttes i toppen aner jeg ikke, man skal jo helst kunne få armen ned og kunne bevæge den nogenlunde frit.
Man kunne også bare lade dem hænge i wire, og lade den nederste sten gå halvt ned i sandet og sørge for det hænger lige, men det vil kræve noget masivt og alligevel "fleksibelt"(så at man kan hænge dem fra forskellige steder) at hænge det fra.
man kunne også lade dem hænge, og få vand gennem et bundfilter, så slipper man for slanger.
Har altid syntes det var mærkeligt man er gået bort fra bundfilter, ved at bruge det er der massere af plads til iltkrævende bakterier, ved ikke at bruge det, vil der kun være skadelige bakterier i bunden.
lånte bøger:
venter på:
er lige blevet færdig med "Akvarieliv i ferskvand og saltvand (1982) af Peter Hunnam" 25 år gammel men har både ozon, skummer osv. selvfølgelig ikke det store om koraller, men det behøver jeg jo heller ikke endnu, syntes det er fedt med gamle bøger da de ofte er bedre til at forklare hvorfor og hvordan. viste f.eks. ikke at skummeren fjernede Magnesium, Calcium, Mangan og Kobber.
hvorfor var der egentlig ikke nogen der rettede mig da jeg skrev man skulle bruge 35g salt pr. liter, det er jo kun 3,5g

Min luftpumpe kører kun om natten og slukkes når lyset tændes, fordi den LARMER! nogen der kan anbefale en lydløs? gerne med link. følger der egentlig pumpe med en skummer?
hvor køber man en sqidt, sådan en der ændre retning på vandet, og hvordan virker den egentlig. grublede lidt over at lave en før jeg fandt ud af den fandtes.
overvejer at købe et lille uv rør, bare for sjov, da alle fisk osv. kommer i et helt andet lys

Mvh. Danny
- Vedhæftede filer
-
- glas stål sten.GIF (9.46 KiB) Vist 2994 gange
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Skynd dig at få sat det akvarie op. For det her bliver for vildt! På den vilde og arti farti måde.
Sæt i værk!
Sæt i værk!
Senest rettet af BS fre 27. apr 2007 12:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Re: læse læse læse, er tilbage.
Selv ikke syrefast metal holder i saltvand gennem længere tid, så det må du droppe med mindre du kan få lavet det i titanium.Den Opfindsomme Fisker skrev:Har læst alle tidligere månedsakv. nice! Men nu ved jeg jo slet ikke hvor jeg skal stille akvariet...![]()
![]()
ved siden af sengen.
PIS!![]()
![]()
![]()
lånte bøger:
venter på:
hvorfor var der egentlig ikke nogen der rettede mig da jeg skrev man skulle bruge 35g salt pr. liter, det er jo kun 3,5g![]()
overvejer at købe et lille uv rør, bare for sjov, da alle fisk osv. kommer i et helt andet lysDet vil kun være tændt i korte perioder, men kan det alligevel være farligt? vil nødig have blinde fisk.
Mvh. Danny
Hvad skal spejlende være lavet af?
Generelt lyder det ikke som en god idé med spejle, da fiskene vil blive stressede og sandsynligvis bruge en masse tid på at slås med sig selv. Når man introducerer en ny fisk i et akvarium, med aggresseive fisk, kan man i en uges tid opstille et spejl foran akvariet, så de etablerede fisk kan slås med sig selv og lade den nye få lidt fred. Men at have dette hele tiden, vil ikke gå godt.
Når du skriver UV-lys mener du vel blot noget såkaldt blacklight eller Blåt lys ikke? Hvis du smider UV-C over, vil dine dyr i akvariet dø, og du vil selv blive voldsomt forbrændt.
Blå lysstofrør er som sagt meget almindeligt at have over og bruge som overgangslys mellem nat og dag. Blacklight skulle ikke se særlig godt ud i følge dem jeg kender, der har prøvet.
Og nej der SKAL bruge ca. 35 gram salt pr liter og ikke 3,5!!!
Du har klart nogle spændende idéer, men desværre er det altså ikke bare lige at gå til.
Jeg vil anbefale dig at læse The modern coral reef aquarium vol. 1 af Svein Fosså
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
har også fået en bedre ide, jeg skal se om jeg kan få fat på nogle kraftige glasrør istedet, og sætte dioder i toppen og luftsten i bunden
det skal vel laves af glas og sølvnitrat, eller hvad? rimelig ledene spørgsmål, skal det ikke være sølv eller skal det bare overfladebehandles?
hvilke fisk skal jeg holde mig fra?
det kan det da godt være jeg mener
ej, har kun prøvet med en uv-diodelygte mener ikke de laver blacklight, men det var meget sjovt at se hvilke farver fiskene tager sig.
Det kommer vel meget an på hvor kraftigt lys man bruger, havde ikke tænkt mig at montere et solarie blot et lille lystofrør eller nogle dioder som kunne tændes en gang i mellem, for sjov.
Læste at glasset i HQI fjerner de skadelige UVB og UVC, hvad er der så tilbage UVA, UVD, osv.?
hvor mange er der? og hvad skiller de forskellige?
nå okey, faldt bare over noget hvor der stod 35 promille
læser lige Brizzes indlæg igen, yes sir, så er optimismen vendt tilbage.

det skal vel laves af glas og sølvnitrat, eller hvad? rimelig ledene spørgsmål, skal det ikke være sølv eller skal det bare overfladebehandles?
hvilke fisk skal jeg holde mig fra?
det kan det da godt være jeg mener

Det kommer vel meget an på hvor kraftigt lys man bruger, havde ikke tænkt mig at montere et solarie blot et lille lystofrør eller nogle dioder som kunne tændes en gang i mellem, for sjov.
Læste at glasset i HQI fjerner de skadelige UVB og UVC, hvad er der så tilbage UVA, UVD, osv.?

nå okey, faldt bare over noget hvor der stod 35 promille
læser lige Brizzes indlæg igen, yes sir, så er optimismen vendt tilbage.

- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hvidovre
Glasrør blå dioder og spejle
Tror du ikke du skal købe en gammel ford escort i stedet for?
Syntes egentligt ikke rigtigt du er specielt seriøs, har du tænkt på at fiskene måske ikke vil have det særligt godt med alt det lor. du har tænkt dig at putte i.
Syntes du skulle tænke dig rigtigt godt om før du kaster dig yderligere ud i dette mærkværdige projekt

Tror du ikke du skal købe en gammel ford escort i stedet for?
Syntes egentligt ikke rigtigt du er specielt seriøs, har du tænkt på at fiskene måske ikke vil have det særligt godt med alt det lor. du har tænkt dig at putte i.
Syntes du skulle tænke dig rigtigt godt om før du kaster dig yderligere ud i dette mærkværdige projekt

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
@Per A:
Ja, jeg stod af for længe siden..... Det her er simpelthen for underligt.
Der er jo bestemt ikke tale om, at den kære fisker vil lave en kopi af en rev-biotop hjemme i stuen.
Det lyder mere som et indslag fra et poppet discotek tilbage i 80'erne. Det gir næsten associationer i retning af tv-showet Eldorado.
Ja, jeg stod af for længe siden..... Det her er simpelthen for underligt.
Der er jo bestemt ikke tale om, at den kære fisker vil lave en kopi af en rev-biotop hjemme i stuen.
Det lyder mere som et indslag fra et poppet discotek tilbage i 80'erne. Det gir næsten associationer i retning af tv-showet Eldorado.
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Så må vi da håbe at Kirsten og Søren ikke kommer forbi og falder i "poolen"Nolan skrev:...Det gir næsten associationer i retning af tv-showet Eldorado.

Mvh Brian
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Til gengæld får man da' en god "griner" i denne tråd, jeg tror han har spist for mange "kaktusser" 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Jeg synes du er helt ude i hampen, tænk på de stakkels fisk der kommer de store koral rev, en ting er de kommer hjem i et akvarie hvor der er sørget for at efterligne dens oprindelige miljø så godt som muligt. Men at putte dem hjem i dit disko akvarie er direkte dyremishandling... Jeg synes du skal tage dig sammen og holde dig væk fra denne hoppy.... !!
Jeg håber i andre vil lade vær at hjælpe denne mand igang med dette projekt !!!!
Jeg håber i andre vil lade vær at hjælpe denne mand igang med dette projekt !!!!