Fra 350L fersk til salt.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Fra 350L fersk til salt.

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Hej jeg hedder Danny, og er vandmand :wink:
Efter en kogevask af mine ciklider er det blevet besluttet, at nu må det være tid til endelig at hælde salt i.
Spurgte lidt til det i planteimporten, og fik en god gennemgang, med den typiske afslutningen, det koster ca. 25-30.000 at lave om. Det vil jeg så ikke betale af en omgang og har derfor besluttet at starte med at droppe koraler og levende sten, til at starte med.

Her er planen:
sælg resterende fisk
tøm og rens akvarie, sten(to kalk tre lava) og pumpe(fluval 304, 1000L/T)
1 :?: kan rødderne bruges i salt de har ligget i vand de sidste 5 år?
2 :?: Hvad koster nyt glas 2 stk. 128*58, har læst der er flere typer?
flyt og fyld akvariet
sæt pumpen til
3 :?: Kan alm. havsalt uden jod bruges, når man alligevel ikke har levende sten og koraller og hvor meget?
lave biofilter i 30L tønde med bioklodser.
4 :?: køb af 2000L/T pumpe til tønde, hvilken? watt, pris, db :roll: Gerne slangediameter ø40mm, så kan jeg bruge min hjemmelavede damstøvsuger, ikke must har en anden.
5 :?: hvilke bakteriekulturer er bedst til modning af filter i saltvand?
det første stykke tid vil jeg booste bakterierne med lidt foder, måske nogle dråber salmiak spiritus.
efter 2 uger må vi se om planen til min hjemmelavet proteinskimmer virker.
hvis målingerne siger god for det vil jeg efter yderligere to uger prøve med den første fisk.
6 :?: hvilke fisk vil være stærke nok til et nyt akvarie, og stadig nem at få fat på? helst farverige
7 :?: Bor midt på sjælland, kender planteimporten, men hvor kan man ellers købe saltvandsfisk?

I må meget gerne ligge et link sammen med det I anbefaler da min forhandlerliste ikke er så lang endnu.
:(

Glæder mig til jeres visdomsord, og håber det nye projekt går helt i fisk :P

Danny

Ps. :idea: har været rundt og kigge og forstår ikke at i bruger så mange penge på vanddepot med automatisk vandpåfyldning.
Her er en billig løsning:
Fyld en flaske eller dunk med vand, sæt proppen på, vend den på hoved i sumpen, og sæt den fast med cykelelestiker, snor eller ståltråd, så åbningen på flaske bliver ved ønskede vandstand, tag proppen af.
Når vandstanden falder vil en bobbel svæve op i flasken, og lidt vand komme ud.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Kan ikke se hvordan du vil undværre levende sten. De er det største filter sammen med din skummer.
En del har forsøgt sig med en hjemmelavet skummer men med tiden skiftet den ud med en "rigtig" skummer. Efter min menning er det det dummeste sted at spare penge.
Mht din erstatning for osmolator. Så er den nok også fin nok. Men at hænge en 20L dunk op i dit skab. Virker for mig lidt besværligt. En 1½L flaske skal i de varme mdr nok fyldes 1 gang om dagen. Så kan man da lige så godt springe helt over og selv hælde på.
Jeg synes min osmolator er næsten de bedste penge jeg har givet ud.
Det budget mange forhandlere kommer med er hvis du køber ALT fra nyt af. For omkring 5-10k kan du komme RIGTIG langt med brugt grej.
Af butikker kan også nævnes Klovnfisken som ligger på Frb.
Ellers har du vist ikke nogen butikker nærmere dig.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du nu har fået en grundig gennemgang af Jens om opstart af saltvand, så vil jeg tilade mig at sige, du har ikke hørt godt nok efter.
vi har alle været i den situation at vi skulle start op, og mistede vejret da vi hørte hvad det koster. Mange incl mig selv forsøgte at springe over hvor gærdet er lavest, og fandt ud af at det ikke var sagen.

Og jeg vil sige glem alt om hvad man gør i ferskvand, tingene virker anderledes i saltvand.

Den hjemmelavede skummer hvordan ser den ud??
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

blanding af denne og den næste
Vedhæftede filer
overløb-protein-skimmer II.GIF (5.76 KiB) Vist 3557 gange
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

det lange rør i den nedenfor og cirkulationen i den ovenover, og da det ikke er udendørs vil proteinerne blive samlet i en flaske, og luftpumpen stå i en lufttæt bøtte, der forbindes med en slange.
Vedhæftede filer
blanding af denne og den forrige
blanding af denne og den forrige
overløb-protein-skimmer.GIF (8.79 KiB) Vist 3554 gange
Senest rettet af Den Opfindsomme Fisker ons 18. apr 2007 10:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Tror du bliver nødt til at vedhæfte noget tekst til al det her. For jeg fatter minus af din tegning.
Mvh Brian

Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

ideen bunder i at det tager lang tid for nogle proteiner at ligge sig mellem luft og vand, så jeg syntes det var tosset at man ikke udnyttede det at de allerede havde samlet sig på overfladen, istedet for at suge dem ned i vandet igen, og bruge en masse energi og plads til at få dem til at binde sig til boblerne.
luftpumpen står i en lufttæt beholder og ved at montere en slange i beholderen er det muligt at suge proteinboblerne op. på tegningen kommer man af med boblerne løbene ved hjælp af en vandlås i bunden, men da jeg ikke har nogen kloak i stuen, må jeg jo samle dem i en flaske.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hvis du går ind i den tråd, som dit indlæg ligger i, Ny i faget, er der en artikel om opstart øverst på siden, skrevet af Brian. Jeg vil anbefale at du starter med at læse den nogle gange, så du er bekendt med de vigtigste fagudtryk.
Herfter kan du også læse nogle af de mange indlæg i denne tråd. De handler alle om de overvejelser og problemer, som folk løber ind i. Tro mig vi har alle lavet mange fejl da vi startede op, så hvis du ka undgå nogle af disse, er det en kæmpe fordel.
Prøv at kontakte en to-tre saltvandsfolk i nærheden af dig og spørg om du må komme ud og se deres akvarium og få en snak. Det er meget lettere at forstå tingene, når man er ude ved akvariet. De kan også give dig gode råd, og måske senere blive gode akvarievenner.
Held og lykke :TH
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Prøv det :D

Men prøv først at søge lidt blandt tidligere indlæg, hvor du vil finde ud af at det alt sammen ER prøvet, og at alle efterhånden er endt samme sted!

Tag hellere den tid det tager at få et fornuftigt setup der holder i længden. Glæden bliver kun større når det engang lykkedes :D

Ellers velkommen til!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg må indrømme at den "skummer" ser mig lidt for fantasifuld ud, og jeg tvivler meget på at den har nogen form for effekt i forhold til de skummere vi allerede bruger.
Hvordan vil du iøvrigt få en luftpumpe til at fungere i et lufttæt rum?
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Tak til Brian for at svare på et af mine spørgsmål, skal arbejde i københavn de næste to uger så der burde jeg nok kunne tage et smut forbi.
Jeg vil undgå levende sten til at starte med, ved at bruge bioklodser, de har en meget større overflade end levende sten, og vil derfor nemmere og hurtigere stabilisere den naturlige balance i akvariet, desuden vil levende sten være penge ud af vinduet, hvis der går noget galt i opstarten.

Har læst Brians artikel, fandt den og derved siden her, på google, har også læst godt halvdelen af alle indlæg under ny i faget.

syntes det er lidt mærkeligt at fire personer har skrevet, men kun et af mine spørgsmål er blevet besvaret, jeg kan vel godt kontakte nogen irl, for at få svar på mine spørgsmål, men er det ikke ideen i dette forum?

Hvis i kender en tråd eller et indlæg, hvor nogen har fejlet vil jeg da meget gerne læse det, men jeg aner ikke hvad jeg skal søge under da jeg ikke selv har læst det... har læst mine spørgmål igen og det burde da være nogle som i alle sammen kan svare på, jeg skal vel ikke læse hele forummet igennem for selv at finde svar, hvis i ikke vil svarre på (for jer) nemme spørgsmål, hvorfor så deltage i tråden "Ny i faget".

Carsten:
Beholderen har en slange ind og en slange ud, Hvad får dig til at tvivle dens effekt? den er ikke lavet endnu, så det kan da saktens være der ligger en fejl.
Mvh. Danny
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Hvorfor skulle det være penge ud af vinduet til LS hvis der går noget galt?
Dine sten dør ikke.
Skummer og LS havde jeg personligt ikke sparet på.
Men synes da du skulle prøve at lave din skummer.
Husk masser af billeder. Lav en tråd på DIY om hvordan du har gjort og hvordan den virker. Så må vi jo se hvad tiden bringer

Mht trærøder. Så har jeg aldrig set et salt akvarie med trærøder i.
Ved ikke om de er skadelige på nogen måde men har aldrig set trærøder i en salt biotop. Hverken kunstigt skabt eller i naturen. Trærøder er mere amazonas.
Mvh Brian

Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Grunden til folk ikke besvarer dine konkrete spørgsmål er nok, at de ligger så langt væk fra saltvandsakvariet, at det lyder som om, du først bør få noget mere basis viden.

Mosetrærødder har jo intet med et koralrev at gøre! Jeg tror ikke de ligefrem indeholder noget giftigt, men det vil virke dybt underligt, og du risikerer også, at det sænker pH-værdien, hvilket bestemt ikke er for smart. Hvis du endelig vil have en form for rødder, så få fat i nogle mangroverødder.

Selvom du blot vil have fisk, skal de stadig have de rigtige vandværdier, hvilket de ikke får med almindeligt køkkensalt.

En pumpe på 2000 l/t. kan være en AquaBee 2000, men husk, at du har brug for langt mere cirkulation i baljen - gerne 10.000 l/t. eller derover.

Den bedste måde at få en bakteriekultur op at stå, er ved at få lidt indkørte levende sten fra en medakvarist.

Angående din skummer, så kan jeg godt følge din tankegang, men du får jo ikke den nødvendige kontakttid mellem luft og proteiner, som er nødvendig, før proteinerne rent faktisk binder sig til luften.

Og hvad skulle der være i vejen med levende sten? Medmindre du ligefrem smider dem i ferskvand, dør de jo ikke, og de er altså enormt vigtige for dit system. Hvis du bare skal have en chance for at efterlige deres effekt med et biofilter, skal du jo både af en anaerobisk og et aerobisk filter. Og hvad vil du indrette med istedet? Dine lavasten, kan du godt glemme. De er fyldt med tungmetaller, der vil blive frigivet i saltvandet.

Det er fint, du gerne vil gøre det hele lidt anderledes, men der er altså også en grund til, at vi andre smider de første 30.000 kr. for at komme igang - vi er ikke bare uopfindsomme ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Den Opfindsomme Fisker skrev: 1 :?: kan rødderne bruges i salt de har ligget i vand de sidste 5 år?
Jeg kan ikke se, hvorfor ikke. Efter 5 år burde det meste af garvesyren vel være udvasket. For en sikkerhedsskyld kan du jo lægge rødderne i en spand med vand (mål ph. inden), og så efterfølgende måle vandets ph efter nogle uger. Har denne ikke ændret sig, så burde der vel ikke være et problem. Dog skal det træ du anvender, nok helst være rimelig "hårdt", da det ellers efterhånden vil gå i forrådnelse i vandet.
Den Opfindsomme Fisker skrev: 2 :?: Hvad koster nyt glas 2 stk. 128*58, har læst der er flere typer?

Ring til din glarmester. Du kan få glas der kaldes "optisk hvid", eller "Weiss glass", men dette benyttes dog oftest når man anvender tykt glas, som fx. 10-12 mm.
Den Opfindsomme Fisker skrev: 3 :?: Kan alm. havsalt uden jod bruges, når man alligevel ikke har levende sten og koraller og hvor meget?lave biofilter i 30L tønde med bioklodser.
Ingen anelse. Mht. mængden af salt: Fyld et kar med vand, tilsæt saltet indtil du opnår den rette salinitet (køb et refraktometer eller en flydemåler, begge måler hvor høj saltkoncentrationen er i vandet. Du skal gerne op på omkring 1.024). Prøv så at smide et par danske fjordrejer deri (skal akklimatiseres, da dansk havvand har en salinitet der er lavere end 1.024). Rejerne kan fanges i enhver havn - også på dette tidspunkt af året. Hvis de kan overleve et par uger på alm. madlavningssalt - så kan fisk måske også. Tal evt. med nogle der har haft brakvandsakvarier og hør hvilke salt de har brugt.

Hvad mener du med bioklodser? -> Biobolde.. eller hva´?. Anyways, prøv at kontakte SNOGEN her på forum - han har brugt lecablokke som filtermateriale i et af sine saltvandsakvarier.
Den Opfindsomme Fisker skrev: 4 :?: køb af 2000L/T pumpe til tønde, hvilken? watt, pris, db :roll: Gerne slangediameter ø40mm, så kan jeg bruge min hjemmelavede damstøvsuger, ikke must har en anden.
Da jeg ikke ryger pot, kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig, hvad en damstøvsuger er, eller hvad du tænker at bruge den til. :P
mht. pumpen, så kan en Aquabee Up 2000/1 formentelig bruges. Mht. Pris og Watt : GOOGLE :TH
Den Opfindsomme Fisker skrev: 5 :?: hvilke bakteriekulturer er bedst til modning af filter i saltvand?
det første stykke tid vil jeg booste bakterierne med lidt foder, måske nogle dråber salmiak spiritus.
efter 2 uger må vi se om planen til min hjemmelavet proteinskimmer virker.
hvis målingerne siger god for det vil jeg efter yderligere to uger prøve med den første fisk.
Hvis du endelig vil "booste" noget, så tror jeg jeg ville gemme salmiakken væk, og i stedet købe 1 kg levende sten (eller hvor meget du nu synes du har råd til). Alternativt hente noget vand fra en medakvarist, næste gang denne skal lave vandskift.

Frem for at smide fisk i efter 2 + 2 uger, så ville jeg måske igen prøve med danske fjordrejer.
Den Opfindsomme Fisker skrev: 6 :?: hvilke fisk vil være stærke nok til et nyt akvarie, og stadig nem at få fat på? helst farverige
En opdrættet klovnfisk
Den Opfindsomme Fisker skrev: 7 :?: Bor midt på sjælland, kender planteimporten, men hvor kan man ellers købe saltvandsfisk?
Klovnfisken (google)
Akvarieudstyr (google)

Held og lykke, men husk nu: " kun en tåbe frygter ikke havet"

---------------------------------------
redigering:
Pokkers osse!. Tog så lang tid at anvende citater for hvert spørgsmål, at andre nåede at svare før mig :lol:
Senest rettet af jesper/aarhus ons 18. apr 2007 15:08, rettet i alt 2 gange.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jesper, Snogen havde jo lecastenene sammen med en masse levende sten, og hvor heldigt hele projektet rent faktisk forløb, er der vist ikke rigtig noget svar på.

En damstøvsuger er nok sådan en, man bruger, til at suge slam op fra en havedam med, når den skal renses ovenpå vinteren.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

mads-fisk skrev:Jesper, Snogen havde jo lecastenene sammen med en masse levende sten, og hvor heldigt hele projektet rent faktisk forløb, er der vist ikke rigtig noget svar på.

En damstøvsuger er nok sådan en, man bruger, til at suge slam op fra en havedam med, når den skal renses ovenpå vinteren.
Tja, da jeg var deroppe for 2 uger siden, kørte han i al fald stadig med leca i akvariet - der i øvrigt havde ikke så få fisk i (incl. et par store kejsere). Men han må jo nok hellere selv på banen for at besvare, hvor godt projektet forløber.
100 *100 * 50 cm cube
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

bakterievæksterne dybt inde i stenene dør nok ikke så nemt, men det gør div. frø og sporer på overfladen sikkert, hvis værdierne skyder i vejret, eller jeg er nød til at behandle med medicin. Noget medicin vil desuden sætte sig i stenens porøse overflade og forsinke nye bakterier i at få fodfæste/trænge ud til overfladen, i modsætning til bioklodserne hvis porer ikke stikker så dybdt.

Du har fuldstændig ret ang. rødderne, det var kun som fyld og gemmesteder, indtil de levende sten kom i. De burde ikke afgive noget efter så lang tid, men salt er jo rimelig reaktivt. i dont know?

Mvh.
Danny
Mvh. Danny
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Så du vil altså have LS i senere? Du vil jo rykke balancen i vandet når du tilsætter LS. Hvorfor ikke gøre det med det samme inden du får fisk osv i?
Mvh Brian

Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

den sidste besk, var kun til brian, alle de andre kom mens jeg skrev.

Mads:
tror bare jeg køber 20 kg akv salt(35g pr. Liter vand), men bare på
http://www.tropefisk.dk/shop/salt-225c1.html
er der fire slags. :roll: hvad skal man vælge :?:

Tror jeg må kigge lidt rundt på pumper, men 10.000 l/t vil det pasere ca. 33 gange i timen, jeg regner ikke med at have tun :D

:?: kan man slet ikke købe bakteriekulturer?

kantakttiden ligger jo netop i overfladen istedet for i proteinskimmeren.

luftpumpe og biofilter, men bøjer mig skal nok købe nogle levendesten, for uden rødder og lava, vil der kun være to kalksten og lidt plastikkunst. :lol:

Jesper:
"optisk hvid", eller "Weiss glass" Takker hvad er ca. prisen? :?:

tja biobolde, kært barn... legablokke har bare det problem at de kan suge medicin og har samme overflade om LS(uhh. så i lige hvordan jeg brugte forkortelse, total pro.) :lol:

på billedet er min slamsuger, mads har ret.

salmiakken er kun for at give bakterierne noget at leve af, er der nogen herinde der bor i nærheden af mig?

Nemo tja den skulle der jo alligevel i, helt perfekt!

takker blev helt glad igen :D :D :D
Mvh. Danny
Vedhæftede filer
SIMG0023.JPG
SIMG0023.JPG (87.49 KiB) Vist 3382 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den Opfindsomme Fisker skrev:den sidste besk, var kun til brian, alle de andre kom mens jeg skrev.

Mads:
tror bare jeg køber 20 kg akv salt(35g pr. Liter vand), men bare på
http://www.tropefisk.dk/shop/salt-225c1.html
er der fire slags. :roll: hvad skal man vælge :?:

Tror jeg må kigge lidt rundt på pumper, men 10.000 l/t vil det pasere ca. 33 gange i timen, jeg regner ikke med at have tun :D

:?: kan man slet ikke købe bakteriekulturer?

kantakttiden ligger jo netop i overfladen istedet for i proteinskimmeren.

luftpumpe og biofilter, men bøjer mig skal nok købe nogle levendesten, for uden rødder og lava, vil der kun være to kalksten og lidt plastikkunst. :lol:

Jesper:
"optisk hvid", eller "Weiss glass" Takker hvad er ca. prisen? :?:

tja biobolde, kært barn... legablokke har bare det problem at de kan suge medicin og har samme overflade om LS(uhh. så i lige hvordan jeg brugte forkortelse, total pro.) :lol:

på billedet er min slamsuger, mads har ret.

salmiakken er kun for at give bakterierne noget at leve af, er der nogen herinde der bor i nærheden af mig?

Nemo tja den skulle der jo alligevel i, helt perfekt!

takker blev helt glad igen :D :D :D
Mvh. Danny
Salt: Der køber du blot det biligste. Det er kun larver af søpindsvin der
kan mærke forskel.

Cirkulation: 33 gange er ikke meget. Jeg har. ca 45 gange og efter ombygning kommer jeg op på ca 54 gange.

Bakteriekultur: De bakterier du skal bruge kommer med de levende sten.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Den Opfindsomme Fisker skrev: kantakttiden ligger jo netop i overfladen istedet for i proteinskimmeren.
Mvh. Danny
Men du skal jo have hævet proteinerne væk fra overfladen og over i en beholder, og før dette sker, skal proteinerne hæftes de mange små bobler du blæser ind. Og det sker altså først efter en vis kontakttid med disse bobler.
Den Opfindsomme Fisker skrev:salmiakken er kun for at give bakterierne noget at leve af, er der nogen herinde der bor i nærheden af mig?
Saltvandsakvariets opstartsfase handler jo netop om at få fjernet alle de næringsstoffer, der kommer, når de levende sten bliver tilført. Det vil derfor blot forlænge din indkøringsfase, hvis du begynder at tilføre alt muligt til bakterierne.

Når du er i KBH. kan du komme ind i Klovnfisken, hvor jeg arbejder, og få en snak. Du skal også være velkommen til at kigge forbi her hjemme, når min nye balje er kommet op at køre (er lige midt i et akvarieskift).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg bor i Greve hvis du vil en tur forbi og have en snak om saltvand og opstart.

Steen.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Ryger du pot Mads fisk ? :lol:

jesper/aarhus har vist svaret på alle dine spårgsmål Danny, men jeg forstår godt at du ikke vil bruge så mange penge på projektet, syntes også selv at de priser man høre fra folk inden man starter op er lige i overkanten, med mindre at man vil have en kæmpe balje og alt fra nyt.

Men som alle andre her siger køb nogle sten og gerne en skummer, hvis økonomien ikke er til det lige nu så vendt lidt.

Du kan jo nemt finde en skummer brugt eller eksempelvis en skimmerbeast til 400l til 689.- fra korallen sprit ny. kender dog ikke denne skummer men har læst her i forummet at folk der har den generalt er til freds.

Startede selv op for 800 kr var meget heldig at finde noget brugt lokalt.
lige et link til forhandlere i dk. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1669

Held og lykke med projektet.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

bakterievæksterne dybt inde i stenene dør nok ikke så nemt, men det gør div. frø og sporer på overfladen sikkert, hvis værdierne skyder i vejret, eller jeg er nød til at behandle med medicin. Noget medicin vil desuden sætte sig i stenens porøse overflade og forsinke nye bakterier i at få fodfæste/trænge ud til overfladen, i modsætning til bioklodserne hvis porer ikke stikker så dybdt.
har du noget grundlag for det, lyder som om at du har kendskab til bakterie kulturene og deres liv?

ellers kan du bare som flere andre nævner starte langsomt op og købe brugt, men bestemt ikke spare på levende sten og skummer
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: Fra 350L fersk til salt.

Indlæg af HansR »

Hej Danny
Jeg skal også lige komme med et par svar på dine sørgsmål.

[1 :?: kan rødderne bruges i salt de har ligget i vand de sidste 5 år?

For mange år siden brugte jeg trærødder i et mangroveakvarium (dengang kunne man ikke få mangroverødder) og det gik fint. Dyrene var rigtigt nok også mangrovedyr, hvor de fleste er tilpasset ekstremer i salinitet, svovl, ilttension, temperatur, ammoniak/ammonium etc. Det er således langt fra sikkert, at det ville være gået godt med koralrevsdyr, som er tilpasset helt andre vandværdier.
Jeg forstår, som en del andre heller ikke din idé med at bruge rødder i akvariet med mindre du vil illudere en mole i et koralrevsområde eller lign. og det kunne jo være en fin idé.

3 :?: Kan alm. havsalt uden jod bruges, når man alligevel ikke har levende sten og koraller og hvor meget?

At bruge almindeligt inddampet havsalt kan sikkert godt lade sig gøre med nogle hårdføre arter - men næppe med nogen stor succes, der er en grund til, at der bruges en del energi på at udvikle nye saltblandinger og at man på mange offentlige akvarier og forskningsinstitutioner, som egentligt har adgang til friskt saltvand alligevel bruger kunstigt når det drejer sig om at holde koraller etc.

Lav endelig den proteinskimmer - det vil være interessant at se om det er noget der virker. Jeg kan ikke på stående fod gennemskue om du har fat i den tykke ende, men lad os høre nogle erfaringer - altid godt med nogle eksperimenter især, hvis de er baseret på noget konkret viden.

Det er ikke en god idé at springe de levende sten over. Jeg holdt saltvandsakvarier for snart 40 år siden og dengang anede vi intet om effekten af levende sten. Vi vidste godt, at cirkulation og lys var af meget stor betydniing - men det var begrænset, hvilken teknik, der var tilgængelig. Men levende sten vidste vi ikke noget om. Da jeg så, efter mange år er kommet tilbage til saltvandsakvarierne, er der sket en rivende udvikling, hvor ikke mindst de levende sten er af stor betydning for hele forståelsen af filtrering og mulighederne for at holde f.eks. koraller. For 40 år siden kunne man godt af og til købe koraller, men det var umuligt at holde dem i live da bl.a. vores vandværdier delvist ude af kontrol med store svingninger til følge. Derfor vil mit råd være at spare dig selv for mange ærgrelser og investere i det det koster med levende sten.

Med hensyn til prisen du har fået opgivet er jeg sikker på at du kan gøre det billigere ved at købe brugt, købe i Tyskland og England og lave en del selv.

mvh.

Hans
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Carsten:

45 gange :shock: i gør det helt omvendt, jeres biologiske filtrering er stenene i akvariet. disse sten har den laveste mulige overflade i forhold til hvor meget vand de fortrænger, derfor er i nød til en kæmpe cirkulation. Kan da godt se det smukke i disse sten, med alle disse vækster, men de er ikke ligefrem effektive.
ved ikke hvor meget strøm korallerne har brug for, men tror ikke de behøver 45.

har stenene brug for specielt lys? nogen der kan linke til en god forklaring fatter minus af h5 h7 hqi? :?: :roll:

Mads:
forstår hvad du mener, men i stedet for at proteinerne samler sig inde i boblerne, bruges boblerne kun til at løfte dem op til udsugningen.
luftpumpen skal ikke køre hele tiden, men starte nogle gange i døgnet når der har samlet sig nok proteiner på overfladen.

nå okey, viste ikke at de grissede så meget, så er der jo rigeligt for biofilteret at leve af, lover at måle vandet før jeg tilsætter noget

det vil jeg da gøre, ses
kan jeg komme af med mine resterene ferskvands fisk hos jer, til gengæld for tilgodebevis eller noget?
4-5 store maller(rygsvømmere) 15cm
2 fuldvoksne plecostomus 10cm
6 cichlider 10cm
1 stribet stimefisk 7cm
2 smerlinger 5 og 10 cm

Steen:
det lydder godt, du må meget gerne sende mig en pm. med adr. og tlf. så kan vi jo finde ud af noget.

RNH:
Det er nu ikke så meget mangel på penge, som det er modvilje mod at give for meget, eller købe noget forkert.
Har lige fået overpris for totalsmadret bil, penge tilbage i skat, feriepenge og afspasseringstimer udbetalt fra gammelt arb, lønstining på 40% ved at skifte arb. og arbejdet hele marts med 4 fridage og 12 timers vagter, sååå der er da en smule + på kontoen. :D

Mathias:
kun hvad jeg har lært i bøger og på nettet, er ikke forsker :wink: har brugt meget tid på http://www.koidanmark.dk et havedamforum, har lært meget fra dem der er derinde, desværre kan jeg ikke linke til siden da man skal være logget ind :( en ting er sikkert de vil grine deres røv i laser eller skælde mig ud, hvis jeg skriver jeg vil bruge store sten som biofilter.

Hans:
har droppet ideen med rødderne, det er for risikabelt, når det alligevel kun var til fyld og gemmesteder

tror slet ikke det kan betale sig at bruge almindelig salt, hvad skal man kigge efter når man køber salt? :?:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

fiskeren skrev: 45 gange Shocked i gør det helt omvendt, jeres biologiske filtrering er stenene i akvariet. disse sten har den laveste mulige overflade i forhold til hvor meget vand de fortrænger, derfor er i nød til en kæmpe cirkulation. Kan da godt se det smukke i disse sten, med alle disse vækster, men de er ikke ligefrem effektive.
Nu presser man jo ikke ligefrem vandet gennem stenene, så cirkulationen har ikke det store med stenene at gøre. Det er et spørgsmål om, at alt vandet skal holdes i gang hele tiden.
Har du nogensinde haft sådan en sten i hånden ? Jeg tror ikke du finder noget syntetisk med større overflade en dem. De fortrænger faktisk overraskende lidt vand i forhold til størrelsen. Det er det mest effektive filter overhovedet til et saltvandsakvarium (og det kan IKKE diskuteres).

Ang. cirkulationen, så har jeg en del erfaringer med det - startede ud med 20x. Gik så til 35x og er endt på 54x nu og der er sket forbedringer med mine koraler hver gang.

Jeg kan ikke se, på hvilket grundlag du udtaler dig om disse ting. Alle herinde gør sig erfaringer, der peger i den modsatte retning af det du påstår.

/Kim
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Den Opfindsomme Fisker skrev:Carsten:

45 gange :shock: i gør det helt omvendt, jeres biologiske filtrering er stenene i akvariet. disse sten har den laveste mulige overflade i forhold til hvor meget vand de fortrænger, derfor er i nød til en kæmpe cirkulation. Kan da godt se det smukke i disse sten, med alle disse vækster, men de er ikke ligefrem effektive.
Jeg tror, der er noget, du har misforstået helt og aldeles. Som Nolan skriver, har de levende sten en kæmpe overflade. Det er jo ikke bare massive sten, de er derimod meget porrøse. Hvis du flækker en levende sten, vil du finde en helt masse macroliv inde midt i stenen. Cirkulationen har intet at gøre med den biologiske nedbrydning i stenene. Den er derimod til for at give de mest naturtro forhold til vores dyr, og for at forhindre såkaldte døde områder, hvor vandet står stille. Hvis disse områder forekommer, vil vandet dels begynde at rådne, og der vil samles en masse skidt ved dem.
Den Opfindsomme Fisker skrev:har stenene brug for specielt lys? nogen der kan linke til en god forklaring fatter minus af h5 h7 hqi? :?: :roll:
Nej stenene har sådan set ikke brug for noget specielt lys, men livet på dem kan derimod have det. Korallerne har jo oftest brug for rigtig meget lys, og til dette bruges de kraftige HQI lamper. Hvad du mener med h5 og h7 er jeg ikke rigtig klar over, men T5 og T8 er forskellige typer lysstofrør. T5 giver et langt stærkere lys end T8, og er derfor mere anvendelige i forbindelse med koralrevsakvarier.
Den Opfindsomme Fisker skrev:Mads:
forstår hvad du mener, men i stedet for at proteinerne samler sig inde i boblerne, bruges boblerne kun til at løfte dem op til udsugningen.
luftpumpen skal ikke køre hele tiden, men starte nogle gange i døgnet når der har samlet sig nok proteiner på overfladen.
Men du kan jo ikke løfte dem medmindre de hæftes ved boblerne og derved danner den tykke proteinskum!

Den Opfindsomme Fisker skrev: det vil jeg da gøre, ses
kan jeg komme af med mine resterene ferskvands fisk hos jer, til gengæld for tilgodebevis eller noget?
4-5 store maller(rygsvømmere) 15cm
2 fuldvoksne plecostomus 10cm
6 cichlider 10cm
1 stribet stimefisk 7cm
2 smerlinger 5 og 10 cm
Vi skal nok kunne finde ud af noget med dine ferskvandsfisk, men prøv i første omgang at sælge dem til andre private, det vil du få langt mere ud af.
Du kan lige skrive en besked, når du regner med at tage ind i butikken, så vil jeg da se, om ikke jeg kan passe min arbejdstid med det.
Nolan skrev:Det er det mest effektive filter overhovedet til et saltvandsakvarium (og det kan IKKE diskuteres).

/Kim
Det vælger jeg så at gøre alligevel ;)
Synes nemlig ikke, at de kan kaldes for det mest effektive filter til et saltvandsakvarium, nærmere det mest optimale. Et rislefilter kan uden tvivl nedbryde langt flere affaldsstoffer med en mindre overflade end levende sten. Problemet er bare, at et rislefilter er sværere at styre, og nedbrydningen også kan blive for effektiv, så proteinerne bliver nedbrudt, før skummeren når at fjerne dem.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

mads-fisk skrev: Det vælger jeg så at gøre alligevel Wink
Synes nemlig ikke, at de kan kaldes for det mest effektive filter til et saltvandsakvarium, nærmere det mest optimale. Et rislefilter kan uden tvivl nedbryde langt flere affaldsstoffer med en mindre overflade end levende sten. Problemet er bare, at et rislefilter er sværere at styre, og nedbrydningen også kan blive for effektiv, så proteinerne bliver nedbrudt, før skummeren når at fjerne dem.
Ordkløver..... :lol:

/Kim
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

54 :shock: findes der nogle der har mere? rolig jeg prøver at forstå, ingen grund til at blive ophidset. :lol:
jeg er ikke i tvivl om at cirkulationen forbedre værdierne, og bringer massere af næring til koraler, hvordan har fiskene det? det kan da heller ikke ligefrem være vildt beroligene at kigge på?
som du selv skriver presses vandet ikke ind i stenene, derfor har stenene en lille overflade.

mads:
tror faktisk i har ret, ang. skummeren, så er det nok meget godt det bliver en hybrid, af de to

h5 h8 :oops: der kan du bare se, aner intet om lys. kun til biler :lol:

hvad mener du med at det kan blive for effektivt
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"