Den 26. januar 2006 hentede jeg mit nuværende akvarium. Cirka ét år før eksperimenterede jeg med 3 forskellige små hjørneakvarier som jeg valgte at lukke efter et par måneder da alt gik galt.
Alt blev pillet ned og lagt i flamingotønder og kasser. Efter cirka 4 timer kørte vi sydpå med et allerede nedkølet akvarium.
Da vi ankom til Nakskov og bilen var blevet tømt havde indholdet en temperatur på 18-19 C.
Dagen efter blev der skåret hul og efter et kæmpe slid og slæb fik vi det på plads. I mellemtiden stod alt i stuen i baljer (se billeder). Da indholdet skulle retur i akvariet måtte jeg erfare, at stort set alt var dødt! Ud af cirka 10-12 fisk og et tilsvarende antal koraler havde jeg kun 1 blå søstjerne, 2 koraler samt lidt blandede skiver og polypper tilbage.
Hvad man kan lære af denne historie er, at hvis du vælger at sælge dit komplette akvarium så sørg for at varm både vand og rum ekstra op samt klargør det hele til turen.
Husk også at alliere dig med en god ven for uden, ville ovenstående historie være endt i en meget stor (selvvalgt) vandskade. Og hvis du har en kæreste så husk at sætte pris på hendes tålmodighed når du kommer hjem med sådan et mareridt.
Akvarie: 550 L.
Sump: ca. 180 L.
Lys: 2X150 W. Aqua Medic HQI (10.000 k)
1X24 W UV
2X 54 W T5 (hvid & blå)
Cirkulation: 2 stk. Tunze Turbelle streampumper (4500 l/t)
Div: Tunze Osmolator
Sander Ozonisator 25 mg
Aqua Medic saltmåler (computer)
Aqua Medic PH-computer
Aqua Medic Temperatur computer
Aqua Medic redox computer
Deltec skummer
Schuran kalkreaktor