Regler og Retningslinjer TRYK HER

FOWLR heavy bioload - erfaringer setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions: 5
21
Postnummer: 8370 Hadsten

FOWLR heavy bioload - erfaringer setup

Indlæg af Claus »

Hej derude.
Jeg søger efter erfaringer omkring at køre et stort men relativt simpelt setup med ingen eller ganske få nemme koraller (blødkoraller og LPS), men til gengæld heavy bioload fra store foderkrævende fisk. Alternativt, hvis man snublet over noget af denne type ude i verden så smid gerne link.

Jeg ville helst holde det så simpelt som muligt og undgå alt for meget tilsætning og hyppige store vandskift.

Jeg tænker udfordringen bliver nutrient export så det stadig kan holdes pænt og ikke drukner i algevækst, men hvor langt kommer man med et stort rullefilter (eller to) og tilsvarende stor skummer? Og selvfølgelig i kombination med heftigt flow i tank og mellem tank og sump. Bliver umiddelbart uden bundlag i akvariet.

Er der noget grej der mangler der bare er alfa og omega?

meld meget gerne ind :-)
1 Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 106
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: FOWLR heavy bioload - erfaringer setup

Indlæg af pederrevnørd »

Tænker du er fint dækket ind

Tænker du skal køre VSV, samt Rowa eller tilsvarende og samtidig købe bakterier af god kvalitet, ellers ender du med alt for mange alger

Personligt foretrækker jeg bundlag, pga look og flere muligheder for bakterier- men mange er til BB

🤞
1 Billede
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions: 81
7
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af madsjeppe01 »

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97175

Se evt mit gamle akvarie på næsten 1000 liter samlet. Det blev kørt med en ati skummer og et refugium. Skiftede stort set aldrig vand på det, og havde næsten ingen alger.
der blev tilføjet et par ml vodka om dagen.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 384
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Fedt hvis du kommer i gang igen Claus
Min donovan nitrate destroyer fungerer perfekt.
Du kan kigge i min tråd!
3 Billede
SPS : Stability provides succes
nielsk
Reactions: 384
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har lige målt nitrat på 2. Jeg fodrer mit diy donovan filter med 14 ml diy nopox.

Fiskene får minimum 1 sp ske med top af pellets hver dag + masser af flagefoder
Vedhæftede filer
20260111_132453.jpg
20260111_132439.jpg
20260111_132416.jpg
3 Billede
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 109
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

nielsk skrev: søn 11. jan 2026 13:28 Jeg har lige målt nitrat på 2. Jeg fodrer mit diy donovan filter med 14 ml diy nopox.

Fiskene får minimum 1 sp ske med top af pellets hver dag + masser af flagefoder
og Brumme er da totalt konge i det akvarie.. eller er det dronning? :K
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 89
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Skal du ikke have en zebra muræne igen❤️😄🙏
Claus
Foxface
Foxface
21

Indlæg af Claus »

Tak for svarene til alle der har budt ind. Jeg kommer nok ikke udenom at sikre reduktion af nitrat og phosphat. Det må jeg lige kigge lidt mere ind i.
1 Billede
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 9
21
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa Claus,

Godt nytår - ved ikke om du har set den her YouTube kanal - Jimmy newbie Reefer. Han har startet et FOWLR aquarium.

Ken
Claus
Foxface
Foxface
21

Indlæg af Claus »

kenneth olsen skrev: søn 11. jan 2026 23:04 Hejsa Claus,

Godt nytår - ved ikke om du har set den her YouTube kanal - Jimmy newbie Reefer. Han har startet et FOWLR aquarium.

Ken
Tak Kenneth.
Den må jeg lige tjekke ud.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions: 6
15
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af sydsjælland »

Hej Claus
Med fare og riskko for at blive høvlet ned af saltvands eksperter der har haft saltvand i både 50 og 100 år og ved alt men som ikke har fulgt udviklingen. Får du sku lige et indspark her :-) ano2026
Jeg mener du har glemt nogle af de helt afgørende og vigtigste ting.
1 bioklodser til no3 og po4
2 chaeto alger til no3
3 drop sandbomben øh sandbunden
4 et godt stort rullefilter

Ovenstående tror jeg er opskriten til aldrig at have no3 / po4 problemer -
( bioklodserne er hjertet i Hele systemet i dag ) -
Har du mange store fisk du vil monster fodre - flere bioklodser i sumpen)
de måler jo kun 10*10*1,5cm og et stort rum til chaeto.

Skummeren i dag - er vel nærmest kun til iltning og til at få ph værdien op.
Og det har jeg testet og afprøvet. - Iltning ved jeg ikke så meget om og har jeg ikke erfaring med at måle / kontrollere. Og pt er min skummer slukket om natten det er desværre meget tydeligt at se på ph værdien hvordan den falder yderligere når skummeren slukker. Men i en periode har jeg kørt helt uden skummer og værdierne sad stadig lige i skabet med hensyn til po4 og no3 ( rullefilter bioklodser og chaeto ) tog hele lortet.
Og finder jeg en løsning på hvordan ph kan holdes oppe, og om overflade bevægelse giver iltning nok, så ryger skummeren sku ud ( og min er vel og mærket godt overdimensioneret, så det er ikke fordi den ikke er kraftig nok.)
De andre ting er bare meget mere effektive og bruger hverken strøm eller larmer :-)
Sandbunds bomben er til dem der godt kan leve med en usynlig ophobning og er klar til at håndtere en ordentlig po4 skid, eller at det hele kradser af hver 5-8 år :-) (og jeg elsker en hvid sandbund ) har prøvet det mange gange med
med fint lag og større lag sågar dsb efter alle kunstens regler, i display, fordi jeg havde højden til det.
Men risiko og omkostningen og besvær med støvsugnig stenvask og bund ophobning er bare for stor til at det er det værd. Det er min helt personlige mening.
Du kan både få dyre og billige kopi bioklodser - polyplab -maxpeckt ( temu "kina kopier" men sikkert lige så godt til en femtedel af prisen).
Et setup I dag uden biokloder - vil i min verden være utænkeligt. Eller være at tikke og be om de no3 -Po4 problemer alle sloges med for 10-15 år side. :-)
Held og lykke med det :-)
Claus
Foxface
Foxface
21

Indlæg af Claus »

sydsjælland skrev: tirs 13. jan 2026 15:47 Hej Claus
Med fare og riskko for at blive høvlet ned af saltvands eksperter der har haft saltvand i både 50 og 100 år og ved alt men som ikke har fulgt udviklingen. Får du sku lige et indspark her :-) ano2026
2 chaeto alger til no3

Og det har jeg testet og afprøvet. - Iltning ved jeg ikke så meget om og har jeg ikke erfaring med at måle / kontrollere. Og pt er min skummer slukket om natten det er desværre meget tydeligt at se på ph værdien hvordan den falder yderligere når skummeren slukker. Men i en periode har jeg kørt helt uden skummer og værdierne sad stadig lige i skabet med hensyn til po4 og no3 ( rullefilter bioklodser og chaeto ) tog hele lortet.
Og finder jeg en løsning på hvordan ph kan holdes oppe, og om overflade bevægelse giver iltning nok, så ryger skummeren sku ud ( og min er vel og mærket godt overdimensioneret, så det er ikke fordi den ikke er kraftig nok.)
De andre ting er bare meget mere effektive og bruger hverken strøm eller larmer :-)
Sandbunds bomben er til dem der godt kan leve med en usynlig ophobning og er klar til at håndtere en ordentlig po4 skid, eller at det hele kradser af hver 5-8 år :-) (og jeg elsker en hvid sandbund ) har prøvet det mange gange med
med fint lag og større lag sågar dsb efter alle kunstens regler, i display, fordi jeg havde højden til det.
Men risiko og omkostningen og besvær med støvsugnig stenvask og bund ophobning er bare for stor til at det er det værd. Det er min helt personlige mening.
Du kan både få dyre og billige kopi bioklodser - polyplab -maxpeckt ( temu "kina kopier" men sikkert lige så godt til en femtedel af prisen).
Et setup I dag uden biokloder - vil i min verden være utænkeligt. Eller være at tikke og be om de no3 -Po4 problemer alle sloges med for 10-15 år side. :-)
Tak for dit indspark. :-)

Hvis du ser i mit første post, så er vi allerede enige i punkt 3 og 4 - så et stort rullefilter eller 2 er med i planen, og jeg kommer ikke til at køre med bundlag. Det ville være lækkert helt at kunne undvære skummer ift vedligehold og alle de andre ulemper, men jeg kommer nu nok til at have en af dem kørende også

Det er interessant med de bioblocks du nævner. Jeg har vel egentlig set dem flere steder i forskellige udformninger, men nok været lidt i tvivl om, hvorvidt det bare var seneste skud på hobbyens "snake oil". så jeg har ikke fået læst om dem, men det må jeg hellere lige få kigget lidt på også.

Jeg har været lidt frem og tilbage ift chaeto - nok primært pga begrænsning af plads i sumpen. Men skal måske genbesøge den ide. Alternativt en algereaktor, hvis der bliver lavet nogle der er langtidsholdbare.
charlie saltvand
Redaktør
Redaktør
Reactions: 280
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Du kunne have chaeto i display hvis det er en FOWLR tank…. Det kunne også give lidt grønt at se på og de fisk der ønsker det, noget at tygge i….. Bare sørg for det ikke ryger i pumperne.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

sydsjælland skrev: tirs 13. jan 2026 15:47 Hej Claus
2 chaeto alger til no3

Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for dit gode indspark 👊

Hvis Forum kun består af ældre/erfarne akvarister som er ikke fuldt med udviklingen- så er jeg helt enig, men tænker ikke det er det fulde billede

Erfaring betyder ikke negativt i denne hobby- den er vital, ligesom at se på alt nyt, og bruge erfaringer til at forholde os kritiske til “snakeoil” som vi desværre har set og prøvet for ofte.

Jeg er mere SPS erfaren end FOWLR , så du kan have ret, jeg har desværre set for mange baljer vælte pga produkter ala hvad du beskriver.

Igen, ros for dit input- hverken enig eller uenig

De “ikke lyttende” skal ikke styre fremtiden i vores hobby
God weekend, og held og Lykke til trådstarter 🤞
Mvh
Peder
1 Billede
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions: 6
15
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af sydsjælland »

Hej Peter
Tak - Ja jeg tør godt udtale mig omkring det - efter ca 5-6 års erfaring med biokloder og chaeto - og jeg har aldrig set noget virke bedre, og mine sps'er trives super fint. Så det er jo heller ikke fordi det er det nye sorte.

Du må endelig ikke forveksle det med alle mulige afarter af små keramik dimser og kugler.
Det er biobricks og bio klodser jeg mener. Man kan købe eller bestille dem - hos alle forhandlere her hjemme.

Brightwell : https://brightwellaquatics.com/products ... _brick.php
Polyblab : https://www.polyplab.com/collections/al ... nesis-rock ( jeg kan anbefale at gå ind og læse om dem, her hos polyplab. )
Maxpect
Man kan også købe flere forskellige holdere, sågar kasser til at sætte 2-5-10stk i, flere steder sælges 3dprintede modeller og polyblab har lavet en fin kasse.

Men det nye sorte kunne jo være at droppe skummeren helt og aldeles - jeg ved der er flere der lykkes med det,
i sverige og i tyskland, men ved ik her hjemme.
Jeg er der bare ikke helt selv endnu - Det starter jeg en tråd om i nær fremtid :-)
Vedhæftede filer
s-l1600.png
s-l1600.jpg
PolupLabs00007_2048x.jpg
il_1588xN.6605851877_tes3.jpg
3 Billede
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

Jeg har altid været kæmpe fan af biologiske filtre som Cheato i sumpen, ATS (da det var en ting) og DSB ... Jeg vil se frem til at du lave en tråd om dine erfarringer med bio klodserne
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

Anders månsson skrev: man 19. jan 2026 10:11 Jeg har altid været kæmpe fan af biologiske filtre som Cheato i sumpen, ATS (da det var en ting) og DSB ... Jeg vil se frem til at du lave en tråd om dine erfarringer med bio klodserne
Chaeto er stadig en “ting” Anders👍 og hvis man har lys i refugiet om natten vil det stabilisere PH på de mørke timer

Mange “glemmer” stabilitet omkring PH ifht CO2 er vigtigt

Så helt enig 👍
Mvh
Peder
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

ja PH stabilitet er vigitgt og altid efterstræbt det ved at køre alge makroalgevækst om natten. Det er nok den mest brugte måde
1 Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"