Hej Claus
Med fare og riskko for at blive høvlet ned af saltvands eksperter der har haft saltvand i både 50 og 100 år og ved alt men som ikke har fulgt udviklingen. Får du sku lige et indspark her

ano2026
Jeg mener du har glemt nogle af de helt afgørende og vigtigste ting.
1 bioklodser til no3 og po4
2 chaeto
alger til no3
3 drop sandbomben øh sandbunden
4 et godt stort rullefilter
Ovenstående tror jeg er opskriten til aldrig at have no3 / po4 problemer -
( bioklodserne er hjertet i Hele systemet i dag ) -
Har du mange store
fisk du vil monster fodre - flere bioklodser i sumpen)
de måler jo kun 10*10*1,5cm og et stort rum til chaeto.
Skummeren i dag - er vel nærmest kun til iltning og til at få ph værdien op.
Og det har jeg testet og afprøvet. - Iltning ved jeg ikke så meget om og har jeg ikke erfaring med at måle / kontrollere. Og pt er min
skummer slukket om natten det er desværre meget tydeligt at se på ph værdien hvordan den falder yderligere når skummeren slukker. Men i en periode har jeg kørt helt uden
skummer og værdierne sad stadig lige i skabet med hensyn til po4 og no3 ( rullefilter bioklodser og chaeto ) tog hele lortet.
Og finder jeg en løsning på hvordan ph kan holdes oppe, og om overflade bevægelse giver iltning nok, så ryger skummeren sku ud ( og min er vel og mærket godt overdimensioneret, så det er ikke fordi den ikke er kraftig nok.)
De andre ting er bare meget mere effektive og bruger hverken strøm eller larmer

Sandbunds bomben er til dem der godt kan leve med en usynlig ophobning og er klar til at håndtere en ordentlig po4 skid, eller at det hele kradser af hver 5-8 år

(og jeg elsker en hvid sandbund ) har prøvet det mange gange med
med fint lag og større lag sågar dsb efter alle kunstens regler, i display, fordi jeg havde højden til det.
Men risiko og omkostningen og besvær med støvsugnig stenvask og bund ophobning er bare for stor til at det er det værd. Det er min helt personlige mening.
Du kan både få dyre og billige kopi bioklodser - polyplab -maxpeckt ( temu "kina kopier" men sikkert lige så godt til en femtedel af prisen).
Et setup I dag uden biokloder - vil i min verden være utænkeligt. Eller være at tikke og be om de no3 -Po4 problemer alle sloges med for 10-15 år side.

Held og lykke med det