Ganløse reef. Vedligeholdelse.
- crazy seahorse
- Rev haj

- Reactions: 399
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.
Vel, jeg har haft Anthias flere gange gennem årene. Bare squamipinnis, som jeg synes er så smukke med deres gulorange farve. Hanerne er gerne røde med et markere hoved. Jeg har aldrig haft særlig meget held med hanerne. De dør gerne i løbet af nogle måneder, hvorfor aner jeg ikke. Men det er ikke det store problem, da en af hanerne så bliver til en han. Det har jeg set flere gange, men de får gerne bare forlængede finner og bliver lidt bossy i det.
Nu har jeg anskaffet mig en ny flok. Først 4 hunner og en han, der traditionen tro døde inden for 14 dage. Han ville ikke rigtig spise og så dør de jo. Købte 4 hunner mere, så jeg har en lille flok. En af dem skal nok blive til en han er tanken. Men efter en god uge i karantænen, er en af hunnerne farvet ud som en han. Det har jeg ikke set ske så hurtigt og aldrig med tydelig han farvesætning.
Nu skal de så lige igennem karantæne perioden og så ind i revet.
Nu har jeg anskaffet mig en ny flok. Først 4 hunner og en han, der traditionen tro døde inden for 14 dage. Han ville ikke rigtig spise og så dør de jo. Købte 4 hunner mere, så jeg har en lille flok. En af dem skal nok blive til en han er tanken. Men efter en god uge i karantænen, er en af hunnerne farvet ud som en han. Det har jeg ikke set ske så hurtigt og aldrig med tydelig han farvesætning.
Nu skal de så lige igennem karantæne perioden og så ind i revet.
2
1
1
1
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Ja da. Det kan vi snildt finde ud af.
Du har bolden, jeg glemmer det bare. Men du er velkommen.
1
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Et lille trip ned af memory lane.
Jeg ledte efter nogle billeder til tråden "Den begrænsende faktor" (der kommer et indlæg med nogle betragtninger, om hvad jeg mente med emnet) Kunne dog ikke lige finde det jeg søgte efter. De var nok fra før min nuværende telefon, så fra før 2016. Men jeg faldt over nogle andre billeder, som jeg gerne vil dele. Først tænkte jeg "Hvad er det for et akvarie jeg har været ude og se på?" Men de er fra min display tank, for jeg kan genkende de store Tridacnaer. Billederne ser ud som om de er taget på højkant, men det burde de ikke være. Jeg tror der er problemer med det sd kort der sidder i telefonen.
Nu ser vi hvordan de ser ud på skærmen. Og så lige et par før og nu billeder. Nå, den har så rykket lidt rundt på billederne. Vil ikke forsøge at rette på det, for så går det bare galt.
Jeg ledte efter nogle billeder til tråden "Den begrænsende faktor" (der kommer et indlæg med nogle betragtninger, om hvad jeg mente med emnet) Kunne dog ikke lige finde det jeg søgte efter. De var nok fra før min nuværende telefon, så fra før 2016. Men jeg faldt over nogle andre billeder, som jeg gerne vil dele. Først tænkte jeg "Hvad er det for et akvarie jeg har været ude og se på?" Men de er fra min display tank, for jeg kan genkende de store Tridacnaer. Billederne ser ud som om de er taget på højkant, men det burde de ikke være. Jeg tror der er problemer med det sd kort der sidder i telefonen.
Nu ser vi hvordan de ser ud på skærmen. Og så lige et par før og nu billeder. Nå, den har så rykket lidt rundt på billederne. Vil ikke forsøge at rette på det, for så går det bare galt.
2
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Ihh altså, jeg bliver hys. Bliver totalt gjort til grin af en dum Anthias. Eller måske er den ikke så dum enda.
I weekenden (lørdag) skulle fiskene i karantæne akvariet fanges op og lukkes ud i display tanken.
Det var 1 Siganus coralinus og 5 Anthias (1 han og 4 hunner,)
Der er lidt udfordringer med det. De levende sten skal pilles op, de lægges i en balje. Det er ikke så slemt, drypper lidt, men gulvet tåler vand.
Den største udfordring er min mangrove. Den har rødder alle vegne, både ned i kurven med bundlag som den står i, men også ud i det frie vand. De rødder må ikke beskadiges. Sker det, skal planten rykkes i ferskvand. Rødderne har en funktion, der bedst kan sammenlignes med vores RO anlæg. Det er det der kan udskille saltet.
Nå, med noget besvær, lykkedes det at få fiskene fanget. Specielt de Anthias var hurtige og smuttede hele tiden rundt om den netkurv mangroven står i. Så vi legede tagfat længe.
De kom ind I dt og alt gik fint.
Jeg havde ladet de to dannebrogsrejer blive, hvis nu jeg faldt over nogle fisk jeg ikke kan leve uden.
Da jeg har reetableret karantænen og er i gang med at fodre, ser jeg en Anthias der futter rundt der nede. Pokkers, den havde gemt sig godt.
Søndag måtte jeg på den igen.
Nu fangede jeg rejerne op først, ombestemte mig, de ryger også i dt. Men Anthias var der ingen af. Gloede hele tanken igennem. Så tog jeg sten for sten og kiggede dem igennem. Den havde mokket sig ind i et hul i en større levende sten og den var krøbet helt ind i midten af stenen. Prøvede at ryste den ud, prøvede at skylle den ud, intet hjalp. Det virkede som om den sad uhjælpeligt fast.
Jeg lagde alle sten ned igen, sørgede for at den sten den sad i lå rigtigt, så indgangen til den kanal eller det rør den var kommet ind i, ikke var blokeret.
Da jeg fodrer her til aften, så svømmer den glad og fro rundt i akvariet. Føler mig udmanøvreret af en dum fisk.
Skal nok få taget et par billeder af dem i dt en af dagene og lægger dem ind her. Lyset er slukket nu.
I weekenden (lørdag) skulle fiskene i karantæne akvariet fanges op og lukkes ud i display tanken.
Det var 1 Siganus coralinus og 5 Anthias (1 han og 4 hunner,)
Der er lidt udfordringer med det. De levende sten skal pilles op, de lægges i en balje. Det er ikke så slemt, drypper lidt, men gulvet tåler vand.
Den største udfordring er min mangrove. Den har rødder alle vegne, både ned i kurven med bundlag som den står i, men også ud i det frie vand. De rødder må ikke beskadiges. Sker det, skal planten rykkes i ferskvand. Rødderne har en funktion, der bedst kan sammenlignes med vores RO anlæg. Det er det der kan udskille saltet.
Nå, med noget besvær, lykkedes det at få fiskene fanget. Specielt de Anthias var hurtige og smuttede hele tiden rundt om den netkurv mangroven står i. Så vi legede tagfat længe.
De kom ind I dt og alt gik fint.
Jeg havde ladet de to dannebrogsrejer blive, hvis nu jeg faldt over nogle fisk jeg ikke kan leve uden.
Da jeg har reetableret karantænen og er i gang med at fodre, ser jeg en Anthias der futter rundt der nede. Pokkers, den havde gemt sig godt.
Søndag måtte jeg på den igen.
Nu fangede jeg rejerne op først, ombestemte mig, de ryger også i dt. Men Anthias var der ingen af. Gloede hele tanken igennem. Så tog jeg sten for sten og kiggede dem igennem. Den havde mokket sig ind i et hul i en større levende sten og den var krøbet helt ind i midten af stenen. Prøvede at ryste den ud, prøvede at skylle den ud, intet hjalp. Det virkede som om den sad uhjælpeligt fast.
Jeg lagde alle sten ned igen, sørgede for at den sten den sad i lå rigtigt, så indgangen til den kanal eller det rør den var kommet ind i, ikke var blokeret.
Da jeg fodrer her til aften, så svømmer den glad og fro rundt i akvariet. Føler mig udmanøvreret af en dum fisk.
Skal nok få taget et par billeder af dem i dt en af dagene og lægger dem ind her. Lyset er slukket nu.
4
- Engelquist
- Site Admin

- Reactions: 18
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Kan det ikke betale sig at have en fiskefælde permanent i karantæne akvariet?
Hvis fiskene altid bliver fodret i fælden, er de jo nemme at fange, når de skal i Displaytanken…
Hvis fiskene altid bliver fodret i fælden, er de jo nemme at fange, når de skal i Displaytanken…
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
ttkthomsen
- Rev haj

- Reactions: 320
- 21
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Erik kunne jeg lokke dig til at tage et billed af mangroplantens rødder i baljen, tænker jeg måske har "plantet" min helt forkert.
-
ttkthomsen
- Rev haj

- Reactions: 320
- 21
- Geografisk sted: Strøby egede
Jeg håber det er ok men lige her et par billeder af min som er plantet i sand i en kop. Det ser ud til at der er et blad på vej. Men overvejer om jeg burde lave huller i plastikkoppen?
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Jeg havde mine I en trådkurv (en man bruger til opvask af bestik i en opvasker) Jeg satte den ned i kurven i den potte den kom i. Jeg satte den, så det kun var pottedelen der var under vand. Brugte bare et par tunze magneter til at fiksere den. Det meste af stammen og der hvor bladene kommer, var oven vands. Bladene tror jeg ikke holder til at være under vand. Jeg rykkede den så nedad mod bunden i takt med at den voksede. Efter nogen tid, var stammen så høj/lang, så jeg kunne sætte den i den trådkurv den står i på bunden.ttkthomsen skrev: tirs 4. nov 2025 20:07 Jeg håber det er ok men lige her et par billeder af min som er plantet i sand i en kop. Det ser ud til at der er et blad på vej. Men overvejer om jeg burde lave huller i plastikkoppen?
Da jeg fik den, tilvænnede jeg den over nogle dage, først i RO vand og så tilførte jeg saltvand løbende, så den til sidst stod i saltvand.
1
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Et par billeder af de nye der kom ind i revet i lørdags.
2
- Casper M
- Naso kirurg

- Reactions: 192
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Hvad dælen er din fine maleficent begyndt at få STN?crazy seahorse skrev: tirs 4. nov 2025 22:45 Et par billeder af de nye der kom ind i revet i lørdags.
20251104_195555.jpg
20251104_195559.jpg
20251104_195512.jpg
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Ja, der ser sådan ud ikke. Men jeg tror det er det samme der sker med flere ældre koraller, de går til nede fra, men de vokser videre opad.Casper M skrev: ons 5. nov 2025 10:05Hvad dælen er din fine maleficent begyndt at få STN?crazy seahorse skrev: tirs 4. nov 2025 22:45 Et par billeder af de nye der kom ind i revet i lørdags.
20251104_195555.jpg
20251104_195559.jpg
20251104_195512.jpg![]()
Har for nylig klippet de høje Oregon tort ned. Den var også død fra bunden af og et stykke op ad stammen. Herfra vokser de fint videre op.
Malificent har set sådan ud i lang tid, men den vokser fint videre oven over det hvide. Den skyder og sætter mange nye grene.
En anden årsag kunne være - ta daaaa, Majano anemoner. Den har mange majanoer i bunden af kolonien. Når de er der, så kan min kleinii ikke komme ind og æde dem. Majanoerne slår langsomt korallen ihjel. Jeg kan også se, at der vokser alger i bunden af den. De har perfekte forhold til at få fæste inde i mellem grenene på det døde væv. Alger vokser ikke på levende væv.
Planen er at jeg klipper nogle adgangsveje ind i midten af kolonien, så der bliver nogle øer en 4-6 steder rundt på kolonien. De adgangsveje kan kleinii benytte til at komme ind og æde løs af majanoerne.
Har klippet én adgangsvej i venstre side af kolonien og der er ingen majanoer tilbage. Så metoden virker godt nok.
Majanoer vokser, ligesom alger, kun på dødt væv, så hvis jeg laver de adgangsveje er tanken, at kleinii holder adgangsvejene og kanten mod grenene rene for majanoer. Så burde de i teorien forsvinde.
Jeg har desværre haft en travl sommer på arbejdet, så tiden har ikke været der.
Og så har jeg haft flere hold fisk i min karantæne tank hen over sommeren.
Da jeg bruger lidt over 100L vand til et vandskift i karantænen, har der ikke været nok at gøre med, til at jeg har kunne hive hylderne op af fragtankene og bytte dem ud med rene.
Jeg bruger næsten de 180L jeg får ved et vandskift, når jeg laver den øvelse.
Der er mange, rigtigt mange, koraller i fragtankene og de skal jo være i vand mens jeg ordner hylderne. Det tager vel små 40L. Rensning osv andre 60L og så kniber det med vandet.
Men nu kan jeg lave det og så vil jeg få plads til alle de frags af Malificent der vil komme, når jeg klipper adgangsvejene.
Puh ha en lang forklaring. Men tingene griber ind i hinanden.
- Mikas
- Rev haj

- Reactions: 85
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
Jeg tænker det måske kan være noget cirkulation?
Mit frag fra dig Erik gør præcis det samme . Men kun på den side hvor den ikke får meget cirkulation pga andre koraller .
Fra modsatte side hvor der er frit ser den flot ud og den vokser fint videre . Den har set sådan ud i lang tid
Det heldigvis ikke så tydeligt på min da den sidder længere nede så jeg skal bukke mig for at se det
Mit frag fra dig Erik gør præcis det samme . Men kun på den side hvor den ikke får meget cirkulation pga andre koraller .
Fra modsatte side hvor der er frit ser den flot ud og den vokser fint videre . Den har set sådan ud i lang tid
Det heldigvis ikke så tydeligt på min da den sidder længere nede så jeg skal bukke mig for at se det
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- crazy seahorse
- Rev haj

- 13
Cirkulation kunne måske spille en rolle.Mikas skrev: ons 5. nov 2025 19:03 Jeg tænker det måske kan være noget cirkulation?
Det heldigvis ikke så tydeligt på min da den sidder længere nede så jeg skal bukke mig for at se det![]()
Målte lige kolonien da jeg var nede for at fodre. Den måler 57 x 27cm, så der skal meget flow til for at nå helt igennem den. Men jeg har meget flow på. Der sidder 5 stk Tunze 6105 + et par 6095 Der sidder også en større Tunze stream pumpe og blæser langs bagvæggen.
Så der burde være rigeligt, men er det forkert flow, så kan der være nok så meget.
- Mikas
- Rev haj

- Reactions: 85
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
Ja det er jo lige det .
Jeg har jo selv 4 store pumper på mit. Jeg oplever når jeg har dem op for at rense dem , selvom jeg lader magneterne sidde så bare at de vinkles lidt anderledes så kan flowet være ændret. Mine torches står pludselig sidelæns og de stor polyppet på bunden kan stå og løfte vævet fra sandet . Så skal altid rette dem flere gange efterfølgende . Flow er ikke bare flow
Jeg tænker du har styr på det , synes bare det var meget sjovt at jeg havde samme oplevelse. Min mangler i hvert fald hverken lys eller bliver generet af manjoer
Jeg har jo selv 4 store pumper på mit. Jeg oplever når jeg har dem op for at rense dem , selvom jeg lader magneterne sidde så bare at de vinkles lidt anderledes så kan flowet være ændret. Mine torches står pludselig sidelæns og de stor polyppet på bunden kan stå og løfte vævet fra sandet . Så skal altid rette dem flere gange efterfølgende . Flow er ikke bare flow
Jeg tænker du har styr på det , synes bare det var meget sjovt at jeg havde samme oplevelse. Min mangler i hvert fald hverken lys eller bliver generet af manjoer
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.